• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Aanschaf Altech Eclips Complet Speksteen kachel

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Al jaren wilden wij een houtkachel om het huis te kunnen verwarmen. En op sinterklaasavond was het zo ver dat we de kachel konden stoken.
In dit topic beschrijf ik waarom wij tot deze keuze zijn gekomen.

Wij wilden een kachel die:
- energiezuinig is.
- veel massa heeft.
- weinig ruimte in neemt.
- 6 kw heeft.
- bij stroomuitval te stoken is.
- mooi is.
- een oven heeft.
- verhuisbaar.

De pelletkachel viel gelijk af. Deze is bij stroomuitval niet te stoken. Daarbij ben je afhankelijk van de verkopers van pellets.

Metalen kachels vielen ook gelijk af omdat die de warmte niet vasthouden als je niet stookt.

We hebben drie soorten kachels bekeken. Finkachels, Leemkachels en Speksteenkachels.

Omdat we een kachel zochten die energiezuinig is vielen al een heleboel kachels van metaal met een speksteen plaat af. Zuinige kachels maken gebruik van het tegenstroomprincipe.

tegenstroom.jpg
Zoals in de afbeelding te zien is leggen de rookgassen een langere weg af waardoor ze langer warmte af kunnen geven aan de massa van de kachel . Bij deze tekening is een bankje naast de kachel maar dat hoeft niet.

Jaren lang ben ik donateur geweest van stichting de 12 ambachten. Daar is altijd veel geschreven en onderzocht over houtkachels die energiezuinig stoken. De Finoven is bijvoorbeeld in hun werkplaats zelf te maken. Erg leuke kachels maar zelfs de kleinste is voor onze kamer nog groot.

We zij ook een aantal keren bij een leemkachel bouwer in Twente geweest. Ook hele mooie kachels, maar groot en niet verhuisbaar. Daarom vielen deze kachels ook af. Als we in een grote boerderij zouden wonen zou een leemkachel de eerste keuze zijn voor de woonkamer en een Aga voor de keuken.

Op mijn vorige werk hadden we twee NunnaUuni kachels. Je moet er mee leren stoken. We staken deze s,morgens om 8:30 aan. Eerst een klein vuurtje om trek te krijgen. Dan twee uur volop stoken en dan een dik blok er op. Voor de middag koffie weer opstoken en daarna weer een dik blok voor de nacht. Super fijne kachels. Maar voor ons rijtjeshuis is het kleinste model nog te groot.

Daarom zijn we bij de Altech kachels terecht gekomen. Een Nederlands fabrikaat. Tegenstroomprincipe, slank, zuinig, veel massa, verhuisbaar, oven, mooi.

De kachel staat hier nu een week. En we zij er heel blij mee.

20161211_211703.jpg

Dit is dus de Altech Eclips Complet.
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Leuk! Wij zoeken ook nog een houtkachel, eentje waar je eventueel ook op kan koken. Dat is dus een merk dat ik eens moet opzoeken. Heb de NunnaUuni kachels ook bekeken.
 

Highway

Last (wo)man standing
De kachel staat hier nu een week. En we zij er heel blij mee.
leuk man! dat is genieten! ;) ja, warmte opslag is erg fijn! Als het 's nachts vriest buiten en je komt 's morgens beneden dan is het nog steeds lekker. Wij hebben geen speksteen, maar de oude schouw is van steen en slaat ook warmte op.


waar je eventueel ook op kan koken
Wij hebben deze (6,5 kw) en daar kan je ook op koken: http://heatdesign.ie/tr-freestanding-lifestyle#.WE25nbIku2w
 

Arie

Diehard Prepper
Dat is een hele mooie. Zo iets zou bij mij ook boven aanstaan als we er plek voor hadden (is eventueel wel te creëren)
Ik ben ook eigenlijk wel benieuwd hoe groot de ruimte is die jullie verwarmen en welke temperatuur halen jullie dan met stoken en hoe lang stook je dan.
Bij mijn broer vind ik het al snel te warm met een openhaard binnen daar loopt de temperatuur al snel naar de 27/28 graden.
 

Ray

SHTF Expert
Een houtgestookte kachel in huis, dat is hier utopie. Het mag, zou kunnen, maar alleen al aanleggen van een buitenpandige rookafvoer zou hier 2,5k kosten.

Bijzonder mooie keuze, een speksteenkachel, tegenstroom, maximaal rendement en langdurige warmte afgifte. :)
 

Ray

SHTF Expert
wil je dat? ze wegen behoorlijk wat kilo's, wel even kijken of je vloer het aan kan..

Geen probleem hier, maar geen rookgasafvoer. Die moet ik aanleggen en dat kan, want ik woon in een hoekhuis in een oude wijk. Geen wettelijke bepaling die zeggen dat het niet mag, maar zo'n RVS dubbelwandige pijp kost nogal wat centen. Dat is het grote probleem, ongeachte welke kachel.
 

Rataplan

Mankinds only hope
mooie kachel hebben jullie, Altech zeer goed.
heeft deze ook de werking van een bimetaal die je kachel automatisch tempert om zo zuiniger te kunnen stoken, weet dat andere oudere modellen deze techniek hadden.
Ben benieuwd naar de de ervaringen over het koken en bakken binnenkort ( nemen je hem mee naar wintercooking:D)
 

Flos

SHTF Expert
Dat is wat ik mis in mijn woning. Een houtkachel. Mr. Flos vindt er niets aan een gedoe met houtblokken en stof. Dus onze kachel is jaren geleden gesloopt.
Dit wilt natuurlijk niet zeggen dat ik er geen niet meer heb staan voor in geval van shtf. Dan staat hij met en uurtje werken in de woonkamer.
Natuurlijk niet zo een mooie peksteen kachel. @Tanfana gefeliciteerd met de aankoop en veel warmte er van.
 
Bovenaan