• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

BIV Camper/caravan de droom versus realiteit

David

Elementary prepper
Zoals in het voorstellen topic reeds vermeld ben ik bezig met een camper.
Veel anderen hebben dezelfde droom en vele hebben de handdoek al in de ring gegooid en zelfs aardig wat centjes verspild aan een project wat nooit is afgerond of obstakels tegengekomen welke niet overkombaar leken.

Ok dit wordt een lange post, wees gewaarschuwd.

Als eerst wil ik even lekker negatief zijn over het hele idee, een camper of een caravan is leuk voor een weekeind op de camping met de afvoerslang netjes in het daarvoor aanwezige en bestemde putje, vergeet de schoonwater aansluiting niet en de 16A 240V aansluiting niet. Dat is dus onbeperkt ongrid met als enige verschil een losse gasfles en slecht wifi berijk. Snikheet in de zomer en in de winter is de camping gesloten.
Soms heefd een camper of caravan een huishoud accu en een watertank om dan op een parkeerplaats 12V verlichting te voeren en eventueel een mogelijkheid jezelf te wassen met warm water. In het beste geval en met flink wat genoegen te nemen met beperkingen kan je makkelijk een week offgrid leven, daarna moet je al snel gas bijvullen, accus laden, afvalwater dumpen en verswater bijvullen. Sommige mensen zijn wat zuiniger en houden het meschien wat langer uit maar verwacht vooral niet teveel als je met dit idee speelt.

Een camper of caravan kan prachtig verplaatsen en je kan dus kilometers afleggen, leuk maar diesel is niet gratis en wat je vaak ziet is 3500kg met 90pk in Italië door de bergen met 60kmh omhoog of offroad ja...stapvoets en hopen dat je met je banden niet tot je assen wegzakt.

Waar ik me vooral aan stoor is veiligheid en beveiliging, vooral sloten en ramen dat is allemaal vooral voor een gemiddelde boef een peulenschil.
Ja je kan extra sloten plaatsen maar dan trek je de deur uit het kozijn ipv het slot stuk...hetzelfde voor ramen daar druk je zo doorheen en vervanging is alles behalve goedkoop.
Camera's zijn geweldig dan kan je achteraf zien hoe je bestolen wordt als je het geluk hebt dat de hele caravan niet is meegenomen.
Vooral na een shtf is een camper of caravan een makkelijk doelwit, slecht te verstoppen en altijd wel iets waardevols of bruikbaars te vinden in zo'n ding. Ongeveer vergelijkbaar met over de markt lopen met een goed gevulde beurs half uit je zak stekend.

Dan kwaliteit...nee het is echt gek. Tijdens een rit is een caravan of camper aan meer misbruik blootgesteld dan een stenen huis, denk aan 100kmh wind of drempels en kuilen in de weg (aardbevingen) terwijl alles van vurenhout latjes met merendeels schuim en een flinterdun laagje plaat aluminium is.
Lichtgewicht en net aan sterk genoeg niet meteen van ellende uit elkaar te rotten als hij nieuw in de winkel staat. Laat staan waneer waterschade en rot de structuur verzwakken.

Hmmm, heb een leuke camper tekoop staan, klein beetje werk voor een handig iemand 7500 Euro. Geintje maar pas wel op als je je zuurverdiende centjes hieraan wilt uitgeven.

Dan nu eindelijk even uit dat negatieve sfeertje, ik zal nog het een en ander vergeten zijn maar dat voeg ik later wel toe.

De voordelen! Mobiliteit! Last van je buren? Ha! Je huis heb wielen, ben je zo weer van ze af. Maar ook arbeidsdroogte in de directe omgeving? Verplaats jezelf naar een gebied met meer kansen. Probeer dat maar met je stenen huis!
Vrijheid om te verplaatsen, maar vergeet wetten en regels niet! In Nederland is het bijvoorbeeld niet toegestaan wild te kamperen en slapen in een camper wordt gezien als slapen in een auto, mag niet van oom agent.

In een camper of caravan heb je net als met een huis heel veel vrijheid met betrekking tot verbouwen en verbeteren, zolang je alles binnen de muren doet zijn er bijna geen regels.
En afhankelijk van de kg totaal massa kan je voor aanschaf al uitrekenen of al je specifieke wensen haalbaar zijn.

Daarnaast ipv een enkel huis of huis met tuin is het door de mobiliteit mogelijk meerdere locaties te cultiveren tot thuishavens, is de ene lokatie onveilig heb je nog wat achter de hand.
Waar je bij een vast huis eigelijk jezelf indamt.

Nu dan maar een kort lijstje met mijn plannetjes. Ik tik voor elk onderdeel later een apparte reactie anders word het echt een lap tekst

Zonne energie met afdoende capaciteit voor 2x 36V fiets en electrisch buitenboord motor en power tools.
Infrarood verwarmen, en 400W entertainment (blijf een stadse jongen)
Koelkast met Friezer 365x24u aan.

warmwater voorziening zonder lpg of gas afhankelijkheid.
En hergebruik verwarmd water na filter om 20min douchen mogelijk te maken zonder vergroot afvalwateropvang capaciteit, afhankelijk van salmonella of botulisme gevaren bij stilstaand watersysteem op hoge temperaturen.

Waterzuivering drinkwater.

Lier systeem om zowel vooruit als achteruit indien verzakt los te komen.

Vouw boot middelgroot

Kastenwand popilierenplex met wat mooie vakjes en schuif lades en flatscreen etc

Beveiliging zeker anti inbraak, word best een serieus deel.

Foto's zal ik per topic toevoegen, eerst volgende wordt het energie deel.20180728_143505.jpg

Daarbij nog even een disclaimer
Pas niet alles klakkeloos toe wat geadviseerd wordt gebruik je verstand.
Gas elektra en water zijn alle 3 levensgevaarlijk, iets niet duidelijk vraag het aan iemand die je vertrouwen kan, niet aan mij dus.
 

Lai

Prepper goeroe
Leuk een mede camper klusser :thumbsup: Klussen hier staat aan camper momenteel stil door verhuizing, doet nu dienst als verhuiswagen en materialen vervoer. Wel handig met een ex vrachtwagentje.

Wel lekker negatief begin, je lijkt mijn vader wel o_O Vind campers niks. Die leeft voor zijn boot, want dat is het helemaal! Tot dat er ergens geen brug meer open gaat. Zijn bootje is ook niet zeewaardig. Maar oké, er zit zeil op. Zonder brandstof komt hij dan wel vooruit (mits hij geen lage bruggen tegen komt)
 

petroman

SHTF Expert
Leuk topic, goed verhaal.
Ik denk dat als je aan een camper of caravan wil beginnen je je moet realiseren dat de standaard uitvoeringen hiervan niet bedoeld zijn als vluchtmobiel.
Dan kom je in een heel andere categorie uit, qua bouw en centjes uitgeven.
Meest haalbare daarbij voor de gemiddelde mens/prepper zijn de of road aanhangers/trailers.
Of je moet het lef hebben een ex leger voertuig te gaan ombouwen.
Of van nul af aan beginnen en een losse shelter op een vrachtwagen chassis zetten.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Volgens mij is @Rataplan ook met een mobiel project bezig. Zelf twijfel ik nog tussen een Camper of een Trailer/Tiny House. Daar kan ik nog ff over nadenken omdat er eerst een prio 1 project komt, de nieuwe BOL/BIL.

Maar ik ga dit zeker volgen en ben in bepaalde technische oplossingen geïnteresseerd. Energie en opslag.
 

David

Elementary prepper
Laatst bewerkt:
Energie:

Zoals ik al zij normaal is afhankelijk van een netbeheerder en als je geluk hebt 100Ah ofzo huishoudaccu, dit is een accu die los staat van de accu of in mijn geval accus die je gebruikt om de auto te starten. Wel zal de huishoud accu opladen als de dynamo voldoende opwekt en de start accus voldoende heefd bijgeladen.

20180810_181746.jpg
Mocht je meer stroom nodig hebben prik je hier een kabel op en voilla, u heefd 240V. Deze aansluiting komt uit op een kast
20180810_174058.jpg
welke 12V doorgeeft aan het 12V systeem en 240 aan 3stuks wandcontactdozen, volgens mij laad deze kast ook langzaam de huishoudaccu op.

Leuk voor op de camping en onderweg daarnaartoe maar meer ook niet.
Nu wil ik zonder tekort te komen weken en soms wel maanden aaneengesloten door kunnen zonder te moeten jagen naar een stopcontact om effe bij te laden.
Maar tegelijkertijd ook gebruik maken van de luxe die stroom bied.
Als eerst wordt het dus belangrijk om te begrijpen wat we hebben en hoe dat werkt, het begint bij een 12V systeem. Wat ik daarmee bedoel is, heb 12V verlichting, al mijn usb is 5v maar die draaien op hetzelfde systeem. Mijn ringverwarming ventilator is 12V net als mijn dakventilator, ook mijn waterpomp en mijn omvormers. Niks werkt als ik geen centraal punt heb waar ik al mijn nodige 12V kan opslaan. Dat ding heet een acumulator ofwel de accu, in dit geval de huishoudaccu. Om te testen heb ik een 12V 48Ah accu bij de hornbach gehaald. Erg duur en weinig keuze maargoed alles gecheckt en op wat kleine reparatie's na kan ik de oude bekabeling goed gebruiken. Aleen is 48Ah nooit genoeg. Maar wat heb ik dan wel nodig? Nauw...ten eerste het belangrijkste wat moet ik altijd gebruiken en wat niet eigelijk is dat alleen een koelkast en Friezer de rest kan ik uitzetten als ik het niet nodig heb. Dus ik kocht een A+ koelkast die per jaar 280kwh gebruikt dat delen door 365 dagen is 767 watt per 24 uur (gemiddeld) dat ronden we dus af naar 1000watt per dag, dus 1000 delen door 12V wordt 83A hmmm een 100Ah accu had in dit geval genoeg geweest haha. Niet dus...sommige accus kan je 50% leegtrekken en sommige zelfs 80%, voor mijn koelkast heb ik dus genoeg aan 200ah opslagcapaciteit maar dat is 24 uur wij willen op z'n minst 72 uur en dus gaan we zoeken naar 600ah. Onhouden dat nummer dat komt zo terug.

Ok maar accus zijn helemaal niet zo makkelijk, ze zijn zwaar en gevoelig voor temperatuur dat wil zeggen dat een hele koude accu veel minder spanning vasthoud dan een accu op kamertemperatuur, vandaar dat mensen in de winter na een koude nacht hun auto niet meer kunnen starten.
Dus ouwe accu houder eruit want dat past toch niet. 20180810_183453.jpg
Ik heb om spatwater en koude wind tegen te houden een 80l hornbach kist gesloopt als huisje voor me nieuwe accu. Die paste er mooi onder zonder in te leveren op bodem/grond afstand. Om er dan toch nog bij te komen is de deksel verwijderd en een gat in de bodem gezaagd.
20180810_172900.jpg
Wat schuim tegen het rammelen en natuurlijk de kou (Let niet op de spaghetti wil nog een kast bouwen voor ik ze inkort) dit is uiteindelijk een 500ah batterij geworden ipv 600 maar dat is een concessie gebaseerd op gewicht en ruimte. Totaal weegt dit al 130kg.

Ja maar wacht eens effe...hier kan je na shtf geen drol mee. Klopt! Ongeveer 3 dagen zonder bijladen aleen een koelkast aan en dan nog 50% batterij overhebben.
Het wordt pas echt interessant als we middels zonnepanelen gaan bijladen.
Dat blauwe ding i's trouwens een mppt controller...die laadt met een spanning van 16.5V snel m'n accu's bij of druppelt als ze al vol zijn.

Panelen zijn leuk maar Wp en Ah en Kwh V, ik weet het het is lastig en uiterst verwarrend. WP of watt piek is reclame, als een paneel perfect onder ideale omstandigheden gericht op de zon staat kan hij dat opwekken. Ongeveer.
ik heb dus even gemeten en kon m'n dak vol knallen met max 750Wp monocrystal.

Tik zo verder even pauze...

Waar was ik owjah dat meten ging om de maten niet de spanning want ik heb maar zoveel dak met een Luik ergens precies in de weg en 2 schoorsteen pijpjes en een vorm in de alkoof, dus een beetje puzzelen en passen en zoeken naar een manier om ze toch vast te kunnen zetten, vooral tijdens het rijden handig. PAS OP! Want boren en schroeven in het dak van een camper of een caravan is een NO GO!
Omdat je nooit waterpas staat heb je bijna altijd plassen op je dak en langs elke schroef sijpelt het zo je plafond in.
Nieuw dak kost snel 20000, das enorm veel schade voor een domme fout. Maar hoe dan wel? Ah plakken met speciaal daarvoor bestemde kit (verkrijgbaar bij elke camperwinkel)

20180810_181616.jpg
Achter kon ik met alu strips makkelijk zelf wat inmekaar flansen omdat door de vorm van het dak rijwind geen kans krijgt onder m'n panelen te komen en zo het paneel van m'n dak af te blazen.

De voorkant krijgt wel de volle mep dus heb ik speciale spoilerblokken gekocht

Ow blijkbaar moet ik doorgaan op een deel 2 omdat ik maar 5 foto's per post kan upgraden
 

David

Elementary prepper
Laatst bewerkt:
Deel 2 energie

20180810_175017.jpg
Deze blokken houden het paneel iets van het dak af zodat de warmte kan ontsnappen, als een paneel te warm wordt wekt hij minder op. Ideaal om te plakken en dan de blokken nadat deze geplakt zijn en uitgehard vastschroeven aan de panelen.

20180810_181528.jpg
Zo dus.

Maarja 750Wp wat is dat dan plat en niet ideaal gemonteerd?
Nauw...ongeveer 350 tot 450 watt maar laten we roepen 400 watt voor een makkelijk voorbeeld.
Nu hebben we per 24 uur een gebruik van 1000 watt en per uur oplaadcapaciteit van 400 watt dat betekend dat ik na 2.5 uur laden al klaar ben met 24uur koelkast verbruik compenseren.

Ander voorbeeld ik heb volle accus.
Het is 11:00 en ik heb zin in pizza.
Ik start mijn 800 watt oven en stop mijn pizza daar 1 uur in.
Om 12:00 is mijn verkoolde pizza klaar en mijn accus zijn 400 watt leger.
13:00 mijn accus zijn vol.

Zo ongeveer dan.

Maar dan hebben we nog niet eens gekletst over een charge controller en de omvormers, ja dat klopt maar dat is ook wat lastiger ik heb dus 399E betaald voor een 50A mppt met bleutooth, bij de hornbach een prulletje van 15A voor 90E ofzo 20180810_174331.jpg

Dat goedkope ding werkt ook wel maar aleen paralel en afgezekerder op 15A op 12V is dat 300w...niet de moeite waard.

De mppt doet alleen laden en kan ook werken met in serie geschakelde panelen.
ik kan dus 2000w uit m'n omvormer trekken dat vertaalt zich in een stroom. Van 12v a 166A van m'n accu naar m'n omvormer. Vandaar die dikke en korte kabels. Dat proberen met dat hornbach dingetje en je heb geen aansteker meer nodig.

Weer even pauze en nalezen ben de draad kwijt.

Weer verder. Paralel en serie dus met de panelen wat en waarom. Mijn panelen zijn 12V, dat wil zeggen dat ze per stuk tussen de 0 en 22V opwekken afhankelijk van de zon. Ik heb er meer dan 1 dus ik kan kiezen.
Voor het bijladen van mijn 12V accu heb ik meer nodig dan 12V, tussen de 13.8 en 14.5V ongeveer. Als ik paralel bekabel dan sluit ik alle + bij de + en alle - bij de - aan. Zo heb ik 5 panelen die per stuk 0 tot 22v opwekken maar de A per paneel wordt bij elkaar opgeteld (meschien makkelijk om dat watt te noemen) dus 750Wp
Mocht 1 paneel plots stuk zijn kost dat wat watt maar de overige 4 functioneren nog.
En als de zon wel schijnt maar net niet fel genoeg wek ik dus niet genoeg Voltage op om daadwerkelijk bij te laden. Denk aan een dik wolkendek.

Nu kan ik als met mijn mppt controller ook tot 1000V serie's maken.
Als ik van mijn controller naar paneel 1 de + aansluit op de + en dan de - van paneel 1 aan de + van paneel 2 en de - van paneel 2 naar de + van paneel 3 en zo rond kom ik met me laatste draadje uit op mijn controller. Nu heb ik een serie dan blijft A gelijk in dit geval 150Wp maar ik kan mijn 0 tot 22V 5 x bij elkaar optellen. Dus 0 tot 110v zo uit m'n hoofd.

Nu niet denken ja 150Wp dat is nog geen 400w en je lult uit je nek, nee omdat het voltage hoger licht laad je net zoveel bij als anders maar omdat je je voltage kan optellen begin je al eerder met daadwerkelijk laden van de accu en je laad langer door ook een dik wolkendek heefd nu minder invloed.
Ze zeggen dat je zo al snel 30% meer oplevert ... ja ZE... maar als nu plots 1 paneel stuk is dan licht het hele systeem plat tot het kapotte paneel is verwijderd of vervangen.

Dit kan dus niet met mijn hornbach prulletje controller.

Ok nu kabels haha ook belangrijk want accus en zonnepanelen zijn gelijkstroom ofwel DC en DC is andere koek dan AC.
DC wil niet door dunne lange goedkope harde kern gamma of praksis 1.5mm koperdraad. Als ik bijvoorbeeld 1 paneel pak en die op 100m 1.5mm koperdraad aansluit kan ik bij het paneel goed 22V meten maar loop ik naar het andere eind dan meet ik waarschijnlijk 0V ...niks dus.

Voor panelen heb je zachte kern kabels of zelfs specifieke pv kabels die zijn ook UV bestendig, wel zo handig.
Om te voorkomen dat je hele dikke kabels nodig hebt van je panelen naar je charge controller wil je de afstand zo klein mogelijk houden. Ik kwam uit op ongeveer 8m voor mijn verste paneel en gebruikte daarvoor 6mm2 pv kabel.
Dat is iets wat dik maar lang niet overdreven, het voorkomt dat ik voltage verlies aan weerstand en weerstand in kabels is warmte.

Ook erg belangrijk zijn de verbindingen waar je kabel op kabel verbind, dat kan met mc4 connectors.
20180810_181714.jpg
Of zoals ook in dit plaatje strippen knippen solderen kitten en krimpen.
Omdat meerdere kabels een enkele krimpkous ingaan is afkitten raadzaam om vocht buiten de verbinding te houden, het dak is aluminium en alhoewel DC niet door koperdraad wil een aluminium dak is geen hindernis.

Meer over kabels zo bij de omvormers.

Ok 12V is leuk en geld aleen voor campers caravans, wellicht ook bootjes maar we willen 240V en hier komen de problemen.
Omvormen van 12V naar 240V is een grote stap maar een 200E gemodificeerde sinus omvormer of een 400E pure sinus omvormer doen precies dat. Beetje geld smijten en je problemen smelten als sneeuw voor de zon...of niet? Ik heb 1000w omvormers die kunnen een korte piek aan van 2000w, als ik weer naar de hornbach ga kan ik ook een 3500w pure sinus kopen voor 1600E maar daar schiet ik niks mee op omdat de stroom van mijn accu naar mijn omvormer 12V is is mijn Ampère erg hoog

Voorbeeld ik gebruik 240V 2000w...2000÷240=8.33A mooi 10A zekering smelt niet. (Gemeten tussen apparaat en omvormer)
Nu meet ik tussen mijn accus en omvormer dan vertaald dat anders namelijk 12V 2000w 2000÷12=166.6A ...slik ok dus een korte kabels van 25mm2 zo'n 30cm lang van de accu naar de omvormer? Ja zoiets ... ga je dit doen met een 3500 watt omvormer dan wil je eigelijk al geen 12v accu maar een 24V accu en dat kan net als met panelen in serie of paralel.
Wan't 24V 2000w 2000÷24=83.3A

Nu even stroom gebruiken wat gebruikt nu wat en hoeveel watt is wat? Dat staat allemaal op de doos in de winkel en je moet echt rekenen want zoals mijn koelkast dat is kwh per jaar gemiddeld en gemiddeld is zo'n beetje meer of minder. Per uur kan dat dus makkelijk 40 watt zijn gemiddeld maar een koelkast werkt anders namelijk hij koelt x tijd dan houd hij zijn koude vast x tijd en dan gaat hij weer koelen x tijd. Hij kan dus Ook 300 watt gebruiken als ik hem even snel meet en even later helemaal niks.
Gemiddeld, zo'n beetje maar ik meet dus per dag en registreer per 24u totaal gebruik en dan kom ik uit op tussen de 830w en 1030w dat is een omvormer en een koelkast altijd aan. Dat is ongeveer 365kwh en niet 280kwh zoals op de doos ... klopt maar was laatst ook hittegolf en winter telt ook mee in een gemiddelde.
Lastig lastig maar voor de rest is alles gelukkig per uur uitgerekend op de doos

Maaaaar. Wat willen we nog meer doen? Gevoelige apparatuur zoals opladers voor 36v li ion batterijen...ha weer meer cijfers...ja 36v is voor electrisch fietsen en m'n schroeftol accu sommige laptops ook en geloof het of niet maar een omvormer met een gemodificeerde sinus kan dit soort apparatuur niet opladen, de snelladers springen direct op storing. Hier heb je een pure sinus omvormer voor nodig.
Koelkast werkt op bijde maar prettiger op de pure.

Koffiepauze

Dan maar even een ruim kostenplaatje erbij.
Panelen 160E x5 = 800
Controller mppt 399 / 299
Accu 4x12v 125ah 600
Omvormer pure 400
Klein materiaal 200

Laten we zeggen grof 2500 Euro
Meer uitgeven kan altijd minder wordt wat lastiger. En installeren moet je zelf.
Dan hoor je vaakunt roepen dat het met zonnepanelen investeren is maar die vogel vliegt hier niet. Dit zijn pure instap kosten en de eerst volgende kosten zijn bij correct gebruik je accus.
Want als ik mij netjes aan de regels houd en mijn accus 50% ontlaad kan ik 1500x mijn accus ontladen, komt neer op ongeveer 4 jaar. Als ik maar 25% ontlaad kan ik langer genieten van dezelfde accus. Ontlaad ik 100% dan mag ik niet huilen als ik na een paar maanden al opnieuw 600 euro aan accus moet uitgeven. Wat ik ook doe accus hebben een levensduur en die gaan op. Li ion is trouwens 10x zo duur en hebben ook geen levenslange garantie.

Daarna heefd de mppt controller 5 jaar garantie...hopelijk gaat hij niet stuk omdat ik hem niet zelf kan herstellen.
Vervangen kan wel maar een reserve op voorraad houden is niet goedkoop.

De omvormers zijn ook niet eeuwig houdbaar bij intensief gebruik verwacht ik niet meer dan 3 jaren dienst bij gemiddeld gebruik wellicht 5 jaren. Wel zijn de ventilatoren schoon te houden en zekeringen te vervangen maar meer onderhoud is niet voor leken.

De panelen zelf zouden na 20 jaren nog voor minstens 80% moeten functioneren. Maar daar heb je niet zoveel aan, nau vergis je niet.

Met deze instapkosten en de te verwachten onderhoudskosten heb je zelf het een en ander in de hand maar gratis stroom is het niet. Die 0.12cent per kwh van de netbeheerder voorkomt ook nog eens dat je van die langdradige topics als deze moet lezen.

Dan of zonne energie SHTF proof is?

In geval van EMP ... pak je BOB en begin maar vast met lopen.

Elk ander scenario kan het heel bruikbaar zijn, stel je leefd lang na een shtf en je panelen zijn nog niet gejat en je 12v systeem is nog niet kapot dan kan je zelfs zonder accus of charge controller met een 12/24v omvormer tijdens zonne uren gebruik maken van alles wat minder dan je Wp gebruikt.

Dat prulletje controller van de hornbach voorkomt dan dat je het 12V systeem kapot brand door 20v erdoorheen te drukken. Hmmm ineens 90 Euro minder weggegooid.

Maargoed voordat shtf heb je er veel meer aan. Denk aan geheime plekjes waar geen openbare verlichting of hoogspannings masten te bekennen zijn. Een harspel rollen uit de camper en even een aantal zaagsnede met een 240V 1200watt cirkelzaag prima te doen, boren op snoer met een 900watt hamerboor in je gewapendbetonne bunker ook geen probleem.
6000L per uur 1400 watt pomp voor een uurtje waterglijbaan ook mogelijk.

Mocht je tekort komen of telang moeten wachten om bij te laden is het bijzetten van 200 Wp vouw panelen zo gepiept. Die kunnen efficiënter zijn dan de dak panelen als je ze netjes op de zon richt elke 2 uur.

Zo even nalezen even kijken wat ik nog mis

Natuurlijk zijn er grenzen, denk dat de meeste zich afvragen of een airco mogelijk is, kort antwoord nee.
Tenzij er een airco bestaat die niet meer dan 500w gebruikt. En dan nog niet de hele nacht door laten draaien.
Hetzelfde voor elektrisch verwarmen alhoewel ik nog heel graag een infrarood verwarmings paneel wil testen, ik heb ze al eens gezien met een verbruik van maar 150w en omdat een camper een kleine ruimte is zou het best haalbaar kunnen zijn.
Een elektrische doorstroomboiler is ook geen optie. En electrisch koken kan wel maar beperkt jezelf tot 1000 watt.

Denk dat het wel duidelijk is dat je niet een vaatwasser en een wasmachine en een wasdroger en een strijkbout en de waterkoker en de krultang tegelijk moet willen aanzetten. Das bij elkaar in een gemiddelde situatie al 12kwh op 240V dus 12000÷12=1000a ofwel als mijn kabels niet smelten en mijn omvormers niet ontploffen kan ik dat minder dan 30min volhouden. Bij 15 min zijn m'n accu's al op 50%.

Maar vergeet niet er zijn voor kampeerders ook wasmachines die ipv 2000 of 2300w maar 300w gebruiken. Deze verwarmen geen water maar dat kan je met bijvoorbeeld zonneboilers wel doen tot 65c, drogen gewoon aan een lijntje zoals vroegah.
Strijken wordt netjes vouwen en hopen dat niemand het ziet, stijl haar is ook mooi en thee kan je op gas ook opzetten. Zo hoeven we de brandweer ook niet te bellen.

Ik ga het hierbij laten denk ik
Hoop dat mensen in iedergeval 100e besparen door dezelfde controller via de link te kopen dan heb ik niet voor niks zere duimen van het tikken.
Groet David
 

Candyman

Diehard Prepper
Ik heb een Chevrolet als camper, ik heb weinig ervaring met kamperen maar wel met elektra.
Het nadeel met 2e hands campers is dat de vorige eigenaren er apparatuur inbouwen en bij verkoop halen ze de apparatuur er uit maar de kabels laten ze zitten.
Dat is gevaarlijk, ik ben 2 maanden met de elektra bezig geweest in mijn camper en ik heb er 7KG aan overbodige kabels uit gehaald.
Bij aliexpress heb ik een 2kw omvormer gekocht met ingebouwde acculader.
Die omvormer zit in aangesloten op de startaccu maar op de accessoireaccu.
Als de wagen stil staat heb ik gewoon 220V en ik hoef niet bang te zijn dat de wagen niet meer start.
Zodra de motor aangaat gaat de dynamo beide accu's opladen en als ik op een camping de stekker erin doe gaat de omvormer ook de accessoireaccu opladen.
-edit- mij accessoireaccu is 240AH
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Zo dus.

Maarja 750Wp wat is dat dan plat en niet ideaal gemonteerd?
Nauw...ongeveer 350 tot 450 watt maar laten we roepen 400 watt voor een makkelijk voorbeeld.
Nu hebben we per 24 uur een gebruik van 1000 watt en per uur oplaadcapaciteit van 400 watt dat betekend dat ik na 2.5 uur laden al klaar ben met 24uur koelkast verbruik compenseren.

Ander voorbeeld ik heb volle accus.
Het is 11:00 en ik heb zin in pizza.
Ik start mijn 800 watt oven en stop mijn pizza daar 1 uur in.
Om 12:00 is mijn verkoolde pizza klaar en mijn accus zijn 400 watt leger.
13:00 mijn accus zijn vol.

Zo ongeveer dan.

Is je berekening wel juist?

Je panelen/mppt leveren weleenswaar laten we zeggen 400 watt maar dat is bij 30V ongeveer.

Je verbruikt 1000 watt bij 240V (omvormer).

Watt = Volt x Ampere

Het beste kun je dus het verbruik en opbrengsten naar Amperes berekenen.

Je accu heeft 500Ah en daar kun je er 250 van gebruiken. Je ijskast gebruikt hier ongeveer 4A per uur van dus na 82,5 uur zit je hieraan als je niet bij kunt laden.
 

Arie

Diehard Prepper
@Harry Nack jij schreef 400w bij 30v maar maar het vermogen blijft het zelfde zowel op 12v als 24v of hoger.
Dat bedoelde ik.
Ik vind met stromen rekenen ook overzichtelijker als het gaat om installaties met een accu.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Volgens mij is @Rataplan ook met een mobiel project bezig. Zelf twijfel ik nog tussen een Camper of een Trailer/Tiny House. Daar kan ik nog ff over nadenken omdat er eerst een prio 1 project komt, de nieuwe BOL/BIL.


@Harry Nack
Wanneer jij volledig in Spanje zou wonen en je kan daar een auto op naam krijgen, dan zou ik zeker eens naar de combi 4x4 pick-up( s) en afzetunit kijken. Met die onverharde bergwegen daar ben je gauw beperkt met een camper of het moet bijv. een unimog worden. 4x4 is goedkoop daar ivm belasting hier in NL en ook goed inzetbaar op de finca etc.
Het is tenslotte voor iets tijdelijks toch ( shtf)?


Mijn project, neem aan dat je de camper bedoeld, was al begonnen voor ik überhaupt op het vorige forum zat.( is een topic van)
Ondertussen ben ik voor de derde keer de binnenkant aan het verbouwen en in tegenstelling tot @David ga ik voor (60ltr vaste tank) lpg koelen, koken en verwarmen.
Heb ruimte genoeg voor nog een tank wanneer ik dat zou willen, daarnaast krijgt de kachel nog een losse backup gasfles en heb ik nog van die blauwe tankjes voor nood om te koken.
Achterop heb ik een mobiele houtkachel ( wildo) icl houtvoorraad die is in te zetten om te koken/verwarmen.
Ik heb een huishoudaccu ( worden er 2) en een eenvoudige omvormer, genoeg voor een lampje ( led, die ook aanwezig is op batterijen), telefoon, laptop, muziek, niet te zwaar elektrisch gereedschap etc.
Deze wordt geladen tijdens het rijden ( toekomst).

Zonnepanelen met toebehoren staan niet direct als prio op hier, ik hou het voorlopig liever basic.
Zie een koelkast etc niet als iets wat ik nodig heb tijdens of direct na een shtf, er is genoeg te eten en drinken wat buitenom de koelkast kan.
Voor lange tijd off grid in normale omstandigheden is het gewoon erg fijn wanneer dat wel kan, daarom volg ik dit topic ook.
Ik wil niet enkel en alleen de focus op shtf proof leggen, maar enigzins rekening mee houden is uiteraard wel verstandig.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
@Rataplan, klopt wat je zegt wegenbelasting (max 120€/jaar) en diesel (1.11€ momenteel) zijn een stuk goedkoper in Spanje. Ik heb dan ook al wat auto's op Spaans kenteken staan en nog maar één op Nederlands.

Mijn gedachten zijn om een zware 3500 kg trailer te voorzien van een soort van Tiny house. Alleen moet het wat aërodynamischer worden dan de meeste huisjes. Ik denk aan een schaftkeet voor snel verkeer en die omtoveren tot sleurhut.

Mijn Nissan 4x4 met 3 liter motor trekt die iedere berg over als het moet. Echter vind ik de prijzen van zo'n keet of onderstel zo belachelijk hoog, dat je zou overwegen aan een oud campertje te beginnen.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
@Harry Nack waarom niet gelijk een aanhanger met bak? Scheelt weer schaftkeet van zijn onderstel slopen en op een ander zetten.

Er zijn schaftketen gekeurd voor snelverkeer met 3500kg assen (eigenlijk 2x 1800 kg) met stevige een kunststof opbouw. Deze weegt ledig nog geen 750kg, dus kun je er 2750kg aan spullen inbouwen c.q. meenemen. Ze zijn volledig geisoleerd met schuim tegen warmte en kou.

Ze zijn 2.20 tot 2.50 breed en 5 tot 6 meter lang. Ideaal voor preppers dus.
 
J

J.J

Gast
Ha leuk @David dit is dan je eerste echte Topic.
Ben echt benieuwd hoe het zich zal ontwikkelen.:thumbsup::thumbsup::thumbsup:
 
J

J.J

Gast
Waar ik me vooral aan stoor is veiligheid en beveiliging, vooral sloten en ramen dat is allemaal vooral voor een gemiddelde boef een peulenschil.
Ja je kan extra sloten plaatsen maar dan trek je de deur uit het kozijn ipv het slot stuk...hetzelfde voor ramen daar druk je zo doorheen en vervanging is alles behalve goedkoop.
Camera's zijn geweldig dan kan je achteraf zien hoe je bestolen wordt als je het geluk hebt dat de hele caravan niet is meegenomen.
Vooral na een shtf is een camper of caravan een makkelijk doelwit, slecht te verstoppen en altijd wel iets waardevols of bruikbaars te vinden in zo'n ding. Ongeveer vergelijkbaar met over de markt lopen met een goed gevulde beurs half uit je zak stekend.

In een camper of caravan heb je net als met een huis heel veel vrijheid met betrekking tot verbouwen en verbeteren, zolang je alles binnen de muren doet zijn er bijna geen regels.
En afhankelijk van de kg totaal massa kan je voor aanschaf al uitrekenen of al je specifieke wensen haalbaar zijn.

Daarnaast ipv een enkel huis of huis met tuin is het door de mobiliteit mogelijk meerdere locaties te cultiveren tot thuishavens, is de ene locatie onveilig heb je nog wat achter de hand.
Waar je bij een vast huis eigenlijk jezelf indamt.

Beveiliging zeker anti inbraak, word best een serieus deel.
Beste @David wil je een camper waar men pas met heel veel moeite in komt, maak iets moois van de camper die je nu hebt verdien er leuk aan en koop een geldtransport wagen, en bouw die op tot camper, maak het bekleed het met spul waar een goedkope kamper mee bekleed is zodat hij er minder aantrekkelijk uit ziet.
Zorg ook dat het van uit de raampjes er niet te geavanceerd uitziet.
 

David

Elementary prepper
Beste @David wil je een camper waar men pas met heel veel moeite in komt, maak iets moois van de camper die je nu hebt verdien er leuk aan en koop een geldtransport wagen, en bouw die op tot camper, maak het bekleed het met spul waar een goedkope kamper mee bekleed is zodat hij er minder aantrekkelijk uit ziet.
Zorg ook dat het van uit de raampjes er niet te geavanceerd uitziet.

Ha ja...kwaliteit is zwaar, en 3500kg is echt een belemmering, maar die expeditie voertuigen zijn wel heel erg sexy.
Meschien wel sexy genoeg toch ooit een groot rijbewijs te overwegen.
Maar inderdaad eerst dit project af en daar eens 4 jaar van genieten dan heb ik genoeg ervaring opgedaan om de stap naar zo'n voertuig te maken.
 
Bovenaan