• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

Ray

SHTF Expert
Het zal mensen niet ontgaan zijn dat de wereld in de ban is van een nieuw type corona virus, het 2019-nCoV.
Zie ook het nieuwsberichten draadje: https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/corona-virus-in-china.4897/

Na SARS en MERS lijkt het wederom te gaan om een kruisbesmetting tussen dier en mens.

Nu zijn virussen dankzij hun simpelheid in staat om snel te muteren, vandaar dat verspreiding zo snel mogelijk moet worden tegen gegaan en China dus hele steden in quarantaine heeft gezet. Ondanks de gigantische economische impact wat dat gaat hebben.

Behalve de bekende mondkapjes, bij voorkeur van minimaal FPP1 standaard, vaak en veel je handen wassen, hoe zouden preppers hier mee omgaan als dit ook de realiteit in Europa wordt?

Ik denk dat alweer de bug-in optie een hele goede keuze is en preppers hebben thuis de voorraden zodat ze niet elke keer naar de supermarkt moeten, of via de afhaal en thuisbreng maaltijden alsnog contact maken met grote getallen mensen wat de besmettingskans uiteraard verhoogd.

Ook is het mijden van grote groepen in het algemeen dan aan te raden, dus helaas even niet meer naar dat concert, voetbalwedstrijd of ander evenement. Dit geld vooral voor evenementen die mensen aantrekken vanuit heel het land of zelfs buitenland. Als het nog niet voorgekomen is in jouw provincie geeft de lokale voetbalwedstrijd van de F-jes een natuurlijk een veel lager risico of zelfs nauwelijks risico.

Op de hoogte blijven van het nieuws en de symptomen van besmetting kennen is een inkoppertje.

Wat zou je nog meer kunnen doen of laten?
Als tweede vraag, zijn er meer symptomen bekend dan die van de algemeen jaarlijks voorkomende griep?
 

LoneDrone

Senior Prepper
Weinig meer dan wat je al schrijft kun je eigenlijk niet doen. Contact met anderen tot een minimum beperken. Dingen "van buiten" als b.v. de post met de nodige zorg behandelen (een besmette post medewerker die over een tas brieven heen hoest...)

Wellicht nog een vracht extra voorraad halen nu "het nog kan".

Je zou nog kunnen proberen een voorraad virus-remmers als Tamiflu te pakken te krijgen, maar dat is zonder recept niet te doen en de vraag is of het ook werkt tegen dit virus.

Maar: wat ik tot op heden lees zijn de dodelijke slachtoffers ouderen en mensen met een lage weerstand, mensen die met een normale griep ook al vaak het slachtoffer zijn. Het probleem lijkt te zijn dat bij deze mensen een virale longontsteking ontstaat en dat is lastig te behandelen. Antibiotica werken niet tegen virussen dus het lichaam zal het zelf moeten doen en een zwakke weerstand is dan geen gunstige start.

Dus ik maak me wat dat aangaat geen onnodige zorgen eigenlijk.

De corona-virussen zijn samen met de rhino-virussen de voornaamste veroorzakers van verkoudheid, dus simpel gezegd is dit een super-verkoudheid. Niet dat dat een geruststelling is, SARS was ook een coronavirus. Dat het van mens op mens wordt overgebracht is nu wel duidelijk, ik vraag me alleen af hoe besmettelijk het nu precies is: 1* hoesten in een treincoupe en 20 man is besmet of moet iemand echt midden in je gezicht gaan staan hoesten om je te besmetten.
Mondkapjes bieden eigenlijk niet heel veel bescherming. Ze moeten heel goed aansluiten (dus zo'n pp3 is zeker beter), anders gaat de lucht met virussen er gewoon omheen. Dus zo'n zakdoek met elastiek om je oren geeft weinig bescherming, wellicht houdt het de spetters wat tegen als er iemand staat te hoesten. Die maskers laten ook je ogen onbedekt, ook via je ogen kunnen virussen binnenkomen... Maar iets is altijd beter dan niets.
Handen wassen (vaak en met zeep) is wel de beste bescherming.

Eerst maar eens zien hoe het uitpakt, ze nemen in elk geval in China wel vrij rigoureuze maatregelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Roel

Mankinds only hope
Ik werk in de expeditie van een bedrijf en het is daar een komen en gaan van vrachtwagenchauffeurs die overal en nergens vandaan komen, uit heel Europa.
En die mannen (en enkele vrouwen) komen met ontelbaar veel mensen in aanraking, bij bedrijven, havens, overslag, tankstations, restaurants en noem maar op.
Uiteindelijk komen al die virusjes die ze daarbij oppikken dus bij mij terecht....:(
Ik kan slechts hopen dat mijn beschermengel goed waakzaam is...:)
 
F

frans81

Gast
Vandaag weer pakjes uit China . Mijn Vrouw besteld daar geregeld hobby gerelateerd spul .
Kost bijna niets aldaar :rolleyes:
Maar 3 tot 4 keer per week die leveringen aan huis ! Zakken gevuld met kleine zakjes , doosjes in zakjes , zakjes in doosjes .Hoeveel gevaar schuilt daarin !?


Hoe serieus mag je daar mee bezig zijn :confused:
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Gewoon normaal doen als je in redelijke gezondheid bent. Je krijgt er of verkoudheid of wellicht een longontsteking van maar dood ga je er niet van. Alleen wanneer je in slechte gezondheid verkeerd, dan kun je er dood aan gaan.

We vergeten dat er elk jaar gewoon mensen sterven aan de gevolgen van de "gewone" griep of een longontsteking.

De Mexicaanse griep was ook zo'n hype. Virussen als Ebola, daar ga je snel dood van. Of de Spaanse griep ruim 100 jaar geleden met 50 tot 100 miljoen doden. Wat bijna 5 procent van de wereldbevolking kostte.

Deze griep is een Sars/Mers variant wat van mens tot mens kan worden overgedragen, maar niet heel erg makkelijk.

Ik denk dat één van de grootste problemen van China naar boven is komen drijven. Men leeft en werkt daar niet zo heel hygiënisch.

Nu moeten ze alles op alles zetten om het in te dammen en niet meer verder te doen verspreiden. China is vergeleken met Nederland aardig groot, maar zie het in perspectief.

Uit de Wikipedia: Toch veroorzaakt de griep jaarlijks 3 tot 5 miljoen ernstige zieken en 250.000 tot 500.000 doden. Elk jaar krijgen ongeveer 820.000 Nederlanders griep. Tijdens een gemiddelde griepepidemie in de winter gaan er in Nederland 250 tot 2.000 personen direct aan de griep of aan de gevolgen ervan dood.
 

Jannes

Prepper goeroe
Vandaag weer pakjes uit China . Mijn Vrouw besteld daar geregeld hobby gerelateerd spul .
Kost bijna niets aldaar :rolleyes:
Maar 3 tot 4 keer per week die leveringen aan huis ! Zakken gevuld met kleine zakjes , doosjes in zakjes , zakjes in doosjes .Hoeveel gevaar schuilt daarin !?


Hoe serieus mag je daar mee bezig zijn :confused:

Ik denk niet dat je daar bang voor hoeft te zijn, maar keiharde cijfers heb ik (nog) niet voor je. Het griepvirus kan maximaal 48 uur overleven buiten een gastheer. Het Corona virus kan ook ca. 2 dagen overleven zonder gastheer.

Dus, ik denk dat je er niet bang voor hoeft te zijn. Ben je dat wel, plaats dan het pakketje voor een aantal dagen in quarantaine. :)
 
F

frans81

Gast
Ik denk niet dat je daar bang voor hoeft te zijn, maar keiharde cijfers heb ik (nog) niet voor je. Het griepvirus kan maximaal 48 uur overleven buiten een gastheer. Het Corona virus kan ook ca. 2 dagen overleven zonder gastheer.

Dus, ik denk dat je er niet bang voor hoeft te zijn. Ben je dat wel, plaats dan het pakketje voor een aantal dagen in quarantaine. :)

Ik ben niet zozeer bang voor mijzelf :)
Maar mijn Vrouw heeft super lage weerstand door de vele medicatie .
 

Jannes

Prepper goeroe
Ik ben niet zozeer bang voor mijzelf :)
Maar mijn Vrouw heeft super lage weerstand door de vele medicatie .

Dan evt het pakketje aanpakken, in een doos in de hoek gooien, niks aanraken, handen wassen en pas na een week het pakketje pakken.
Dan voorkom je meteen dat de niesende Nederlandse postbode je vrouw besmet.
Maar ik denk dat jij gevaarlijker bent als jij buiten de deur komt, hoestende mensen tegenkomt en daarna je vrouw dagelijks een kus geeft.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
De gewone verkoudheid virussen die we allemaal wel eens krijgen zijn ook Corona varianten.

Het enige addertje onder dit gras is dat deze variant van dier op mens kan overslaan. Normaal is dat mens tot mens.

Niet 100% zeker maar zeer waarschijnlijk zijn vleermuizen de drager en dan gaat het over op wilde dieren. Doordat die Chinezen allerlei ongebruikelijke dieren op het menu hebben, zou het overgegaan zijn naar de mens. Niet bewezen nog.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan evt het pakketje aanpakken, in een doos in de hoek gooien, niks aanraken, handen wassen en pas na een week het pakketje pakken.
Dan voorkom je meteen dat de niesende Nederlandse postbode je vrouw besmet.
Maar ik denk dat jij gevaarlijker bent als jij buiten de deur komt, hoestende mensen tegenkomt en daarna je vrouw dagelijks een kus geeft.

Ik denk na bij alles !
Was mijn handen tig keer . Kom eigenlijk geen hoestende mensen tegen die zich direct om mij heen begeven .
Maak het meeste schoon wat ik koop en heb flesje desinfectiegel bij mij .

Ik speel best wel op safe .
Alhoewel niet alles te vermijden is en ook ik heel soms ziek ben .
Maar dat is echt Heeeeel soms .
 

Ray

SHTF Expert
Geen angst voor pakketjes nodig, virus overleeft niet op pakketjes.

Nu.nl heeft een goed stukje met dit soort vragen laten beantwoorden door Jaap van Dissel, infectieziektenexpert van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM): https://www.nu.nl/algemeen/6026165/alle-antwoorden-op-jullie-vragen-over-het-coronavirus.html

Ook lijkt vooralsnog dat het virus nog niet veel erger is dan het normale griepvirus qua dodelijkheid. Niet vergeten dat daar ook jaarlijks in Nederland (250 tot 2000 doden per jaar)

Apart bijverschijnsel, de beurswaarde van Remy Martin is gezakt vanwege deze uitbraak in China: https://www.nu.nl/economie/6026113/cognacproducent-remy-cointreau-vreest-coronaviruseffect.html
 

petroman

SHTF Expert
@Frans, pakjes een half uur in kokend water doen..

Maar effe serieus:
Optie 1: even niet bestellen bij Ali.
Optie 2: de reistijd is dusdanig lang dat een besmetting niet direct op de loer ligt (optie van Jannus)
Optie 3: pakjes door postbode in bak laten leggen en zelf met handschoenen verpakking verwijderen > geen besmetting van de postbode
Optie 4: ipv heet water 24u in de diepvries ?

Kijk theoretisch zou een snotterende inpakker best wat extras kunnen meegeven. Maar hoe groot is dat risico ?
Andere ziektes worden zo ook niet verspreid anders zou een pandemie al wat vaker gebeurd zijn.

Maar ik ben geen viroloog dus geen garanties.
 

phtvs

Sysop
Admin
Het is niet langer de vraag of het hier ook komt maar de vraag is wanneer. Waar ik bivakkeer is het nu bij 2 personen vastgesteld. Dit gaat als een olievlek de wereld rond ben ik bang.
 

drent

Diehard Prepper
Gewoon normaal doen als je in redelijke gezondheid bent. Je krijgt er of verkoudheid of wellicht een longontsteking van maar dood ga je er niet van. Alleen wanneer je in slechte gezondheid verkeerd, dan kun je er dood aan gaan.

We vergeten dat er elk jaar gewoon mensen sterven aan de gevolgen van de "gewone" griep of een longontsteking.

De Mexicaanse griep was ook zo'n hype. Virussen als Ebola, daar ga je snel dood van. Of de Spaanse griep ruim 100 jaar geleden met 50 tot 100 miljoen doden. Wat bijna 5 procent van de wereldbevolking kostte.

Deze griep is een Sars/Mers variant wat van mens tot mens kan worden overgedragen, maar niet heel erg makkelijk.

Ik denk dat één van de grootste problemen van China naar boven is komen drijven. Men leeft en werkt daar niet zo heel hygiënisch.

Nu moeten ze alles op alles zetten om het in te dammen en niet meer verder te doen verspreiden. China is vergeleken met Nederland aardig groot, maar zie het in perspectief.

Uit de Wikipedia: Toch veroorzaakt de griep jaarlijks 3 tot 5 miljoen ernstige zieken en 250.000 tot 500.000 doden. Elk jaar krijgen ongeveer 820.000 Nederlanders griep. Tijdens een gemiddelde griepepidemie in de winter gaan er in Nederland 250 tot 2.000 personen direct aan de griep of aan de gevolgen ervan dood.
De meeste griep soorten zijn inderdaad voornamelijk een probleem voor mensen met al een lagere weerstand, zoals mensen die al ziek zijn, ouderen, etc.
Echter er is een zorg dat juist bij jonge, gezonde mensen (grofweg de groep 14-35 jaar) het immuunsysteem kan overreageren en daarmee zichzelf om zeep helpt, juist omdat het immuunsysteem in die leeftijdsgroep zo goed werkt. In zo'n geval gaat er flink wat aan voorzieningen uitvallen, aangezien dit een flink deel van de werkende bevolking is. Nu met vrede en (toegang tot) goede voeding is het niet meteen een zorg, maar genoeg zieken kunnen een land/regio behoorlijk ontwrichten als mensen niet meer willen reizen naar werk. En anderen dat daarom niet meer kunnen. De angst voor een besmetting kan zelfs meer impact hebben dan de werkelijke aantallen zieken.
De scenario's zullen China zeker wel bekend zijn, de maatregelen zijn niet voor niets, China zelf kan de impact van zo'n epidemie ook niet goed aan als het doorzet. Het is wel zo dat er al twijfels zijn bij de werking van de maatregelen en de cijfers qua aantal zieken en doden, of ook deze coronavariant rap wegzakt de geschiedenisboeken in is afwachten. Ik hoop van wel, ook als de ellende beperkt blijft tot China en paar gevallen daar buiten, is de kans groot dat wij er last van krijgen, in elk geval op economisch vlak.
 

Ray

SHTF Expert
Dat is ook de reden dat China zo enorm opschalen met quarantaine maatregelen en nu in zes dagen een compleet ziekenhuis uit de grond gaan stampen. Dit kan hun economie een flinke knal geven en alle ambities meteen jaren terug zetten.

Hier in het westen hebben we een betere dekking van medische zorg. In China is dat krap bemeten en gaan veel oudere mensen gewoon dood vanwege ontbreken van medische zorg. In Afrika, flinke delen van Azië en Zuid-Amerika is het nog slechter gesteld en heerst soms ook nog veel geloof in oude tradities, ipv medische wetenschap waardoor mensen zelfs als er ziekenhuizen zijn, ze wantrouwen.

Ik denk dat we hier in de EU dit vrij makkelijk onder controle houden. Dat lukte met het zeer besmettelijke Ebola ook en dit virus lijkt vooralsnog juist helemaal niet zo besmettelijk. Ook beperken de sterfgevallen zich nu tot mensen met een slecht immuunsysteem.

Vooralsnog en nu, onderstreep ik niet voor niets, virussen kunnen zich soms snel aanpassen aan een nieuwe gastheer.

Het grapje uit de Bing Bang Theory (TV sitcom) schiet me te binnen. "I'm working on an experiment that combines Ebola with the common flu virus". Een combinatie van grote mortaliteit met snelle mens op mens verspreiding is natuurlijk de ultieme ramp.

Vooralsnog voldoet dit virus aan beide criteria niet.
 

petroman

SHTF Expert
De snelle verspreiding is niet een eigenschap van het virus maar van de mobiele mens.
Ineens gaan een ontelbaar groot aantal mensen in een land met beperkte medische zorg op reis. Lokaal en internationaal.

En je bent al te laat want de incubatie tijd (niet ziek, wel besmettelijk) vang je niet af met een temperatuur meting (wel al ziek aan het worden).
Enige goede optie is bron aanpakken: een andere kijk/instelling op samenwonen met pluimvee.
 
Bovenaan