• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Berkenblad salade

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Als je een recept post, moet je het minimaal zelf hebben geprobeerd is mijn motto.

Al vaak gelezen dat je de jonge berkenbladeren kan gebruiken in een salade.
Vandaag eindelijk de stap ondernomen om ondanks het *** weer wat berkenbladeren te plukken.

Uit de diverse ervaringen die ik op internet heb terug kunnen lezen moet je zo jong mogelijk blad gebruiken, en alleen het blad, en niet de steeltjes.

De smaak van berkensalade zou bitter smaken, vandaar dat ik een dressing heb gemaakt van onderstaande ingrediënten:

  • 2 eetlepels olijfolie
  • 1 eetlepels balsamico azijn
  • 2 theelepels honing
  • Peper en zout

Ik had ook nog een stuk mozzarella kaas, en nog wat walnoten die op moesten.
En ik had nog een tomaat.

Ik kwam onderweg ook nog wat zuring en wilde rucola tegen, en dit was de oogst

2016-04-26 19.04.24.jpg

(1/3 verhouding per soort)

Goed schoonmaken en spoelen en dan kom ik uit op dit.


2016-04-26 19.26.12.jpg

De dressing er overheen, met een bol mozzarella, en de walnoten even gebakken in de pan en de tomaat.


2016-04-26 19.31.08.jpg
De zijkant van die schaal is niet vies, maar dat is de dressing die je ziet.


Conclusie:

Omdat de dressing nogal zoet is, en de noten een bittere smaak merk je niks verkeerd aan de berkenbladeren.
Ik had achteraf beter een salade gemaakt van 100% berkenblad ipv 33% zodat ik de smaak iets beter zou kunnen beoordelen, maar al met al is het prima te eten.

update.

@Ray Het is inderdaad bloedzuring, en dan een soort die niet in het zaad gaat. Ik heb ook diverse andere zuring, maar zodra er wat zon komt dan heb krijg je alleen nog maar zaadstengels, vandaar dat ik deze soort gebruik.

@Dreutel goed gezien, ik was het vergeten te melden, maar ik heb ook 1/3 "wilde rucola" gebruikt. Dat hoef je maar 1 keer te zaaien en je komt er nooit meer vanaf. Maar het smaakt prima zolang de blaadjes jong zijn. Niet extreem veel gebruiken ivm hoog nitraat gehalte, maar dat geld voor vrijwel alle slasoorten.
 

Ray

SHTF Expert
Leuk experiment @martin, zelf vind ik jong berkenblad echt een feestje in het voorjaar.
Op het laatste moment in de soep gooien kan ook en vind ik zeer smakelijk.

Het wassen is soms een beetje een gedoe als het blad echt heel jong is, want dat kleven die bruine schilletjes van de bladknop er nog aan en die wil je niet.
Jong beukenblad is op dezelfde manier bruikbaar, maar dat smaakt wat nootachtig.
 

Ray

SHTF Expert
@martin, wat voor zuring is dat trouwens? 't Lijkt wel jong blad van de ridderzuring, of is het bloedzuring (wat toch alleen gekweekt wordt?)
Normaal gebruik je veldzuring uit het wild, Rumex Acetosa:

veldzuring.jpg
 

Kanina

Diehard Prepper
Ziet er goed uit! Dacht even aan de foto's te zien dat je bietenblad had gebruikt. Nog geen zuring gegeten. Ofwel, niet bewust.
 
Bovenaan