• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Algemeen bespreek topic 27MC / 11 meter over bereik, testen, mogelijkheden, apparatuur, enz.

FKAGB

Prepper goeroe
Ik gebruik 15, 30 en 45 ampere afhankelijk van de draaddikte. Die gaan wel allemaal in dezelfde behuizing. Lekker flexibel dus.

Ik bestel steeds via ebay maar sla de link op.

Tipje. Schat ook de tang een ondertoon insertion tool aan. Dat maakt het monteren en heel stuk makkelijker.
 

Niels

Mankinds only hope
Even een update.

Ondertussen ben ik bezig geweest met het testen van de mobiele set.
Hier wat om een indruk te krijgen:
photo_2019-12-07_18-48-36.jpg
Slecht te zien, maar het was donker. Glasfiebermast van 10 meter lang. Het kastje in de antennespoel, vanaf daar loopt een dunne draad langs de mast omhoog.

photo_2019-12-07_18-48-49.jpg
Dis is die mast dan ingeschoven. Weet iets, maar kan in of aan de rugzak mee. Lijkt een beetje op een hengel zeg maar.

photo_2019-12-07_18-49-07.jpg
Hier zie je de portofoon, die gaat in de linear (die het zendvermogen vergroot) gevoed door 2 kleine 12V accu's (hier loopt een ander projectje voor).
Dan gaat het de SWR/power peter in (gekregen van @Flos ooit) welke tevens antenne matcher is.
Ik snap nog niet precies hoe ik hier de SWR mee kan aflezen op de juiste manier, deze werkt anders dan de meesten met fwd en ref knopje.
Als je daar doorheen is geweest gaat de kabel dus naar de antennen, dat kastje wat je aan die mast zag hangen.

photo_2019-12-07_18-49-18.jpg
Dit is dan de SWR / power meter met antenne matcher.
De matscher is nodig omdat de SWR van de endfed antenne echt niet perfect gaat worden, en in een andere situatie (i.v.m. mobiele set) steeds anders is.

photo_2019-12-07_18-49-29.jpg
Deze antenne heb ik eens van @Marcov gekregen, heeft een tijd op mijn werkbus gezeten, maar was vrij irritant i.c.m. parkeergarages.
De pijp onder de beugel is een CV pijp van 15 mm dik.
Ik heb deze omgebogen en een S er in gemaakt zodat ik hem aan de railingvan een uitkijktoren kan vastknopen maar dat die d.m.v. het S bochtje wel langs de railing komt :).
De antenne is trouwens een Firestick, geen groundplane nodig in principe (correct me if I am fout).
Ding is pak em beet 124 cm. lang.

Morgenvroeg is het plan om op pad te gaan en te zien of ik ergens vanuit een uitkijktoren wat kan doen :).
 

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Kleine impressie van vandaag:

IMG_20191208_161043.jpg

IMG_20191208_161103.jpg
Er rechts van het bankje de glasfieber mast waat de endfed antenne aan zit.
Mast heb ik gewoon met een stuk touw aan het bankje geknoopt.

Dit was OP de Hulzenberg bij Stokkem / 's-Heerenberg (zeg bij Emmerich over de grens in Nederland).

Test best wel geslaagd :).
Portofoon, linear, SWR/powermeter + matcher.
 

Jannes

Prepper goeroe
Kleine impressie van vandaag:

Bekijk bijlage 17336
Er rechts van het bankje de glasfieber mast waat de endfed antenne aan zit.
Mast heb ik gewoon met een stuk touw aan het bankje geknoopt.

Dit was OP de Hulzenberg bij Stokkem / 's-Heerenberg (zeg bij Emmerich over de grens in Nederland).

Test best wel geslaagd :).
Portofoon, linear, SWR/powermeter + matcher.

De volgende keer op de uitkijktoren? :fluit:

Mooie omgeving daar. Kun je goed wandelen.
 

Niels

Mankinds only hope
De volgende keer op de uitkijktoren? :fluit:

Mooie omgeving daar. Kun je goed wandelen.
Nou, ik ben wel OP de uitkijktoren geweest, echt indrukwekkend uitzicht.
Ik kon daar natuurlijk de mast niet opzetten, wel de Firestick antenne waarmee ik van alles ontving.
Om te zenden moet de antenne goed kunnen afstralen en een goede SWR hebben, en dat kreeg niet niet voor elkaar daar.
Ik hoorde zojuist dat er een loden dat op zit wat e.e.a. verklaart.
Binnenkort ga ik naar een andere uitkijktoren zonder dak :).
 

Niels

Mankinds only hope
Omdat ik steeds zit te klooien met het afstellen van de SWR heb ik deze besteld:

(Bron video: IMSAI Guy @ YouTube).
Ik maak zelf ook antenne's (endfed) en dan is dit ding wel extreem handig.
Overigens de SWR meters vertrouw ik niet zo goed meer omdat ze verschillende waarden onderling aangeven, maar ook bij verschillende vermogens.
Met de NanoVNA heb ik daar als het goed is geen last meer van :).
 

FKAGB

Prepper goeroe
Lekker bezig. Binnenkort ook maar eens een toer maken langs verschillende torens. Helaas zijn de condities slecht de laatste tijd........
 

Niels

Mankinds only hope
Lekker bezig. Binnenkort ook maar eens een toer maken langs verschillende torens. Helaas zijn de condities slecht de laatste tijd........
Ik ben net ook nog even op een toren geweest, ik was aan de late kent, en wilde nog even voor het donker...
Kwam ik boven, had ik mijn mast niet in de rugzak zitten, wel de FireStick bij me, dus die maar vastgeknoopt...
Kreeg ook daar de SWR niet goed terwijl ik helemaal open zat. SWR waarde kon niet slechter is alle standen, max rood.
Ik denk dat de antenne is overleden, even wachten op de NanoVNA, eens kijken wat die laat zien.
Als je zo'n toren op gaat, laat het me even weten wanneer, ik heb nog 2 locatie's op mijn agenda die zeer hoog gelegen zijn,
en wellicht een open verbinding met jou moeten hebben. Als er dan een beetje conditie's zijn...
 

Niels

Mankinds only hope
Zo...
Ondertussen nog best veel aan het spelen met zenden en ontvangen, ook 2m / 70cm wel, maar dat is een ander topic.
Met de CB ben ik verder gegaan met het testen van de zelfgemaakte antennes.
Op de SC heb ik een 2 tal zelfgebouwde endfed antennes getest.
Ik had er 20 meter coax aan wat op een hoop lag... De metingen zijn mislukt daardoor.
Dit heeft ook eerder gegeld voor de dipole die ik achter thuis had gehangen bij mij thuis.
De antenne meten met een zeer korte kabel gaat goed!
Ik heb nu in de woonkamer een 1/4 golf dipole hangen die resonant is voor CB gebruik.
De SWR is onder de 1:2 over het hele gebied wat ik acceptabel vind.
De endfed's moet ik nog testen met een kortere kabel.

Leermoment:
Goede kabel is van groot belang, en het liefst zo kort mogelijk!

Plannetje wat nog speelt:
Een ground plane antenne maken voor CB.
70cm_Quarter_Wave_Antenna.jpg

(Bron afbeelding: m0ukd.com)

>Hier< de website van m0ukd.com waar je zelf je groundplane antenne kunt berekenen.

Ik wil een antenne maken voor de CB welke 40 kanalen heeft, en dus 20 het middelste kanaal is wat ruwweg op 27.2 mHz zit.
Als ik dat door de calculator haal dan heb ik een straler van 2,62 meter en radialen van bijna 3 meter. Een behoorlijk grote antenne dus.
Wellicht dat iemand die goed 3D kan ontwerpen mij kan helpen om een basis te creëren waar de radialen in komen, en de straler,
en waar ik een SO259 socket of een BNC socket in kan verwerken voor de coax.
Een makkelijk te demonteren antenne dus :). Iets wat mee te nemen is in de auto naar bijvoorbeeld een SC, of bug-out camp ten tijde van SHTF.
De radialen en straler wil ik maken van of 15 mm koper of 12 mm koper. Ik wil nog even zien hoe 12 mm. koper zich houd over die afstanden.

Dus als mensen zich geroepen voelen om te helpen met 3D ontwerp? En eventueel het printen er van is ook welkom :).
 

DO-it

Diehard Prepper
Dus als mensen zich geroepen voelen om te helpen met 3D ontwerp? En eventueel het printen er van is ook welkom

Als je tijd over hebt;), dan zou je het wellicht ook zelf kunnen doen. Er zijn diverse bedrijven die mensen leren om 3D te printen. Bv. https://www.civon-innovatiecentrum.nl/bezoeken/agenda/civon-fablab-3d-printen/
I
k weet dat je bij hen ook de dingen kunt printen en meenemen (tegen een kleine bijdrage vlgs mij). Ben benieuwd (al begrijp ik er zelf niet zoveel van, ben al blij dat ik weet welke knopjes ik moet gebruiken....:fluit:)!
 
Bovenaan