• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Accu pack totaal gaar ! Nieuwe maken .... maar nu !?

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
De recent aangekochte Blackburn X4 SL bleek zoals ik al vermoede een gare Accu te hebben .
2.461 volt in serie .
1.262 v en 1.198 v afzonderlijk gemeten de volgende dag .
Ik vermoed dat het gaat om 18650 of 18500 Batterijen van 3.7 V !? samen 7.2 . 1x 3 Watt Led die eraan gekoppeld zit .
Ook heb ik al vernomen dat het best linke soep is om aan dit type Li Ion 18650/ 500 gaan te solderen .

Op de batterijen staat vermeld

Batterij no 1 : D LF5 FJ12 L25A 020919
Batterij no 2 : D LF5 FJ12 L25A 020948

Wat nu !? Maar met soldeer lipjes eraan types kopen !? Maar wat word het dan ? Is het een beveiligt type of normale uitvoering zonder ingebouwde beveiliging ?

Zie oa de beide links met tips o.trent het werken aan en met deze batterijen .

Zie foto's omtrent de originele en al ontleden accupack .

De lader is oke en die geeft 12.26 Volt .

20200801_172333.jpg 20200801_125816.jpg 20200801_125836.jpg 20200801_125951.jpg 20200801_130009.jpg

https://oscarliang.com/solder-li-ion-battery-18650/

https://oscarliang.com/taranis-x9d-18650-battery/
 

Ray

SHTF Expert
Ik vermoed dat het unprotected cellen zijn, ik zou het kunnen zien als ik ze in handen heb en je kunt het ook nameten. Een unprotected cel is exact 650mm lang. Vandaar de naam 18650, waarbij 18 de diameter is. Een protected cel is een paar mm langer, simpelweg omdat er een klein printplaatje bovenop zit.

Solderen is zo eng nog niet en prima zelf te doen. Je moet alleen niet een te zwakke soldeerbout gebruiken, maar eentje waarmee je snel kunt werken, zodat je niet de halve batterij tot het smeltpunt van soldeertin hoeft op te stoken. In de fabriek is het meer puntsolderen (zelf verzonnen term afgeleidt van puntlassen). Evt eerst wat soldeertin op de lip aanbrengen, losse druppel op de batterij en dan het geheel net lang genoeg aan elkaar bakken.

Als je geen speciale High drain cellen nodig hebt, zoals ik voor het dampen, kun je eenieder type unprotected cel uitzoeken op nkon.nl. Meer capaciteit, hogere prijs.

Deze zijn idd gaar, al prutsen sommigen met hoog risico nog wat om ze weer te doen herleven, het is niet aan te raden en de prestaties blijven ruk.
 
F

frans81

Gast
Ik vermoed dat het unprotected cellen zijn, ik zou het kunnen zien als ik ze in handen heb en je kunt het ook nameten. Een unprotected cel is exact 650mm lang. Vandaar de naam 18650, waarbij 18 de diameter is. Een protected cel is een paar mm langer, simpelweg omdat er een klein printplaatje bovenop zit.

Solderen is zo eng nog niet en prima zelf te doen. Je moet alleen niet een te zwakke soldeerbout gebruiken, maar eentje waarmee je snel kunt werken, zodat je niet de halve batterij tot het smeltpunt van soldeertin hoeft op te stoken. In de fabriek is het meer puntsolderen (zelf verzonnen term afgeleidt van puntlassen). Evt eerst wat soldeertin op de lip aanbrengen, losse druppel op de batterij en dan het geheel net lang genoeg aan elkaar bakken.

Als je geen speciale High drain cellen nodig hebt, zoals ik voor het dampen, kun je eenieder type unprotected cel uitzoeken op nkon.nl. Meer capaciteit, hogere prijs.

Deze zijn idd gaar, al prutsen sommigen met hoog risico nog wat om ze weer te doen herleven, het is niet aan te raden en de prestaties blijven ruk.

Idd 650 lang ! Heb even vergeleken met 2 andere .

Het meeste had ik mij al op ongelezen . Dus inmiddels bekende stof .

Binnenkort even ergens 2 stuks met soldeerlip bestellen .
Het is fietsverlichting dus 2600 of 3400 lijkt mij dan meer dan genoeg .

15963690567581585318336523867412.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Gewoon even gluren welke voordelig zijn, soms zijn bepaalde types in prijs verlaagd.
Zo'n 1,5 tot 2 euro per stuk en dan heb je al keuze. Sommige merken ken ik nog niet, maar nkon verkoopt geen troep. Met Sanyo, Sony/Murata, LG, Samsung zit je altijd goed, maar die zijn meestal een paar dubbeltjes duurder.
 
F

frans81

Gast
Volgens mij heb ik in de behuizing genoeg ruimte voor de protected versie .

Lijkt mij beter om daar dan in te investeren toch !?

20200802_141416.jpg
 
F

frans81

Gast
De Keeppower 18650 protected 2600 mAh meet 4.14 volt nieuw in de doos . Met de Fluke 10 multimeter gemeten .
Op batterij staat 3.7 volt .

15963706834572143281504864123905.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Wat op de doos staat is de nominale spanning, in de praktijk zit het tussen de 3,2 volt ('leeg') en 4,2 volt ('vol').

Je kunt zo ding ook leegtrekken tot e volt en opladen hoger dan 4,2 volt maar dan gaan ze maar heeeeel kort mee. Een Tesla neemt nog wat voorzichtiger marges, waardoor hun accupacks (opgebouwd van 18650's of 21700's) 12 tot 20 jaar meegaan. Tijdens die orkaan (Katrina?) konden ze op afstand die marge wat oprekken, zodat vluchtende mensen met Tesla's opeens veel meer kilometers konden rijden zonder bij te laden.

Protected voegt niets toe, omdat dat kleine beetje bescherming wat dat biedt, reeds op de printplaat van de lamp zelve zit. Of het moet echt een ruk fietslamp zijn van 1 euro uit China, daar doen ze nooit zo moeilijk en zou je dat er aan toe kunnen voegen.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat op de doos staat is de nominale spanning, in de praktijk zit het tussen de 3,2 volt en 4,2 volt.

Protected voegt niets toe, omdat dat kleine beetje bescherming wat dat biedt, reeds op de printplaat van de lamp zelve zit. Of het moet echt een ruk fietslamp zijn van 1 euro uit China, daar doen ze nooit zo moeilijk en zou je dat er aan toe kunnen voegen.

Oke ! Gezien het een adviesprijs had van 150 £ destijds ( zie link met kleine review ) ga ik er vanuit dat de printplaat voorzien is van alle beschermingssnufjes :rolleyes::rolleyes:

https://www.bikeradar.com/reviews/accessories/lights/front-light/blackburn-x4-sl-review/
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
F

frans81

Gast
@Ray ik herinner mij zojuist dat ik nog een ERSA MS 6000 soldeer Station heb dat alleen nog vol vermogen 450°C werkt . Dat is toch ideaal voor snel en goed ;)
Moet ik alleen een Soldeer tip bijhalen . Nu een excuus om dat te gaan doen haha .

15963771910448306640357389573442.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Bovenaan