• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bedrijven toegang geven tot informatie op je betaalrekening ? De EU is weer met wat bezig.

martin

Mankinds only hope
Ik vrees dat het nu te laat is.

Het is wel de ultieme AVG test.
Eens kijken hoe goed die toepasbaar gaat zijn op deze betaalwet.

Dus stel dat ik pertinent GEEN toestemming geef om mijn gegevens te delen met andere partijen, maar dat de externe partijen waar ik betaling aan bericht WEL toestemming hebben verleend, dan zit je naar mijn idee met een heel interessant juridisch vraagstuk.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Het probleem zit hem denk ik dat je geen toestemming geeft voor het delen van informatie van jouw bankrekening. Dat jou naam op iemand anders zijn transactie overzicht komt is het probleem. De enige escape die ik zo snel kan bedenken is iets van auteursrecht op je naam. Maar er zullen nog wel wat juridische robbertjes over gevochten worden.

Ik lees het een der wel over een extra bankrekening aanvragen. Die zou je dan kunnen gebruiken als soort van geheime rekening. Als je daar al je geld op zet een op je oude rekening net genoeg voor je vaste lasten heb je in ieder geval weer iets afgeschermd. En weer terug naar zoveel mogelijk cash natuurlijk. Als er geen data is om te delen houd het op.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ik zag net op het nieuws dat het MORGEN ingaat...
Er staan blijkbaar al 20 bedrijven te trappelen om onze bankrekeningen voor ons te 'beheren' :eek:
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ok thanks. Nu was ik anderhalf jaar geleden als voorbereiding hierop al gestopt met iDEAL. Nu ook PayPal opzeggen en over op cash.
 

petroman

SHTF Expert
Je accepteert geen bedrijven maar je accepteert een betaalservice.
Dat is nu in handen van banken: ideal, tikkie etc.
Andere bedrijven met een betaalservice krijgen nu ook die toegang en mogelijkheid om jou tot dienst te zijn.
Nu heten die apple, google en amazon.
Als je niets online koopt heb je er ook niets mee te maken.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Je accepteert geen bedrijven maar je accepteert een betaalservice.
Dat is nu in handen van banken: ideal, tikkie etc.
Andere bedrijven met een betaalservice krijgen nu ook die toegang en mogelijkheid om jou tot dienst te zijn.
Nu heten die apple, google en amazon.
Als je niets online koopt heb je er ook niets mee te maken.
Dat is maar ten dele waar. Als jij je boodschappen namelijk pint bij de AH en de AH geeft toegang om hun betaalgegevens te laten analyseren door bijvoorbeeld Google (die heeft er een licentie voor klik) dan heeft Google alsnog jouw gegevens in handen. Ook al geef jij dus geen toestemming, de ontvanger van je betaling kan die toestemming wel geven.

Als je bij je bank aan zou kunnen geven dat je gegevens niet gedeeld mogen worden en er dus alleen ****** €35,98 wordt doorgestuurd naar Google is het anders. Nu wordt het zo dat Google ziet dat FKAGB voor € 6,40 euro gepind heeft aan de servicebalie van de AH. Bedrag komt overeen met dat van een pakje sigaretten. Mijn sportschool laat zijn gegevens ook analyseren waaruit blijkt dat er geen overboekingen van FKAGB meer binnen komen. Gestopt met sporten, gestart met roken. Dat kan interessante informatie zijn voor de zorgverzekeraar bij het bepalen van de premie van de aanvullende verzekeringen.

Hier iets niets online aan. Allemaal gewoon in de winkel of sportschool om de hoek en ook allemaal buiten mijn toestemming om.

Edit: even een betere link over de licentie van Google geplaatst
 
Bovenaan