• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Anbi en belastingdienst

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Een kleine uitleg. Zoals velen vast zullen weten is de Nederlandse Staat een bedrijf. Het staat ingeschreven bij de kamer van koophandel in Washington DC.
Net als met andere bedrijven kun je een contract hebben met het bedrijf Nederlandse Staat.

Vorig jaar ontdekte ik dat in Nederland alle overheid gerelateerde bedrijven Anbi's zijn. Een Anbi is een Algemeen nut beogende instelling. Mischien heb je wel eens gezien dat diverse goede doelen Anbi op hun reclame zetten.

Bedrijven, verenigingen en stichtingen enz waar je geen contract mee hebt kunnen je vragen om een gift. Ik heb geen contract met de Nederlandse staat.
De grap is dat je giften aan een Anbi op kunt voeren bij je belasting aangifte.

Ik heb dit jaar een aantal giften aan de Nederlandse staat, het waterschap, de gemeente, de motorrijtuigenbelasting bij de belastingaangifte opgevoerd als giften aan Anbi. Dit is juridisch kloppend. En ik heb daardoor een leuk bedrag teruggekregen van de belastingdienst.

Dit jaar ga ik nog beter bijhouden welke giften ik allemaal doe.
 

Henk88

Diehard Prepper
Ik denk niet dat dit juridisch klopt. Giften aan een ANBI zijn inderdaad aftrekbaar bij je belasting aangifte. Echter een gift is iets waar geen tegenprestatie tegenover staat. Maar tegenover het betalen van belastingen staat doorgaans wel een tegenprestatie. Immer als je wegenbelasting betaald is de tegenprestatie dat jij met je auto de weg op mag. Als je gemeentelijke belastingen betaald mag je als tegenprestatie gebruik maken van het riool of van de ophaal service van de vuilniswagen.

Bij het betalen van bijvoorbeeld BTW is de tegenprestatie wat minder duidelijk maar je zou kunnen stellen dat de tegenprestatie van BTW betalen is dat je gebruik kunt maken van algemene maatschappelijke faciliteiten die door het betalen van die belasting mogelijk zijn zoals voetpaden, politiediensten of ziekenhuizen. Bovendien betaal je BTW rechtstreeks aan bedrijven en niet aan de overheidsinstantie.

Mij lijkt dus dat je juridisch niet hard kunt maken dat het hier gaat om giften los van het feit dat er vermoedelijk wel een wet is die (indirect) uitsluit dat je verplichte belastingen op die manier kunt aftrekken als gift. Mocht dit tegen mijn verwachting in toch kunnen dan zal het niet lang duren voor de belastingdienst wakker schrikt en er een spoedwetje komt om dit te herstellen :fluit:
 

Flos

SHTF Expert
De wetgeving is nog al verschillende met belgenland.
Ik moet dat nog eens uitvogelen of de Belgische staat ook een bedrijf is.
Wat ik wel al kan toelichten is omdat je gemeente belastingen betaald in België mag je nog niet gebruik maken van de riolering of wordt jou vuilnis opgehaald. Daarvoor moet je bij ons nog eens apart betalen.
Gemeente belastingen wordt gebruikt om de infrastructuur te betalen. Ook de burgemeester zijn honorarium wordt daar van voor een deel betaald.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Een kleine uitleg. Zoals velen vast zullen weten is de Nederlandse Staat een bedrijf. Het staat ingeschreven bij de kamer van koophandel in Washington DC.
Net als met andere bedrijven kun je een contract hebben met het bedrijf Nederlandse Staat.

Vorig jaar ontdekte ik dat in Nederland alle overheid gerelateerde bedrijven Anbi's zijn. Een Anbi is een Algemeen nut beogende instelling. Mischien heb je wel eens gezien dat diverse goede doelen Anbi op hun reclame zetten.

Bedrijven, verenigingen en stichtingen enz waar je geen contract mee hebt kunnen je vragen om een gift. Ik heb geen contract met de Nederlandse staat.
De grap is dat je giften aan een Anbi op kunt voeren bij je belasting aangifte.

Ik heb dit jaar een aantal giften aan de Nederlandse staat, het waterschap, de gemeente, de motorrijtuigenbelasting bij de belastingaangifte opgevoerd als giften aan Anbi. Dit is juridisch kloppend. En ik heb daardoor een leuk bedrag teruggekregen van de belastingdienst.

Dit jaar ga ik nog beter bijhouden welke giften ik allemaal doe.
@Tanfana , 1 april is toch al geweest? Maar een leuke vondst is het wel;)

Giften aan een culturele ANBI kunnen worden opgevoerd, maar een waterschap of gemeente valt daar volgens de belastingdienst niet onder.
https://www.belastingdienst.nl/wps/...-en-kortingen/content/anbi-status-controleren
Ook is een gift volgens mij een vrijwillige donatie zonder tegenprestatie, of iets dat je maar eenmaal kunt innemen. Wie er geheel vrijwillig bedragen aan overheidinstanties doneert die zal dat vast als aftrekpost kunnen opvoeren, dat geloof ik graag. Maar opgelegde belastingen....?

Misschien heeft de stofkam van onze onovertroffen rammelende belastingdienst je gemist. Maar pas op, want eens gesnapt komt men al snel op de een of andere morbide lijst😎, schijnt het...
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Ik moet even verduidelijken dat ik de bijdrage voor het gebruik van het riool wel betaal. En ook de bijdrage om afval op te laten halen. Dat zijn diensten waar ik gebruik van maak.

Wie zijn er Anbi
https://www.belastingdienst.nl/wps/...tingregels_algemeen_nut_beogende_instellingen

Echter een gift is iets waar geen tegenprestatie tegenover staat. Maar tegenover het betalen van belastingen staat doorgaans wel een tegenprestatie. Immer als je wegenbelasting betaald is de tegenprestatie dat jij met je auto de weg op mag.
Ik heb wel een auto. Maar geen contract met de overheid dat ik pas gebruik mag maken van de weg als ik betaal. Ieder bedrijf kan zeggen dat ik iets moet betalen. Maar pas als ik daar mee instem is er een contract.
Als een bedrijf jou een rekening stuurt terwijl je geen contract hebt betaal je toch ook niet.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Ik heb wel een auto. Maar geen contract met de overheid dat ik pas gebruik mag maken van de weg als ik betaal. Ieder bedrijf kan zeggen dat ik iets moet betalen. Maar pas als ik daar mee instem is er een contract.
Als een bedrijf jou een rekening stuurt terwijl je geen contract hebt betaal je toch ook niet.
@Tanfana, ik heb het vandaag eens uitgeprobeerd, en heb in een IKEA-restaurant m'n tray eens flink volgeladen. Voor de kassa ben ik relaxed op het wagentje gaan zitten en nam van alles een hap. Lekker, en goedkoop, zo zonder contract. Natuurlijk stemde ik niet in met de suggestie van de bedrijfsleider om te betalen. Enfin, ik zit nu op het politiebureau, en moet nu m'n telefoon en broekriem inleveren....
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
@Tanfana, ik heb het vandaag eens uitgeprobeerd, en heb in een IKEA-restaurant m'n tray eens flink volgeladen. Voor de kassa ben ik relaxed op het wagentje gaan zitten en nam van alles een hap. Lekker, en goedkoop, zo zonder contract. Natuurlijk stemde ik niet in met de suggestie van de bedrijfsleider om te betalen. Enfin, ik zit nu op het politiebureau, en moet nu m'n telefoon en broekriem inleveren....

Ikea is geen anbi. 😇

Je had kunnen betalen en de btw bij je belastingaangifte van 2022 op kunnen voeren als gift.
 

petroman

SHTF Expert
Als je de BTW als gift op de bon kan krijgen klopt wellicht wel.
Eenzelfde soort verhaal kan je opdienen bij kerkgenootschappen.
Voor alle giften geld een drempel die gerelateerd is aan je belastbaar inkomen. Ga je daar met je aangifte overheen. Kan krijg je vroeg of laat het verzoek om wat bewijzen te overhandigen. En natuurlijk ook met terugwerkende kracht (in dacht 5 jaar maar kan ook goed 7 jaar zijn).

Been there, seen it.
En, zoals phtvs al melde, je komt dan jaren lang op een ander stapeltje te liggen.
Ook al kloppen je bewijzen zwart op wit en ondertekend door je "anbi" partij.
 

Henk88

Diehard Prepper
Ik heb wel een auto. Maar geen contract met de overheid dat ik pas gebruik mag maken van de weg als ik betaal. Ieder bedrijf kan zeggen dat ik iets moet betalen. Maar pas als ik daar mee instem is er een contract.
Als een bedrijf jou een rekening stuurt terwijl je geen contract hebt betaal je toch ook niet.
Waar staat dan dat je een contract moet hebben? Als ik een paar euro overmaak aan een goed doel is er toch ook geen sprake van een contract? Bovendien staat op deze website dat het op naam zetten van een auto kan worden gezien als het doen van aangifte motorrijtuigenbelasting. https://www.rijksoverheid.nl/wetten...eschrijvingen/motorrijtuigenbelasting-betalen Ik wil daarbij best geloven dat er wat grijze gebieden zijn omdat overheden ANBI's zijn maar ik denk alsnog dat het niet juridisch houdbaar is in de rechtbank. Heb je hierover informatie ingewonnen bij bijvoorbeeld het juridisch loket of een advocaat?
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Waar staat dan dat je een contract moet hebben? Als ik een paar euro overmaak aan een goed doel is er toch ook geen sprake van een contract? Bovendien staat op deze website dat het op naam zetten van een auto kan worden gezien als het doen van aangifte motorrijtuigenbelasting. https://www.rijksoverheid.nl/wetten...eschrijvingen/motorrijtuigenbelasting-betalen Ik wil daarbij best geloven dat er wat grijze gebieden zijn omdat overheden ANBI's zijn maar ik denk alsnog dat het niet juridisch houdbaar is in de rechtbank. Heb je hierover informatie ingewonnen bij bijvoorbeeld het juridisch loket of een advocaat?
@Henk88 , waarschijnlijk is er hier verwarring over wat "een contract" inhoudt. Uit een kennelijke eis dat er bij aftrek geen sprake mag zijn van een contract met een bedrijf, wordt m.i. foutief verondersteld dat er bij afwezigheid van een tastbaar "contract" sprake zou zijn van aftrekbaarheid, terwijl het juist om de afwezigheid van een plicht tot betaling gaat. Ik vermoed dat men "giften" aan een ANBI niet kan opvoeren als gift als er sprake is van een aangegane plicht tot betaling (zoals tweezijdig contractueel overeengekomen, of eenzijdig opgelegd). Moet je iets betalen dan is het immers geen gift, want een gift geschiedt ongedwongen. Bij mijn (denkbeeldige) vreetfestijn bij IKEA was er sprake van het vrijwillig aangaan van een plicht tot betaling door in te gaan op het aanbod. Dat, is zo goed als het ondertekenen van een contract, wilde ik daarmee aangeven. Door een auto op naam te zetten zoals je terecht aanhaalt, doet men feitelijk hetzelfde wat de wegenbelasting en verzekering betreft. Bij belastingen is die plicht tot betaling vaak eenzijdig opgelegd, en ook dan zal je zo'n betaling niet kunnen opvoeren als gift, denk ik. Tenminste, je kunt het wel opvoeren (voorlopige aanslag😲), maar de morbide eenheid kan je dan evengoed van de matras trekken en afvoeren (defnitieve aanslag😨). Is er dus een plicht tot betaling, eenzijdig opgelegd of tweezijdig overeengekomen, dan is er m.i. geen aftrekbaarheid.

"Mooier kunnen we het niet maken, maar wel knellender, onrechtvaardiger (en ronduit killing als het om belasting en accijns op brandstoffen gaat)."
:oops:Ik betaalde vandaag €1,64 voor een liter benzine. Ons buurland heeft het ook wat dat betreft beter voor elkaar...
 
Bovenaan