• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bahay Kubo (woonhut) / BOL, eigen ontwerp

PBear

Mankinds only hope
PBear en zijn Tropische Verrassing bezoeken met enige regelmaat de Filipijnen. Weliswaar met flinke tussenpozen, want het vliegticket slaat een behoorlijk gat in het budget. Maar om de kosten te compenseren blijven we er dan ook een aantal maanden, want de kosten van levensonderhoud zijn er wat lager. Alhoewel niet zo laag als de Nederlandse overheid ons met het woonlandbeginsel wil doen geloven. Zou men er wonen en de AOW of WAO uitkering ontvangen, dan krijgt men slechts 50% van het in Nederland gangbare bedrag.
De overheid vergeet dan gemakshalve dat verse groenten en fruit en praktisch alle importgoederen er behoorlijk wat duurder zijn dan in Nederland. Huisvesting mag er dan aanzienlijk goedkoper zijn, maar daar is de kwaliteit van de huisvesting dan ook naar. Stelt men dezelfde eisen aan het huis als in Nederland gangbaar is, dan wordt het prijsverschil een heel stuk kleiner. Een incidenteel bezoekje aan familie in Nederland waarvoor een kostbaar reisje nodig is, zit ook vast niet in het rekenbudget.

Omdat we er doorgaans een aantal maanden verblijven, zou verblijf in een hotel wel erg duur uitpakken, zodat we voor het huren van een kamer of een woning hebben gekozen.
Telkens een ander geschikt verblijf moeten zoeken, opslag van onze spulletjes moeten zoeken voor als we weer uit de Filipijnen vertrekken en de boedel telkens moeten verhuizen, is niet bepaald ideaal. En de huishuur blijven doorbetalen in de maanden dat we er niet zijn, loopt ook flink in de papieren.

Zodoende besloten we op zoek te gaan naar een eenvoudig koophuisje voor een budget van omstreeks 10.000 euros. In die prijscategorie was er niet zo veel aanbod. Tot onze verrassing werd wel nieuwbouw aangeboden van een 1 of 2 kamerwoning, voorzien van douche en toilet op een lapje grond van - schrik niet - c.a. 40 m². De woning mat dan ergens tussen 20 en 30 m².

Maar na bestudering van de koopcontracten zijn we daar toch niet ingestapt. De projectontwikkelaar garandeert namelijk zo goed als niets. De aanbodfolder laat een fraai opgeleukte tekening zien, maar een bouwbestek is niet verkrijgbaar. Op het kantoor van de projectontwikkelaar loopt alleen verkooppersoneel rond die geen flauw benul heeft van bouwtechniek of materialen. Het contract meldt dat materialen, bouwperiode en ook de prijs gedurende de loop van het project gewijzigd kunnen worden, maar verbindt de koper wel om alles te betalen, met een flink percentage van de koopprijs vooraf te storten. Wanneer en welke eigendomspapieren men ontvangt blijft nogal ongewis.
Wat er gebeurt als de aannemer er mee stopt - bijvoorbeeld door faillissement - daar rept het contract niet over. We kennen een project dat niet verder is gekomen dan het bouwrijp maken van de grond.

Dus zijn we gaan kijken naar een bestaande woning. Verschillende aanbiedingen nagelopen. Doorgaans was er iets aan de hand met de (eigendoms)papieren. Dat variëerde van ontbrekende plattegrond, gedeeltelijk eigendom uit onverdeelde erfenis, zogenaamd eigendom door toekenning van het pand door de overheid ("awarded"), waarbij bepaald bleek dat bij verkoop het pand eeerst aan die overheid aangeboden moet worden en dus niet onderhands aan een particulier, poging om de koopsom op te strijken voor een pand dat niet het eigendom van de verkoper was, hetzelde pand dat door verschillende makelaars voor verschillende prijzen werd aangeboden en nog meer trucages die we van Nederlandse makelaars en notariaat niet gewend zijn.
Het is namelijk in de Filipijnen gebruik om een pand bij meerdere makelaars aan te bieden en de makelaar die als eerste de koop sluit, strijkt de provisie op.
Natuurlijk hebben we zorgvuldig vermeden te vermelden dat de koop door een niet-Filipijn gefinancieerd zou worden, want naar onze ervaring kan je dan op forse, danwel fantastische, prijsverhoging rekenen. Met een charmante glimlach. Dat wel.

Nu hadden we enkele jaren geleden voor een schappelijke prijs een lapje grond weten te verwerven. Een stuk van een kokosnotenplantage. De schappelijke prijs was mede doordat de kavel niet aan een weg grenst en slechts te voet toegankelijk is. Wel hebben we bij de koop ervan een recht van overpad via een naburig perceel dat wel aan een weg grensde, notarieel vastgelegd.
Ik zag het namelijk niet zo zitten een lap grond te kopen, waarvan de buren je de toegang onmogelijk kunnen maken.

Na alle perikelen om een geschikt pandje te zoeken hebben we nu toch maar besloten om op dat lapje grond een onderkomen te bouwen. Dat het een agrarische bestemming heeft, is iets waar de lokale Barangay Captain (een woort wijk-hoofd) niet zo zwaar aan tilt en ook had hij geen bezwaar dat we enkele kokosnotenbomen zouden omzagen om als bouwmateriaal te gebruiken, ondanks een wettelijk verbod daarop.

Zodoende heb ik in juli van dit jaar een ontwerpje geschetst en hebben we een aannemer gezocht die het zou kunnen bouwen.
Hieronder mijn ontwerp:_Bahay Kubo_V4.0_Front-Back View.jpg _Bahay Kubo_V4.0_Overview.jpg
Aanvankelijk vonden we een timmerman/aannemer uit het dorp waar onze kavel ligt. Het is een klein dorp, waar men over het algemeen financieel niet breed heeft, dus zou wat aanbod van werk voor de contructie en het transport niet zo slecht zijn - ook om wat goodwill in het dorp voor een paar vreemde snuiters te stimuleren.
Hij maakte een offerte die bestond uit het noemen van zijn prijs zonder verdere details. Die prijs leek ons best gunstig, dus gingen wij accoord. De communicatie verliep via het internet via een zus van mijn Tropische verrassing, die we als zaakwaarnemer hadden "ingehuurd".
Enkele dagen erna had de timmerman/aannemer blijkbaar nog eens op zijn achterhoofd gekrabt en tot de conclusie gekomen dat de prijs behoorlijk wat omhoog moest. In dat spel had ik niet zoveel zin, wat eenmaal daar aan toe geven legt de weg open om regelmatig met nieuwe "onvoorziene" kostenverhogingen te komen. Naar mijn ervaring is men in de Filipijnen buitengewoon vindingrijk in het bedenken van kostenverhogende excuses. Zo betaalt u bij het elektriciteitsbedrijf onder andere een "mission fee" (ik vraag me nog steeds af of het een vergoeding is voor het management om een doelstelling te hebben, of het inhuren van een priester die er zijn zegen aan geeft) en bedraagt de kostenpost voor leidingssverliezen (lees: verlies door illegaal aftappen van stroom) ruim 50% van uw verbruik.

Via de "engineer" van de geodetische dienst die we onze kavel hadden laten opmeten om eventuele toekomstige geschillen over de kavelgrenzen te kunnen beslechten, zijn we aan het adres van een timmerman/aannemer gekomen, die betrouwbaarder leek, ook al was zijn prijs bijna het dubbele van de lokale timmerman/aannemer. Ik timmerde een contractje in elkaar dat wederzijds werd bekrachtigd.
Hij schatte het huisje in 10 weken te kunnen bouwen met een door hem aangetrokken crew van 6 man, vroeg een aanbetaling voor een week om zijn crew in te huren en wilde pas beginnen als alle materialen op de bouwplaats aanwezig waren. Die aanpak gaf mij een wat meer professionele indruk.
Zijn advies om de vloer en de vertikale draagconstructie van gewapend beton te maken, alsook een bepaalde soort palmbladeren te maken in plaats van metalen golfplaat, hebben wij opgevolgd.
De betonnen pilaren zijn bestendiger tegen tyfoons en de betonvloer meer bestendig tegen insectenvraat. Bovendien wil mijn Tropische Verrassing graag een betegelde vloer.
De palmbladerbedekking isoleert beter tegen de warmte van de zon en geeft minder herrie als een tropische regenbui op valt. Bovendien gaan die bladeren na behandleing met een soort vernis zo'n 10 jaar mee en toevallig groeien er van die palmensoort ook heel wat op onze kavel.

Daarop is de bouw begonnen. (Wordt vervolgd)
 

Rataplan

Mankinds only hope
Wie past er op jullie huis dadelijk wanneer je er maanden niet zijn? Familie daar?
Lijkt me anders toch een interessant object voor de nachtploeg, zeker als jullie er voorraad/spullen willen opslaan.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Uitvinding van mij

Misschien kan je "vrij bol platte paralel olie schalen" maken en die om de palen heen gemonteerd dat houd mieren en andere insecten tegen zelfs slangen kunnen er niet bij omhoog komen, en insecten verdrinken in de olie, en anderen komen er niet bij omhoog, ook schorpioenen, en spinnen niet.

We zien trouwens uit naar de foto's en volledig bouw verslag, en als beloning krijg je dan vrijwelhaast gratis de bouw beschrijving, en ook omdat je mijn maatje bent, je kan ook het ontwerp in productie nemen kan je daar mee lekker wat geld verdienen, ga je er echt goed aan verdienen maak dan elk jaar wat over aan onze Mod's en Admin,,,,,,, en een klein stukje grond met een piep klein hutje voor ons, (LOL)

Ps, maak de woning wel natuurramp en inbraak bestendig, het klimaat zal steeds onstuimige worden, de ene ramp na de andere zal zich laten gelden,
beste prepper van ons wees goed voor bereid.
 

PBear

Mankinds only hope
Wie past er op jullie huis dadelijk wanneer je er maanden niet zijn? Familie daar?
Lijkt me anders toch een interessant object voor de nachtploeg, zeker als jullie er voorraad/spullen willen opslaan.

Gelukkig hebben daar familie in de buurt wonen. Een zus van mijn Tropische Verrassing fungeert op het moment als zaakwaarneemster en zolang ze niet elders een betrekking heeft gevonden woont ze in ons toekomstige huisje. Een broer is wellicht ook geïnteresseerd er te verblijven en er een kleine varkenshouderij te beginnen, zodat hij daarmee zijn kost kan verdienen.
Maar er kan natuurlijk een tijd komen dat er geen familielid of vertrouwde bekende is die op ons huisje kan passen.
Daarom wil ik er een flinke kelder laten graven dat met een stevig metalen luik afgesloten kan worden. Nu zou zo'n luik de aandacht kunnen trekken van een "nachtploeg" (die overigens heel wel overdag actief kunnen zijn ;)).

Om dat te ontmoedigen heb ik het volgende plan:
Omdat er natuurlijk geen riolering is, moet er sowieso een gierkelder aangelegd worden om ons afvalwater te bergen c.q.in te laten bezinken. Door de gierkelder extra groot uit te voeren en van vochtdichte wanden te voorzien, met een scheidingswand en voor een deel een vochtdichte vloer er in, zal de functie van dat deel als toekomstige bergruimte verborgen blijven en verondersteld worden afvalwaterberging te zijn.
Niet de meest aantrekkelijke plaats voor plunderaars om naar iets waardevols te zoeken.
Door onze tuin van een hek te voorzien, hoeft niemand te zien wanneer we daar onze spulletjes in opbergen of weer uit halen. Natuurlijk is het niet de bedoeling daar ècht dure spullen in op te bergen. Voorzover we die hebben, kunnen we die maar beter mee op reis nemen.

Overigens lijkt het me interessant te proberen om van de gierkelder een vergistingsinstallatie te maken om er biogas mee te produceren. Tot dat lukt, zullen we op flessegas aangewezen zijn. Elektrisch koken en koelen zit er voorlopig niet in, want de 2 zonnepaneeltjes van 40 Wattpiek elk die we hebben, kunnen hooguit de verlichting, het gebruik van een laptop en zo nu en dan ons wasmachientje ondersteunen. Een stroomnetverbinding is er wellicht mogelijk, maar de aanvraag voor een aansluiting kan pas als het huis er staat en tot de aanleg duurt het dan een jaartje :fluit:.
Liever vermijd ik een aansluiting op het zeer onbetrouwbare elektriciteitsnet helemaal. Liever wat extra zonnepanelen en voor incidentele zwaardere stroombehoefte (b.v. voor elektrisch gereedschap) een aggregaat.
Voor koeling (airco, koelkast) wil ik gaan experimenteren met houtskool dat tussen 2 lagen kippegaas opgesloten zit en nat gehouden wordt. Wind zorgt voor verdamping van het vocht en genereert koelte. Dat is de theorie tenminste. Of het ook voldoende werkt in het vochtige saunaklimaat van de Filipijnen staat nog te bezien.
 

Steen

Senior Prepper
Zo'n hut bouwen is een hele onderneming @PBear. Succes met alle onvoorziene omstandigheden. Want als ik je verhaal zo lees, dan gaan die er zeker komen. Ik ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen.
 

PBear

Mankinds only hope
Uitvinding van mij

Misschien kan je "vrij bol platte paralel olie schalen" maken en die om de palen heen gemonteerd dat houd mieren en andere insecten tegen zelfs slangen kunnen er niet bij omhoog komen, en insecten verdrinken in de olie, en anderen komen er niet bij omhoog, ook schorpioenen, en spinnen niet.

We zien trouwens uit naar de foto's en volledig bouw verslag, en als beloning krijg je dan vrijwelhaast gratis de bouw beschrijving, en ook omdat je mijn maatje bent, je kan ook het ontwerp in productie nemen kan je daar mee lekker wat geld verdienen, ga je er echt goed aan verdienen maak dan elk jaar wat over aan onze Mod's en Admin,,,,,,, en een klein stukje grond met een piep klein hutje voor ons, (LOL)

Ps, maak de woning wel natuurramp en inbraak bestendig, het klimaat zal steeds onstuimige worden, de ene ramp na de andere zal zich laten gelden,
beste prepper van ons wees goed voor bereid.

Een interessant idee @J.J , dat van die olieschalen rond de steunpilaren om insecten, schorpioenen en slangen buiten te houden. Heb niet aan gedacht. Het zou best eens kunnen werken, maar ik voorzie wel een probleem. Omdat de schalen open moeten zijn, zal de olie kunnen verdampen en zal er ook zand en rommel in kunnen waaien. Dat maakt het nogal onderhoudsgevoelig. Dat is niet zo aantrekkelijk voor zo'n luie prepper als ik ben.
Omdat het huisje op palen staat zal het voor slangen toch niet zo eenvoudig zijn om binnen te komen, tenzij ze via de entree-trap omhoog kunnen. Zowel het beton als de houten delen als de dakbedekking zijn behandeld met een vloeistof (solignum) die insectenvraat moet tegengaan. Ik hoop dat die voldoende effectief is.
Nu is het beton van de steunpilaren tamelijk ruw opgeleverd. Blijkt het ongewenst gedierte daar toch voldoende houvast aan te hebben, dan wil ik de pilaren onder de vloer voorzien van een gladde laag cement en glansverf. Gekko's en kakkerlakken houd je er niet mee tegen, maar die leveren niet zoveel gevaar op. Overigens lusten gekko's wel een kakkerlakje.

Ik heb mijn ontwerp zoveel mogelijk aardbevingbestendig gemaakt met een raamwerk van steunbalken die geen rigide structuur vormen, zoals met massieve muren het geval zou zijn. De doucheruimte heeft wel muren van holle bouwstenen, zodat die als schuilplaaats kan dienen bij een tyfoon. Dan bieden de houten wanden in de rest van het huisje niet zo veel bescherming tegen rondvliegend materiaal.
Rondom het huisje zijn de meeste bomen omgezaagd om als bouwmateriaal te dienen en dat maakt ook het risico dat een boom op het huisje waait een stukje kleiner. Verder zorgen bomen in de omgeving dat de kracht van de wind al enigszins gebroken wordt. Onze kavel ligt ver genoeg van zee en ook hoog genoeg om ons te vrijwaren van overstromingen en tsunami's. Blijft het risico van een actieve vulkaan in de omgeving over. Bij een grote uitbarsting en de wind in de verkeerde richting zouden we daar last mee kunnen krijgen. Die is weliswaar ver genoeg weg om een bombardement van stenen en lava te vermijden, maar het neerdalend stof zou een serieus probleem kunnen worden. Ik heb al wat stofmaskertjes ingeslagen. Hopelijk helpt dat voldoende.
Daarintegen is het risico overreden te worden weer een stuk kleiner dan in de stad, temeer omdat er geen rijdend verkeer mogelijk is op ons landje.

Ik ben benieuwd wie voor mijn ontwerp een stuiver over heeft :lol:. Wie het een goed ontwerp vindt, mag het wat mij betreft gratis kopieren, onder toepassing van de "open source" voorwaarden a.u.b. Dus niet voor commercieel gebruik.
De doorsnee Filipijn/se kan zich geen architect veroorloven, dus als iemand met dit ontwerp zijn/haar huis kan realiseren, lijkt me dat al een reuze beloning.

Voorlopig zal ik dus een bijdrage voor het Forum uit eigen zak moeten betalen :D.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
(Vervolg Bahay kubo, bouwvoorbereidingen)

Om op materiaal- en transportkosten te besparen - en ook omdat in de verre omgeving geen goed uitgeruste bouwmarkt te vinden is, hebben we zoveel mogelijk lokaal beschikbaar materiaal gebruikt.
Onze kokosnotenplukker heeft op de bouwlokatie een twaalftal kokosbomen aangewezen die toch al weinig vruchten droegen, die daarop door een ingehuurde motorzaagwerker zijn omgezaagd en vervolgens tot planken en balken zijn verzaagd.
Intussen richtte onze kokosnotenplukker - een heel handige en naar bleek ook betrouwbare werker - een provisorische materialenschuur opgericht, waar alle voor de bouw benodigde materialen werden opgeslagen.

Bahay kubo_010_received_1500539103343849.jpegBahay kubo_015_received_1503214863076273.jpeg

Bahay kubo_020_received_1505305302867229.jpeg

Bahay kubo_025_received_1506185056112587.jpeg

De zus van mijn Tropische Verrassing en onze kokosnotenplukker hielden om beurten een oogje op de materiaal-opslag om te voorkomen dat het materiaal spontaan zou verdwijenen.
Maar liefst 130 zakken cement van 50 kg elk, moesten stuk voor stuk met handkracht van de weg naar de paar honderd meter verder gelegen bouwlokatie worden aangevoerd. Evenals een paar ton "grind" en zand. Nee, ARBO-wetgeving is daar nog niet ingevoerd.
Het terrein is nogal oneffen, zodat mechanisch transport niet mogelijk was.

Bahay kubo_030_received_1510481965682896.jpeg
(wordt vervolgd)
 

PBear

Mankinds only hope
Knap dat gesjouw, maar ik gun die mannen toch op zijn minst een kruiwagen.

Helaas, helaas, het pad is ook voor een gangbare kruiwagen onbegaanbaar. Ik heb nog wel aan de Chinese kruiwagen gedacht, zo een met 1 groot wiel in het midden in plaats van een klein wieltje aan de voorzijde, maar ik heb die in de Filipijnen niet te koop gezien. Ik ben wel benieuwd of ik zelf zo'n Chinese kruiwagen in elkaar kan knutselen. Die kan veel beter over oneffen terrein en kan ook zwaardere lasten vervoeren dan de in NL gangbare kruiwagens. Maar voor de bouw van het huisje is het daarvoor in elk geval te laat.
Ik overweeg ook een kabelbaantje om de lastigste stukken te kunnen overbruggen. Dat kan in de toekomst nog wel eens handig blijken. Het is echter nog een vraag, of de daarvoor benodigde materialen te vinden zijn en of het voldoende vandalisme bestendig blijkt.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Het mooie is wel, dat dit voor die bouwvakkers vrij gewoon is om het zo te doen in deze omstandigheden. Je hebt een goede ploeg mensen.
Ook mooi is dat je zo de lokale economie spekt, en goodwill kweekt.
Als je er weer bent, de heren maar een lekker koel drankje geven om je goede baaszijn te tonen en hun ook eer van hun werk te geven. Zoals ik je hier heb leren kennen zit je wel zo in elkaar.
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt door een moderator:
Het mooie is wel, dat dit voor die bouwvakkers vrij gewoon is om het zo te doen in deze omstandigheden. Je hebt een goede ploeg mensen.
Ook mooi is dat je zo de lokale economie spekt, en goodwill kweekt.
Als je er weer bent, de heren maar een lekker koel drankje geven om je goede baaszijn te tonen en hun ook eer van hun werk te geven. Zoals ik je hier heb leren kennen zit je wel zo in elkaar.

Ik denk dat we inderdaad geluk hebben met onze bouwploeg @Stuudje en met onze timmerman/aannemer die er blijk van geeft niet alleen zijn vak te verstaan en ook zonder toezicht zijn werk blijft doen, maar ook zijn crew te kunnen managen.
Helaas voor de lokale economie komen zowel hijzelf als zijn ploeg niet uit het dorp waar onze kavel onder valt. Dat ligt vooral aan de eerste timmerman/aannemer, die dacht met ons een spelletje te kunnen spelen, of gewoon de kwaliteiten niet had om een realistische offerte uit te brengen. Dat zal ons wellicht wat jaloezie van de dorpsbewoners opleveren, die de bouw op de voet volgen en in sommige gevallen door hun aanwezigheid verstoren.
Gelukkig trekt onze huidige timmerman/aannemer zich daar weinig van aan.

Het is overigen goed Filipijns gebruik dat er na voltooiing van de bouw een inzegeningsfesstje georganiseerd wordt, waarbij de lokale pastoor het bouwwerk bewijwatert, waarna er flink gegeten, gedronken en gedanst wordt, liefst met karaoke. Daarbij worden onze timmerman/aannemer en zijn ploeg natuurlijk uitgenodigd en ook wil ik de buurtbewoners, die nu met lange gezichten hun gemiste inkomsten zien, uitnodigen om mee te feesten. Hopelijk worden de lange gezichten dan iets korter.
Op het moment nadert de bouw zijn voltooiing, dus het zit er wel in dat we kunnen gaan feestje bouwen tegen de tijd dat Tropische Verrassing en ik over pakweg een maandje onze nieuwe BOL-behuizing gaan betrekken.
Er is in principe mobiel internetbereik, zij het waarschijnlijk tergend traag, maar ik hoop dat contact kan blijven houden met het preppersforum. Zo erg als mijn Duitse mobiele internet zal het waarschijnlijk niet worden.
Da's toch eigenlijk wel luxe: mobiel internet in de jungle :)

Beste @PBear
Ik denk aan ezels te gebruiken, die doen het prima op smalle paadjes en ongelijk terrein.

Misschien zou een ezeltje het pad kunnen bewandelen of beklimmen, maar vreemd genoeg heb ik in de Filipijnen eigenlijk nog nooit een ezeltje gezien. Ook praktisch geen paarden trouwens. Misschien is het vochtige en warme klimaat toch niet zo geschikt voor ze.
Wel zou er misschien een waterbuffel (karbouw, of karabaw in het Filipino) met een boomstamslede wat vracht over de hellinkjes kunnen trekken, maar om wat voor reden dan ook, heeft onze timmerman/aannemer daar niet voor gekozen
 

PBear

Mankinds only hope
(Vervolg Bahay kubo, bouw: fundamenten)

Nadat alle materiaal ter plekke was, kon met de bouw worden begonnen, maar niet nadat volgens lokale traditie een munt onder de op te richten fundaties werd begraven en de betonstortingen werden voorzien van een vers kippebloed-offer. Het schijnt de welstand van de bewoners van het huis te verzekeren en de kwade machten op een afstand te houden.
De Filipijnen mogen dan als gevolg van zo'n 300 jaar Spaanse bezetting en ongeveer 100 jaar beinvloed door de Verenigde Staten (met een onderbreking van 3 jaar Japanse bezetting) een hoofdzakelijk Rooms katholiek land lijken, maar dat heeft niet alle oorspronkelijke tradities kunnen wegpoetsen.
Dus als wij plots in buitensporige welstand geraken en een heiligverklaring aanstaande is door gebrek aan kwade invloeden, weet u waar het door komt :eek:.

Bahay kubo_035_received_1511550435576049.jpeg

Er werd een twaalftal gaten gegraven, om daar een steunplaat van gewapend beton in te storten. Die moest dienen om het gewicht van de hele constructie te verdelen en zo verzakken van het huisje te voorkomen. Toen die uitgehard was
werd het ijzervlechtwerk van de pilaren er mee verbonden en daar bekistingen omheen geplaatst en kon het eerste deel van de pilaren gestort worden.
Als waterpas gebruikte onze timmerman/aannemer een met water gevulde doorzichtige plastic slang. Zo te zien heeft hij alles knap nauwkeurig uitgemeten en geleidedraadjes gespannen om de vloer horizontaal te kunnen maken.
Uit ervaring weet ik dat dit niet zo gemakkelijk is als het lijkt, zonder laser-waterpas en winkelhaak.
Omdat er geen betonmolen beschikbaar was, nog de krachtbron om die te laten draaien, moest cement, zand, grind en water in de juiste verhoudingen met handkracht gemixt worden. Da's spierballenwerk! En dat bij een temperatuur van zo'n 30 graden celsius en een vochtigheidsgraad van ruim 80%.

Bahay kubo_040_received_1511466978917728.jpeg
In overleg met de timmerman/aannemer hadden we besloten om de gedachte veranda wat breder te maken dan in het oorspronkelijk ontwerp.
Zo zou er voldoende ruimte zijn om de maaltijden buiten aan een tafel te genieten. Wel zo prettig als het binnenshuis te warm wordt.
In een latere instantie zou de woonruimte zelfs nog uitgebeid kunnen worden door een muurtje om de veranda te zetten en er eventueel een houten veranda aan te bouwen. Het huisje meet immers maar ongeveer 4,80m x 4,80 m oppervlak.

Op de fotos hieronder zijn de fundamenten al gestort, de pilaren tot vloerniveau verhoogd en ook de horizontale steunbalken gestort:

Bahay kubo_045_rreceived_1519477248116701.jpeg

Bahay kubo_050_rreceived_1519520958112330.jpeg

Tijd voor de volgende fase... (wordt vervolgd)
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ow fantastisch om zo mee te mogen kijken @PBear ...of moet ik al Sint Pbear zeggen?
Leuk he die gewoontes rond de bouw. Ik werkte in een Indisch Moluks tehuis, en toen er een nieuwe locatie werd gebouwd was er ook een heel ritueel, waarbij op elke hoek van het pand iets begraven werd. Gewoon, op een zaterdag, dat er geen bouwvakkers waren. En de Indisch/Molukse bewoners zijn er erg blij mee.
 

PBear

Mankinds only hope
Ow fantastisch om zo mee te mogen kijken @PBear ...of moet ik al Sint Pbear zeggen?
Leuk he die gewoontes rond de bouw. Ik werkte in een Indisch Moluks tehuis, en toen er een nieuwe locatie werd gebouwd was er ook een heel ritueel, waarbij op elke hoek van het pand iets begraven werd. Gewoon, op een zaterdag, dat er geen bouwvakkers waren. En de Indisch/Molukse bewoners zijn er erg blij mee.

@Stuudje Ik herinner me ook van mijn verblijf in Sri Lanka, waar ik een aantal maanden bij een familie heb ingewoond, dat daar ook interessante rituelen waren bij het bouwen van een huis. Allereerst werd een astroloog geraadpleegd, die aan de hand van de horoscoop van de opdrachtgever, de gunstigste datum bepaalde om met de bouw te beginnen. Ook was het gebruik bloemen te "offeren" aan de Boeddha.
Verder mochten de balken waar de dakconstructie op bevestigd werd - doorgaans een gesloten rechthoek, om een mij volstrekt duistere reden, geen gesloten constructie vormen. Dat scheen ongeluk te brengen.
Daar liepen Boeddhistische leer en zeer oude natuurreligies dus ook wel dooreen.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
@Stuudje Ik herinner me ook van mijn verblijf in Sri Lanka, waar ik een aantal maanden bij een familie heb ingewoond, dat daar ook interessante rituelen waren bij het bouwen van een huis.
Ook Nederland heeft zo zijn tradities en gewoonten.
Het leggen van de eerste steen...die zelden de eerste steen is maar een gedenksteen in de buurt van de voordeur.
Als het hoogste punt bereikt is, wordt de vlag gehesen en een krat bier "geoffferd" ofwel opgezopen dus.

En in sommige delen van het land wordt dan ook de ***spam*** geplant.
"Daarnaast is het in sommige gedeelten van Nederland (o.a. deAchterhoek en Limburg) de gewoonte om, wanneer een nieuw gebouwd huis het hoogste punt van de bouw bereikt heeft, een '***spam***' tegen dit punt aan te zetten. De ***spam*** staat ook in dit geval symbool voor vruchtbaarheid en voorspoed. De boom wordt door buurtbewoners uit bijvoorbeeld een naburig bos gehaald en na de plaatsing wordt er een glaasje gedronken en wordt er samen geproost. De mei wordt soms op het gebouw geplaatst, in andere gevallen ertegenaan of er vlakbij. In sommige gevallen moet een vergunning aangevraagd worden als men een ***spam*** wil planten.(wikipedia)"
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
(Vervolg Bahay kubo, bouw: de hoogte in)

Nadat er een horizontale basis was gelegd kon er de hoogte in gewerkt worden.
In afwijking van mijn ontwerpschets, bleek onze timmerman/aannemer in het midden van de woonruimte óók een betonnen pilaar opgericht. Daar kwam ik pas achter toen ik de foto's zag. Mijn bedoeling was dat er in het midden slechts een kort pilaartje zou zijn om het gewicht van de betonnen vloer te ondersteunen. Het interieur zou immers bestaan uit veel lichtere houtbouw.
Gelukkig heeft het niet zoveel consequenties voor de indeling, hooguit als we die in de toekomst anders willen maken. Wel heeft die extra pilaar het voordeel dat de raamwerkconstructie van betonnen balken nu extra stevig is.

Zo'n misverstand is typisch het gevolg van de wat moeizame communicatie door het "bouwen op afstand", waarbij het tijdsverschil van 6 uur tussen NL en de Filipijnen de communicatie ook nog eens vertraagt.
De ervaring en kunde van onze timmerman/aannemer zal ons vast voor veel communicatie-ellende behoed hebben. Ik denk niet dat je in NL een aannemer met zo'n basale ontwerpschets op pad kan sturen. In NL moet alles tot in het kleinste detail uitgewerkt worden. Onze timmerman/aannemer vond mijn tekeningen goed te begrijpen en ik heb hem met geen enkel woord horen reppen over bouwvoorschriften.

Een tekening van een architekt uit NL met gedetailleerd bouwbestek zou in de Filipijnen vooral frustraties zou opleveren, verwacht ik, omdat het de bouwploeg de mogelijkheid om te improviseren ontzegt. Nog afgezien dat de meeste bouwarbeiders aldaar niet zo geschoold zijn dat ze een gestandaardiseerde bouwtekening kunnen begrijpen (vandaar de toegevoegde 3D-perspectief-tekening, in plaats van een isometrische 3D-tekening), loop je onvermijdelijk er tegen aan, dat de voorgeschreven materialen moeilijk of niet verkrijgbaar zijn.

Zo zijn er tijdens de bouw nog wel wat meer afwijkingen ten opzichte van het ontwerp gemaakt, gewoon omdat het beter uitkwam met de leverbare materialen.

Hieronder wat plaatjes van de verticale constructie:

Bahay kubo_055_rreceived_1546263662083229.jpeg

Onze timmerman/aannemer stelde voor - tegen schappelijke meerprijs - de pilaren aan frontzijde op de zolderverdieping wat te verhogen en de halve zoldervloer die ik had voorzien, uit te breiden tot een hele zoldervloer. De dakhelling zou daardoor in plaats van 30 graden, slechts 15 graden worden.
Dat advies hebben we opgevolgd, waardoor er nu op de zolder meer bergruimte ontstaat. Zo groeit er uit ons aanvankelijke plan om een heel simpel "minihouse" te bouwen, een zgn. "bahay kubo", een huis van anderhalve etage, dat door de lokale nieuwsgierigen inmiddels tot "bahay mansion" gedoopt is.

Bahay kubo_060_rreceived_1552499478126314.jpeg
Terwijl het dak met "anahaw" palmbladeren bedekt werd. begon een andere bouwarbeider alvast aan het storten van de vloer op de begane grond.
We hadden onze timmerman/aannemer gevraagd in de geprojecteerde doucheruimte een pvc-pijp door de vloer te voorzien, op voldoende afstand van de muren, zodat daar later de afvoer van een spoeltoilet, een douchebak en gootsteenafvoer op aangesloten kan worden.

Bahay Kubo_070_making concrete groundfloor_received_1559810290728566.jpeg

Hieronder een plaatje van de dakconstructie, gedeeltelijk bedekt met "anahaw", die met "solignum" behandeld is tegen insectenvraat. De wanden van watervast multiplex worden later nog bekleed met "sawali", een soort gevlochten mat van bamboestrips.

Bahay Kubo_080_covering roof with anahaw leaves_received_1541099052621187.jpeg

(wordt vervolgd: Bahay kubo: muren, badkamer en binnenwerk)
 

PBear

Mankinds only hope
Ook Nederland heeft zo zijn tradities en gewoonten.
Het leggen van de eerste steen...die zelden de eerste steen is maar een gedenksteen in de buurt van de voordeur.
Als het hoogste punt bereikt is, wordt de vlag gehesen en een krat bier "geoffferd" ofwel opgezopen dus.

En in sommige delen van het land wordt dan ook de ***spam*** geplant.
"Daarnaast is het in sommige gedeelten van Nederland (o.a. deAchterhoek en Limburg) de gewoonte om, wanneer een nieuw gebouwd huis het hoogste punt van de bouw bereikt heeft, een '***spam***' tegen dit punt aan te zetten. De ***spam*** staat ook in dit geval symbool voor vruchtbaarheid en voorspoed. De boom wordt door buurtbewoners uit bijvoorbeeld een naburig bos gehaald en na de plaatsing wordt er een glaasje gedronken en wordt er samen geproost. De mei wordt soms op het gebouw geplaatst, in andere gevallen ertegenaan of er vlakbij. In sommige gevallen moet een vergunning aangevraagd worden als men een ***spam*** wil planten.(wikipedia)"

Misschien ook vermeldenswaard is de wraak die de bouwarbeiders in Nederland volgens traditie nemen, als de opdrachtgever c.q. eigenaar van de woning verzuimt het krat bier te verstekken bij het bereiken van het hoogste punt van het huis in aanbouw, het zgn. "pannenbier". Dan plaatsen ze een bezem met de steel in de schoorsteen. De opdrachtgever/eigenaar moet dan maar zien hoe hij/zij die weer naar beneden krijgt...
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat er ook wel in de bouwsector gedaan wordt.

Is een dikke glasplaat in de schoorsteen metselen, bij controles omdat de schoorsteen niet trekt, werd er bij daglicht wel door de schoorsteen gekeken en dan zag men gewoon de lucht, en duurde het nog lager voor dat ze het probleem ontdekten, ik zou als nog de mannen uitnodigen voor een BBQ met genoeg bier.
Als de boel dan klaar staat, zouden de mannen eerst moeten vertellen wat ze hadden uitgespookt.:D:thumbsup:
En als het probleem was opgelost (glasplaat er volledig er uit ) zou het mogelijk zijn dat ze kunnen aanschuien.
Bouwvakkers kunnen je heel wat narigheid bezorger als je ze tegen je hebt:oops:, express of door onverschillig werken met alle gevolgen.
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
(Vervolg bahay kubo: muren, badkamer en binnenwerk)

Het volgende plaatje geeft al een blik op de entreetrap, de plafondconstructie en het interieur.
Ik had niet om een betonnen entreetrap moeten vragen, bedacht ik me later. Een houten trap zou geschikter geweest zijn, als we later zouden besluiten de veranda in te lijven bij de woonkeuken. Bovendien is een houten trap gemakkelijker te verwijderen als we bij langdurige afwezigheid of een SHTF-bug-in situatie de toegang tot het huis wat minder aantrekkelijk zouden willen maken.

Nu is het plan om de veranda te voorzien van een ballustrade met een hekje voor de entree. Niet dat je gespuis mee buiten houdt, maar een hogere positie met obstakels voor eventuele aanvallers, is toch iets gemakkelijker te verdedigen. En zo'n hekje maakt de veranda toch iets minder aantrekkelijk als hangplek voor lokale dronkaards....

Bahay Kubo_090_making concrete staircase to terrace_received_1547021538695605.jpeg

.... of openbaar toilet voor honden en katten.

Hieronder een plaatje van de buitenmuur aan douche en keukenzijde, gemetseld van holle bouwsteen.
Onze timmerman/aannemer heeft op eigen houtje besloten de stenen muur maar door te trekken naar het keukengedeelte, nadat we een aanbod om alle wanden van holle bouwsteen op te trekken hadden afgeslagen. Zijn offerte daarvoor viel ons te prijzig uit, nog afgezien van de extra materiaal- en transportkosten die dat met zich mee zou brengen.

Bahay Kubo_100_walls, side view_received_1549169335147492.jpeg

Hij vond dat een houten keukenwand te groot brandgevaar met zich mee zou brengen. Ik denk dat het brandgevaar wel mee zou vallen, aangzien ik van plan ben die wand van betegeling te voorzien.

Maar goed, de wand staat er inmiddels en dat blijkt thans een voordeel. Want gister liet onze timmeraannemer vragen op welke plek we de metalen schakelkast voor de elektriciteits-aansluiting hadden gedacht.
Wat? schakelkast? Ik had mijn zonnepaneeltjes voor ogen gehad en de schakelaars zo'n 12 Volt systeem zijn op vrijwel iedere plek te monteren. Tja, even niet aan gedacht dat het elektriciteitsbedrijf een officiëel kastje wil hebben om te zijner tijd hun elektrische touwtjes in vast te knopen. Het kastje moet in een gemetselde muur komen. Toch lastig als je daarvoor een muur moet openbreken.

Om veiligheidsredenen wil je het niet in de douchruimte hebben.
In de slaapkamer dan? Mwah... niet zo praktisch. Dan maar in de keuken... Maar waar in de keuken? We willen een paar keukenkastjes ophangen aan weerszijden van het raam. Je zou het schakelkastje in principe achter een keukenkastje kunnen plaatsen en een gat in de achterwand van het keukenkastje kunnen maken.... ook niet echt praktisch als de schakelaars in een noodsituatie bereikbaar moeten zijn. Onder de gootsteen dan? Mmm... voelt ook niet zo veilig aan, met water aan- en afvoerleidingen in de buurt.
Nu hebben we besloten het in de hoek van de keukenruimte te plaatsen en wel zo dat er toch nog een keukenkastje gehangen kan worden.

_Bahay Kubo_V4.0_Overview_detail_CIRCUIT BREAKER CABINET.jpg

Tot voorlopig slot nog een plaatje van de achterzijde van de bahay kubo, nadat de meeste houten wanden gemonteerd waren.

Bahay Kubo_110_walls, rear view_received_1574549362587992.jpeg

Daar val te zien dat het dak een heel stukje verder over de muren steekt, dan ik in mijn ontwerptekening heb aangegeven. Dat is wat mij betreft een punt van zorg. De kans dat met een tyfoon de wind onder het dak slaat en het er in geheel van af blaast, lijkt me aanzienlijk.
Als we eenmaal ter plekke zijn, zal ik bezien hoe dat op te lossen valt. Misschien overschat ik het risico. Onze timmeraannemer heeft tenslotte wat meer bouwervaring in het lokale klimaat dan ik.
Maar het zou kunnen dat we het overstekende gedeelte beter maar wat kunnen inkorten.
Aan de frontzijde wil ik dat sowieso doen, omdat niet de hele veranda overdekt is. Daar zou dan ofwel een stukje aangebreid moeten worden, ondersteund door houten pilaren, of vervangen door een golfplaten dak. Het laatste heeft het voordeel, dat daar eenvoudiger zonnepanelen op aan te brengen en onderhouden zijn. Ik verwacht niet dat de bamboelatten bedekt met anahaw-bladeren mijn gewicht zal kunnen dragen.

Zodra ik nieuwe foto's binnenkrijg van de laatste vorderingen, meld ik me weer voor een vervolg ...
 
Bovenaan