• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Beste mede-preppers,

Ik ben van plan om mijn huidige uitrustingsniveau uit te breiden met een dagrugzak, die ik voornamelijk zal gebruiken voor wandeltochten door de natuur, soms alleen maar meestal met het gezin (5 personen, waarvan 3 kinderen). De tas is met name gericht op het scenario "gedwongen overnachting in het wild", bijvoorbeeld vanwege verdwalen, plotseling invallend noodweer of ongeval. Onderstaande lijst is bedoeld als aanvulling op mijn EDC/GHB tasje die ik al eerder op het forum gepost heb.

OUTDOOR AANVULLING OP URBAN EDC/GHB TAS
Rugtas +/- 30L (5.11 Tactical COVRT 18 - is al besteld)
Poncho (n degelijke - is al in bezit)
Waterfilter (Sawyer mini - is al in bezit)
Regenhoes (voor over de rugtas)
Hoofdlamp
1x noodrantsoen (NRG-5)
Powerbank (waterdicht, zonnelader, >6.000mAh volgens het label, heeft iemand een tip??)
Kompas (+ relevante kaart van gebied)
Handboek survival (SAS pocket uitgave - is al in bezit)
Rol aluminiumfolie
Notitieblok in de regen
Verrekijker monoculair (welke zou jij nemen en waarom??)
Buff
Extra sokken
Zonnebrandcreme
Voedselkom opvouwbaar
Driekanten doek
Microvezel handdoek
Draadzaag (heb je die uberhaupt nodig als je al een multitool hebt met zaagje?)

SPECIFIEKE AANVULLING VOOR GEZINSSITUATIE (5 PERS):
Waterreservoir (opvouwbaar 10L, heeft iemand een tip??)
Veldfles staal weidhals 1L
Extra waterzuiveringstabletten (40 st)
Tarp 3x4,5m (te groot / groot genoeg voor 5 personen??)
Extra paracord (15m)
Extra vochtige doekjes
Extra noodfluit
Extra zaklamp
Extra 4 reddingsdekens
Extra 4 noodponchos
Extra 3 noodrantsoen (NRG-5)
Extra vuilniszakken
Speelkaarten & dobbelstenen

Gerichte vragen die ik nog heb zijn:
  • Wat vinden jullie van deze lijst? Overbodige of missende items?
  • Tips voor specifieke uitrusting die jullie zelf gebruiken (met name over powerbank, verrekijker, waterreservoir, tarp)?
  • Heb je zouttabletten nodig voor een 24-uurs scenario? (staat nog niet op de lijst)
  • Heb je iets aan draadzaag of juist liever een klapzaag? Of zijn misschien wel beide overbodig?
  • Zijn er nog andere scenario's waar ik (evt met kleine aanpassing aan lijst) rekening mee zou kunnen houden?
Alvast bedankt voor de reacties!
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Geen idee hoe oud je kinderen zijn, maar die kunnen in hun eigen rugzakje ook dingen meenemen, of in een heuptasje. Aangepast aan de leeftijd kan er meestal wel waterfles in, een bekertje, een regenjas, fluitje, sokken, knuffeltje....enz
Scheelt jou weer sjouwen.

Verder is het voor Nederland allemaal niet nodig, groot deel Europa zelfs niet. Je hebt genoeg aan dagtas en mobiel en landelijk noodnummer voor als je echt verdwaald bent.
Bij mijn weten is de xtorm een goede powerbank.
Aldi of Lidl heeft eerdaags monokijkers in de aanbieding.(ga je een kat uit de boom kijken?)
Draadzaag is niks, klapzaag van de Lidlkost 4 euro en werkt perfect.
Pleisters en snoepjes voor de kinderen!

Owja, tijdens wandelingen heb ik altijd een rolletje Lakrisal salmiaksnoepjes bij me, voor het zout. Een stukje bouillonblokje kauwen kan ook maar vind ik niet lekker. Voor snelle suikers is er altijd chocolade mee. En omdat het lekker is natuurlijk.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Dankjewel @Stuudje!

Inderdaad lopen de oudste 2 (bijna 9 en bijna 7 jaar) met eigen rugzakje. Waterfles, zonnebril, poncho, lunchtrommel en snackjes voor de dag dragen ze zelf. De kleinste is nog geen 4 en die loopt nog zonder last. Fluitje toevoegen bij de kinderen is wel een goed idee denk ik. :fluit:

Wat betreft de doelscenario's, dit is ook bedoeld voor meer afgelegen natuur/bergwandelingen op vakantie. Noodnummer bellen met de telefoon is natuurlijk de eerste escape, maar de hulp zou alsnog best enkele uren verwijderd kunnen zijn. En als telefoon onverhoopt kapot gaat kan het best zijn dat je tot de volgende dag moet wachten tot er weer andere wandelaars langskomen.

Verder dankjewel voor de tips over de specifieke uitrusting! Ik ga zeker nog eens kijken bij de Lidl dan, daar heb ik ook mijn snijwerende werkhandschoenen al vandaan gehaald :D. En ik ga denk ik bouillonblokjes en chocola toevoegen aan de lijst.

Dankjewel nogmaals!
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik loop zelf vaak met een kleine brander bij me...ik houd van hete koffie onderweg. Mijn brander past in mijn mok.
Ik heb meerdere kleine branders en houders.
evernew005.jpg


trangia-triangle-zoom-z.jpg
 

Flos

SHTF Expert
Ik ga kaartjes maken met mijn bloedgroep op voor aan mijn tas(sen) dat lijkt mij handig. Er hangt er al een aan een rugzak maar het stomme is dat ik die bijna nooit gebruik.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
...ik houd van hete koffie onderweg
Oe, koffie, lekker! Dat is inderdaad een mooi dingetje om in het achterhoofd te houden. Als ik straks blijk ruimte over te houden in m'n 30L rugtas...

kaartjes met bloedgroep voor aan mijn tas(sen) dat lijkt mij handig
Dat is zeker een goed idee @Flos. Doet me er aan denken dat ik de kinderen natuurlijk ook een ICE-kaartje om moet hangen zodat ze Papa en Mama kunnen bellen als ze kwijtgelopen zijn (dat is uiterst onwaarschijnlijk op een natuurwandel, maar op een stadstocht is dat al eens gebeurd...)
 

Flos

SHTF Expert
In al mijn tassen zit een theedoek. Word gebruikt als kleedje als handdoek maar ook om ijs op een verzwikte voet te houden ontzetten veel mogelijkheden.
En mis ik een mesje in jou lijst?
 

Marcov

Prepper goeroe
Ik ga kaartjes maken met mijn bloedgroep op voor aan mijn tas(sen) dat lijkt mij handig. Er hangt er al een aan een rugzak maar het stomme is dat ik die bijna nooit gebruik.

Ik weet niet of dat een goed plan is, het kan wat verwarring geven. Met name als er iets gebeurd waar meerdere mensen en meerdere tassen bij betrokken zijn.
Zelf heb ik in diverse situaties mijn defensie hondenpenning om. In de tijd dat ik nog regelmatig vloog, had ik altijd mijn hondenpenning om. Scheelt bij een evt. identificatie.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@De Bezorgde Burger Wow, dat is al een behoorlijk complete lijst...

Mijn suggesties...

Als (extra) zaklamp zou ik zeker de BLF A6 nemen. Een echt fantastische lamp, op 18650 Li-Ion, en nu weer in de aanbieding: https://www.banggood.com/BLF-A6-XPL-1600LM-7-4modes-EDC-LED-Flashlight-p-991823.html

Als powerbank zou ik zo'n waterdichte met 4 losse 18650 Li-Ion batterijen nemen, met een los opvouwbaar zonnepaneel. Deze powerbank geeft 5V USB uit en geeft ook 8,4V uit, via handige kabetjes:
https://www.aliexpress.com/item/Wat...lgo_pvid=21802f9f-3b53-49b5-9099-dc16d584b07b
Dit zonnepaneel is wat groter, en geeft 5V USB uit en 18V uit. Eersteklas afwerking en solide. De zonnecellen zijn in een stevige PET (polyester) laag gesealed.
https://www.aliexpress.com/item/GGX...32809060334.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.i8TOs9
Dit paneel is wat kleiner maar heeft dezelfde afwerking en prima zonnecellen, en geeft 5V USB uit. https://www.aliexpress.com/item/Hig...32339332196.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.AAWmgZ
Ik heb ze allebei en zou geen van beiden willen missen.

En neem er nog een paar van deze powerbankjes bij: https://www.aliexpress.com/item/Hig...lgo_pvid=69d9d99d-a655-402e-b5a4-88e8ef02e606
Daarmee kan je 18650 batterijen opladen vanaf USB, en het zijn dus tegelijk kleine powerbankjes. De 18650's van de grote powerbank kan je dan ook daarin gebruiken of in de zaklamp: flexibel....

18650 batterijen zijn prima te koop bij www.nkon.nl. Neem dan het beste die met platte contacten (niet de uitstekende nokjes-contacten, omdat die niet altijd passen in krappe behuizingen).

Als waterreservoir een "camel-bag" met drinkslang, en kan je zo eventueel aan jouw Sawyer Mini koppelen.
Of anders wellicht zoiets: https://www.aliexpress.com/item/5L-...32705006749.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.gNTkv5
En zoiets, voor ieder persoon: https://www.aliexpress.com/item/Por...32664537827.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.AAWmgZ

Ik zou naast (of in plaats van) nooddekens, van die nood-slaapzakken nemen. Dat zijn feitelijk al kleine "tentjes", gemaakt van hetzelfde mylar. https://www.aliexpress.com/item/Out...lgo_pvid=9b4e440f-16c7-433f-9a19-1038460d7cd6

Denk wellicht ook aan een mylar-noodtentje. https://www.aliexpress.com/item/New...32628901078.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.ni7neT

Als verrekijkertje zou ik een (of twee) simpel monoculair 8x20 nemen, zo'n zilverkleurige voor circa 5 Euro via Aliexpress. Die dingen zijn goedkoop maar verrassend goed. Wel een beetje beschermen tegen slag of stoot. https://www.aliexpress.com/item/Out...lgo_pvid=8956d182-012d-4871-a777-a0d408893ccc

Zelf heb ik nog een benzinebrander met een los benzinetankje, en een stralingswarmte-opzetstuk om het als verwarming te kunnen gebruiken. Neemt relatief weinig plaats in beslag, en geeft veel hitte.
https://www.aliexpress.com/item/Gav...lgo_pvid=b81b67d8-53b2-482f-9736-9881c5c0ffca

Denk aan kaliumjodide tabletjes, juist voor de kinderen, mocht het nodig zijn.

Twee WLN KD C1 portofoontjes https://www.aliexpress.com/item/FRE...lgo_pvid=da3889c8-6381-4963-9639-08cd7f1f4211
Of wellicht een WLN KD C1 en daarbij een Baofeng GT-3TP (heeft ook een FM-radio ingebouwd). Er is nog wel een programmeerkabel nodig; die voor de Baofeng past op allebei.
 

Flos

SHTF Expert
@Marcov een honde penning lijk jij het noemt hangt aan de voorgenoemde rugzak. De bedoeling was om hem gewoon bij de hand te hebben en snel om te kunnen doen.
Aan de spiegels van mijn bus hanger er ook twee.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
@RockyFlats, zeer bedankt voor de uitgebreide reactie, dat zijn echt zeer nuttige tips, en al helemaal met die links erbij.

Als (extra) zaklamp zou ik zeker de BLF A6 nemen.
Ik ben al zeer overtuigd van het nut van de tactische zaklamp (mijn huidige EDC lampje is een Nitecore MT10A). Deze BLF A6 lijkt er qua concept behoorlijk op, alleen die kost dus nu een kwart van wat ik betaalde! Als deze lamp inderdaad doet wat het beloofd, dan is dit de lamp die mijns inziens elke beginnende prepper tenminste overwogen moet hebben. Ik ga meteen 1 bestellen, en ik wou dat ik deze kende voordat ik mijn Nitecore had gekocht! En die 18650 powerbank-houdertjes die je net nog heb toegevoegd lijken me ook extreem handig, dat kan zo m'n EDC in.

Als waterreservoir een "camel-bag" met drinkslang.
De eerste link die je daarbij gaf wijst wederom naar de zonnepanelen... bovendien denk ik dat een kameelzak niet groot genoeg is voor mijn gezin, ik zou graag voor de hele dag water willen kunnen verzamelen als het nodig is, dus dan heb ik echt wel iets van 10 liter nodig (en dat zal niet in de rugzak passen naast deze lijst van spullen + mijn EDC tas).

Als verrekijkertje zou ik een (of twee) simpel monoculair 8x30 nemen, zo'n zilverkleurige voor circa 5 Euro via Aliexpress.
Ik had gezocht, maar ik vond ze daar niet goedkoper dan 18,= (en bovendien ook niet zilverkleurig).

Opvouwbaar zonnepaneel, portofoons en tunneltentjes zijn ook gouden tips, meteen toegevoegd aan mijn longlist. Kaliumjodide ga ik over nadenken, ik woon zelf op dit moment buiten de 100-km zones dus voel me (wellicht onterecht) nog redelijk ver weg daarvan. Misschien toch eens overwegen omdat dat scenario aan mijn responsarsenaal toe te voegen.

Nogmaals bedankt voor de moeite, ik voel me zeer geholpen!
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zag opvouwbare zonnepaneel in dit gedeelte.
Bij de Lidl zagen wij ook opvouwbare zonnepanelen af geprijsd naar dertig €euro.
@RockyFlats weet ij ook of dit een goede aanschaf is????
En kan je daar mee ook een powerbankje opladen???

https://www.lidl-shop.nl/SILVERCREST-Opvouwbaar-zonnepaneel/p100217453
Als het is toegestaan is hier de info van het toestel:
Productbeschrijving
  • Dit zonnepaneneel is voorzien van 2 USB-poorten, waardoor je 2 apparaten tegelijk kan opladen
  • 2 hoogwaardige, polykristalijne zonnecellen voor 13/14 W gecombineerd ingangsvermogen
  • Uitgang met 2 A stroomsterkte
  • Geïntegreerd opbergvak tot een A4-formaat, hierdoor makkelijk mee te nemen
  • Voorzien van haken en ogen waardoor het zonnepaneel eenvoudig opgehangen kan worden
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@RockyFlats, zeer bedankt voor de uitgebreide reactie, dat zijn echt zeer nuttige tips, en al helemaal met die links erbij.


Ik ben al zeer overtuigd van het nut van de tactische zaklamp (mijn huidige EDC lampje is een Nitecore MT10A). Deze BLF A6 lijkt er qua concept behoorlijk op, alleen die kost dus nu een kwart van wat ik betaalde! Als deze lamp inderdaad doet wat het beloofd, dan is dit de lamp die mijns inziens elke beginnende prepper tenminste overwogen moet hebben. Ik ga meteen 1 bestellen, en ik wou dat ik deze kende voordat ik mijn Nitecore had gekocht! En die 18650 powerbank-houdertjes die je net nog heb toegevoegd lijken me ook extreem handig, dat kan zo m'n EDC in.


De eerste link die je daarbij gaf wijst wederom naar de zonnepanelen... bovendien denk ik dat een kameelzak niet groot genoeg is voor mijn gezin, ik zou graag voor de hele dag water willen kunnen verzamelen als het nodig is, dus dan heb ik echt wel iets van 10 liter nodig (en dat zal niet in de rugzak passen naast deze lijst van spullen + mijn EDC tas).


Ik had gezocht, maar ik vond ze daar niet goedkoper dan 18,= (en bovendien ook niet zilverkleurig).

Opvouwbaar zonnepaneel, portofoons en tunneltentjes zijn ook gouden tips, meteen toegevoegd aan mijn longlist. Kaliumjodide ga ik over nadenken, ik woon zelf op dit moment buiten de 100-km zones dus voel me (wellicht onterecht) nog redelijk ver weg daarvan. Misschien toch eens overwegen omdat dat scenario aan mijn responsarsenaal toe te voegen.

Nogmaals bedankt voor de moeite, ik voel me zeer geholpen!
@De Bezorgde Burger Graag gedaan. Ik heb de wijsheid ook niet in pacht, dus het blijft zelf afwegen, maar dit forum heeft ook mij vaak goede tips opgeleverd. Van iedereen voor iedereen...
Dat BLF lampje is echt grandioos. Ikdenk inmiddels mijn vijfde te gaan bestellen (2 daarvan al weggegeven aan familie). Kies het beste de koelste lichtkleur, die geeft de grootste lichtopbrengst, en die is enorm voorzo'n lampje.

Alsje bij die kleine 18650 powerbankjes ook van die piepkleine LED-USB sticks koopt (die met 3 LEDs), dan heb je tegelijk prima tentlampjes.

Die WLN KD C1 portofoons kan je direkt vanuit zo'n powerbankje voeden (USB 5V) als de accu leeg mocht zijn, dus nog eens extra functioneel. Die dingen zijn perfect op de niet al te lange afstand, maar doen het desnoods 20 km of meer zolang je maar zicht hebt (line of sight).

*** naschrift: ik heb nu in mijn eerdere post de links aangevuld en verbeterd. @Niels tipte mij daartoe, waarvoor dank. Die eerste post was op een gammele knoppendoos en nog slechtere internetverbinding, ergens in het buitenland, ingetikt, vandaar;)***
 
F

frans81

Gast
Een hondepenning met daarop Defensie gerelateerde gegevens is niet altijd een voordeel .
Ligt een beetje aan type probleem waarin men verkeerd of aard van ontstaan SHTF .
 

Marcov

Prepper goeroe
Een hondepenning met daarop Defensie gerelateerde gegevens is niet altijd een voordeel .
Ligt een beetje aan type probleem waarin men verkeerd of aard van ontstaan SHTF .

Klopt helemaal, natuurlijk zijn er situaties waarbij het beter is om niets van defensie bij je te hebben.
 

3rwin

Prepper
Ik zag opvouwbare zonnepaneel in dit gedeelte.
Bij de Lidl zagen wij ook opvouwbare zonnepanelen af geprijsd naar dertig €euro.
@RockyFlats weet ij ook of dit een goede aanschaf is????
En kan je daar mee ook een powerbankje opladen???

https://www.lidl-shop.nl/SILVERCREST-Opvouwbaar-zonnepaneel/p100217453
Als het is toegestaan is hier de info van het toestel:
Productbeschrijving
  • Dit zonnepaneneel is voorzien van 2 USB-poorten, waardoor je 2 apparaten tegelijk kan opladen
  • 2 hoogwaardige, polykristalijne zonnecellen voor 13/14 W gecombineerd ingangsvermogen
  • Uitgang met 2 A stroomsterkte
  • Geïntegreerd opbergvak tot een A4-formaat, hierdoor makkelijk mee te nemen
  • Voorzien van haken en ogen waardoor het zonnepaneel eenvoudig opgehangen kan worden

@J.J Heb je nog reactie gehad op bovenstaand? ben ook wel benieuwd eigenlijks....
 
J

J.J

Gast
@J.J Heb je nog reactie gehad op bovenstaand? ben ook wel benieuwd eigenlijks....
Nee jammer genoeg en niet elke winkel heeft het nog Delfzijl had niets meer maar in Uithuizen hebben ze nog een stapeltje.
We blijven uit zien naar reacties, ook voor jou
 
Bovenaan