• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Best hiding place

Maicha

Prepper
Wat te kiezen als BOL?

Nabij de woning zijn 2 stukken bos beiden op zon 500meter lopen
In de situatie dat ik de woning moet verlaten en (tijdelijk) in een tent moet verblijven welke optie zou technisch het beste zijn

Optie 1:
Een lange groenstrook met hoge bomen omheind met prikkeldraad
3 maal een in/uitgang
Niet zichtbaar vanaf de weg
Blijft in de winter dicht begroeid
Aangrenzend aan een meertje (water en vis)
Weiland met koeien nabij
Appel en peren boomgaard vlakbij
2 bramen struiken in de omgeving
Aantal verlaten (vervallen) schuren

Optie 2:
Breed perceel dicht begroeid
2x in/uitgang
Appel peren boomgaard ernaast
Kersen bomen
Schapen en paarden
Omsloten door water (vissen?)
 

P.Oemel

Senior Prepper
Ok... waarom ga je je huis verlaten om 500 meter verderop te gaan bivakkeren?
Blijf dan in je woning... Als je uit je huis moet omdat het niet veilig is dan zou ik waarschijnlijk ook niet 500m verderop willen zitten... ;)

Verder kan ik er weinig over zeggen, ik ken de lokaties immers niet en voor beide is wat te zeggen.
 

Maicha

Prepper
Er zullen best situaties waarbij de bewoonde wereld niet langer veilig is en (ver) reizen riskant is en er (tijdelijk) ondergedoken moet worden
Ofwel uit zicht van andere mensen
In elk geval totdat terugkeer naar de woning of reizen naar een andere locatie een optie is
 

Jasje

Prepper goeroe
Er zullen best situaties waarbij de bewoonde wereld niet langer veilig is en (ver) reizen riskant is en er (tijdelijk) ondergedoken moet worden. Ofwel uit zicht van andere mensen
Daar kan ik me iets bij voor stellen. In dat geval speelt het moment een rol in je keuze want bij optie 1 ben je in de winter ook uit het zicht.
 

petroman

SHTF Expert
@Maicha , beste optie is eerst voorstellen......

Verder zal je toch echt iets meer moeten vertellen waarom je huis en haard zou willen verlaten om 500M verderop te gaan kamperen. Als de bewoonde wereld niet veilig is (waardoor dan ook) zal dat vast 500m verderop ook het geval zijn.
En dan denk ik even aan, natuurrampen, graslekkages, rondtrekkende bendes etc.
 

Niels

Mankinds only hope
Of probeer het gewoon. Vraag de boseigenaar of je een nachtje onder je tarpje daar mag slapen.
Bij optie 1 kan je mooi water filteren enzo, maar blijkbaar is alles dichtbij, dus bij optie 2 heb je optie 1 in de buurt, en kan je daar heen lopen of water te filteren.
Ik persoonlijk vind water in de buurt (tenzij overstemmingen dreigen) wel fijn.
Ik persoonlijk heb ook opties waar ik heen zou kunnen hier in de buurt. Ook plekken waar geen hond me zal zoeken, maar dat is een behoorlijke lijst in mijn hoofd. Als ik moet gaan kies ik wat me op dat moment het beste lijkt. Ik heb dat niet helemaal voorgekauwd klaar liggen.
Misschien is dat een idee, om een lijstje met plaatsen te maken waar je naartoe kan, en die wie je kan testen een keer testen.
Je kan de de voors en tegens op op het lijstje bijhouden, en naar gelang de SHTF kies je je BOL locatie.
 

PBear

Mankinds only hope
Stel dat je gedwongen bent je huis te verlaten, bijvoorbeeld in een SHTF-situatie waarbij je overvallen wordt door een hongerige groep lieden die de omgeving afstroopt naar levensmiddelen of een schuilplaats. En je zelfverdedigings maatregelen bleken niet afdoende.
Dan lijkt me optie 1 (de met prikkeldraad omheinde groenstrook met 3 in/uitgangen, onzichtbaar vanaf de weg, ook in de winter, met water nabij) het gunstigt.
Misschien zou je wel verder weg willen, maar dat is wellicht niet mogelijk. (b.v. de BOV start niet/is gestolen/gesloopt, wegen geblokkeerd, nog meer gewapende kapers in de omgeving of zulk onheil).
Optie 1 heeft het voordeel dat het prikkeldraad tenminste enige hindernis vormt, waardoor het terrein wat beter verdedigbaar wordt. De 3 in/uitgangen bieden een betere ontsnappingskans als je het opnieuw op een lopen moet zetten en rondom aan het oog onttrokken zijn maakt de kans op ontdekt worden wat kleiner.
Last - but not least - de nabijheid van je eigen huis, maakt het wellicht mogelijk vanuit je verborgen stek een tegenaanval te organiseren om je huis en haard te heroveren.
Daarom is de plek misschien de moeite waard om er een cache met een bescheiden arsenaal levensmiddelen en ander tuig te verbergen.
 
L

LadyPrepper

Gast
In koud en nat Nederland in een tentje of zelf iets minder, in herfst, winter, voorjaar of zelfs een natte zomer gaan bivakkeren, trekt mij totaal niet. Ben het met iedereen eens dat je huis dan toch de beste plek is en als dat niet meer zo is, dat je beter verder kunt trekken naar een ander huis of gebouw dat wel veilig, droog en warm is.
 

Maicha

Prepper
Laatst bewerkt:
Het idee was inderdaad om bij een van de twee plekken wat spullen te verbergen
Maar wellicht toch beter beide opties open te houden en investering te doen ze beide te voorzien

Reden om voor 1 van de twee e kiezen dat ik met mijn wederhelft kan afspreken waar elkaar te treffen mochten we niet bij elkaar zijn wanneer woning verlaten noodzakelijk blijkt

Reizen tussen locatie 1 en 2 zal lastig zijn wanneer er een probleem is bij mijn thuisfront daar zul je dan ongemerkt langs moeten komen

Het is inderdaad de bedoeling ergens tijdelijk te schuilen en zoek juist iets met enigszins zicht op de woning om de mogelijkheid voor terugkeer in de gaten te houden

Optie 1 leek mij wat betreft schuren ook fijner bescherming is tegen pa weersinvloeden
Andere kant kan dat mensen ook juist die kant op trekken
(Die paar die van het bestaan ervan afweten)

*Ik had me ooit, zeer lang geleden, al een keer voorgesteld zal eens kijken of ik die kan vinden en kan uppen anders maak ik even een nieuwe
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt door een moderator:
In koud en nat Nederland in een tentje of zelf iets minder, in herfst, winter, voorjaar of zelfs een natte zomer gaan bivakkeren, trekt mij totaal niet. Ben het met iedereen eens dat je huis dan toch de beste plek is en als dat niet meer zo is, dat je beter verder kunt trekken naar een ander huis of gebouw dat wel veilig, droog en warm is.
Beste @LadyPrepper, je gaat voorbij aan de gegeven 2 opties in de vraagstelling. Natuurlijk is een veiliger plek dan deze 2 opties te preferen, maar voor dit gedachtenexperiment zijn ze helaas niet beschikbaar.

Kom op mensen, zins wanneer is prikkeldraad een hindernis en dus een keuze optie ?
Natuurlijk is prikkeldraad geen serieuze hindernis @petroman . Maar een lachwekkende hindernis lijkt me altijd nog beter dan helemaal geen hindernis, als in optie 2.
Overigens kan prikkeldraad best nog hinderlijk zijn als je in het donker over onbekend terrein beweegt, zonder voldoende verlichting bij je. En dat zou zomaar het geval kunnen zijn bij een clubje ongeprepte zombies die slechts op voedsel gefocusd is.
 
L

LadyPrepper

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste @LadyPrepper, je gaat voorbij aan de gegeven 2 opties in de vraagstelling. Natuurlijk is een veiliger plek dan deze 2 opties te preferen, maar voor dit gedachtenexperiment zijn ze helaas niet beschikbaar.


Natuurlijk is prikkeldraad geen serieuze hindernis @petroman . Maar een lachwekkende hindernis lijkt me altijd nog beter dan helemaal geen hindernis, als in optie 2.
Overigens kan prikkeldraad best nog hinderlijk zijn als je in het donker over onbekend terrein beweegt, zonder voldoende verlichting bij je. En dat zou zomaar het geval kunnen zijn bij een clubje ongeprepte zombies die slechts op voedsel gefocusd is.
Gedachtenexperiment? Is dat waar we hier mee bezig zijn? In een noodsituatie wil ik toch wel iets beter voorbereid zijn dan dat. Maar ik snap dat je op zoek bent naar een ontmoetingsplek; lastig om zo te beoordelen. Ik heb met mijn man afgesproken dat we naar een BOL gaan indien dat moet. Hij zou denk ik het liefst wegvliegen dus indien Schiphol open zou zijn zou dat een optie zijn.
 

Ray

SHTF Expert
Gedachtenexperiment? Is dat waar we hier mee bezig zijn? In een noodsituatie wil ik toch wel iets beter voorbereid zijn dan dat. Maar ik snap dat je op zoek bent naar een ontmoetingsplek; lastig om zo te beoordelen. Ik heb met mijn man afgesproken dat we naar een BOL gaan indien dat moet. Hij zou denk ik het liefst wegvliegen dus indien Schiphol open zou zijn zou dat een optie zijn.
Als Schiphol open is en je gewoon met je bankpasje een ticket kunt kopen, is er waarschijnlijk geen SHTF aan de gang.

Dat TS er vanuit gaat dat reizen wel eens lastig zou kunnen worden lijkt me zeer terecht. Zelf zou ik toch wat meer afstand willen dan 500 meter, want er schiet mij zo geen dreiging te binnen waardoor ik het huis zou moeten verlaten en dan na 500 meter dat gevaar al ontlopen ben.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Zelf zou ik toch wat meer afstand willen dan 500 meter, want er schiet mij zo geen dreiging te binnen waardoor ik het huis zou moeten verlaten en dan na 500 meter dat gevaar al ontlopen ben.

Wat dacht je van brand? Maarja, om daarvoor in het bos te gaan schuilen :confused:
 
L

LadyPrepper

Gast
Als Schiphol open is en je gewoon met je bankpasje een ticket kunt kopen, is er waarschijnlijk geen SHTF aan de gang.

Dat TS er vanuit gaat dat reizen wel eens lastig zou kunnen worden lijkt me zeer terecht. Zelf zou ik toch wat meer afstand willen dan 500 meter, want er schiet mij zo geen dreiging te binnen waardoor ik het huis zou moeten verlaten en dan na 500 meter dat gevaar al ontlopen ben.

Een nood situatie kan ook lokaal zijn of op komst (zoals je nu bij Hurricane Irma ziet). Je kunt dat voor zijn en dan kan het idd zo zijn dat je gewoon op Schiphol een ticket koopt met je credit card en weg vliegt.
 

Ray

SHTF Expert
Een nood situatie kan ook lokaal zijn of op komst (zoals je nu bij Hurricane Irma ziet). Je kunt dat voor zijn en dan kan het idd zo zijn dat je gewoon op Schiphol een ticket koopt met je credit card en weg vliegt.
Kan is idd het goede woord. Voor die andere gevallen heb je ook een backup plan nodig wat werkt zonder de middelen die we nu als 'normaal' zien. Geen electra (dus ook geen pinpas, creditcard, internet, benzinepomp of winkel die het nog doet), geen riool, geen water, geen vervoer. Dan ben je op jezelf aangewezen met de middelen en kennis die je al dan niet geprept hebt.
 
Bovenaan