• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Basic recepten voor de Trangia

Kanina

Diehard Prepper
Nu een Trangia in het bezit is, zijn we op zoek naar redelijk basic recepten en tips om mee te koken. Ik heb inmiddels een PDF (http://www.naturetravels.co.uk/pdf/trangia-camping-recipes.pdf) gevonden met Trangia recepten, maar echt basic kan ik die niet noemen.

Eigenlijk zoeken we recepten met ingrediënten die we van thuis kunnen meenemen. Zodat we op de camping niets hoeven aan te schaffen. Volgende eis is dat het weinig ruimte moet innemen, omdat alles wat we willen meenemen in 2 motorkoffers moet passen. Dus ook nog kleding, Trangia, brandstoffles, thermoskan & bekers en meer van dat (tent, matjes en slaapzakken komen in rugzak).
Ik zit mijn hoofd er op te breken hoe dat allemaal mee moet. En het is 'slechts' voor een weekendje van vrijdag tot zondag :rolleyes:

Tot nu toe heb ik genoteerd als opties:
-> pannenkoeken (weinig voedingswaarde o_O)
-> macaroni (blik ham, ui, paprika, blikje tomatenpuree, kruiden)
-> hutspot (ik kook altijd de aardappels met groenten tegelijk, al denk ik dat aardappels meenemen ook geen goede optie is en dan nog het vlees...)
-> panpizza ()
-> blik maaltijdsoep (staat al gereserveerd :D)

Weten jullie nog lekkere camping recepten voor op de Trangia? Liefst zonder vers vlees ed. bederfelijke artikelen. Ik ben benieuwd!
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Mijn lekker snelle macaroni bestaat uit macaroni en blikje ragout. Heerlijk en zo makkelijk en snel.
Rijst en blikje gehaktballetjes in satesaus is ook lekker, nietwaar @homerun?
En verder, tja, ik kook gewoon, heb niet echt campingrecepten.Vaak een prutje groenten en rijst of macaroni. Of een rijstsalade of macaronisalade.
Hongaarse vega goulashsoep is lekker, uitje fruiten,knoflook erbij, pittige paprikapoeder erbij, gesneden aardappel,wortel erbij, even alles roeren en bakken, dan blikje tomatenpuree, water erbij en groentebouillonblokje, en blik witte bonen in tomatensaus. Laten pruttelen tot aardappel en wortel gaar zijn.

Ik heb een minikoeltasje waar ik mijn keukenspul in heb. Flesje olie, kruidjes (in elk geval peper, curry massala,pittige paprika,laurierblad, en Italiaanse kruiden), zout, bouillon, ui, knoflook, rijst,macaroni... havermout en zakje ELK(poedermelk)voor smorgens, en koffie en thee. Ow, en afwasmiddel en sponsje. Het koeltasje is er niet voor het koelen, maar het was het enige kleine stevige goedkope tasje wat ik toen kon vinden. Drie euro ofzo bij de Wibra/Zeeman.

dotcomgiftshop-lunchtasje-poppy.jpg


Rijst en havermout en olie zitten in Nalgene flessen, ik heb er verschillende in verschillende maten.
044_531_4.jpg

Tictac-doosjes zijn handig voor de kruiden.
 

AWOL

Prepper goeroe
@Kanina wat gevriesdroogde maaltijden zoals oa die van Mountainhouse? Hoef je alleen water te koken. Niet de goedkoopste oplossing natuurlijk.
 

Kanina

Diehard Prepper
Inmiddels hebben we de Trangia voor het eerst uitgeprobeerd.
De vlam die er uit de brander kwam was best hoog, zie het topic https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/trangia-brandstof-en-inhoud.1521/#post-23135
Toch maar de eerste pan met water voor de rijst erop gezet. De vlammen bleven in de pan dus dat was wel OK.
Voor we het wisten begon het water al te borrelen (na 7 min.) en hebben we 150gr. rijst toegevoegd. Nog geen 3 minuten later begon het toch flink te koken! Dus deksel (braadpan eraf) en hebben we het afdekplaatje half dichtgedraaid (met behulp van de knijper en een pannenlap). En 16 min. later is zowaar de rijst al klaar (kooktijd volgens pak: 15 minuten).
Pannetje eraf en het afdekplaatje wederom dichter gedraaid. Pannetje met k&k goulash erop en voor we het wisten was ook die klaar. Afgieten, in de kommetjes storten (a lá camping) en eten :thumbsup:

De rijst was prima gaar en de goulash was goed eetbaar. Goed genoeg voor op de camping of tijdens SHTF.

image.jpeg
 
Bovenaan