• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

aanschaf 4x4 auto ( bezine of lpg combi)

Rataplan

Mankinds only hope
hallo medepreppers,

ik ben bezig om een 4x4 aan te schaffen binnenkort ( geen haast verder)
het wordt of een oldtimer naast mijn gewone auto of 1 wegenbelasting terreinauto.
4x4 zijn duur, dat weet ik, het is/wordt hobby, die kosten geld, dat is verder prima.
ik heb geen boot, rook niet en ga nooit meer een heel weekend naar de kroeg, dus er is wel wat financiële ruimte voor:D

nu zijn er allerlei redenen waarvoor ik dan weer voor het één denk te willen gaan, dan weer voor de ander.
misschien dat jullie nog wat goede tips hebben voor mij door eigen opgedane ervaring of ervaringen van bekende die 4x4 auto's rijden of gereden hebben.

De volgende auto's zijn voorbij gekomen;

dodge w200: plus; betaalbaar, goedkope onderdelen, zeer betrouwbare motor (318) goed op lpg, goed zelf aan te sleutelen en wegenbelastingvrij
min; verbruik, groot en log, niet echt geschikt voor grote afstanden, heb er dus een normale auto naast nodig.( kosten dus)

jeep (grand) chereoke; de xj uitvoering schijnt een goede serie te zijn, (luxe), fijn voor lange afstanden, goed in het terrein en op de weg, kan goed op gas.
min; zuipt brandstof, veel techniek en electronica, wat ook vaak kapot gaat zo gemiddeld genomen, onderhoud kan behoorlijk duur zijn en dure wegenbelasting.

mercedes ml 320 of 430 : luxe, fijn voor lange afstanden, kan goed op gas, vind mercedes erg mooi, past goed bij mijn camper, haha.
min; lust ook een slok, de amerikaans gebouwde gaan veel gepaard met problemen zover ik een beetje lees, die van 2001 zouden wat beter moeten zijn, niet echt een volwaardige terreinauto, echter is duitsland, belgië en frankrijk beetje mijn speel gebied in de toekomst, niet mega extreem.

landrover discovery 1 of 2 : luxe, fijn voor lange afstand, mooi voorkomen, je houd ervan of niet, echt geschikt voor in het terrein, ruim, met de achterbank plat en de 2 achterste stoeltjes opgeklapt wordt het bijna een camper.
min; lust ook een aardige slok, op gas schijnen deze motoren ( 3,9/4,0 v8) niet geweldig te gaan??, wel redelijk goed zelf onderhoud kunnen verrichten, onderdelen zijn meestal niet goedkoop van landrover, misschien 2de hands volop en betaalbaar?

of een een rangerover? schijnen toch ook behoorlijk problemen te geven, scheelt misschien per bouwjaar, model, motor etc?

toyota hebben een voor mij te hoge aanschafwaarde.
suzuki grand vitara van rond 2000, is wel erg betrouwbaar, maar vind ze verder niet echt mooi en aan de lichte kant ivm aanhanger gewicht wat ze mogen trekken, vind die stoelen van die japanners vaak vormloos en weinig ondersteunend.( kan altijd een goede stoel monteren natuurlijk)
mitsubishi en nissan weet ik verder niet echt wat van, behalve de diesels, maar dat is in nederland onbetaalbaar zonder grijs kenteken.


ben zelf niet echt een sleutelaar, wil best wel wat dingen leren/proberen en heb ook een goed betaalbaar adres voor onderhoud.
goede zit is belangrijk ivm onderrug.
trekgewicht ivm openhaardhout e.d. in de toekomst ophalen met tandemasser.

al met al een compleet nieuwe wereld, wat het nodige aan info opdoen vergt, dus laat me weten of jullie nog wat tips/ervaring hebben voor mij om misschien mijn lijstje wat te kunnen inkorten, alvast bedankt.

groet Rataplan
 

Ray

SHTF Expert
Als je maar één auto wil, is wellicht een Subaru Forrester te overwegen. Rijdt behoorlijk op de gewone weg en je staat versteld wat hij nog kan op slechte ondergrond. 't Is uiteraard niet zo'n berggeit als de dedicated 4x4's.
 

Arie

Diehard Prepper
Als je een w200 koopt zou ik ook een mooi las apparaat bij aanschaffen.
Als hij in goede staat is, is het echt een stoer ding. Maar met offroad gebruik blijven de roest en de standaart aandrijf assen wel wat zwakke kant.

Ervaring opgedaan via een goeie vriend met samen sleutelen.

Jeep cherokee.
Veel speling op assen en rubbers bij hogere km standen. En niet vergeten met een vetspuit de boel bij te houden.
Ook waanzinnig.
Zelfde ervaring via bovenstaande vriend.

Mercedes geen ervaring mee en geen interesse in.

Toyota vind ik kwa werk bussen heel degelijk en simpel. Ik denk dat een hilux of landcruider net als de bedrijfs wagens oerdegelijk is. Verder geen ervaring met de 4x4 varianten.

Ervaring 2 bussen op het werk.
De 4x4 varianten alleen van zien en horen op 4x4 dagen.

Landrover discovery 2 en range rover sport 1.
Mijn broer heeft ze bijde gehad en zijn weg gegaan door elektronica problemen wel de moderne motoren.

Landrover defender 90 2.4 td en 130 2.5tdi.
Deze heeft kwa 4x4 gedrag mijn hart wel een beetje gestolen.
Heerlijk koppel hoog zitten en nononsens.
Een ritje oostenrijk met eigen ervaring is gewoon werk. Je bent versleten kwa herry en rij gedrag op het asfalt.
Maar voor mij persoonlijk de beste optie kwa prestatie looks en verbruik.

Ervaring van de landrover.
De 90 2.4td heb ik een half jaar gehad en is weg gegaan voor een bedrijfs bus.

De 130 2.5 tdi was ook van mijn broer en is de opvolger van de disco en range.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Waarvoor moet ie dienen? Want ik lees hier totaal verschillende soorten 4x4 die je opsomt.

verschil zit hem voornamelijk in of 1 of 2 auto's wil hebben.

gewone personen auto en een 4x4 belastingvrij en lpg of 1 auto, dan een 4x4, plezier, dus voor dagelijks aangenaam gebruik, terreinrij mogelijkheid en trekkracht voor zware karren etc.
ik rij 4x4 (diesel) voor mijn werk en dat bevalt echt heel goed, op de slechte stoel na dan.
lekker hoog op de weg, een geladen kar gaat met niks mee, rijden waar gewone auto's niet kunnen, collega's lostrekken die denken dat hun busje hetzelfde kan in het veld als mijn 4x4o_O
stap ik thuis in mijn eigen auto denk ik echt, dat ik op de fiets stap, 1 voordeel de draaicirkel is ongeveer de helft kleiner:)
ik wil fris uitstappen na een kleine dag rijden, voor echt afbeulwerk rijden ga ik rondje met de camper;)
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Rataplan

Mankinds only hope
Als je maar één auto wil, is wellicht een Subaru Forrester te overwegen. Rijdt behoorlijk op de gewone weg en je staat versteld wat hij nog kan op slechte ondergrond. 't Is uiteraard niet zo'n berggeit als de dedicated 4x4's.

ja zijn goede auto's en ook ff aan gedacht, enkel permanente 4wheel drive wil ik eigenlijk niet, ervaring met hyundai tucson, is vergelijkbaar en komt toch snel te kort.
collega eens een boot op trailer de kant op getrokken en dat koste meteen de koppeling.
met low gearing inschakelbaar heb ik dit nog niet mee gemaakt.
 

markske

Diehard Prepper
Het heeft allemaal zijn prijs, of in verbruik, of in belasting, of in onderhoud, al dan niet gecombineerd :)
Een oude bus waar je al eens aan mag werken heb je al, dus een extra knutselproject zou ik niet overwegen in jouw geval...

Ik las ook nog niets over budget van aanschaf noch om het zaakje rijdend te houden.

Ook is een SUV iets anders dan een echte 4x4 met terrein versnelling...
 

Ray

SHTF Expert
ja zijn goede auto's en ook ff aan gedacht, enkel permanente 4wheel drive wil ik eigenlijk niet, ervaring met hyundai tucson, is vergelijkbaar en komt toch snel te kort.
collega eens een boot op trailer de kant op getrokken en dat koste meteen de koppeling.
met low gearing inschakelbaar heb ik dit nog niet mee gemaakt.

Hyundai SUV vergelijken met een Subaru, FOEI!!
Lees je maar eens in.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Het heeft allemaal zijn prijs, of in verbruik, of in belasting, of in onderhoud, al dan niet gecombineerd :)
Een oude bus waar je al eens aan mag werken heb je al, dus een extra knutselproject zou ik niet overwegen in jouw geval...

Ik las ook nog niets over budget van aanschaf noch om het zaakje rijdend te houden.

Ook is een SUV iets anders dan een echte 4x4 met terrein versnelling...

een goede kennis rijd dodge en kent ze van binnen en buiten, heeft een loods met brug etc waar ik mag sleutel wanneer dit nodig zou zijn.
daarnaast heeft hij veel contacten ivm onderdelen etc.

de mercedes is geen echte terrein auto, kwam enkel in beeld vanwege de goede rijeigenschappen.

budget aanschaf zo'n €5000 of max €7000 wanneer er al lpg g3 aanwezig is.
echter gaat de voorkeur naar een bezine uitvoering, waar ik dan een gas systeem in wil laten bouwen.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Ik zou je campertje ook weg doen en deze nemen. Dit is een leuke combi op gas en oltimer.

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=296773958

de camper gaat misschien ook wel weg, vorig jaar een keer of 10 mee op pad geweest, kost niet veel, maar ontzie het toch wel eens om erin te stappen.
verste wat ik heb gereden was naar nunspeet met de camper,kleine 4 uur...pfff alles behalve fun:D is wel tof hoor, enkel voelt het meer als werk dan als vakantie.

nee dat vind ik niks die camper uitvoering, kon er laatst 1 kopen voor 6500, alles op en aan...die ambulance uitvoering rijd mijn kennis, vind ik zelf ook niet fraai....gewoon de pick up voor mij dan.
 

Arie

Diehard Prepper
Hyundai SUV vergelijken met een Subaru, FOEI!!
Lees je maar eens in.

Buiten het feit dat de motoren anders van opbouw is boxer tegen lijn of v6 en hun 4x4 systeem een SAWD heet zie ik niet in waarom dat beter is als een auto met een inschakelbaar haldex systeem.
Subaru is een mooi en goed merk.
Maar ik vind dat die santafe's van hyundai toch ook zeker hun mannetje staan.
 

Ray

SHTF Expert
Buiten het feit dat de motoren anders van opbouw is boxer tegen lijn of v6 en hun 4x4 systeem een SAWD heet zie ik niet in waarom dat beter is als een auto met een inschakelbaar haldex systeem.
Subaru is een mooi en goed merk.
Maar ik vind dat die santafe's van hyundai toch ook zeker hun mannetje staan.

De Sante Fe ben ik idd minder over te spreken, tja, eentje gekend die veel problemen gaf en de standaard 2.0 4 cylinder (zonder aanpassingen) is niet bepaald een motor met een lekker koppel op lage toeren. Diezelfde motor lag ook in mijn verbouwde Hyundai Coupé, alleen dan met compleet andere luchtinlaat en uitlaatsysteem. Dan krijg je wel meer koppel op lage toeren en bijna 30 pk extra.

Ook de Cherokee's, als dan niet 'Gran' heb ik mindere ervaringen mee. Met een standaard uitvoering zonder speciale terreinaanpassingen ben ik ooit wezen crossen op een veld met hoog gras en dat bleek zich niet alleen genadeloos om de aandrijfassen te wikkelen, maar rukte ook meteen de oliekeerringen eruit. Reparatiekosten zouden hoger zijn dan de 10.000 euro die de auto had gekost. :(Geluk bij een ongeluk, hij was niet van mij. :lol:

De Subaru Forrester noem ik omdat deze op de gewone weg heel fatsoenlijk rijdt en op wat slechtere zandpaden, onverhard, e.d. ook heel goed z'n mannetje staat. Ook is deze auto in wat oudere jaartallen te krijgen, want ik denk niet dat Rataplan 15 duizend te besteden heeft. Die boxers zijn ook best dorstig (nu ja, dat hebben zo'n beetje alle 4x4's gemeen) maar door het lagere profiel van de auto valt het bij 130 op de snelweg nog mee. De hoge, lompe 4x4's gaan echt zuipen bij dergelijke snelheden, mocht 130 überhaupt nog een snelheid zijn die je ermee zou willen rijden.

Zelf zou ik als ik de staatsloterij won, als eerste meteen een Skoda Yeti aanschaffen (4x4 met de zware diesel). Nog een redelijk onopvallende 'grijze muis', prima op 't asfalt en doet weinig onder voor echte 4x4's in 't veld. Deze auto's zijn echter nog niet zo lang uit, dus tweedehands nog veel te duur en bovendien kiezen de meeste mensen voor de 2x2 met kleine benzine motor.

Echte diehard 4x4's hebben naar mening best veel nadelen voor algemeen BOV gebruik.
 

Mrod

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Aanschaf is makkelijk. Er mee kunnen rijden is een stuk moeilijker.

Ik raad je aan om na aanschaf een dagje (of meer) mee te doen met een plaatselijke 4x4 club.
In het begin is de leercurve erg stijl. In een dag modderploeteren leer je al erg veel.
Waar je 's ochtends tot de assen vast zit rij je 's middags al vol vertrouwen dwars doorheen.

Het voordeel van een (actieve) 4x4 club is de ervaring van andere en de beschikbaarheid van mensen die jou kunnen helpen de modderpoel uit te komen, haha

Ik ging vroeger regelmatig naar Bilstain in België. (Google afbeeldingen, zoekterm Bilstain)
Ga de eerste keer wanneer het droog is want het is daar de hel op aarde wanneer het geregend heeft. :D

De crosskuil in IJmuiden was ook altijd lachen.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
@Ray ja bov niet voor bedoeld verder hoor, ik geloof niet dat ik de provincie uitkom bij een grote ramp of iets met maar 1 snelweg....een bootje zou ik meer aan hebben.....voorlopig blijf ik of thuis of op het eiland waar ik nog wat plekken heb en kan dat ook niet meer, dan de kajak en de backpack en afhankelijk van het probleem naar het noorden of naar het zuiden langs de kust:)

subaru's zijn beresterk en inderdaad minder luchtweerstand, dus minder verbruik.
maar ik reken ff zo lpg is de helft van de benzine prijs, mijn auto nu rijd 1 op 10 benzine, 4x4 zeg 1 op 5 met lpg, komt ongeveer op hetzelfde neer kwa verbruikskosten.
wegenbelasting heel stuk meer voor 4x4 en onderhoud ook duurder, nu dit is dan ook het stukje hobby en de extra behoeftige mogelijkheden en daar betaal je voor en dat vind ik niet erg.
belangrijk vind ik als ik dadelijk een weekend wil toeren in europa en op plaatsen waar ik nu niet kan komen, omdat dat vaak nog de mooie en rustige plekjes zijn dat ik dan niet belemmerd wil worden door het gebrek aan een echte low gearing stand.
daarbij wil ik eigenlijk ook niet bekaf aankomen op de locatie waar het terrein begint, dus dat vergt een beetje zoeken in 4x4 land.
gisteren naar de hyundai terracan gekeken en gelezen, maar ik raakte meer gecharmeerd van de mitsubishi pajero, een wat onderschatte auto tussen de nissan's en toyota's, dus veel waar voor betaalbare prijzen, zo bladerend door allerlei reviews komen deze auto's als erg betrouwbaar over, zo'n 1900 kg, valt nog mee voor een echte 4x4, een trekvermogen van 2800 kg geremd en een goede benzine motor (3.0 ltr v6 ) met meer dan genoeg kracht voor in het veld gemiddeld 1 op 7 valt dan nog mee.
ander voordeel is dat je dus ook enkel 2 wiel aangedreven kan rijden.
1 nadeel is dat in low het middendifferentieel dan vastgezet wordt waardoor je dan niet lekker een bocht door kan, landrover en lada niva hebben dit wel.
de nissan navarra die ik nu rij heeft ook datzelfde "probleem" en de nissan terrano van daarvoor had dat ook dacht ik.
dat is goed opletten bij het verlaten van een akker en je het asfalt weer opdraaid, want anders kraakt en knarst het behoorlijk onder je kont:oops::D

en nee 15000 voor een auto dat leg ik niet snel neer of inderdaad de staatsloterij.....dan wel.
ik vind wat ik nu wil uitgeven al veel, 1ste auto peugeot station gratis, oudje van mijn moeder, daarna een renault station €900, bmw 318 voor €1250, 2x peugeot station van €1000 en €1250 en nu een berlingo van €100:thumbsup:, heb nu 11 jaar mijn rijbewijs en auto's
 

Rataplan

Mankinds only hope
Aanschaf is makkelijk. Er mee kunnen rijden is een stuk moeilijker.

Ik raad je aan om na aanschaf een dagje (of meer) mee te doen met een plaatselijke 4x4 club.
In het begin is de leercurve erg stijl. In een dag modderploeteren leer je al erg veel.
Waar je 's ochtends tot de assen vast zit rij je 's middags al vol vertrouwen dwars doorheen.

Het voordeel van een (actieve) 4x4 club is de ervaring van andere en de beschikbaarheid van mensen die jou kunnen helpen de modderpoel uit te komen, haha

Ik ging vroeger regelmatig naar Bilstain in België. (Google afbeeldingen, zoekterm Bilstain)
Ga de eerste keer wanneer het droog is want het is daar de hel op aarde wanneer het geregend heeft. :D

De crosskuil in IJmuiden was ook altijd lachen.

rij nu bijna 7 jaar met 4x4 voor mijn werk waaronder ook licht off road akkerland, dijken etc, 2 keer vastgereden en na lang ploeteren mezelf er weer uit kunnen krijgen, daarna de auto maar ff gaan wassen:oops:
echt extremer terreinrijden heb ik nog niet gedaan, lijkt me wel tof.
wel eens met een collega mee over het strand, dat is ook wel een uitdaging, vooral wanneer het van dat zachte stuifzand is, je zal de eerste niet zijn die hem tot aan zijn buik ingraaft tussen de duitse badgasten:lol:
op een half uurtje hier bij mij vandaan, is een 4x4 crossterrein, waar vele niet door heen komen heb ik wel eens gehoord.
die van in België heb ik wel eens filmpjes van gezien dat ze met van die suzuki samurai's aan het stunten zijn, valt het jeepje om, zetten ze hem ff recht met een paar man en weer door:)
 

Ray

SHTF Expert
@Rataplan Dus meer een echt 4x4 en als 't kan voor minder dan een rijbewijs halen kost. :)

Elk jaar 1872 euro voor de hobby aftikken aan MRB met 1900 kilo op LPG3 en nog 900 per jaar voor een WA. :fluit:


Is er geen merk/model van 40+ jaar oud die kan voldoen? Verzekering is dan geen drol en MRB ontbreekt. Dan mag de auto ook wat kosten.
Maar ja, dan rijdt het voor geen meter als je harder dan 70 gaat, he bah, wat een dilemma. :lol: Wat kost een Range Rover Classic van '76 of jonger?

Mmmmhhh, deze veiling begint bij 100 euro, bij jou in de provincie en precies jouw prijsklasse :D, maar te jong: http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/...0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=1

Overigens betaal je bij youngtimers nog steeds niet de volle mep, maar slechts een kwart, met een max van 120 euro per jaar.
Dit geldt voor auto's die bij ingang van de nieuwe regeling (2014) tussen de 26 en 40 jaar oud waren, maar dan mag het weer geen lpg of diesel zijn en hij mag in dec, jan en feb de weg niet op. Nu ja, pak em beet 2200 extra euro's overhouden voor de meerprijs van benzine is te doen natuurlijk.

Wat een puzzel alleen al qua categorie voertuig, laat staan het exacte merk/model. :confused:

Sterkte, succes, heel veel geluk en ik ga 'em zien. :)
 
J

J.J

Gast
VW T3 syncro, 2.5 liter benzine+lpg of een TD? Dan heb je ongeveer alle je wensen bij elkaar. Onderdelen zijn er genoeg, die kosten niet veel. En een VW bus is net lego, je kan bijna alles zelf.


Ha Highway,

Je blijft ons verrassen,
Wij hebben jaren een T3-campertje gehad heb het zelf geheel op geknapt en veel vernieuwd heel heel veel mee gereden, dat waren we ook nodig om het hooft boven het water te kunnen houden.
Wij hadden de lichtste motor en reden heel goedkoop optrekken ging langzaam het motortje had 8 Ton gedraaid olie verbruik was ook heel gering.

Wij hebben nu een T5 TDI 1900 63 Kw 2005, goedkoop omgebouwd als camper betalen dus het kwarttarief, maar de T4 heeft een stuk minder storingen is een betere wagen dan de T5.
Deze twee bussen rijden een stuk beter dan de T3, alles is beter, maar we blijven verknocht aan het T3-campertje wat een leven hebben we gehad met deze wagen, een verhaal op zich.
Door deze wagen ben ik een monteur geworden.:thumbsup:;)

Beste Rataplan het beste advies wat ik je kan geven om een 4x4 club of forum te zoeken waar leden zitten met verschillende soorten van wagens, en dan daar de vragen te stellen om zo aan de beste keus te komen.

Ik wens je veel wijsheid toe.
Mhg,
J.J
 
Bovenaan