• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Beta blockers

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wolfyy

Prepper
Laatst bewerkt:
Beta blockers zijn in de eerste instantie bloeddruk verlagende middelen. Maar ze hebben nog een andere werking: ze blokkeren de afgifte van adrenaline.

Vandaar dat ze in alle olympische sporten, zoals boogschieten, gymnastiek, schietsporten verboden zijn. Het zorgt ervoor dat je handen niet trillen, je in stressvolle situaties veel beter kan concentreren. Je hart gaat niet als een gek tekeer gaat, het zweet je niet uitbreekt enzv. Een oneerlijk voordeel dus.

Daarnaast maakt het in tegenstelling tot andere kalmerende middelen niet suf, omdat het de blood-brain-barrier niet passeert.
 

Ray

SHTF Expert
Beta blockers zijn in de eerste instantie bloeddruk verlagende middelen. Maar ze hebben nog een andere werking: ze blokkeren de afgifte van adrenaline.

Vandaar dat ze in alle olympische sporten, zoals boogschieten, gymnastiek, schietsporten verboden zijn. Het zorgt ervoor dat je handen niet trillen, je in stressvolle situaties veel beter kan concentreren. Je hart gaat niet als een gek tekeer gaat, het zweet je niet uitbreekt enzv. Een oneerlijk voordeel dus.

Daarnaast maakt het in tegenstelling tot andere kalmerende middelen niet suf, omdat het de blood-brain-barrier niet passeert.
Wat is het nut op prepgebied? Alleen dat je je adrenaline onderdrukt (en die kan ook heel nuttig zijn). Hoe zit het met verkrijgbaarheid en met de houdbaarheid?
 

Wolfyy

Prepper
Slecht voor alles. Alles wat invloed heeft op je endocrien systeem, is gevaarlijk. Enkel te overwegen
indien de voordelen echt zwaar doorwegen tov de nadelen.

Hoezo gevaarlijk? Sorry, maar het klinkt alsof je niet weet waar je het over hebt.
Het enige wat een beta blocker doet is de beta recepors in je lichaam tijdelijk blokkeren... daar is niks gevaarlijks aan.
 

Wolfyy

Prepper
Laatst bewerkt:
Wat is het nut op prepgebied? Alleen dat je je adrenaline onderdrukt (en die kan ook heel nuttig zijn). Hoe zit het met verkrijgbaarheid en met de houdbaarheid?

Prestreren onder grote druk? het zorgt ervoor dat je niet in paniek raakt.
Tuurlijk kan adrenaline handig zijn, maar vaak zit het meer in de weg dan dat het helpt.

Het is samen met Modafinil (anti-slaap middel) een van de meest gebruikte medicatie onder amerikaanse militairen.

Teveel stress kan hartziekte veroorzaken. Een betablocker voorkomt dat. Maar ook als je een hartaanval krijgt kan het de kans op een vervolg hartaanval verminderen.

https://www.dokteronline.com/nl/atenolol

Daar kan je het bestellen, zonder recept. Niet illegaal overigens.
 

Papillon

Diehard Prepper
Prestreren onder grote druk? het zorgt ervoor dat je niet in paniek raakt.
Tuurlijk kan adrenaline handig zijn, maar vaak zit het meer in de weg dan dat het helpt.

Het is samen met Modafinil (anti-slaap middel) een van de meest gebruikte medicatie onder amerikaanse militairen.

Geen idee of er een verband is, maar er vallen na uitzending meer doden onder Amerikaanse militairen dan tijdens uitzending. (Zelfmoord).
 

Nickx

Senior Prepper
Beste @Wolfyy
Ik weet niet of je achtergrond medisch is of iets dergelijks. Wat ik wel weet dat ik lang Betablokkers heb geslikt en dat deze grote invloed hebben op de gehele werking van je lichaam.
1 van de invloeden is oa dat je hartslag minder hoog in de frequentie gaat, wat bij een grote lichamelijk inspanning de prestatie lelijk negatief beïnvloed.
Daarnaast heeft het vele bijwerkingingen (oa bij inspanning) zoals een snel verlaagd glucoseniveau in je lichaam waardoor je juist bij inspanning gaat trillen honger krijgt en gaat zweten niet echt wenselijk. Ook droog je eerder uit.
Ook je mindset veranderd, je vlakt af helaas kan het je zoveel afvlakken dat je depressief kan worden... ook niet echt wenselijk.

Je bloeddruk verlagen door een medicijn zonder dat je weet wat er gebeurt met je lichaam is totaal onverantwoordelijk. En niet iedereen reageert hetzelfde op deze blokkers (waar ook nog eens veel verschillende van zijn)

Ik heb deze medicijnen heel lang gebruikt (jaren) en ben er sinds 2 maanden van die troep af.

Totaal waanzinnig voorstel/suggestie wat je schrijft (imho)
 

Wolfyy

Prepper
Beste @Wolfyy
Ik weet niet of je achtergrond medisch is of iets dergelijks. Wat ik wel weet dat ik lang Betablokkers heb heb geslikt

tja, ik heb het ook niet over lange termijns toediening. Dat heeft inderdaad negatieve effecten. Je metabolisme vertraagd, je komt wat kilos aan, je VO2max verlaagd.

Echter, als je het alleen voor bepaalde situaties gebruikt heeft het nauwelijks effect op lichaamelijke prestaties. Ervanuitgaande dat je in goede conditie bent natuurlijk.
 

Ray

SHTF Expert
Prestreren onder grote druk? het zorgt ervoor dat je niet in paniek raakt.
Tuurlijk kan adrenaline handig zijn, maar vaak zit het meer in de weg dan dat het helpt.

Het is samen met Modafinil (anti-slaap middel) een van de meest gebruikte medicatie onder amerikaanse militairen.

Teveel stress kan hartziekte veroorzaken. Een betablocker voorkomt dat. Maar ook als je een hartaanval krijgt kan het de kans op een vervolg hartaanval verminderen.

https://www.dokteronline.com/nl/atenolol

Daar kan je het bestellen, zonder recept. Niet illegaal overigens.

Ik ben juist bang dat de SHTF eerder bijzonder saai wordt en niet te vergelijken met een militair op missie. Bij grote inspanningen zijn bètablokkers juist weer nadelig:
Effect bij sporten
Het gebruik van bètablokkers heeft ook voor sporters gevolgen. Met name bij intensief sporten zorgen bètablokkers voor een verminderde prestatie bij inspanning, omdat:
  • de maximale hartslag niet meer bereikt wordt (alsof er een rem op het hart staat)
  • sneller oververhitting ontstaat met klachten zoals moeheid, duizeligheid, misselijkheid, dorst, wazig zicht en krampen
  • sneller uitdrogingsverschijnselen optreden
  • sneller een te laag glucosegehalte in het bloed ontstaat met klachten zoals duizeligheid, trillen, honger en zweten
Het blijkt niet zonder recept verkrijgbaar, bij de site die jij noemt kun je online een consult aanvragen en dan krijg je misschien een recept voor je lokale apotheek.
 

Marcov

Prepper goeroe
Ik heb gedurende een paar maanden beta-blockers geslikt ivm een ritmestoornis en een wat te hoge hartslag.
Gelukkig hoef ik ze al lang niet meer te slikken.
Het is met alles of je hart op de handrem staat. Dingen die normaal zonder problemen doet, kosten veel meer moeite.
Ik wandelde regelmatig door de duinen en langs het strand, maar met die beta-blocker moest ik een pauze houden om het duin over te komen.
Je hartslag wil niet voldoende meer omhoog gaan. Duiken mag niet meer. En zo zijn er nog veel meer nadelen.
Bij medische noodzaak is het niet anders, maar met een gezond lichaam moet je er met een hele grote bocht omheen lopen.

mijn 7 cent.
 

Niels

Mankinds only hope
Nou, ik heb altijd zo iets dat mijn lichaam prima in staat is om e.e.a. zelf te regelen, en aan onderdrukken en stimuleren heb ik een hekel.
Ik eet ook bijna nooit paracetamol tegen hoofdpijn etc.

Is er ook zoiets als het tegenovergestelde?
Lijkt mij meer functioneel :p.
 

markske

Diehard Prepper
Hoezo gevaarlijk? Sorry, maar het klinkt alsof je niet weet waar je het over hebt.
Het enige wat een beta blocker doet is de beta recepors in je lichaam tijdelijk blokkeren... daar is niks gevaarlijks aan.

Hier wat zegswijzen: De veronderstelling is de moeder van de mislukking. Zalig zijn de eenvoudige van geest.

Blijkbaar wordt u niet gehinderd door veel kennis of inzicht en juist daarom was een waarschuwing voor vooral ANDEREN op zijn plaats.
Poneren dat beta blockers ongevaarlijk zijn, is gewoonweg levensgevaarlijk. Punt.
 

Wolfyy

Prepper
Hier wat zegswijzen: De veronderstelling is de moeder van de mislukking. Zalig zijn de eenvoudige van geest.

Blijkbaar wordt u niet gehinderd door veel kennis of inzicht en juist daarom was een waarschuwing voor vooral ANDEREN op zijn plaats.
Poneren dat beta blockers ongevaarlijk zijn, is gewoonweg levensgevaarlijk. Punt.

Incidenteel gebruik van beta blockers is inderdaad ongevaarlijk. Waarop baseer jij het op dat dit niet zo zou zijn?

Meschien doel je op mensen die al een lage bloeddruk hebben? Ik verwacht van de gemiddelde prepper dat ze wel een bloeddruk meter in huis hebben :)
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Klinkt hier bijna als een verkoopspraatje. Waar haal jij je informatie dan @Wolfyy? Waarop baseer jij je? Heb je een medische achtergrond?
Denk er aan: jij claimt dat iets ongevaarlijk is. De bewijslast ligt bij jou.
 

Wolfyy

Prepper
Laatst bewerkt:
Klinkt hier bijna als een verkoopspraatje. Waar haal jij je informatie dan @Wolfyy? Waarop baseer jij je? Heb je een medische achtergrond?
Denk er aan: jij claimt dat iets ongevaarlijk is. De bewijslast ligt bij jou.

Huh? Lees het topic nog is door. De eerste claim kwam van iemand die het als gevaarlijk bestempelde... zonder daar concrete bewijzen voor te leveren.

https://www.health.harvard.edu/heart-health/beta-blockers-cardiac-jacks-of-all-trades

Safety. Beta blockers are generally safe to take. Side effects tend to be annoying, not life-threatening. Doctors long withheld beta blockers from people with chronic obstructive pulmonary disease over worries that these drugs would worsen symptoms, but a report in the Archives of Internal Medicine showed that judicious use of beta blockers may decrease flare-ups of this common breathing problem and improve survival.

De side effects treden in vrijwel alle gevallen op bij langdurig gebruik. Bij eenmalig gebruik vind ik het juist een heel fijne medicatie met alle positieve effect die ik eerder heb genoemd. Het is niet voor niets verbannen als performance enhancing drug.

Ik geloof niet dat een echte SHTF "saai" zal zijn. Wat als je bol in de fik vliegt? Je berooft wordt? Al je supplies gestolen worden? Dat zorgt een berg stress. Zeker in zo'n situatie kan een beta blocker helpen om kalm te blijven, om optimaal te kunnen functioneren onder welke dreiging dan ook.
 

phtvs

Sysop
Admin
[MOD]Het is niet voor niets dat dit soort medicatie alleen op recept verkrijgbaar is. Het laatste wat je wilt is om tijdens een shtf last te krijgen van ongewenste bijwerkingen.

Ik vind het onverantwoord om mensen het advies te geven om dit soort medicatie te gebruiken zonder dat het door een arts is voorgeschreven. Draadje gaat dan ook op slot.[/MOD]
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan