• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

afval als bemesting

Candyman

Diehard Prepper
Mijn tuin ligt op het noorden en ik krijg weinig zon maar ik ga toch eetbare planten en groenten plaatsen die weinig zon nodig hebben.
Nu lees is veel dingen over eierschalen toevoegen bij het poten van planten.
Al een paar maanden bewaar ik m'n eierschalen om ze vervolgens te drogen en vermalen dus er ligt al een voorraad.
Maar wanneer moet het toegevoegd worden, op internet kwam ik dingen tegen als 'bij een zure grond' maar hoe bepaal je dat?

Zijn er nog meer afvalstoffen uit de keuken die als voedingsstof gebruikt kunnen worden in de tuin?
 

Larik

Diehard Prepper
Die bodem testers zijn voor een tientje te koop, soort thermometer die je in de grond stopt.
Verder kan ik je niet helpen.
 

zanzarra

Senior Prepper
in mijn composter gaan ongekookte groenteresten ,koffiepads,onkruid en eierschalen . zo krijg ik niet snel last van ongedierte zoals muizen en ratten.
eigenlijk zou ik dit eind herfst in mn grond moeten verwerken, zodat de bodem zo veel mogelijk rust krijgt, voordat t zaaiseizoen begint.
alhoewel ik aardig lui ben. lukt t me vaak pas om dit begin lente in de grond te krijgen :)
eierschalen zijn van kalk dus inderdaad bij zure grond helpt dat, de te zure grond minder zuur maken .bij een te zure grond branden de wortels weg en verwelkt de plant.
 

Flos

SHTF Expert
Grond dat lang niet meer gepland of gezaaid is, is over het algemeen verzuurd.
Ook grond waar vele jaren na elkaar de zelfde vrucht heeft opgestaan is mager en zuur.

In theorie kan je alle groenten en fruit composteren en het jaar er op onder spitten.
Vermijdt wel citrusvruchten die horen niet op een composthoop.
Citroen sinaasappel banaan horen daar niet thuis.
 

Erny

Last (wo)man standing
@Candyman Het lijkt me handig als je een plekje vrijmaakt waar je een composthoop kunt maken. Je kunt hier je geschikte keukenafval kwijt afgewisseld met bladafval, snoeiafval, maaisel e.d. Zo bouw je dan een mooie composthoop op. Na een paar x omgooien, zodat alles goed gecomposteerd wordt, krijg je dan een prachtige meststof die goud waard is voor je tuin. Zal me, als ik jouw was, even goed inlezen over het maken van compost. Doe je jezelf en je tuin een groot plezier mee. :)

Het toevoegen van kalk (de fijngemalen eierschalen) is niet altijd nodig. Hangt inderdaad af van hoe zuur je grond is. Er wordt door de kalkverkopers meestal wat te enthousiast aangeraden overal maar kalk te strooien.
In ieder geval is het aan te raden om twee weken tussen het bemesten en het bekalken te houden. Anders werkt het elkaar tegen.
En dan hebben verschillende gewassen ook nog eens verschillende kalkbehoeftes (en mestbehoeftes). Hier moet je dus ook rekening mee houden.

Bij de Welkoop hadden ze vroeger gratis teststripjes om de zuurtegraad te bepalen. Maar je kunt inderdaad ook een PH meter kopen. (Zelf heb ik er 1 via AliX gekocht maar die zijn niet het meest betrouwbaar.)

Een te lage pH (zure grond) belemmert planten bij de opname van fosfor, calcium, potassium en Magnesium
Een te hoge pH (basische grond) belemmert planten bij de opname van borium, koper, zink, mangaan en ijzer.
https://www.moestuinweetjes.com/ph-zuurtegraad-moestuin/
 

Ray

SHTF Expert
Dat is een handige link @Stuudje, google tovert vooral lijstjes met zure grond minnende tuinplanten en dat is niet handig, je wilt juist deze wilde soorten die komen aanwaaien.

Wel lastig zoeken, zo zonder fotootjes of onderverdeling naar type grond.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ja, lastig zoeken...maar is wel te vinden. Ik heb er nu geen tijd voor om het op te zoeken.
Maar mocht ik in quarantaine moeten, dan zet ik dit wel als klusje op de to-do-lijst.
(enne, die zure grond is waar je je eierschillen kwijt kan, dus echt onhandig is het ook weer niet)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Ik heb een halve boekenkast vol met info over wilde planten, bomen en kruiden, maar zou ook het 1001 klusje op m'n lijstje worden. :lol:
 
Bovenaan