• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Alessi Pan , Waarvoor

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou heb ik vorige week een pan aangekocht en weet ik uberhaupt niet wat ik er mee moet :(
Heb het gekocht omdat ik dit type nog niet gezien had en mijn nieuwschierigheid nam het besluit .
Opschrift op bodem van de pan vermeld :

ALESSI
ITALIA
Inox 18/10

niet meer en niet minder aan Tekst .

Pan meet 9 Cm hoog , 25 Cm doorsnee ( bovenzijde ) en 20 Cm binnenmaat ( Door dubbele wand )
In de dubbele wand kan geen water geschonken worden zoals in een ander type .
Pan lijkt uiterlijk op de opdekschaal van dit merk . Maaar heeft dus een dubbele wand en dat hebben die opdekschalen niet :confused::confused:
Aan de bodem van de pan te zien lijkt het op vuur of andere hittebron gestaan te hebben .
Het RVS is namelijk blauwig/ groen verkleurd ;)
Ik heb beslist geen ervaring wat zo'n pan doet op het vuur ( Vervormen ?? )
ERgens zou je toch denken dat de druk zich opbouwt , Lucht die warm word zet uit :confused:
20160312_175913.jpg 20160312_175851.jpg
 

babs

Prepper
Op google vermelden ze dat een dubbelwandige pan energiezuiniger is, dus op temperatuur brengen en daarna zou het als met n hooikist verder moeten kunnen garen? Nou klopt niet alles/alles niet op internet maar klinkt logisch...
 
F

frans81

Gast
zou kunnen , kan je de ruimte vol laten lopen met water? of ist au bain marie met lucht?

Nee, helaas nergens opening om water tussen de wand te doen .
De twijfel ontstaat door het idee dat de pan direct op een hittebron gestaan heeft .
Of iemand heeft dat gewoon gedaan en er niet bij nagedacht of het kan .
 

Ray

SHTF Expert
Lijkt me lastig verwarmen op een vuurtje. Ik denk toch eerder dat het gewoon als opdienschaal bedoeld is en het eten er langer in warm blijft. Wellicht heeft het ding boven een waxinelichtje gestaan, vandaar de verkleuring.
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Als de binnen pan echt niet los is
dan zou het idd een zelfde zijn als bv deze

https://www.proidee.nl/cuisine/per-categorie/potten-pannen-toebehoren/dubbelwandige-steelpan
Geen aanbranden. Geen vellen. Geen overkoken.
Deze handige steelpan maakt het ingewikkelde au bain-marie verwarmen overbodig.
De bekende sauce hollandaise, luchtige crèmes, schuimige sabayon, … alle gerechten die gevoelig zijn voor de juiste temperatuur, waarvoor u tot nu toe een pan-in-pan waterbad moest construeren
 

houthe

Senior Prepper
Ik kan ook helemaal niks vinden over dubbelwandige pannen die je niet kunt vullen... je zou eens een foto naar Quest kunnen mailen, die hebben een speciale rubriek waarin ze van vreemde oude items proberen uit te vogelen wat het is.
 
F

frans81

Gast
Tot zover iedereen bedankt voor het meedenken en googelen :thumbsup:
Alle info is nog :hi:
 

petroman

SHTF Expert
je hebt gelijk, niet ver genoeg doorgelezen
stomme fout :-(
Stom ? Nee, hoor. Vergissen is menselijk dus je bent geen robot.

Ik denk dat Ray het juiste antwooord al gegeven heeft: opdekschaal. Dus niet om in te koken maar wel om warm te houden.
 
F

frans81

Gast
Stom ? Nee, hoor. Vergissen is menselijk dus je bent geen robot.

Ik denk dat Ray het juiste antwooord al gegeven heeft: opdekschaal. Dus niet om in te koken maar wel om warm te houden.

Zou kunnen .
Heb van dit merk alleen maar enkelwandige dekschalen gezien .Die dekschalen zien er precies zo als deze uit maar hebben geen dubbele wand en bodem .
Ook van andere merken zijn ze alle enkelwandig .
Zodoende twijfels .

.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij deze dan eindelijk een antwoord op mijn vraag :thumbsup:
Heb vanmorgen gebeld met Kookwinkel Oldenhof !
Zie hier hun Antwoord op mijn vraag
Ik heb inmiddels ook via een andere Alessi leverancier hetzelfde antwoord gekregen .

Geachte heer,


Bedankt voor uw mail. Uw Alessi-pan is een conische braadpan ideaal voor de bereiding van stoofpotten en braadstukken. De dubbelwandigheid zorgt voor een optimale warmtegeleiding.



Ik hoop u voldoende geïnformeerd te hebben.



Met vriendelijke groet,


Kristel Remmé

Klantenservice


GetFileAttachment



Kookwinkel Oldenhof

’s Gravelandseweg 8

1211 BR Hilversum
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

petroman

SHTF Expert
Ok, dus de stilstaande lucht tussen de delen zorgt voor een betere warmtegeleiding dan enkelwandig direct op de warmtebron.
Iets in mij zegt dat er ergens natuurkundig niet klopt in deze zienswijze.
Vergelijk het met "au bain marie" daar zorgt het water voor de warmte overdracht: gelijkmatig.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, dus de stilstaande lucht tussen de delen zorgt voor een betere warmtegeleiding dan enkelwandig direct op de warmtebron.
Iets in mij zegt dat er ergens natuurkundig niet klopt in deze zienswijze.
Vergelijk het met "au bain marie" daar zorgt het water voor de warmte overdracht: gelijkmatig.

Het zal vooral inzake Het ( Bijna ) niet aanbranden / sudderen / stoven en sauzen een voordeel hebben .
Ik denk dat de Koks onder ons hier wel wat meer inzicht inhebben ;)
Natuurkundig klopt het dus wel omtrent de Hitte overdracht . Bodem incasseert het volle vermogen en de Tweede wand verdeelt het gelijkmatig ;)
 

Loreen

Last (wo)man standing
Ok, dus de stilstaande lucht tussen de delen zorgt voor een betere warmtegeleiding dan enkelwandig direct op de warmtebron.
Iets in mij zegt dat er ergens natuurkundig niet klopt in deze zienswijze.
Vergelijk het met "au bain marie" daar zorgt het water voor de warmte overdracht: gelijkmatig.
Volgens mij is de verdeling van de warmte bij deze pan in principe vergelijkbaar met au bain marie inderdaad, al heeft au bain marie als bijkomstige eigenschap dat het water niet warmer zal worden dan 100 graden, waardoor de warmte niet alleen verdeeld maar ook gereguleerd wordt.
Toch?
 
Bovenaan