• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Beginnen met 27mc

lichtje

Senior Prepper
Er zijn diverse topics over communicatie icm 27mc. Om nu niet meteen oudere topic te heropenen. Begin ik met een nieuwe .

Ik zou graag een 27mc set aan willen schaffen. Dit vanwege (als ik het goed las) het legaal gebruik & het grotere bereik. In tegenstelling van de PMR.

Als ik dan op diverse webshops kijk, zie ik veel complete setjes. En zie gauw door de bomen het bos niet meer. Zo zie je bijvoorbeeld
op https://www.radioamateurwinkel.nl/complete-27mc-set een aantal setjes.

en ja waar moet je opletten?
Ik zat te denken aan een budget van €200,- red ik het met dit bedrag?
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
@hans013 bedankt voor de informatie ik zal eens kijken. Maar het is net iets boven mijn budget. Maar ik neem hem wel mee.

@Sun Beh Nim bedankt voor je aanbod. Alleen als ik de foto bekijk, is hij groot? Wil hem ook als mogelijkheid om in de auto te gebruiken.

Ik dacht aan zoiets:

https://www.radioamateurwinkel.nl/midland-cb-go-usb/

Of

https://www.radioamateurwinkel.nl/president-barry-set-m-2/
Je kan 'm inbouwen in een auto, maar hij is groter dan die in je linkjes.

Het betreft wel een export bakkie, dus met een maximum van 40 watt, ipv 4 watt (dit is wel volledig regelbaar)

De set is helemaal kompleet met voeding, SWR meter, speaker en basis antenne met mast van 3 meter en wandbevestiging.

Je moet alleen een nieuwe antenne kabel hebben.

Heb de set maar een maandje geprobeerd en daarna ingepakt, alleen de antenne staat nog buiten.

Set koste nieuw ruim €. 400,00

Voor €. 200,00 mag het weg.
 

lichtje

Senior Prepper
Ben wel benieuwd, wat het probleem is met die "Go series" zijn. Het vermogen, of iets anders (ik probeer het te begrijpen van beter van niet te nemen ).

@Sun Beh Nim het is een interessante set. Maar ik kan de drie meter antenne niet kwijt. Dan zou ik naast de kabel ook een mobiele antenne moeten hebben. Maar bedankt voor je aanbod ☺️.
 

hans013

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Het vermogen is standaard 4 Watt, de antenne die meegeleverd wordt haalt net het bereik van een goede pmr porto verwacht ik.

Ver bereik op 27 MC?
- Basisantenne, Slecht voor je opsec, altijd rond de 3 tot 6 meter groot ivm de band
- export zender (AM/ssb en meer vermogen), - goede meetapparatuur voor je antenne (swr).

Een mobiele antenne met een redelijk bereik: wilson1000, maar dan ben je al meer als de helft van je budget kwijt aan de antenne alleen.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Ben wel benieuwd, wat het probleem is met die "Go series" zijn. Het vermogen, of iets anders (ik probeer het te begrijpen van beter van niet te nemen ).

@Sun Beh Nim het is een interessante set. Maar ik kan de drie meter antenne niet kwijt. Dan zou ik naast de kabel ook een mobiele antenne moeten hebben. Maar bedankt voor je aanbod ☺️.
Mijn antenne is 5,5 meter lang en gemonteerd op een mast van 3 meter lang, anders komt ie niet boven mijn dak uit.
 

Ray

SHTF Expert
.....................
- Basisantenne, Slecht voor je opsec, altijd rond de 3 tot 6 meter groot ivm de band
............
Yup, zelf zit ik niet in het zenden en ontvangen, heb wel een bami porto maar zonder tweede geen kans er mee te kunnen spelen.
Wel heb ik hier alleen in m'n eigen wijk, 11 stuks zendamateurs in m'n adressenboekje. Igv SHTF en hoge nood, klop ik daar eens aan. :)

't Is hier populair in de streek, niet vreemd, begin jaren tachtig had niet iedereen om 't platteland telefoon, maar wel een bakkie thuis (en op iedere trekker). Als ik er wat vanaf wist zou ik makkelijk in de kringloop spul kunnen scoren, met grote regelmaat liggen daar kleine 27MC setjes en af en toe tientallen kilo's illegaal radiopiraten spul.
 

lichtje

Senior Prepper
Als ik zo lees, dat je toch een red antenne nodig heb. Is het voor mij de 27mc voor nu even niet mogelijk. Aangezien ik geen schotels / antennes aan mijn huurhuis vast mag maken.

En ja wil wel beetje aan de regels houden.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Voor de fun heb ik ook al eens een aantal keren gekeken naar zo'n beginnerssetje van minder dan 100 euro.
Maar hoe ver kom je met zo'n setje?

En helpt het om er een versterker tussen te zetten en een betere antenne te kopen van elk ca. 50 euro ?
 
F

forumlid 1447

Gast
Antenna die elkaar "ZIEN" kunnen elkaar, na gelang vermogen, bereiken.
Soms kan de atmosfeer nog wat extra helpen.
Lengte antenne verhoogt dus je afstand.
Zendvermogen is dus belangrijk , maar een goede ontvanger is even belangrijk.
Maar bedenk met 4 watt en 40 kanalen, is je bereik niet overdreven hoog.
Maar wat verwacht jezelf, wil je echt gaan communiceren over afstand,
word dan lid van de vereniging zendamateurs, in jou land ,volg een gedegen cursus,
met zendmachtiging en vergunning als resultaat, en 500 km wordt bereikbaar.
In ontvangst kan je via de maan gaan "bouncen", en dan is de halve wereld een mogelijkheid.
Maar algemeen geld, top zendapparatuur, kan een slechte antenne niet compenseren.
 
Bovenaan