• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bijlen

backschless

Elementary prepper
Zelf heb ik de Wetterlings large Hunting axe, een freund (kunststof) en een klein en fijn handzaam bijltje dat van mijn opa geweest is,wel een 50 cm steel erin gezet.
 

Erny

Last (wo)man standing
En dan tussendoor gelijk een vraag: Hoe verwijder ik het best, en gemakkelijkst, de roest die op het blad van de bijl van mn vader (nu van mij) zit? Heeft een jaartje te lang in de schuur gestaan.
Het is geen dikke laag roest. Zal volgende keer even foto maken.
(Zelf heb ik de neiging om 'm in de oude vertrouwde cola te weken... maar eigenlijk drink ik dat liever op... ;))
 

Dreutel

Prepper goeroe
En dan tussendoor gelijk een vraag: Hoe verwijder ik het best, en gemakkelijkst, de roest die op het blad van de bijl van mn vader (nu van mij) zit? Heeft een jaartje te lang in de schuur gestaan.
Het is geen dikke laag roest. Zal volgende keer even foto maken.
(Zelf heb ik de neiging om 'm in de oude vertrouwde cola te weken... maar eigenlijk drink ik dat liever op... ;))
In een bakje met dieselolie leggen help ook.
 

Myronprps

Prepper goeroe
En dan tussendoor gelijk een vraag: Hoe verwijder ik het best, en gemakkelijkst, de roest die op het blad van de bijl van mn vader (nu van mij) zit? Heeft een jaartje te lang in de schuur gestaan.
Het is geen dikke laag roest. Zal volgende keer even foto maken.
(Zelf heb ik de neiging om 'm in de oude vertrouwde cola te weken... maar eigenlijk drink ik dat liever op... ;))
Nachtje of twee in de azijn leggen en daarna polijsten. Laatst een bijl van @Rataplan gekregen die alleen maar bruin was en die glimt nu als nooit tevoren.
 

Myronprps

Prepper goeroe
Nou,... Leef je uit @Arie Bijlsma :thumbsup:

Vooruit maar weer:

Sager chemical 1928
GB small forrest axe
GB hand hatchet
Wetterlings Scandinavian forrest axe
Wetterlings Small hunters axe
Fiskars x17
fiskars x27
American felling axe
trail en frontier tomahawk
2 belgische stomp bijlen

Op verlang lijstje:

Wetterlings Broad axe (lang)
GB Froe.
GB Dissel
 

RDNK76

Survivor
Ik heb de Fiskars X5 (BOV), X10 (BOB) en de X25

De Wetterlings Carpenter's Fine Axe #162 staat nog op mijn verlanglijstje
 

Shadow

Senior Prepper
Vind het zelf net niks, maar ben ook een bijlen man en vind tomahawks dus net niks.

En bekeken van het perspectief van iemand die niets met bijlen heeft, die het liefst een conifeer snoeit met een 11 inch bowie mes?

Vanwege het lichtere gewicht van een bowie heb ik het gevoel dat ik er meer controle over heb dan een bijl.
(Sterker, ik heb er meer controle over.)

Hoe zit dat (gevoel van) controle bij een tomahawk?
 
Bovenaan