• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bewaarkolen in de winter

Mayo

Last (wo)man standing
Afgelopen jaar heb ik eind oktober en begin november een aantal zogenaamde bewaarkolen gekocht en in mn garage gelegd, omdat ik benieuwd was hoe lang je ze kan bewaren zonder ingewikkelde maatregelen te nemen.

Het enige wat ik gedaan heb is ze per stuk in een paar pagina's van het buurtkrantje wikkelen en dat elke maand vervangen door 'vers' kantenpapier. Verder lagen ze (voor mijn gemak) in een open curverbox op een plank.
Mijn garage is niet verwarmd, dus de temperatuur in de afgelopen 5 maanden heeft tussen de (bijna) 0 en ca 12(?) graden C geschommeld.

Het experiment omvatte 1 rode kool, 1 savooiekool en 2 witte kolen.
De savooiekool heeft het het minst goed gedaan: half februari moest ik daar een aantal van de buitenste bladeren afhalen omdat die begonnen te schimmelen. Maar goed, savooiekool is ook niet echt een bewaarkool, dus het valt me nog mee. De andere kolen hebben nu allemaal íetsje schade aan de buitenkant, maar dat is bij allemaal met het verwijderen van 1-2 bladeren verholpen. De kolen zijn nog steeds zwaar en hebben dus niet veel vocht verloren.

Hierbij foto's.
P1080039.JPG Savooiekool (bij alle kolen beginnen zich worteltjes te vormen aan de stronk :))
P1080042.JPG rode kool

P1080043.JPG P1080044.JPG beide witte kolen

Ik heb de kolen teruggelegd om te kijken hoe lang het goed blijft gaan.

Al met al ben ik aangenaam verrast: je hoeft dus eigenlijk niks bijzonders te doen om een kool 5 maanden te bewaren. :thumbsup:
 

petroman

SHTF Expert
Mooie en nuttige test alleen zou ik geen krantenpapier gebruiken met giftige inkt. De inkt dood dan misschien wel wat maar zal uiteindelijk ook in je kool trekken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
Mooie en nuttige test alleen zou ik geen krantenpapier gebruiken met giftige inkt. De inkt dood dan misschien wel wat maar zal uiteindelijk ook in je kool trekken.

volgens mij is drukinkt al jaren niet giftig meer..?
 

Flos

SHTF Expert
Ja @petroman en zelfs als beleg gebruiken. Lekker goedkoop.
Ik heb een soort gelijke test gedaan met een pompoen.
De pompoen zelf geoogst begin oktober. En vorige week weg moeten gooien.
Rot.
 

LoneDrone

Senior Prepper
Dit jaar onbewust een dergelijke test gedaan. Ik had dik 200 kilo aan pompoenen uit mijn tuin. Dus na iedereen in mijn omgeving van pompoenen te hebben voorzien lag een flink deel van mijn garagevloer vanaf eind oktober vol pompoen. Resultaat viel in 3 categorien:
1: ergens tussen januari en nu zijn ze gaan rotten
2: compleet ingedroogd. Niet rot, maar hol en droog, leuk voor decoratie..
3: nu nog goed.

Vooral de grotere varianten (10+ kg) verslechteren snel

Eigenlijk is er nog een 4e categorie: door mensen of kippen verslonden
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
In plaats van de kool inpakken in kranten kun je ook blad van de kool gebruiken. Wij bewaarde de kolen altijd in kuub kisten in de koelcel. Meestal konden we de pompoenen tot eind februari goed houden en de kolen tot eind maart. Wortels en bieten nog wel langer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Lai

Prepper goeroe
Ik kwam een vergeten wittekool tegen. Die zag er zo uit :D
DSC_0146[1].JPG
Met puppy's :lol:
Inmiddels is het puppy bestand gegroeid naar 16 stuks en nog steeds groeiend. Als leuke proef laat ik de natuur zijn gang gaan en zien waar het eindigt.
Deze lag overigens gewoon bloot in de groente bak in de bijkeuken. Deze is niet verwarmt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
In plaats van de kool inpakken in kranten kun je ook blad van de kool gebruiken. Wij bewaarde de kolen altijd in kuub kisten in de koelcel. Meestal konden we de pompoenen tot eind februari goed houden en de kolen tot eind maart. Wortels en bieten nog wel langer.


Klopt, maar ik had deze kolen gekocht bij de Lidl en had dus geen bladeren van de planten ;)
 
J

J.J

Gast
Wat zou er gebeuren als je de kolen in de grond bewaard, het is te koud om al uit te botten, zou er een begin zijn van rotten dan eten de wormen het wel weg.
Ook aardappelen zijn naar mijn idee in de grond te bewaren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
Wat zou er gebeuren als je de kolen in de grond bewaard, het is te koud om al uit te botten, zou er een begin zijn van rotten dan eten de wormen het wel weg.
Ook aardappelen zijn naar mijn idee in de grond te bewaren.

Inkuilen..? Dat is inderdaad een hele oude methode die nog steeds goed werkt.
Maar 'gewoon' in de garage bewaren vind ik voor een paar kooltjes toch makkelijker ;)

link naar een stuk over inkuilen: http://www.toverleven.cultu.be/inkuilen-volgens-de-regels
 

Flos

SHTF Expert
Aardappelen is een knol gewas dat sowieso onder de grond groeit. Dat kan men inkuilen. Ook bieten en rapen penen enz.
Kool niet. Kool is normaal goed vorst bestendigd. Spruiten moeten eigelijk eens bevroren geweest zijn om lekker te zijn. Zegt mijn moeder.
Dus kolen kon je een hele winter bewaren. Droog en donker gelijk zoveel.
Kool werd vroeger ook ingemaakt en geweckt. Kijk maar naar de potjes rode kool van hak.
 
Bovenaan