• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Auto prepspullen (winter)

InfernoSis

Diehard Prepper
(Ik wist niet goed waar dit te plaatsen, verplaats maar indien nodig. Ik heb ook geen gelijkaardige post gevonden, maar de zoekfunctie is ook niet alles)

Naar aanleiding van dit artikel:
Vlaams koppel moet nacht doorbrengen in vrieskou omdat snelweg potdicht staat: "We wachten nog steeds op hulp"
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180301_03383934


En dan vooral dit deel:
Debbie en Jurgen proberen dus zo goed als mogelijk te overleven. “We hebben gelukkig eten en dikke truien bij. Voor ons valt het nog mee. Maar hier zijn gezinnen met kleine kinderen die zonder voedsel onderweg zijn. Voor hen is het wachten tot er eindelijk hulpverlening langskomt.”

[zucht]

Wat zit standaard in jullie winterautokit?
En wat wordt eventueel uitgebreid als je naar het buitenland zou gaan?
En waar steken jullie het in?

Altijd interessant om te lezen wat er bij jullie in zit, om dan eventueel de mijne uit te breiden. Zou ook eens een nieuwe tas moeten hebben om al onze spullen in te stoppen. Nu zitten ze in een plooibak, en...dat ding is al eens kapot gegaan.

Hier zit altijd in de auto:
- dekens
- water
- snacks
- mes
- multitool
- enkele blikken soep
- wood stove (wil die veranderen door misschien een kleine Trangia)
- aansteker
- lucifers
- wettelijke spullen (gevarendriehoek, fluovestjes, ...)

Ik wil er nog extra kleren in van ons beide. Misschien (waarschijnlijk) ben ik nog enkele dingen vergeten, die update ik dan wel.
 

petroman

SHTF Expert
Ik denk dat je eerst de afwging moet maken waar ben ik wanneer.

Het artikel suggereerd mensen die naar wintersport gebieden gaan, nou daarvan is het risico van bekend van slecht weer dan wel lawines.
Wanneer scheelt ook: in de zomer heb je wellicht andere zaken nodig dan in de winter.

Eerlijk gezegd heb ik geene xtra heftige zaken in de auto liggen. Als de weg zo vast zit en ik ga een uur lopen kom ik echt wel een dorp tegen.
Dat wordt dan weer lastig bij een meter sneeuw. Maar wanneer ligt die er in NL ?
Slecht weer wordt hier ook aangekondigt met code rood ga niet de weg op als niet noodzakelijk. Doe je dat wel neem dan maatregelen zou ik zeggen.
 

wildemossel

Diehard Prepper
Als je naar de wintersport gaat, all of the above + sneeuwkettingen en jerrycans (brandstof geschikt) met extra brandstof.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ik kom normaal gesproken niet vaak buiten de stad, dus dat maakt het makkelijker wat ik 'standaard' in de auto dien te hebben ;)
Soms moet ik voor mn werk naar Utrecht. (Of naar familie in Middelburg of Den Helder :p)
Aangezien de NS nou niet bepaald positief in beeld komt, neem ik dan toch de auto.

Van het lijstje wat @InfernoSis opnoemt neem ik iets over en vervang/vul ik iets aan:
Hier zit altijd in de auto :
- 2 dekens
- water
- snacks (koekjes van Globetrotter: Fruitkeks, gemberkoekjes, Elfenkoekjes :p)
- mes (nog niet :D)
- multitool
- 3 blikjes met kant&klare maaltijd en 3 freeze dried maaltijden van Conserva.de in wisselende samenstelling
(link naar de betreffende blikjes https://shop.conserva.de/en/43-complete-meals en de zakken https://shop.conserva.de/en/179-main-meal)
- een zak met 10 fuel packs om de maaltijden warm te maken
(link naar dit artikel: https://www.amazon.com/gp/product/B002T4RJ4K/ref=oh_aui_detailpage_o00_s00?ie=utf8mb4&psc=1)
- blikopener
- lepel en vork
- kunststof mok
- lucifers
- 3 theelichtjes
- zware regenponcho
- regenbroek
- outdoor regenlaarzen
- aantal handdoeken
- grote rol bubbeltjesplastic (heel goed als isolatie)
- grote ehbo-koffer
- van die kunststof 'planken' voor onder je wielen als je vast komt te zitten in modder of sneeuw
- powerbank (altijd opgeladen)
- extra leesbril
- pen+ papier
- leesboek
- brandblusser
- grote tuinemmer
- goede zaklamp
- extra lamp die je onder je motorkap kunt hangen als je daar bezig bent
- een en ander aan gereedschap (om bv accu te verwisselen), schoevendraaiers, krik etc
- wettelijke spullen (gevarendriehoek, fluovestjes, ...)

Ga ik naar Utrecht voor mn werk dan gaat er sowieso een ontbijt en lunch mee, ga ik naar een andere bestemming dan gaat er fruit mee en bv broodjes en een Mars. In beide gevallen neem ik een thermosfles thee mee.
En als ik het land uitga komt daar een slaapzak bij, kleding, toiletartikelen, contant geld, jerrycan diesel + flink meer voedsel en drinken.
Dit is dan in principe alleen voor vakantie in Frankrijk, dus dan heb je gewoon wat andere zaken bij je.

Ik moet erbij vertellen dat ik slecht ben in opruimen en dat in de loop der tijd spullen in de auto gekomen zijn als ik ze een keer nodig had en er nooit meer uigehaald zijn :lol:
Ik heb bv heel lang Border Collies gehad waarmee ik ook schapen hoedde (vandaar handdoeken, slipplanken en goede regenkleding), ben jarenlang BHV-er geweest (en kon zo goedkoop ehbo en blusspullen krijgen), heb een volkstuin (vandaar tuinemmer en bubbeltjesplastic) en heb in 20 jaar 2x met pech langs de weg in Frankrijk gestaan (dan leer je wel van alles bij je te hebben :fluit:).

Oh, en ik heb een VW Caddy dus ik kan wat makkelijker wat meer kwijt :rolleyes:
 

Richard434

Prepper goeroe
Ik mis een paar hele belangrijke dingen:
Als eerste een EHBO doos.
Daarnaast is wat geld handig, soms merk je dat je niet meer veilig verder kan, terwijl je in een dorp bent. Dan kan je met wat geld ergens een nacht in een hotel doorbrengen in plaats van in de auto.
En licht.
Want met licht kan je altijd makkelijker zoeken naar oplossingen.
 

InfernoSis

Diehard Prepper
@petroman: voornamelijk gewoon de dingen die je sowieso altijd in je auto hebt liggen, in de winter (wat vaak hetzelfde kan zijn als wat er in de zomer in de auto ligt, met nog wat extra). Het hoeft niet specifiek voor wintersport te zijn, maar de laatste weken hoor je vaker dat er mensen vast zitten in dorpen wegens de sneeuw en nu op de autostrade, wegens de sneeuw. Op zich vind ik het niet ondenkbaar dat er in België of Nederlands wel eens een keer genoeg sneeuw zal vallen. Goed ja, normaal wordt dit wel op voorhand voorspeld, maar het weerbericht is ook geen absolute wetenschap. Voor ons is het alleszinds niet ondenkbaar dat we bv. ergens in Nederland zitten en dat het plots hard begint te sneeuwen, waardoor we vast zitten.

@Mayo: een blikopener is inderdaad nog een goede optie. Er zitten wel lipjes aan de blikken, maar als die om de ene of andere reden afbreken. En bestek kan ook altijd handig zijn :fluit: De meeste dingen zijn voorlopig voorzien op het ergens vastzitten waar we een dak boven ons hoofd hebben. Die fuel packs zien er ook wel zeer interessant uit! Heb je ze al getest?
Wij hebben een Peugeot Partner, inderdaad heel handig :thumbsup:

@Richard434: een EHBO kit zit er ook in, standaard bij de auto. Onlangs nog nagekeken of alles nog ok was. Sowieso heb ik ook altijd zelf wat bij, maar ik denk dat die standaard EHBO kit inderdaad wel wat uitgebreider mag worden. Daar zal ik aan werken.

In de winter vertrekken we eigenlijk nooit echt op reis, tenzij een weekendje ergens naartoe. Lange en verre reizen worden meestal in de lente, zomer en herfst gemaakt (ik hou niet van de kou en dus gaan we ook niet skieën bv). Dus een echte winter-auto-reis-kit hebben we eigenlijk niet. Gewoon wat er standaard altijd in ligt.
Maar stel dat we toch naar Spanje zouden gaan (of waar dan ook), dan zou ik op z'n minst wat eten en genoeg drinken meenemen o_O En met dit weer, zeker ook meerdere dekens (die liggen er gelukkig al).
 

petroman

SHTF Expert
Weer is niet zo onvoorspelbaar hé
In de winter ga ik niet in m'n korte broek naar buiten. Ik de zomer niet in mijn winterjas.
Het is nu winter, dan kan het vriezen, glad zijn, koud, sneeuwen. Daar kleed je je op en neem je maatregelen voor/tegen. Voor mij is dat logisch nadenken.
 

Lai

Prepper goeroe
Tja, ik heb een camper :D Alles wat ik eventueel nodig heb is aan boord.
Al rij ik momenteel niet, iets met verschil tussen anti vries koelvloeistof en anti vries koelvloeistof :mad: En die ik heb is dus bevroren. :(

Blikopener voor blikken met lipjes hoeft niet, een gewoon stevig mes is al je nodig hebt om het blik open te krijgen. Mes op de ingeslepen ring zetten, 1 tik en mes gaat er door heen, beetje wrikken en je kan het deel wat anders met lip er afgetrokken word er af trekken. Daar pak in geen blikopener voor. Mij te veel werk :fluit:
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb 2 heilige koeien. Dus dat is verschillende wat ik bij heb.
In mijn bus daar zit alles in wat ik zou nodig hebben voor als er stront aan de knikker komt.
Het is zelf voor zien BUG OUT moet doen van uit de bus. Snap je.
In mijn auto ( die de naam gekregen heeft DE KRUIWAGEN ) zit heel wat minder.
De wettelijke spullen sowieso.
Een extra jas voor mvr. Flos en ik.
In iedere deur een flesje water. ( bij gebruik direct thuis aanvullen )
Een fles sterke drank. Niet om zelf op te zuipen maar als ruil middel.
Een auto deken. ( het zouden er beter 2 zijn )
Een grote paraplu.
En ook de auto BOB . Een klein rugzakje met een met allerhande spullen in ook wat te eten wat voor iets op te warmen koekjes keuken handdoek enz.
Ik kan het nu niet precies op sommen omdat mijn dochter de KRUIWAGEN in beslag heeft genomen. Omdat er ook een kinderzitje in zit. Dit om haar meter kind ( mijn kleinzoon ) op te halen.
En ALTIJD WANNEER IK MEER OF 30KM VAN HUIS WEG GA GAAT ER EEN EXTRA BOB IN DE AUTO. De zondag bob.
 

Highway

Last (wo)man standing
Tja, ik heb een camper :D Alles wat ik eventueel nodig heb is aan boord.
Al rij ik momenteel niet, iets met verschil tussen anti vries koelvloeistof en anti vries koelvloeistof :mad: En die ik heb is dus bevroren. :(
oeps.. staat de motor al lange tijden uit en is het koelmiddel ook oud geworden? Want oude antivries, vooral als ie stil staat, kan dit gaan doen.
Maar mogelijk is het geen antivries maar slechts koelmiddel?
 

Roel

Mankinds only hope
Pioniersschep
bijl
poncho's
Verbandtrommel
twee wollen dekens
twee slaapzakken
twee pluu's
motorolie
koelvloei
ruitenwisservloei
fles sterke drank. Niet als ruilmiddel maar om zelf op te zuipen.:)
gereedschapkoffer
reservelampen
blik vol met vrachtwagenrekkers en spanbanden.
Sleepkabel
Startkabels
fles 1.5 liter water
Extra reservewiel i.v.m. wiel onder de auto, stomme fransozen...:(
Sneeuwkettingen
15 liter diesel.
Werkhandschoenen gevoerd
poetslappen
toiletpapier
En uiteraard voor in de winter een warme jas, maar die drag je dan toch al.

En dit alles past in de Dacia Logan oude versie, 2.3 kuub inhoud dus ruimte zat...
 

Lai

Prepper goeroe
oeps.. staat de motor al lange tijden uit en is het koelmiddel ook oud geworden? Want oude antivries, vooral als ie stil staat, kan dit gaan doen.
Maar mogelijk is het geen antivries maar slechts koelmiddel?

Sinds november niet meer aan geweest. Maar er zit wel degelijk ANTI vries in. Iets anders gooi ik er niet in. 1,5 jaar geleden alles vervangen met anti vries koelmiddel door garage en sinds dien bijna 2,5 liter bijgevuld. Ja, radiateur is een beetje lek. :rolleyes: Ik hoop nu niet een beetje veel meer :confused: Dinsdag heb ik hem nodig :eek:
Autozaak waar ik het gekocht heb is er van op de hoogte, vonden het raar ze verkopen goed spul. Ruiterwisserspul is niet bevroren dit jaar, vorig jaar na vorst kreeg dat bakje vergiet ambities :mad: Maar was aldi niet zo anti vries spul.

Dus goed antivries spul is belangrijk om bij je te hebben. ;)
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Ik heb het volgende bij me in twee kleine kratjes:
  • Aanmaakblokjes
  • Aansteker
  • Afzetlint
  • Alu-dekens 4x
  • Bahco medium 200mm
  • Bandenspanningsmeter
  • Bijl
  • Bind elastiek
  • Blusdeken
  • Boodschappentasje
  • Combinatietang
  • Compressor
  • Fleecedeken oranje 2x
  • Gevarendriehoek
  • Hamer
  • Hesjes geel
  • Hesjes oranje
  • ijzerzaag
  • Klapschep
  • Klapzaag
  • Lamp H7 (2x)
  • Mes
  • Microvezeldoek
  • Motorolie 1 ltr
  • Multitool
  • Muts
  • Nijptang
  • Ondergoed
  • Oordoppen
  • Paraplu 4x
  • Plaid
  • Regenponcho 4x
  • Rolmaat/duimstok
  • Ruitensproeiervulling 1 ltr
  • Schroevendraaier 3x - 3x +
  • Sleepkabel
  • Sleutel 10-12-13-15-17
  • Spons
  • Tape
  • Tie-raps
  • Touw
  • Verbandtrommel (klein)
  • Verlengsnoer 12v
  • Waterflesje
  • Waterpomptang
  • Werkhandschoenen 3p
  • Wielmoersleutel
  • Winterhandschoenen
  • Zaklantaarn
  • Zijsnijtang
 

Niels

Mankinds only hope
Ik heb de volgende items is mij kleine middenklasser:

6 pack water (6x1,5L)
20L Jerrycan benzine
Voor 6 dagen voedsel
Gasbrander en 8 blikken gas
Een 20L water jerryvan
Een Auping matras met dons dekbed
3 reservewielen mochten er 2 stuk raken
een reservemotorblok
gereedschap
 
Bovenaan