• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Begin van het einde? Is de grote depressie terug daar?

Wat denken jullie? Is dit het begin van de grootste crisis ooit?

  • Ja

    Stemmen: 8 34.8%
  • Neen

    Stemmen: 3 13.0%
  • Nog niet

    Stemmen: 12 52.2%
  • Weet niet

    Stemmen: 1 4.3%

  • Totaal aantal stemmers
    23

Harry Nack

Last (wo)man standing
Of het de grootste depressie ooit wordt is lastig aan te geven, maar het huidige financiële stelsel (gebaseerd op schulden, geld bijdrukken waar niets tegenover staat...etc) heeft zijn langste tijd gehad.

Het broeit al een tijdje en de beurzen, die de voorloper zijn op de reële economie zitten in zwaar weer. Naast de VS hebben de Aziatische beurzen ook behoorlijk ingeleverd rond de kerst.

Er komt dus een onzekere periode aan, misschien wel DE depressie. Er zit echter zoveel cash bij de grote spelers, dat het lastig is om aan te geven wat er precies staat te gebeuren.

Ik ga er echter niet teveel aan denken en gewoon door met mijn prep plannen.

Een crisis komt altijd ongewenst. Persoonlijk mag het van mij nog een tijdje duren.
 

PBear

Mankinds only hope
Er zijn op het moment wel wat aanleidingen voor een flinke koersval op de beurzen:

1. Een gebruikelijke koerscorrectie na een lange periode van stijgende aandelenkoersen, die zijn gevoed door de extreem lage rentestanden en opkoopprogramma's van ECB en FED

2. De zich ontwikkelende handelsoorlog tussen VS en China.

3. De (kleine) stappen waarmee de FED de rente verhoogt

4. Het gerucht dat president Trump de voorzitter van de FED zou willen ontslaan en de FED in zijn onafhankelijk geachte positie wordt aangetast.

5. De (gedeeltelijke) shutdown van de overheis in de VS, vanwege de eis van Trump 5 miljard te reserveren voor de bouw van een muur op de grens met Mexico. Zolang de begroting niet door het Congres is goedgekeurd mag de VS zijn schuldenberg niet verder verhogen, waardoor een liquiditeitsprobleem voor de overheid.

Al denk ik dat enkele van deze problemen binnen niet al te lange tijd te verhelpen zijn, is het oplossen ervan iets anders dan tijdelijk verhelpen.
Vandaar dat ik denk dat er de komende tijd vrij heftige koersschommelingen zullen plaatsvinden. Voer voor speculanten...

Historisch gezien loopt een beurscrisis 1 tot 2 jaar vooruit op een economische crisis en deze koersschommelingen kunnen daarmee gezien worden als een signaal voor een economische crisis.
De oorzaken die in 2008 leidden tot de kredietcrisis zijn niet of onvoldoende aangepakt. De buitensporige kredietverlening en het opkopen van staatsobligaties is een lapmiddel, dat de aandelenbubbel in de hand heeft gewerkt.
Ik denk dat grote beleggers nu nerveus zijn geworden en ik verwacht dat nu kleine beleggers gestimuleerd zullen worden om aandelen/obligaties te kopen, zodat de grote jongens cash kunnen gaan en de verliezen van zich af kunnen schuiven.

Hoewel ik hoop dat een nieuwe - en zwaardere - crisis uitblijft, lijkt het me verstandig zo goed mogelijk op een flinke economische klap voorbereid te zijn, zonder daar nu onmiddelijk over in paniek te raken.
De voedselprijzen zijn nu nog hebbelijk en je kan nog 3 % BTW sparen door voor 1 januari 2019 wat in te slaan.
Op wat langere termijn komt al het door ECB en FED in de (aandelen)markt gepompte geld grotendeels in de reeele economie terecht zonder dat er iets van waarde tegenoverstaat, een fikse inflatie en dito ondermijning van de koopkracht lijkt me daarom onvermijdelijk.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de daling van de Amerikaanse markten te wijten zijn aan o.a. de importhefffingen die Trum aan China en andere landen opgelegd heeft.
De EU, Cina en Canada hebben gereageerd door op onze spullen tarifs te leggen voor de USA (Wij maken bv speciaal staal wat ze in de US zelf niet kunnen maken) Hierdoor zijn bv voor de amerikaanse autofabrikanten de productie-kosten omhooge gegaan.
De chinezen hebben tarifs gelegd op de amerikaanse soja, waardoor de amerikaanse boeren hun soja niet kwijt kunnen. Al met al gaan de amerikaanse economie en werkeloosheid niet zo rooskleuring als verwacht en beloofd..
Markten zijn daar gevoelig voor, of iets nou helemaal waar is of overdreven wordt door de media.

De daling van de laatste week heeft o.a. te maken met Trumps besluiten om het leger terug te trekken uit Afghanistan en Syrië en (vooral) zijn dreiging de directeur van de Fed te ontslaan. Het idee dat de president in zou (kunnen) grijpen vinden de markten schokkend en verontrustend en dus gaan ze onderuit.

Of de hele boel zal klappen en ons (de hele wereld?) in een grote depressie zal storten is idd zoals @Harry Nack zegt een kwestie van tijd.
Als je de geschiedenis er op nakijkt dan zie je dat het een soort van golfbeweging is en dat het (altijd) wachten is op de volgende.
Vraag is of je je erdoor laat beinvloeden voordat het zover is en wat je er méér aan kunt doen om je voor te bereiden dan wat je nu wellicht al doet. ;)
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Alle seinen zijn er maar er is nog steeds een kleine economische groei. Deze begint te haperen en het zal misgaan als de groei tot stilstand komt en er een krimp ontstaat.

Dan verliezen mensen hun banen en gaat men de hand op de knip houden. Enerzijds de consumenten en anderzijds de bedrijven die niet meer zullen investeren.

In de VS wordt deze situatie tegen eind 2020 verwacht. Maar tussen verwachting en werkelijkheid kan nog heel wat verschil zitten.:eek:
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Candyman

Diehard Prepper
Ik denk dat de handelsoorlog ervoor zorgt dat de bubbel niet verder opgeblazen wordt.
Persoonlijk verwacht ik een recessie maar geen zware crisis.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Hoorde net op t nieuws dat de amerikaanse markten gisteren alle verliezen van de laatste tijd helemal weer goed gemaakt hebben met een stijging van meer dan 5% .... ;)
Het is wachten op de volgende daling natuurlijk. Zoals ik al zei: het is een golfbeweging, op en neer en op en neer...

EDITTED:
12:32 uur toegevoegd naar stuk op Nu.nl:
Wall Street sluit met sterkste koersstijgingen sinds drie jaar
https://www.nu.nl/economie/5651390/...sterkste-koersstijgingen-sinds-drie-jaar.html
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Hoorde net op t nieuws dat de amerikaanse markten gisteren alle verliezen van de laatste tijd helemal weer goed gemaakt hebben met een stijging van meer dan 5% .... ;)
Het is wachten op de volgende daling natuurlijk. Zoals ik al zei: het is een golfbeweging, op en neer en op en neer...

Op dit moment is het gewoon de waan van de dag.

Daarnaast zijn er veel grote partijen die feitelijk "leven" van de beurs en die hebben vaak veel vermogen. Denk aan verzekeringsmaatschappijen, pensioenfondsen, banken met beleggingsproducten etc. Die kunnen gezamenlijk nog voor een tijdelijke stijging of daling zorgen.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Net een afspraak gehad met een prep vriend die niet lid is van enig forum.

Hij verwacht niet alleen een economische recessie. Hij verwacht (burger)oorlogen op termijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Net een afspraak gehad met een prep vriend die niet lid is van enig forum.
Hij verwacht niet alleen een economische recessie. Hij verwacht (burger)oorlogen op termijn.

Burgeroorlog... niet in Nederland neem ik aan (?)
Of komen de Friezen in opstand? ;)

( :off: sorry)
 

JiJi mind

Senior Prepper
Trump wil de noodtoestand uitrepen:

Dat staat er niet precies. "declare a national emergency" betekend in deze context geen noodtoestand, maar noodsituatie.
Bij een noodtoestand rollen er pantserwagens door de straten. Daarvan is hier geen sprake.
Bij een noodsituatie kunnen bepaalde wetten aangescherpt worden onder de “International Emergency Economic Powers Act”.
Dit laatste is de afgelopen jaren wel vaker gebeurd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
Dat staat er niet precies. "declare a national emergency" betekend in deze context geen noodtoestand, maar noodsituatie.
Bij een noodtoestand rollen er pantserwagens door de straten. Daarvan is hier geen sprake.
Bij een noodsituatie kunnen bepaalde wetten aangescherpt worden onder de “International Emergency Economic Powers Act”.
Dit laatste is de afgelopen jaren wel vaker gebeurd.

Ik voelde het verschil al wel aan, maar citeerde (dom genoeg) gewoon Nu.nl... :(
 

Candyman

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Burgeroorlog... niet in Nederland neem ik aan (?)
Of komen de Friezen in opstand? ;)

( :off: sorry)


Voor een burgeroorlog heb je wapens nodig.
Die zijn in Nederland niet voor het oprapen.
-edit- ik denk ook dat zodra het grote volk in opstand komt onze regering heel snel gaat luisteren naar het volk.
Maar het lijkt wel of links en rechts steeds fanatieker worden en steeds extremer.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Economisch gaat het nog veel te goed dus Nederland zal het voorlopig wel los lopen. Ik zie zelf ook geen burgeroorlog tussen de bevolking ontstaan, wel steeds meer onvrede tegen een overheid die allerlei beslissingen nemen die niet door het volk gedragen worden.

Gele hesjes bijvoorbeeld kunnen zomaar overslaan naar andere landen binnen de EU. Of veranderen in oranje hesjes of rood wit blauwe.:p

@Candyman, we spreken hier liever niet over wapens maar je wilt niet weten hoeveel er in omloop is. Rusland is zijn wapentuig aan het vernieuwen en daar worden oude voorraden echt niet vernietigd, zoals een land wel zou moeten doen. Al deze wapens zullen ergens op de markt komen. Zelfs van hun beruchtste automatische knettertuig is een nieuw model uit.:(

Persoonlijk ben ik optimistisch ingesteld dus hou ik het bij een economische depressie.:fluit:
 

Harry Nack

Last (wo)man standing

Mayo

Last (wo)man standing

Ray

SHTF Expert
't Is weer Kertmis en Oud en Nieuw tijd.

Overal in de wereld hebben mensen vrije tijd om na te denken en doomscenario's te overpeinzen. De beurzen fluctueren steevast tegen het einde van het jaar, om weer doodsaai te worden de eerste twee maanden van het jaar.

Teveel jaren meegelopen, teveel jaren het gevolgd om te weten dat we die echte crisis OF niet gaan zien aankomen, OF juist wel maar weten we niet wanneer. Ik neig naar het laatste en dat is een belangrijke reden waarvoor ik prep.

Oneindige economische groei, waarop het huidige systeem volledig gebaseerd is, houdt ergens een keer op. Misschien wel versnel door het internet omdat nu de hele wereld toegang heeft en zijn stukje (terecht) wil opeisen. De dominantie van het Westen is voorbij, de hele wereld gebruiken alsof het ons speelveldje is in de achtertuin, voorbij.

Japan was na de Tweede Wereld oorlog degene die het eerst de knop omzette, het duurde lange tijd voordat andere landen volgden. Inmiddels leveren Japan, Korea, China, India, Taiwan, allang niet meer alleen massa producten, maar juist de hightech waar wij verslaafd aan zijn. Wij zien in het nieuws vooral de ellende van natuurrampen, hongersnoden, terreurgroepen, oorlogen en dictators, maar vergis je niet, de rest van de wereld staat echt niet stil.
 
Bovenaan