• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Biolite pizza steen

F

frans81

Gast
Idd leuk ding en prijs valt mee .
Maar of die steen op fornuis kan betwijfel ik !
Misschien met een dubbelwandige vlamverdeler er onder .
En dan de vlam onder de plaat houden zodat ie niet langs de verdeler aan de steen kan .
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Volgens mij kan je die steen wel goedkoper bij een caravanwinkel krijgen.
In de oven werkt het maar op gas zou ik niet proberen. Overigens is het effect van de steen maar beperkt. Op het moment dat de ingredieënten van de pizzza op de steen lopen wordt het een beetje bende.
 

Candyman

Diehard Prepper
Idd leuk ding en prijs valt mee .
Maar of die steen op fornuis kan betwijfel ik !
Misschien met een dubbelwandige vlamverdeler er onder .
En dan de vlam onder de plaat houden zodat ie niet langs de verdeler aan de steen kan .


De vlammen van het gasfornuis mogen niet tegen de pizza steen komen begrijp ik?
 
F

frans81

Gast
2 leken weten meer dan 1 leek ;)

Tja zo is het nu eenmaal haha .

Dat houtvuurtje via zo'n Rocket-stove principe komt van ver beneden en verwarmd volgens mij gelijkmatiger een groter oppervlak. Gaspit doet dat niet. Dat is slechts een ring ( etje ) van vuur en dan ligt het aan de bodem constructie van de pan hoe die warmte zich verdeeld .

Goedkope Pannen trekken zelfs bol ( de Bodem ) .
 

petroman

SHTF Expert
Het probleem zit hem niet in de gasvlam maar in de manier van verwarmen.
Alles wat je verwarmt zet uit. Verwarm je dus maar een klein oppervlak van een grote platte "steen", dan loop je het risico dat die lokaal zo snel uitzet dat de interne spanningen de maximale drukkracht overtreffen en dat resulteert in breuk. Oftewel krak.
Zou je een metalen plaat gebruiken dan zegt die geen krak maar gaat bol staan. Uitzetting van het metaal moet ergens heen.

Dat lukt ook wel met een petroleum kookttoestel of een BBQ met maar op één punt warmte.
Het principe van een oven of BBQ is dat je een groot oppervvlak hebt dat heet is. De warmte, hitte, wordt dus over een groot oppervlak verdeeld.
Alternatief is natuurlijk heel langzaam opwarmen.
 

petroman

SHTF Expert
Overigens kan je ook de vraag stellen wat de toegevoegde waarde is van zo'n steen tov van een koekepan.

Wij kochten hem omdat we dachten dat dat handiger was dan een bakplaat in de oven. Dus niet. Bakplaat heeft een opstaande rand en kan als ie vies wordt, en dat wordt ie, schoongeschrapt worden en in de afwas. Pizzasteen is poreus, tomatensaus, olie etc trekt er in en afwassen kan je wel vergeten.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik heb een paar pizza stenen die ik gebruik op mijn buitenkeuken. Ik leg ze op mijn rooster van de bbq met de deksel dicht. Het vuur raakt de steen niet maar ik laat de temperatuur oplopen tot boven de 250 graden. Dan de deksel open en pizza's erin en weer snel sluiten. Binnen enkele minuten heb je dan een prima pizza.

De dikte van je steen bepaald je maximale hitte. Bij een steen van 3cm dik is dat 800 graden maximaal. Hoe dikker hoe beter dus.
 

martin

Mankinds only hope
Een pizza die moet je bakken rond de 350 a 400 graden voor 2 a 3 minuten!
Een oven die kan normaal gezien tot 220 a 250 graden.
En geloof me, ik ben ooit eens een jaartje of 2 bezig geweest met "de perfecte pizza" en ik kon het maar niet begrijpen wat ik verkeerd deed met mijn bodem.

Als je echt een pizzafanaat ben kan ik je dit ding aanraden.

https://www.bol.com/nl/p/g3-ferrari-delizia-pizzaoven-rood/9200000009577209/

Soms in de aanbieding voor 75 euro.
Het is niet goedkoop maar het is wel topkwaliteit en een apparaat wat ik heel vaak gebruik.

Ik denk dat zodra je met een gasvlam die steen gaat opwarmen je een reële kans heb dat de steen gaat barsten.
Dus ik zou het risico niet nemen.
In de oven gaat sowieso niet werken want dan kom je maar op een max van 220 graden.
De meerwaarde van de steen is de warmteverdeling.

En nog even over het vies maken van die steen.
Als je een pizza maakt dan is de kunst om te zorgen dat je die pizza niet helemaal vol stouwt met ingrediënten. Dan kan je nog beter 2 pizza's maken.
En je pizza moet nooit zo vol zitten met dat de ingrediënten over de deegbodem gaan uitlopen. Mijn pizzasteen is nog steeds brandschoon na ongeveer een jaartje of 5 te hebben gebruikt (3 pizza's per maand is 180 pizza's)
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Een pizza die moet je bakken rond de 350 a 400 graden voor 2 a 3 minuten!
Een oven die kan normaal gezien tot 220 a 250 graden.
En geloof me, ik ben ooit eens een jaartje of 2 bezig geweest met "de perfecte pizza" en ik kon het maar niet begrijpen wat ik verkeerd deed met mijn bodem.

Als je echt een pizzafanaat ben kan ik je dit ding aanraden.

https://www.bol.com/nl/p/g3-ferrari-delizia-pizzaoven-rood/9200000009577209/

Soms in de aanbieding voor 75 euro.
Het is niet goedkoop maar het is wel topkwaliteit en een apparaat wat ik heel vaak gebruik.

Ik denk dat zodra je met een gasvlam die steen gaat opwarmen je een reële kans heb dat de steen gaat barsten.
Dus ik zou het risico niet nemen.
In de oven gaat sowieso niet werken want dan kom je maar op een max van 220 graden.
De meerwaarde van de steen is de warmteverdeling.

En nog even over het vies maken van die steen.
Als je een pizza maakt dan is de kunst om te zorgen dat je die pizza niet helemaal vol stouwt met ingrediënten. Dan kan je nog beter 2 pizza's maken.
En je pizza moet nooit zo vol zitten met dat de ingrediënten over de deegbodem gaan uitlopen. Mijn pizzasteen is nog steeds brandschoon na ongeveer een jaartje of 5 te hebben gebruikt (3 pizza's per maand is 180 pizza's)

Het lijkt me wel een handig apparaat, maar ik zie dat er een soort steen uit 2 delen in ligt. Hoe werkt dit met het erin en eruit halen van pizza's?

Kun je niet beter een hele steen gebruiken en deze met een tang erin en eruit halen?
 

Candyman

Diehard Prepper
Is dat de steen?
Het lijkt mij een houten pizzaschep.
Ik ga er vanavond één kopen dus dan laat ik het weten ;)
Dat ding werkt namelijk ook in mijn BOV, als ik dan huis en haard moet ontvluchten kan ik toch nog een pizza bakken :D
 

petroman

SHTF Expert
Dat werkt in een pa boven een vuur ook, hier heb je nog elektriek bij nodig.
Overigens zie ik maar één platte steen en een verwarmingsspiral erboven (onder zal er ook wel een zitten.).
 

martin

Mankinds only hope
maar ik zie dat er een soort steen uit 2 delen in ligt.

De steen is uit 1 stuk.
Het zijn inderdaad 2 houten spatels die je ziet.
Is ideaal om je belegde pizza te plaatsen en dan kan je in 1 beweging de spatels uit elkaar trekken zodat de pizza op de steen komt te liggen.
En die spatels gebruik je ook om de pizza er af te pakken.
Dus nooit je pizza tot over de rand beleggen want dan wordt het een bende (de kaas smelt dan over de rand)

@Candyman
Je gaat hier geen spijt van krijgen. het gebruikt wel flink wat stroom dus met een een paar zonepaneeltjes ga je dit ding niet kunnen gebruiken.
Ik dacht dat ik er ooit eens een review van het gemaakt op het oude forum maar kan de link niet zo snel vinden (of ik heb het nooit gepost)
Maar ik ben zeker geïnteresseerd in een review want ik weet niet of het aan mij licht of dat iedereen zo enthousiast is over dit apparaat.

@petroman
Nee, er zit alleen maar een spiraal aan de bovenkant.
Je warmt dat ding op met een gesloten deksel voor een paar minuten.
Dan pizza er in en deksel weer dicht.
Timer op 3 minuten en na de ping het je een pizza met een krokante bodem en je moet beslist niet je groentes voorbakken. (dus gewoon alles er rauw opleggen)

Let er op dat hij blijft doorwarmen en NIET afslaat na de ping.
Dus die timer is alleen maar een indicatie voor de tijd en geen schakelaar van het warmtespiraal.
Jet moet er dus echt letterlijk bij blijven.

Stel dat je 4 pizza's moet maken dan bak je ze in de eerst run op 2,5 minuten. En dan doe je ze er nog iets van 30 tot 60 seconden in op de 2e run zodat je alsnog gezamenlijk kan eten.
(want dat is wel zo gezellig)
 
Bovenaan