• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Besmettingsmeters / radiacmeters / Dosimeters wat heb je eraan ?

F

frans81

Gast
Normaal laat ik dit spul links liggen :wave:
Maar deze keer kwam ik een toch wel een heel complete tegen .
Dat is eigenlijk al betrekkelijk zeldzaam .
Tenminste dat " Denk Ik " .

OP het ding staat ;

Besmettingsmeter IM-4457 , NSN 6665-17-042-7410 Philips Nederland .
Als inhoud heeft het ;

DE besmettingsmeter IM 4457 / 2 Sonde's / 5 Mtr kabel voor externe Sonde / Batterijhouder voor extreme lage temperatuur / originele riemen en 2 maal Tas . Alle twee de Sonde types zijn compleet .
Werking is nog onbekend .
Hij gaat aan en in de Control stand doet ie het ook .

20160912_222348.jpg 20160912_222416.jpg 20160912_222426.jpg 20160912_222436.jpg 20160911_223359.jpg
 

petroman

SHTF Expert
er staat er nog eentje op marktplaats. misschien weet hij wel hoe verder

Werkend en getest!
De meter is inclusief (alles origineel):
- tas
- batterij verlengstuk
- externe houder voor geiger buis (deze is niet meer aanwezig) met beschermhoes
- schouder en afstel band
Gaat we vanwege overcomplete collectie.

Werkend en de geiger (meet)buis is niet meer aanwezig ????
 
F

frans81

Gast
Werkend en de geiger (meet)buis is niet meer aanwezig ????

Altijd weer misleidend dat woord " WERKEND " of " In Werkende staat " .
Het gros van deze dingen is defect .
Dat wil zeggen het doet niets meer of gaat alleen maar zichtbaar AAN . Lampje brand en meter slaat uit .En dit dan alleen maar in de Control stand .
Lampje blijft wel branden .
Bij deze die ik hier heb werkte het verspringen naar een andere schaalverdeling niet meer .
Heb het ding uit elkaar gedraaid en als conclusie een losgeraakte Nok gevonden .
Deze weer netjes geplaatst en bij het verdraaien van de Keuze schakelaar werkt deze weer netjes :thumbsup:
Meestal kun je er vanuit gaan dat de PROBES defect zijn tot het tegendeel zich bewezen heeft .
Zo koop je het ook " Als zijnde Defect " .
Het is pas in wekende staat als je zelf schrikt van het geluid dat eruit komt tijdens een positieve test :eek:
 

petroman

SHTF Expert
Een oude gloeikous, waar oa thorium is zit zijn licht radioactief.
Dus als bron kan je ze wel gebruiken.
Calibreren wordt lastiger. Je zult dan ene bedrijf moeten vindenw aar ze uit nieuwsgierigheid of vreindelijkheid je oude spullen willen "calibreren".
Dat wil zeggen een bekende bron er voor leggen en kijken wat er gemeten wordt. Afstellen en dus echt calibreren zal geld kosten.
Ons lab doet dat niet meer.
 
F

frans81

Gast
Een oude gloeikous, waar oa thorium is zit zijn licht radioactief.
Dus als bron kan je ze wel gebruiken.
Calibreren wordt lastiger. Je zult dan ene bedrijf moeten vindenw aar ze uit nieuwsgierigheid of vreindelijkheid je oude spullen willen "calibreren".
Dat wil zeggen een bekende bron er voor leggen en kijken wat er gemeten wordt. Afstellen en dus echt calibreren zal geld kosten.
Ons lab doet dat niet meer.

:lol: Zo ver ga ik daar niet in dat Calibreren belangrijk is ;)
Ik zou het mooi vinden als ik een zoem of het bekende geluidje hoor wanneer detectie werkt middels Sonde / Probe :(
We gaan binnenkort met nieuwe D's testen ;)
 

prepass

Elementary prepper
:lol: Zo ver ga ik daar niet in dat Calibreren belangrijk is ;)
Ik zou het mooi vinden als ik een zoem of het bekende geluidje hoor wanneer detectie werkt middels Sonde / Probe :(
Waarom zou je dan deze spullen aankopen? Is een nieuwe/geijkte meter dan niet zinvoller? Ik snap het hobby idee erachter, niks mis mee overigens. Ik zou wel adviseren dit ook niet meer dan hobby/spielerij te bestempelen.......

Je kan ook als test uranium glas kopen. Dat werd vroeger veel gebruikt voor de specifieke kleur, bij sieraden. Ik heb er wat van (vrij te koop) en m'n Terra plus dosimeter reageert er netjes op.
 
F

frans81

Gast
Waarom zou je dan deze spullen aankopen? Is een nieuwe/geijkte meter dan niet zinvoller? Ik snap het hobby idee erachter, niks mis mee overigens. Ik zou wel adviseren dit ook niet meer dan hobby/spielerij te bestempelen.......

Je kan ook als test uranium glas kopen. Dat werd vroeger veel gebruikt voor de specifieke kleur, bij sieraden. Ik heb er wat van (vrij te koop) en m'n Terra plus dosimeter reageert er netjes op.

Aangekocht omdat het de eerste mooi complete was die ik ooit ben tegengekomen ;)
Het is een Item dat ik voor de ruil ga gebruiken .
Ik ben 50 plus dus die spielerei is er wel af :lol:
Alhoewel onze 12 jarige tekkel nog steeds denkt dat ie 2 is en speelt als vanjongs :thumbsup:
Niet complete spullen zijn ook niet interessant genoeg voor eventuele verzamelaars waar ik het weer mee ruilen kan ;)
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik moet ook toegeven dat ik het prachtig zou vinden wanneer het ding eindelijk doet wat ie behoort te doen .
En dan kan er toch een tijdelijke vorm van spielerei plaatsvinden .
@prepass helaas zijn de modernere meters veel te duur .
Heb laatst voor iets simpels al een prijs gezien van ruim 400 .00 euries . Dit van Radex / Gammascout of Soeks .
 

prepass

Elementary prepper
@frans81 Een goede meter is de Terra Plus van Ecotest. Zit zo op de €179-€199 p/st. Nog steeds flink wat geld maar dan heb je een gekalibreerde en goed werkende meter. Die Radex meters ken ik ook. Zijn zeker ook goed, alleen voor mij hadden ze niet het gebruiksgemak van de Terra Plus. Gammascout lijkt iets minder nauwkeurig en werkt niet fijn. Fluke meters zijn super maar te ver boven mijn budget.
Ik wil het eea kunnen meten op een betrouwbare en betaalbare manier. Dan is de Terra (en de Radex meters) voldoende. :)
 

Wafels

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Ik heb deze app gedownload en het is niet als een aantal andere een fake maar het is een echte counter
goed en technisch onderbouwd en gemaakt door een techneut .
http://www.hotray-info.de/html/radioactivity.html Hij zal zeker niet zo precies zijn als die van @prepass maar och voor
die paar euro toch wel een interessante aanvulling :D ik moet enkel nog uitvogelen het hoe en wat maar dat ligt aan
mij en niet aan de app want die goed gedocumenteerd
gr will
 
F

frans81

Gast
Ik heb deze app gedownload en het is niet als een aantal andere een fake maar het is een echte counter
goed en technisch onderbouwd en gemaakt door een techneut .
http://www.hotray-info.de/html/radioactivity.html Hij zal zeker niet zo precie zijn als die van @prepass maar och voor
die paar euro toch wel een interessante aanvulling :D ik moet enkel nog uitvogelen het hoe en wat maar dat ligt aan
mij en niet aan de app want die goed gedocumenteerd
gr will

Nu wordt zelfs ik nieuwschierig !!
Als deze App 80/90 % betrouwbaar wordt of zelfs 99 ;) dan is het een Prep musthave .
Ben beniieuwd !!
 

Ray

SHTF Expert
Nu wordt zelfs ik nieuwschierig !!
Als deze App 80/90 % betrouwbaar wordt of zelfs 99 ;) dan is het een Prep musthave .
Ben beniieuwd !!

Ik heb ook eens gekeken naar dergelijke apps die ook getest zijn met stralingsbronnen. Het blijkt wel belangrijk dat je niet zomaar een smartphone gebruikt, maar het exacte merk/type die ze getest hebben in het lab. Voor deze app geldt dit lijstje met telefoons: http://www.hotray-info.de/html/radioa_data.html
 
Bovenaan