• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Besmettingsmeters / radiacmeters / Dosimeters wat heb je eraan ?

PBear

Mankinds only hope
@PBear, je hebt gemiddeld 4,1 CPM met pieken tot 10, en af en toe pieken tussen 20 en 30 CPM, begrijp ik.
Ik zou mij daar geen zorgen over maken. Een geleidelijke stijging of een plotselinge stijging die op een duidelijk hoger niveau blijft hangen is meer iets om even alert op te zijn. Enkele pieken kunnen best met kosmische straling te maken hebben, en dan werd de chip wellicht net geraakt door een deeltje met meer energie dan doorgaans.

Hoe groter het oppervlak van een detector (en hoe gevoeliger) des te stabieler de uitgelezen waarde. Het detectie-oppervlak van een smartphone-camera is echter niet groter dan zo'n circa 4 x 3 of 5 x 4 mm (!). Er is dan meer kans op af en toe een uitschieter want het is dan echt "hit-or-miss", dus maak je geen zorgen over enkele pieken af en toe.
Mooi is wel, dat de tijd dat weer goed maakt, want door langer te meten kom je vanzelf op eenzelfde gemiddelde waarde uit. Als ik mij niet vergis dan kan je de meettijd in de app ook instellen.

Het enige dat ik je aanraad alvorens er echt op te vertrouwen, is om het toch eens te cross-checken met een stralingsbronnetje. Ik kreeg hier ook een tamelijk stabiele 20 CPM, compleet met uitschieters af en toe, maar geen meetbare reactie op m'n Polycrase. Bij mij leek het dus "net echt", maar moeten die meetwaarden ergens anders vandaan komen. Misschien is mijn sensor er niet voor geschikt en zijn het pulsen in de elektronica, wie zal het zeggen...

Weet je wat, wikkel de smartphone eens rondom in een beetje bladlood, of stapel er wat bakstenen aan alle kanten omheen. In steen kan iets aan radioactiviteit zitten, maar in alle gevallen zou je dan een duidelijk andere meetwaarde moeten vinden dan zonder afscherming. De meetwaarden houdt de app vast, dus je hoeft zelf niet ook onder de stenen te kruipen;) Bij nader inzien, is een stukje lood boven en onder de smartphone natuurlijk ook al OK. Of een baksteen er onder en er op... Of wikkel het gevaarte in een plastic zak en begraaf het even 30-60 cm diep in zand...
Als je in een bergachtige streek woont, met dichtbij een rotsige bodem, dan zou het zomaar kunnen dat het leeuwendeel van jouw "achtergrondstraling" uit de bodem komt. In dat geval zal begraven misschien juist hogere waarden laten zien. bakstenen of lood lijkt mij toch het beste.

Ik zal eens kijken of ik ergens een stukje lood kan opscharrelen. Ingraven zal mijn telefoontje niet leuk vinden ivm vocht en ontbrekende stroomvoorziening.
Sowieso geen gek idee om wat lood te preppen, voor het geval het toch mis gaat met nucleaire fallout en we ergens een goed heenkomen moeten zoeken door besmet gebied. Dat zal meer bescherming bieden dan een aluhoedje :confetti:
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Ik zal eens kijken of ik ergens een stukje lood kan opscharrelen. Ingraven zal mijn telefoontje niet leuk vinden ivm vocht en ontbrekende stroomvoorziening.
Sowieso geen gek idee om wat lood te preppen, voor het geval het toch mis gaat met nucleaire fallout en we ergens een goed heenkomen moeten zoeken door besmet gebied. Dat zal meer bescherming bieden dan een aluhoedje :confetti:
@PBear , je hoeft het afschermen (of ingraven) maar heel even te doen natuurlijk, 10 minuutjes of zo... en even in een plastic zakje beschermt wel. [pffff, en als het nu nog mis gaat, dan weet ik het ook niet meer...;)].

Met lood behangen een heenkomen zoeken door besmet gebied?
Met rennen win (zelfs) ik het dan vast van jou... Lood is geen tovermiddel, en het beschermt slechts in relatie tot de dikte en de massa die het heeft, evenals andere materialen. Wil je de stralingsbelasting halveren dan heb je aan een jas van 2 cm dik lood voldoende:eek:. Een jas van 10 cm beton doet hetzelfde:confused:. Gebruik er dan wel voldoende grote wieltjes onder want je weet vooraf immers niet waar je het allemaal overheen moet rollen...:D

Even zonder gekheid: in ziekenhuizen gebruikt men loden schorten om te beschermen tegen frequente blootstelling aan relatief lage stralingsniveaus. Zou je dat als pak dragen dan beschermt het wel een beetje, maar hindert het behoorlijk omdat je nog maar nauwelijks vooruit komt. Snel onbeschermd uit een stralingszone vluchten is dan al gauw beter dan langzaam en een beetje beschermd.
Eerst schuilen is m.i. vaak het beste, en zeker als het stralingsniveau nog onbekend is of hoog. Lood is duur en voldoende stenen of zand doet het ook, als het om het inrichten van een schuilplaats gaat.

Ik denk dat een van de allerhoogste prioriteiten tijdens een vlucht is, om een goed stofmasker te dragen zodat eventuele fallout-narigheid uit de neus, keel en longen blijft. Wat er aan het lijf zelf hangt is er nadien wel weer af te wassen. Ik heb hier wat van deze half-gezicht-maskertjes, en die zijn handzaam en betaalbaar, en zijn ook in andere situaties nuttig (rook, kwalijke gassen, aerosolen). Er zijn allerlei filters voor te krijgen.upload_2022-3-5_7-53-48.png Terzijde: denk ook eens aan kaliumjodide-tabletten om de schildklier te beschermen, vooral belangrijk voor kinderen en jongeren (lees de gebruiksaanwijzing...).

Enfin, ik denk dat de kans op dergelijk stralingsgevaar relatief gering is, maar kennis vooraf is nooit weg, en er een klein beetje rekening mee houden evenmin...
 
G

gebruiker 3367

Gast
Interessant topic gaande hier :)

Ik geloof ook niet dat Putin zo dom is om een nuke af te schieten.
Naar mijn mening geeft het feit dat alle grootmachten dergelijke wapens bezitten een gevoel van veiligheid.
Het express saboteren van een nucleair plant in Oekraine zal ook Rusland treffen lijkt me, maar de onkunde van het Russische leger baart wel zorgen.
Genoeg dat Europa massaal CBRN bescherming in is gaan slaan volgens leveranciers van deze producten, die beweren spoed bestellingen in bulk binnen te hebben gekregen.
Militaire bronnen merken ook op dat overheden zijn begonnen hun militaire bunkers te bevoorraden.

Het toevoegen van CBRN bescherming aan je preps lijkt mij geen geheel overbodig iets, ook wanneer er geen directe nucleaire dreiging is zal het wel degelijk beschermen tegen andere chemische of biologische wapens mocht het tot een derde wereld oorlog komen en is het wel fijn als je beschermd kunt evacueren indien nodig. Dan moet je wel de zekerheid hebben dat je binnen een aanzienlijke tijd kunt evacueren, omdat een beetje kwalitatief CBRN hazmat suit (bijvoorbeeld die van Mira Safety) slechts 8 uur bescherming biedt en een CBRN filter slechts 2 uur. Je zult er dus een aardig aantal filters in moeten slaan en binnen 8 uur uit de gevaren zone moeten zien te komen.

Met de auto gaat sowieso niet lukken, je kunt er u op zeggen dat er enorme files zullen ontstaan. Te voet lijkt mij ook niet handig gezien dergelijke beschermingsmiddelen zwaar wegen en ook nog de adem weerstand flink verhogen, waardoor het je behoorlijk zal vertragen en snel uit zal putten. Een (elektrische) fiets zou een mogelijke optie kunnen zijn, als je je niet in het direct impact gebied bevind.

Persoonlijk leef ik graag met het idee dat het grootste gevaar zich nu vooral schuilt in enorme inflatie of het sabotage van het elektriciteitsnet dmv cyber aanvallen, wat de supply chain ernstig zou verstoren. Hierbij komen de traditionele preps om de hoek kijken. Schulden afbetalen, je spaargeld niet allemaal op de bank zetten, maar ook een stapel cash achter de hand hebben en de mogelijkheid om het een tijd off-grid vol te kunnen houden.
 

petroman

SHTF Expert
Misschien praktisch om dit topic te splitsen in stralingsmeters en wat je er aan hebt en een topic over hoe jezelf kunt of denkt te kunnen beschermen tegen straling.
 
F

frans81

Gast
Ik lees weer wat naïeve tekst .
Tegen CBRN beschermen !??
Wat denk je dat je daar voor nodig hebt ?

1 gasmasker , filters , pak , binnenhandschoenen , buitenhandschoenen , ontsmettingspoeder en nog wat interessant spul ?

Ben je er dan ?
Nope ! Slechts uitstel van executie .

Hoelang gaan filters mee ?
De juiste filters wel te verstaan . Heb je ervaring / training gehad in gebruik ?
Opzetten / afdoen wanneer in besmet gebied . Onder inspanning met dat leuke ding dat je gaat vervloeken je weg vinden . Misschien rennen. Enz enz . Je gaat je kapot zweten . Masker komt vol zweet te zitten . Je krijgt het benauwd . Gaat steeds sneller ademen . Hyperventileren en uiteindelijk pleur je dat ding af omdat je geen zuurstof meer krijgt . Tja en dan kom je erachter dat je een fout gemaakt hebt .

Enz enz .
Nu al trainen en je eigen maken. Herhaling herhaling herhaling .
Alles op een vaste plek houden . Ook op de man .

Dan jezelf blinderen en in no time de zooi aan en op .

Succes alvast . O ja en als dat dan gelukt is dan loop even in een sportieve pas 5 blokjes om en bind je handen bijeen zodat je dat masker ook niet kunt afzetten .

Alles lijkt zo simpel op papier .
 
G

gebruiker 3367

Gast
In principe herhaal je nu precies wat ik al zei Frans ;)

In the worst case scenario heb je er niets aan en al helemaal niet bij de specifieke dreiging van een nucleaire inslag of ramp.
Hetzelfde geldt overigens voor een (niet gekalibreerde) dosimeter.

Er zijn echter genoeg scenarios te bedenken waarbij een volgelaatsmasker en filters wel van pas komen voor evacuatie doeleinden.
Daarom acht ik het vooralsnog een goede algemene aanvulling van de preps.

Maar zoals Petroman al zei, we dwalen af.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
In principe herhaal je nu precies wat ik al zei Frans ;)

In the worst case scenario heb je er niets aan en al helemaal niet bij de specifieke dreiging van een nucleaire inslag of ramp.
Hetzelfde geldt overigens voor een (niet gekalibreerde) dosimeter.

Er zijn echter genoeg scenarios te bedenken waarbij een volgelaatsmasker en filters wel van pas komen voor evacuatie doeleinden.
Daarom acht ik het vooralsnog een goede algemene aanvulling van de preps.

Maar zoals Petroman al zei, we dwalen af.

Een vorm van Herhaling is soms oké. En afdwalen in een afdwaling gaat vaak vanzelf :fluit::)
Meerwaarde hebben sommige zaken zeer zeker . Ook dit CBRN gerelateerde spul .

Maar toch effe jezelf in alles trainen dan ga je langer mee ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Bovenaan