• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Blikken; houdbaarheid en roest

Hey, even voor een nieuw draadje, dit kon ik verder op het forum niet vinden :)

Sommige blikjes hebben wel eens een zeer dunne plastic binnenkant, dit is voornamelijk het geval bij frisdranken en koolzuurhoudende dranken, dit is om oxidatie tegen te gaan van het blik. Dit betekent dus dat roest niet in je drinken zal komen, en in het geval dat het rond het lipje zit kun ej ergens anders 2 gaten prikken om het drankje eruit te halen.

Deze zijn daardoor dus erg goed houdbaar, en door erg hoge suikergehaltes hebben ze vaak lange houdbaarheidsdata en geven ze vaak een goede energie-boost(Oke en de low daarvan is niet erg geweldig maar als je snel hout moet hakken of wat dan ook is het best handig)

Ik denk dat dit best straight-forward is maar ik zag een tijdje terug iemand die niet wist wat hij in moest slaan voor drinken. Ik heb zelf nu 72 blikjes suikervrije energy staan(THT 05-2020, maar die gaan dus echt veel langer mee)(Sorry moest er even mee pronken:thumbsup:)

Zijn er meer soorten voedsel waarvan de binnenkant een coating heeft?
 
Oke vergat dus te zeggen dat je bijvoorbeeld een tray van 24 blikjes Sourcy Rood voor 10 euro kan kopen. Dit is natuurlijk niet spotgoedkoop maar voor de mensen die prikwater fancy'en over gewone flessen water.
 

Ray

SHTF Expert
Alle blikken hebben een laagje aan de binnenkant, dat is standaard gelukkig. :)

Vroeger werden blikken vertind, tegenwoordig zit er een laagje plastic in, soms zichtbaar als witte laag. Frisdrank blikjes zijn meestal van aluminium en ook dat zou snel oplossen bij koolzuurhoudende dranken, het laagje is alleen meestal niet zichtbaar maar doorzichtig.

Voedsel in blik en glas is veel langer houdbaar dan de THT datum, meestal jaren over datum, misschien wel decennia.
Er zijn diverse topics over de houdbaarheid en over blik.

https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/hoe-bewaren-van-blikvoer.3880/
https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/het-beste-blikvoer-topic.4476/
https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/ingeblikt-water-na-65-jaar.4809/#post-104171

Ervaringen met voedsel over de THT datum: https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/wat-hebben-jullie-gegeten-voorbij-de-tht-datum.896/

Het handigste is om je voorraad te rouleren. Als je toch elke week twee blikjes opdrinkt, is je voorraad van 100 blikjes nooit ouder dan een jaar.

Qua drinken is het handig om water op te slaan, daar zijn ook diverse draadjes over. Water kun je eventueel lekker maken met poedertjes of ranja, dat is ook prima houdbaar.

Het is ook maar net waar je voor prept. Een verstoring die binnen dagen is opgelost of weken, wellicht ga je er van uit dat je maanden lang voor jezelf moet zorgen? Dat bepaalt nogal wat je in je prepvoorraad stopt.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Ik dacht dat het coaten onderandere is om te voorkomen dat de nikkel uit uit het blik in het eten komt.
 

Ray

SHTF Expert
Wat voor metaal dan ook (blik zal idd een legering zijn), in contact met voedsel of drank ga je dat wel proeven. Vaak is de inhoud licht zurig en dan lost er altijd wat metaal in je voedsel of drank op en dat is niet de bedoeling.
 

martin

Mankinds only hope
Dit betekent dus dat roest niet in je drinken zal komen, en in het geval dat het rond het lipje zit kun ej ergens anders 2 gaten prikken om het drankje eruit te halen.

Het werkt iets anders.
Die coating zit er op om de kans op een chemische reactie tussen de inhoud en het blikje (van aluminium) te minimaliseren.
Zodra je roestvorming zou krijgen in je blikje (of in een ander conserven blik) ben je echt te laat.
In een omgeving zonder zuurstof is het sowieso onmogelijk om roestvorming te verkrijgen.

Ik heb ooit een post gemaakt over blikje bronwater +- 20 jaar over datum

https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/preptest-blikje-bronwater-15-jaar-over-de-tht.1518/

Maar het is slimmer om een waterfilter aan te schaffen i.p.v. een blik voorraad aan water aan te leggen.
(ok, een tray blikjes kan nooit kwaad)
 

Ray

SHTF Expert
Met cola is dat al helemaal nodig. Ipv echt extract uit coca blaadjes (cocaïne) wordt die pittige smaak nu verkregen door er fosforzuur aan toe te voegen. Fosforzuur is nogal reactief met metalen, glazuur en in sterke concentraties wordt het zelfs gebruikt door glazenwassers, om ingebeten vogelstront te verwijderen. Die vogelstront tast het glas aan waardoor het wazig wordt en met geconcentreerd fosforzuur verwijder je echt een dun laagje van het glas.

Alle blikken hebben zo'n laagje. Sommigen een zichtbaar wit laagje (veel voedselblikken), sommigen een doorzichtig laagje. En dat laagje is nogal wat over te doen geweest omdat deze weekmakers bevatten, eentje daarvan is Bisfenol-A, het bekende en verfoeide BPA.
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb ooit eens een oven gemaakt om frisdrank blikjes om te smelten voor de aluminium.
Wat bleek dat amper 2% van mijn ingezamelde blikjes uit aluminium bestond de rest uit blik.
Dat kan je zien aan blikjes die in de straatbern liggen. Wat oudere vertonen roest vorming.

Cloe van dit verhaal.
Project om blikjes om te smelten mislukt.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
dit is om oxidatie tegen te gaan van het blik. Dit betekent dus dat roest niet in je drinken zal komen, en in het geval dat het rond het lipje zit kun ej ergens anders 2 gaten prikken om het drankje eruit te halen.

Hoe zit het dan als de roest aan de buitenkant van het blik zit. En het roesten naar binnen toe is gegaan. Klopt het bovenstaande dan wel ?
 

Ray

SHTF Expert
Geen idee hoelang dat goed gaat @Tanfana, roest zet uit en kan het plastic laagje perforeren. Dat zou je echt proefondervindelijk moeten testen.
 
Er zijn diverse topics over de houdbaarheid en over blik.
Oeps, die had ik dan helaas niet gezien, vergeef me, ben nieuw hier :confused:

Hoe zit het dan als de roest aan de buitenkant van het blik zit. En het roesten naar binnen toe is gegaan. Klopt het bovenstaande dan wel ?
Lijkt mij van wel... Natuurlijk als het hele blik op is gegaan aan roest en overal lekt heb je er niks aan, maar daar is die coating dus voor.

Oeps dus, net te weinig research gedaan:(
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Oeps, die had ik dan helaas niet gezien, vergeef me, ben nieuw hier :confused:
Lijkt mij van wel... Natuurlijk als het hele blik op is gegaan aan roest en overal lekt heb je er niks aan, maar daar is die coating dus voor.
Oeps dus, net te weinig research gedaan:(
Dat geeft niet, het is altijd even wennen zo'n nieuw forum. :)
 

Ray

SHTF Expert
Ik heb ooit eens een oven gemaakt om frisdrank blikjes om te smelten voor de aluminium.
Wat bleek dat amper 2% van mijn ingezamelde blikjes uit aluminium bestond de rest uit blik.
Dat kan je zien aan blikjes die in de straatbern liggen. Wat oudere vertonen roest vorming.

Cloe van dit verhaal.
Project om blikjes om te smelten mislukt.

Idd, tegenwoordig blijkt het allemaal een ijzerlegering te zijn, geen aluminium. Wat voor legering het precies is, kan ik nog steeds maar niet vinden. Waarschijnlijk eentje met wat fine tuning zodat het persen van die blikjes makkelijk gaat.
 
Bovenaan