• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bedrijven toegang geven tot informatie op je betaalrekening ? De EU is weer met wat bezig.

dubbel0

Diehard Prepper
Bedrijven toegang geven tot informatie op je betaalrekening ? De EU is weer met wat bezig.

Veel Nederlandse banken hebben hun klanten nog niet geïnformeerd over over de implicaties van de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2. Dat meldt het FD na een rondgang langs de banken.

https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail/veel-rekeninghouders-niet-op-de-hoogte-van-psd2/

en hier een stukkie van de rabobank over PSD2

https://www.rabobank.nl/particulieren/betalen/psd2

In 2018 gaat er een herziene Europese betaalwet gelden: PSD2 (Payment Services Directive II). Alle Europese banken zijn vanaf die datum verplicht om bedrijven toegang te verlenen tot de betaalrekening van klanten. U bepaalt zelf als klant of u bedrijven toegang geeft tot uw betaalrekening(en). Hieronder leest u wat PSD2 inhoudt en wat het voor u gaat betekenen.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Mooi verhaal weer. Heb even de site van de Rabobank doorgenomen en het lijkt erop dat zij er ook niet voor de volle 100% voor in staan dat het allemaal veilig is. Zou mooi zijn als je op voorhand kan vastleggen dat er nooit toestemming gegeven kan worden. Ik moest laatst wat regelen bij de Rabobank en met een paar controlevragen (naam en geboortedatum) kon ik best fundamentele zaken wijzigen in mijn betalingsverkeer. Mocht een ongeautoriseerde persoon dat hebben gedaan kon dat verstrekkende gevolgen hebben. Ik ben benieuwd hoe de toegang nu geregeld gaat worden, maar zou me er prettiger bij voelen als ik nu al bij de bank kan aangeven dat er nooit toestemming gegeven kan worden. Ik ga er maar eens een mailtje aan wagen.
 

FKAGB

Prepper goeroe
@FKAGB grapjas :) laat dat laatste nou net de angel zijn...
Hoe bedoel je? Ik was een jaar of 18 geleden al aan het internetbankieren. Ik denk dat ik bij de eerste groep gebruikers zat. Ik ben er zelfs voor van bank gewisseld omdat mijn toenmalige bank nog niet zo ver was. Nu ben ik al weer paar maanden internetbankierenloos. IDin was de druppel die me heeft doen besluiten er mee te stoppen en eerlijk gezegd bevalt het prima. Nog steeds bij de Rabo waar het doen van betalingen via een overschrijvingskaart nog steeds helemaal niks kost. Zelfs de voorbedrukte enveloppes die naar een antwoordnummer gestuurd kunnen worden zijn gratis.

Waarom zouden mensen in Frankrijk nog steeds met een cheque kunnen betalen aan de kassa. Zij accepteren dit soort gekkigheid niet. Als iedereen het bijltje er bij neergooit en weer "ouderwets" gaat betalen worden de banken vanzelf gedwongen hun beleid aan te passen.
 

dubbel0

Diehard Prepper
Dat is het juist, stoppen met de gemakken van internet bankieren, dat gaan niet veel mensen doen. Wat het probleem is dat overheden en bedrijven zoveel grip willen hebben op de consument en daardoor zaken als IDin en PSD2 lanceren.
Van bedrijven snap ik dat nog (commercie), een overheid moet zich schamen, deze is er voor de bescherming van burgers. Het blijkt keer op keer weer dat de overheid dat niet lukt. (of het niet wil laten lukken).

jij en ik weten maar al te goed dat als een (ict) systeem ergens voor gebruikt kan worden (dus ook misbuik) het daar ook voor gebruikt gaat worden.

waar las ik dat toch laatst, nederlanders zijn te lui om in actie te komen.. ( mezelf incluis).... ;)
 

FKAGB

Prepper goeroe
Daar heb je een puntje @dubbel0. Echt jammer dat de bereidheid tot actie zo laag is. Sprak van het weekend iemand die was tijdens zijn vakantie in Frankrijk onwel geworden. Hij moest daar allerhande onderzoeken doen, gelieve contact te betalen. Kosten €241,-. Vervolgens kwam hij met zijn dossier terug in Nederland waar de neurloog besloot de onderzoeken hier over te doen. Kosten €5000,-. Waarom? Zelfde onderzoeken, zelfde materialen en zelfde artsen. We laten het ons gewoon gebeuren.

Zag trouwens dat de wet voorschrijft dat er gebruik gemaakt moet worden van sterke authenticatie. Alleen pas en pincode is niet voldoende. Een vingerafdruk of irisscan gaat er ook bij horen. En wederom kan ik voorzien dat men bij de bank in de rij gaat staan om deze gegevens af te staan, want zo makkelijk :(
 
F

forumlid 1447

Gast
Dank je voor de melding, heb hier in België zelfs niets vernomen vanPSD2, meteen even, via mail,
mijn bankdirecteur gevraagd hoe zij er mee omgaan.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Hier heeft de bank gereageerd. Maak je niet druk lijkt het motto:

Bedankt voor uw vraag over PSD2.

Het is nog niet duidelijk hoe de toestemming voor PSD2 geregeld zal worden. Ik verwacht niet dat het mogelijk wordt om vooraf aan te geven dat u geen toestemming geeft, aangezien het uitgangspunt is dat u zelf vooraf toestemming dient te geven als u uw gegevens wenst te verstrekken aan een derde instantie.



Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Heeft u nog vragen? Neem gerust contact met ons op

=================================================


Dank je voor de reactie. Ik meende te lezen dat de toegang alleen geldt voor online rekeningen. Ik heb geen elektronische toegang tot mijn rekening en doe overschrijvingen middels een overschrijvingsformulier. Kan ik dan stellen dat toegang van anderen tot mijn rekening hiermee automatisch onmogelijk is?

=================================================

aangezien het uitgangspunt is dat u zelf vooraf toestemming dient te geven als u uw gegevens wenst te verstrekken aan een derde instantie……………………………

Dus wanneer u zelf geen toestemming geeft staat het niet aan.

Omdat het niet aanstaat/aangezet gaat worden door u, kan ik het ook niet voor u uitzetten.


Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Heeft u nog vragen? Neem gerust contact met ons op.
 
F

forumlid 1447

Gast
Dank je voor de melding, heb hier in België zelfs niets vernomen vanPSD2, meteen even, via mail,
mijn bankdirecteur gevraagd hoe zij er mee omgaan.

Heb vandaag bericht gekregen dat mijn bank, volgens de richtlijn, toestemming moet vragen om 3de tot de rekeninginfo,
toe te laten.
Het wordt dus vragen of het mag, en niet melden, "Als je er niet mee eens bent, moet U dit aangeven".
Heb nu al in mijn gegevens laten zetten , dat ik geen toestemming verleen. En dat ik anders de bank
persoonlijk contacteer.
Geld (nog meer) verdienen doen ze maar over een ander zijn rug
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ik kwam onderstaande discussie tegen. De moeite om te lezen. Zeker de stukken waaruit blijkt dat je gegevens toch doorgegeven kunnen worden als je een betaling doet naar iemand die wel toestemming heeft gegeven. Jouw gegevens lijken dan gewoon getoond te worden. Ik moet zeggen dat ik hem nog niet helemaal gelezen heb. Mogelijk staat er na pagina 5 andere informatie.

https://forum.snsbank.nl/actueel-en...privacy-inbreuk-van-de-eeuw-11494/index1.html
 

FKAGB

Prepper goeroe
Dat lek zit er dus nog steeds

Als u geen toestemming geeft, kunnen bedrijven dan wel een overboeking zien?

Ja, dat kan. Stel, u maakt geld over aan iemand anders. En degene aan wie u geld overmaakt heeft een bedrijf of instelling wél toestemming gegeven voor het bekijken van zijn bij- en afschrijvingen. Dan is deze overboeking bij dat bedrijf of die instelling straks zichtbaar als binnenkomende betaling. Daarbij kunnen uw naam, uw rekeningnummer, de omschrijving en het door u overgemaakte bedrag worden getoond.

https://www.rabobank.nl/particulieren/betalen/psd2/
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ik heb eens opgezocht wat de ING ervan zegt..

Hun Veelgestelde vragen staan hier: https://www.ing.nl/particulier/betalen/particuliere-betaalvoorwaarden/index..html
Staan een paar interssante tussen :eek:

En hun 'blog' over dit onderwerp hier: https://www.ing.nl/de-ing/achtergronden/ondertussen-bij-ing/Mag-ik-je-betaalgegevens-eeeehhh...html

Ik ga dit trouwens dus net zo min doen als contactloos betalen of etalen met vingerafdruk/ andere biometrische gegevens.
Het wordt 'makkelijker' om te betalen.. Nou, het zal wel.
 

Mayo

Last (wo)man standing
de ABN AMRO info staat hier: https://www.abnamro.nl/nl/prive/abnamro/privacy/wetswijzigingen.html

Interessant! de AMRO noemt een paar beperkingen die de ING niet noemt.
Neem aan dat het bij alle banken hetzelfde zal zijn...

ABN zegt oa "Uw rekeninggegevens zijn maximaal 90 dagen te raadplegen. Daarna moet u opnieuw toestemming geven."
Ook staat er: "Een bedrijf of instelling moet voor elke overboeking opnieuw toestemming aan u vragen." en "U bevestigt elke opdracht via ABN AMRO Internet Bankieren."

Waar kun je (oa) toestemming voor geven (bij de ING heet dit "Saldocheck") :
Bekijken van uw bij- en afschrijvingen
Opvragen van uw bij- en afschrijvingen van de afgelopen 18 maanden. U geeft een hypotheekverstrekker bijvoorbeeld toestemming uw rekeninggegevens op te vragen voor het beoordelen van uw hypotheekaanvraag.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Een als je geen toestemming geeft krijg je geen hypotheek. Een als je in de zon van de verstekker wat te veel hebt uitgegeven ook niet. Of in winkels bent geweest die ze liever niet hebben: u bent de laatste tijd wel heel vaak naar de gezondheidswinkel geweest. U verzwijgt toch geen medische problemen........
 

Ray

SHTF Expert
Een als je geen toestemming geeft krijg je geen hypotheek. Een als je in de zon van de verstekker wat te veel hebt uitgegeven ook niet. Of in winkels bent geweest die ze liever niet hebben: u bent de laatste tijd wel heel vaak naar de gezondheidswinkel geweest. U verzwijgt toch geen medische problemen........

Voor een hypotheek, een enorme lening, zou je anders afschriftjes hebben moeten overdragen en zoveel meer 'bewijzen', loonstroken, etc, dat kan nu wat simpeler. Wat ik lees is dat je per verzoek (zie je berichtenbox bij internetbankieren) dit kan toestaan of weigeren, dus zelfs al je standaard die verzoeken blokkeert, kun je die van je potentiele hypotheekverstrekker toestaan.

Je moet bij je bank wel goed nagaan of standaard alles voor derde partijen open staat, of dat je dit dus per verzoek kan toestaan/weigeren. Ik zit alleen effe bij m'n eigen bank te kijken uiteraard.
 

Floesh

Diehard Prepper
Misschien goed om te vermelden dat de banken niet blij zijn met deze wetgeving om de betaaldata te moeten delen met derden.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Dat snap ik wel. De investeringen om het mogelijk te maken zullen hoog zijn terwijl ze daarmee in feite ook andere partijen de mogelijkheid moeten geven diensten aan te bieden aan hun klanten wat ze dan niets meer aan kunnen verdienen. Dubbelop kosten dus.
 

Mayo

Last (wo)man standing

FKAGB

Prepper goeroe
Wilde hem ook al plaatsen. Mensen worden een beetje wakker. Te laat in mijn ogen. Als iedereen vorig jaar al bezwaar had gemaakt bij de bank een desnoods tijdelijk internetbankieren had opgezegd was er vanuit de bankensector misschien nog wat minder druk uitgeoefend. Ik vrees dat het nu te laat is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
Bovenaan