• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bitcoin en cryptocurrency

F

Floesh

Gast
De titel is alleszeggend, bekijk deze video en onderneem actie nu het nog redelijk onder de radar kan.
Disclaimer: ik investeer sinds 2012 in Bitcoin en andere crypto-currencies

The Currency Wars and Bitcoin's Neutrality
 

Battletanker

Senior Prepper
Bitcoins vind ik altijd n beetje creepy , het is digitaal ik prep juist voor de toekomst als er geen stroom , internet is ik hoop ook een beetje dat de digitale shit verdwijnt.
Iedereen zit maar op Facebook in de pauze niemand praat meer :(
Ik investeer in zilver daar geloof ik in ik hoef geen papier met inkt die n zogenaamde waarde vertegenwoordigd.
Toch ik kon ook iemand die helemaal in t begin investeerde in bitcoins en t heeft aardig wat geld opgebracht het is persoonlijk denk ik ....ik ben gewoon huiverig voor alles wat stroom verbruikt.
Je kan zeggen dat je 140.000 euro op je bank heb staan maar wat als de euro instort ,of de pinautomaat doet t niet , of je bank gaat bankroet ...ach je snapt me wel :)
 
F

Floesh

Gast
@Battletanker aangezien ik al lang in crypto currency investeer en me bezig hou met de ontwikkelingen van de technologie erachter snap ik je opmerkingen, deze hoor ik vaker.
In het geval dat wereldwijd het internet zou worden afgesloten dan kun je niks met je bitcoin, maar gezien de tegengestelde belangen in de wereld betwijfel ik dit scenario ten zeerste.
Het probleem met edelmetaal, overigens investeer ik daar ook in, is dat je geen bewegingsvrijheid meer hebt. Je kan simpelweg niet meer met je koffertje goud of zilver of cash door Schiphol en laat staan buitenlandse airports komen.
Met Bitcoin kun je dit wel, zelfs door alleen je private key in je hoofd op te slaan, overal ter wereld je gehele vermogen "met je meenemen". Alleen dat maakt het al uniek en m.i. een USP om een deel van je vermogen in crypto te investeren.
 

Battletanker

Senior Prepper
Daar ben ik t dan wel weer met je eens ....als ik m'n met m'n zilver ver moet reizen word t moeilijk dus daar ben je zeker in voordeel.
Maar ik hoop en probeer ook m'n huis en omgeving niet achter te laten maar als ik naar China of Australië moet dan is als het stroom en internet werkt de bitcoin veiliger dan m'n kilo's zilver.
Die man wie ik ken die had eerst een ebaywinkel en ging vanaf t begin investeren in bitcoins hij vroeg me of ik ook interesse had ,de kosten waren toen laag toen na een tijdje stond de bitcoin bizar hoog en had hij bizar veel digitaal geld.
Een korte tijd erna was er een lek in de beveiliging waardoor z'n bitcoins daalde als een red bull wingsuit.
Hij verloor toen weer een hoop geld.
Als het je ding is en je verdiept je erin kan je n hoop geld verdienen maar t moet wel je ding zijn hihi;)
Ik denk dat de meningen verdeeld zullen zijn op het forum maar diversiteit maakt ons als prepperforum weer enorm informatief :thumbsup:
 
F

Floesh

Gast
@markske
Bitcoin is minder makkelijk te stelen/confisqueren dan fysiek edelmetaal wat bij je thuis ligt of in een kluisje.
 
F

Floesh

Gast
Ik denk dat de meningen verdeeld zullen zijn op het forum maar diversiteit maakt ons als prepperforum weer enorm informatief :thumbsup:
Het probleem met de meningen over Bitcoin is nog vaak het gebrek aan echte kennis :) Je ziet nu ook in de goud community dat mensen pro-bitcoin worden die eerst tegen waren (Andy Hofmann, Jim Rickards etc.)
 

markske

Diehard Prepper
@markske
Bitcoin is minder makkelijk te stelen/confisqueren dan fysiek edelmetaal wat bij je thuis ligt of in een kluisje.
Ben ik het niet mee eens, alles staat of valt met het vermoeden van bezit... Nu is de Bitcoin chain toch het ultime bewijs
van ontvangst? Je kan niet zeggen, ik heb het niet ontvangen wanneer een adres aan jouw identiteit gekoppeld is,
dus men zegt: Afgeven of in het gevang. Veel succes met onderhandelen. PM kan ik van jou kopen zonder enig spoor
van transactie. Wat dat betreft is Monero weer handiger, maar alle andere nadelen blijven gelden.

Probeer mij eens te betalen met Bitcoin wanneer ik geen wallet heb... of er geen stroom is, of geen internet...

Alle PM ooit gemined is nog steeds op aarde aanwezig in welke vorm dan ook, van de Bitcoins zijn er al een deel voor altijd verloren.

Bitcoin heeft de snelheid van overdracht, geen fysieke nood aan transfer enz. Vele voordelen, maar ook nadelen.
 

Richi78

Elementary prepper
Ook Bitcoin is weer iets zonder onderliggende waarde.
Als je nu Bitcoin zou koppelen aan (b.v.) goud/zilver dan heb je echt een mooi systeem!
 
F

Floesh

Gast
Goud heeft ook geen intrinsieke waarde, zelfde als Bitcoin het is welke waarde wij er aan toe kennen. Goud heeft wel een veel langere track record dan Bitcoin maar weer mist enkele functionele pluspunten. Daarom bezit ik beide.
 

Ray

SHTF Expert
Na de geweldige verhalen van jaren geleden, daarna wat hacks en gerommel met Bitcoin ben ik benieuwd hoe het er nu voor staat.
Wat ik ervan gelezen hebt heeft het voor-, en nadelen, maar het leukste is natuurlijk wel dat het niet onder de controle staat van de bekende financiële machtsinstituten en politiek. Helaas kan je kapitaal wel enorm variëren, de schommelingen in de BT koers zijn gigantisch: http://bitcoinspot.nl/menu-wisselkoersen/bitcoin-wisselkoers-euro.html (kies bij periode "All")

Na de piek vlak/hype vlak voor het einde van 2014, de diverse "diefstallen" in 2015 met enorme koersdalingen staat hij nu weer op ongekende hoogte.
Ik denk dat Bitcoin nog 'erg nieuw' is en onvoorspelbaar. Een speculatieve investering die wellicht heel goed uit kan pakken op termijn, maar ze kunnen ook over 5 jaar 0,00 waard zijn.

Edelmetalen hebben wel degelijk een intrinsieke waarde, het zijn zeldzame, schaarse metalen die steeds meer een rol spelen in de industrie. Ze kunnen ook flinke klappen krijgen, maar bv. goud gaat zelden meer dan 25% onderuit en stijgt al decennia: http://www.dawsongold.nl/goudkoers/verleden-goudprijs/ Het stijgt al duizenden jaren alleen heeft vergelijken van de goudprijs geen zin voor het loskoppelen van de dollar in 1971. Voor 1971 was de goudprijs simpel, een x gewicht voor 1 dollar.

Toch vind ik het Bitcoin gebeuren erg interessant, vanwege o.a eerder genoemde argument en de voordelen die @Floesh schetst. Als ik overwaarde zou hebben, zou ik dat ten eerste in edelmetaal investeren en met een klein deel gaan speculeren in BT.
 
F

Floesh

Gast
maar in tijden van een echt SHTF heb je alsnog liever een blik bruine bonen dan alle bitcoins in de wereld op je rekening.
Hetzelfde geldt voor goud. Het lijkt mij sowieso handig als je eerst voedsel en dergelijke preps op orde hebt alvorens je vrije vermogen in assets te investeren (goud, bitcoin, land, vastgoed etc.)

Edelmetalen hebben wel degelijk een intrinsieke waarde, het zijn zeldzame, schaarse metalen die steeds meer een rol spelen in de industrie.
Volgens de subjectieve waardetheorie heeft ook goud geen intrinsieke waarde en dat iets schaars is hoeft op zichzelf niet van waarde te zijn.
Uiteindelijk bepalen wij als mensen wat geld is en welke waarde we daar aan ontlenen. Er was een tijd dat men schelpen van waarde vond en als geld gebruikte, of tulpen in een bepaald land ;-)
Overigens is Bitcoin geïnspireerd op goud, zoals geen tegenpartij risico en de vaste hoeveelheid van 21 miljoen stuks dus nog schaarser goud en inflatieschema die vooraf bekend is (want dit is hard geprogrammeerd) in tegenstelling tot goud waar ze morgen een grote onbekende goudhoeveelheid van kunnen ontdekken.
Goud heeft amper industriële toepassingen maar juist meer monetaire waarde, zilver heeft wel industriële toepassingen maar dat heeft koper ook.
Begrijp me niet verkeerd ik ben zeer bullish voor de edelmetalen maar zie veel misvattingen rondom bitcoin.
Ik deel overigens ook je mening dat bitcoin morgen op nihil kan staan, omdat het nog in de kinderschoenen staat en er veel (technische) onzekerheden zijn.
Dat zal bij goud met een track record van duizenden jaren niet meer gebeuren.

[MOD]Opeenvolgende posten samengevoegd[MOD]
 

Ray

SHTF Expert
Hetzelfde geldt voor goud. Het lijkt mij sowieso handig als je eerst voedsel en dergelijke preps op orde hebt alvorens je vrije vermogen in assets te investeren (goud, bitcoin, land, vastgoed etc.)


Volgens de subjectieve waardetheorie heeft ook goud geen intrinsieke waarde en dat iets schaars is hoeft op zichzelf niet van waarde te zijn.
Uiteindelijk bepalen wij als mensen wat geld is en welke waarde we daar aan ontlenen. Er was een tijd dat men schelpen van waarde vond en als geld gebruikte, of tulpen in een bepaald land ;-)
Overigens is Bitcoin geïnspireerd op goud, zoals geen tegenpartij risico en de vaste hoeveelheid van 21 miljoen stuks dus nog schaarser goud en inflatieschema die vooraf bekend is (want dit is hard geprogrammeerd) in tegenstelling tot goud waar ze morgen een grote onbekende goudhoeveelheid van kunnen ontdekken.
Goud heeft amper industriële toepassingen maar juist meer monetaire waarde, zilver heeft wel industriële toepassingen maar dat heeft koper ook.
Begrijp me niet verkeerd ik ben zeer bullish voor de edelmetalen maar zie veel misvattingen rondom bitcoin.
Ik deel overigens ook je mening dat bitcoin morgen op nihil kan staan, omdat het nog in de kinderschoenen staat en er veel (technische) onzekerheden zijn.
Dat zal bij goud met een track record van duizenden jaren niet meer gebeuren.

[MOD]Opeenvolgende posten samengevoegd[MOD]

Ik hanteer ook de objectieve waardetheorie. ;)

Maar we zijn het niet oneens dat de waarde van goud, met een track record van duizenden jaren, heel wat anders is dan bitcoins.
Ik wens de bitcoin het allerbeste, het zijn interessante ontwikkelingen die plaats vinden dankzij het internet.
 

PBear

Mankinds only hope
Verstandig om risico's te spreiden, lijkt me: Een beetje op de bank, een beetje in baar geld, wat in edelmetaal, wat in bitcoin wellicht, investeren in een stukje land, in een moestuin, in voedselvoorraad en nog meer zulks.
Alle methoden hebben hun voor en nadelen.
Je kan daarom de risico's overwegen om te zien wat voor je eigen situatie het meest haalbaar en geschikt is.
- De bank kan "omvallen" of bij een bankrun op slot gaan. Ook stellen overheden beperkingen aan de export.
- Edelmetaal kan gestolen worden. En maar beperkt over de grens mee.
- Baar geld hetzelfde en de overheid kan het bovendien plots laten devalueren. Geldcreatie door meer bankleningen te verstrekken dan er spaargeld binnenkomt en opkoopacties van Centrale Banken doet het meer (geleidelijk) devalueren. Een manier waarop een overheid z'n schulden vermindert, ten laste van de burger, voor wie het niet mogelijk is jaar op jaar een begrotingstekort te onderhouden.
- De bitcoin werkt niet zonder internet en kan plots van overheidwege verboden worden, wat de overheid middels data-surveillance kan handhaven.
- Land kan onteigend of in oorlogstijd bezet worden en je moet er doorgaans onroerend goed belasting over betalen, waarvan de overheid ook de knoppen bedient.
- Dat geldt natuurlijk ook voor een moestuin, waarvan de oogst kwetsbaar kan zijn voor weersinvloeden, diefstal, terreur en belastingheffing over de opbrengst.
- De voedselvoorraad kan gestolen worden of bederven en is niet altijd gemakkelijk te verplaatsen.
 

FiatCurrency

Survivor
Bitcoins hebben 1 groot nadeel: Geen stroom, geen internet, geen bitcoins. M.a.w. bitcoins zijn alleen geschikt voor 'semi-SHTF' scenario's zoals nu in b.v. Venezuela. Ook voor deze scenario's is het verstandig te preppen en dus kunnen bitcoins handig zijn, maar het blijft een paar nullen en enen in een cloud of server, vergeet dat niet.

Verder is het m.i. zo dat voedselproductie tijdens een SHTF scenario niet gaat komen van de mensen < 45 jaar. Die denken nu allemaal nog dat de sky the limit is, zijn veelal praktisch braindead en zullen bij SHTF aan de vraag- en niet aan de aanbodkant vertoeven. De ouderen daarentegen hebben vaak nog wel voedselvoorraden, moestuintjes en kennis van bv het inmaken van voedsel. Zij zien bitcoins (als ze er al van gehoord hebben) niet als een waardig ruilmiddel. Zij willen dingen die ze wel kennen en begrijpen, b.v. goud of silver.

Dus bitcoins kunnen van pas komen, maar staan bij mij met stip onderaan de preplijst.
 

martin

Mankinds only hope
Bitcoins hebben 1 groot nadeel: Geen stroom, geen internet, geen bitcoins.

Dat is niet helemaal juist.
Als er geen stroom/internet is, dan blijven de bitcoins nog steeds bestaan.
De handel is dan niet mogelijk (alhoewel je op papier alsnog een bitcoin zou kunnen verplaatsen van persoon A naar persoon B).

Wel grappig/confronterend om sommige posts terug te lezen van enige jaren geleden

http://preppers.nl/forum/threads/3823-Bitcoin-Bitcoins?p=351252&viewfull=1#post351252
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki

FiatCurrency

Survivor
Dat is niet helemaal juist.
Als er geen stroom/internet is, dan blijven de bitcoins nog steeds bestaan.
De handel is dan niet mogelijk (alhoewel je op papier alsnog een bitcoin zou kunnen verplaatsen van persoon A naar persoon B).

Wel grappig/confronterend om sommige posts terug te lezen van enige jaren geleden

http://preppers.nl/forum/threads/3823-Bitcoin-Bitcoins?p=351252&viewfull=1#post351252

Als je het op een prepper website hebt over bitcoins dat ga ik ervan uit dat je hiermee wilt zeggen dat bitcoins nut hebben indien SHTF. Het enige wat ik met mijn opmerking wilde zeggen is dat bitcoins dan volstrekt nutteloos zijn ervan uitgaand dat er in een beetje SHTF scenario geen werkbaar internet zal bestaan. Heel leuk dat mijn bitcoins dan nog 'ergens bestaan', maar je kunt ze dus niet gebruiken wanneer je ze het hardst nodig hebt. Grote kans dat je bitcoins dan langer 'bestaan' dan jij zelf.

Het enige goede aan bitcoins is dat het een decentraal, inherent deflationair systeem betreft, maar het is GEEN SHTF verzekering.

Oh en dat op papier verplaatsen van A naar B, hoe gaat dat als ik met 0,03 bitcoin een brood wil kopen?
 
Bovenaan