• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

BOL in je eigen achtertuin?!?!

Marcogs

Senior Prepper
Klinkt dit raar? Nou in mijn oren in eerste instantie zeker. Je huis en je BOL op (in mijn geval) nog geen 10meter van elkaar.
Hoe kom ik er op:
  • Een BOL ergens afgelegen brengt vele uitdagingen met zich mee, aangezien je er een groot deel van het jaar waarschijnlijk niet bent
  • In geval van een SHTF moet je daar ook nog maar eens zien te geraken. (met vrouw honden en andere dingen die je toch nog in je wagen stopt)
  • De kosten voor een BOL lopen (ook al bouw je dit in de loop van de tijd geleidelijk op) al snel op naar een substantieel bedrag.
Zo zou ik nog wel even door kunnen gaan, maar in mijn ogen zijn dit een paar hordes waar ik gevoelsmatig tegenaan loop.
Ook ik heb lopen kijken naar een stekkie, waar ik met m'n gezin naartoe zou kunnen als de pleuris uitbreekt. Nou wil het geval dat ik in mijn tuin een werkplaats heb met de afmeting van een bescheiden huis. Daar ben ik bijna elke avond aan het werk. Daarnaast heb ik een groententuin, ik heb een 800liter regenwateropvang, generator, enz, enz. Hier sla ik ook al mijn prep spullen op, dus was kwam het idee als vanzelf boven borrelen.

Waarom dan niet gewoon in huis. Ja dat is idd een goede vraag. Het antwoord hierop is nogal "versnippert", maar de hoofdreden is dat ik denk dat ik in deze lokatie een beter overzicht/uitzicht heb op de wereld om me heen. Ik voel me veiliger als ik wel iedereen kan zien, maar niet iedereen mij als ik dat niet wil.

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er zeker wel meerdere mensen zijn die in de gelegenheid zijn of de mogelijkheid hebben om dit uit te voeren. Denk aan boeren, gebouwbeheerders, Campingeigenaren, enz.

Begrijp me goed dat ik diepe bewondering heb voor de mannen en vrouwen die wel ergens in de middle of nowhere een BOL opzetten en daar hun ziel en zaligheid in steken.
Ik kies daar op dit moment niet voor om bovenstaande reden.


Ik ben benieuwd of dit topic draagvlak heeft en zie alle reacties graag tegemoed.
 

petroman

SHTF Expert
Klinkt dit raar?

Ja en nee.
Wat vraag je nu eigenlijk ?
Bevestiging van een keuze die je eigenlijk al gemaakt hebt ?
Je geeft niet aan wat je dan precies verstaat onder die extra locatie achterin je tuin.

Ik loop wel eens te dromen over een nieuwe schuur. Dan zou ik daar een stevige kelder onder laten bouwen.
Dat zou dan een concreet iets zijn. En een goed alternatief (denk ik).

Dus antwoord ja of nee is afhankelijk van wat je dan in je tuin bouwt.
Anders is het gewoon een thuisblijvert. (engels bug in, stay home)
 
F

frans81

Gast
Zoals al op vele plekken op Aarde is een BOL aan huis of op eigen land helemaal niets Apparts, toch .

Velen hebben aangepaste containers ingegraven , ondergrondse ( mini ) bunkers gebouwd .

Natuurlijk is dat een hele andere setting en heeft ook dat zijn nadelen .
Is het in NL echt goed mis en tot in zeer hoge regionen, dan zal het ook elders niet veel beter zijn .
En dan bied in BOL in het buitenland ook geen garantie op safety .

Je hebt hoe dan ook kennis nodig , veel kennis en noodzakelijke Skills onder de knie .
En een dosis geluk . Plaatselijke Situaties kun je ook soms naar je hand zetten .

En dat kan op eigen erf en als niet buitenlander in ander land vaak ook nog veel beter.

Succes met je plaatselijke BOL
 

Ray

SHTF Expert
Voor de meeste preppers is een echte BOL een financieel niet te realiseren wens, maar weinigen hebben het geld en de mogelijkheid daarvoor. Gelukkig geldt voor 98% van de crises dat thuis blijven de beste optie is. Punt blijft wel dat voor die andere gevallen je juist veel afstand wil tussen BIL en BOL en dat ook precies het grote voordeel is van een BOL.

- Overstroming of andere natuurrampen
- Bombardement/oorlog
- Ongeluk chemische toestanden
- Aanslag met vuile bommen
- Chaos en wetteloosheid door wat voor crisis dan ook

Het is eigenlijk de definitie van een BOL, dat deze niet op dezelfde plek is, ik zou het eerder een verbetering van je BIL noemen.
 

logan1202

Prepper goeroe
Een BOL heb je voor de redenen die @Ray hierboven beschrijft. Dus wat dat aan gaat heb je aan een BOL 10 meter van je huis niets. Dat je er een soort van "safe room" van maakt is wat anders. En dan komt weer de vraag wat je verwacht? En natuurlijk een kostenplaatje.
En daarbij hoeft een BOL naar mijn mening niet in het midden van niets te zijn. Een (sta)caravan in Drente is voor iemand uit de randstad een prima BOL.
En je kan er vakantie houden, dus kan je er ook een hoop plezier van hebben zonder SHTF.
 
F

forumlid 1447

Gast
Bug out is in 98% van de tijd, geen verstandige optie.
Inschatting op elk moment is belangrijk, maar ik verwacht toch echt thuis te blijven.
Europa ontvluchten is volgens mij uitgesloten,
en anders in buitenland achter de reeën aan met 500.000 man?
Denk dat ik hier beter overleef.
Heb een plaats gecreëerd, om buitenshuis te kunnen slapen.
Brand, dak instorting etc.
De grote SHTF situatie die ik verwacht zijn van dien aard,
dat ik beter thuis blijf.
Smidse, water ontsmetten, tuinieren, droog zitten, warm zitten, gereedschap,
voedsel voorraad, drinken, slapen, thuis heb ik dat allemaal.
Je schuur als uitwijkplaats voor als het huis iets overkomt,
is nog niet zo dom.
Zorg alleen dat de buurt en familie het niet weet, voor je het weet komen ze bij jou wonen.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
- Overstroming of andere natuurrampen >> bij storm, aardbevingen zoek je direct de veiligheid op en ga je niet kilometers reizen
- Bombardement/oorlog >> die kans is in NL erg klein
- Ongeluk chemische toestanden >> (zie hieronder)
- Aanslag met vuile bommen >> bij deze twee zoek je ook direct de veiligheid op, is vaak ook lokaal van aard
- Chaos en wetteloosheid door wat voor crisis dan ook >> dan ga je toch niet reizen ?

Mijn idee, als je een echt veilige plek hebt op je grondstuk, in de directe buurt, dan is dat bij plotselinge rampen die vaak kortstondig duren de beste optie.
Bij watersnood ben je de klos, maar daar heb je ook over nagedacht en vertrekt naar zolder.
Probleem bij een locatie elders is dat je de tijd moet hebben om er veilig te kunnen komen. Dus wanneer vertrek je ?
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
@Marcogs Als ware prepper wil je toch op zaken voorbereid zijn? Volgens mij moet je dan ook als je geen (eigen) BOL hebt, toch nadenken over je plan wat je gaat doen op het moment dat het voor je leven onmogelijk is om in/bij je eigen huis te blijven. Natuurlijk gaan we allemaal bij voorkeur voor de Bug In als dat kan... Maar wat ga je doen voor de situaties waarbij dat niet kan?
(overigens, ik schrijf "je" maar ik bedoel het in de zin van "men", niet perse jij persoonlijk... iedereen heeft natuurlijk eigen mening, eigen prioriteiten, eigen plannen)

BOL hoeft overigens helemaal niet perse veel te kosten of "in the middle of nowhere" te zijn. Jij schrijft "familie heb ik geen last van", maar bij mij is het primaire Bug Out plan juist gebaseerd op bij familie intrekken. Andersom zou ik ook hetzelfde voor hen doen.
 

Henk88

Diehard Prepper
Ik vind het helemaal geen gek idee om je BOL dicht bij huis te zoeken aangezien je daar toch het meeste zult zijn. Mij lijkt zelf ook het nadeel van een BOL verder weg dat dit ook niet altijd een veilige plek hoeft te zijn. Stel er is een overstroming in Noord-Europa dan kan je BOL in Noord-Frankrijk daar ook last van hebben. Natuurlijk is dat anders als je BOL aan de andere kant van de wereld maar ook dan zijn er dingen zoals het coronavirus waar je niet altijd van kunt ontsnappen, ook niet aan de andere kant van de wereld. En de praktijk wijst uit dat Europa nog best wel veilig is qua leefklimaat en orde/regelgeving.

Ik zie zelf dan ook nog steeds de meeste potentie in een mobiele BOL. Iets als een camper, een zeilbootje of voor mijn part een (overdekte)bakfiets gecombineerd met een aantal kleine stukjes kampeer of bosgrond of tuinen van bekenden/familie dichtbij en verderweg waar je mag bivakkeren als het nodig is. Je kunt dan alles meenemen wat nodig is om langere tijd van huis te blijven en een paar weken voedsel vs. max 72 uur met een BOB. en je hebt de flexibiliteit om naar verschillende plekken/adressen te gaan zonder er echte faciliteiten te hoeven hebben behalve stromend water en een veilig plekje om te staan.

Enig nadeel van deze strategie is dat je erg afhankelijk bent van dit voertuig om weg te komen en bij een acuut incident kan dat lastig zijn, bovendien zul je meestal enigszins opvallen. Daarom zou het mooiste zijn als je iets hybride kon maken zoals een elektrische bakfiets die licht genoeg is dat je hem ook nog op een zware rubberen opblaasboot kan vervoeren. Helemaal mooi zou zijn als je bijvoorbeeld aan de elektrische bakfiets een peddelconstructie kan maken zodat je ook nog aandrijving hebt op het water zonder extra motor. Een stap groter zou natuurlijk nog mooiere zijn; een zeilboot met een elektromotor op zonne-energie en een minicampertje op het dek. Maargoed zulk soort dingen zijn voorlopig nog fantasie en buiten budget. :fluit::lol:
 

Prepfarmer

Senior Prepper
Ja hier het zelfde. Ik heb een boerderij met 80 melk koeien. Meerdere gebouwen op het erf zoals 2 stallen 1 garage 1 woonhuis en 1 oude gierput die nu een bunker is geworden. Opzich redelijk afgelegen en voldoende opslag van water en voedsel om het seffies uit te zingen.

Alleen heb ik meerdere toegangs wegen naar de boerderij hoe kan ik ze efficiënt en snel afsluiten zonder de bank te breken. Iemand een goede tip?

Verder heb ik nog toekomst ideeën zo lijkt het me heel leuk om een stuk weiland kleine 2,5 km lang te gebruiken als gras landingsbaan met een beetje klein vliegtuig erbij dan heb je een bug out plane lijkt me super cool :cool: maar nog effe buiten budget haha.
 

petroman

SHTF Expert
@Henk88, jij zoekt dus een elektrische camper die ook kan varen !
images


Maar qua niet opvallen denk ik dat dat niet gaat lukken.
 

Henk88

Diehard Prepper
Een bug out vliegtuig minder zal opvallen hahahaha

maar misschien kan je het serieus overwegen een bug out vliegtuig
Nouja, ik ben verbaasd over alle technische mogelijkheden, licht offtopic, maar er bestaat dus werkende prototypes van bijvoorbeeld een vliegtuig wat aangedreven kan worden door spierkracht en zelfs een helikopter op spierkracht.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtfiets
https://en.wikipedia.org/wiki/Human-powered_helicopter
Hoe gaaf zou het zijn als je een bug out vliegtuig had wat niet afhankelijk was van brandstof maar gewoon fietsend de lucht in kan. Een ander voorbeeld is de houtgas auto https://www.lowtechmagazine.be/2010/01/houtgas-als-alternatieve-brandstof-voor-autos.html waarmee je oudere benzineauto's zou kunnen ombouwen om te rijden op een hernieuwbare energiebron als hout.

Het is jammer dat veel van deze dingen duur zijn om te bouwen en dat de regels het vaak niet toelaten. Maar je zou technisch gezien al best ver kunnen komen met een zelfvoorzienend voertuig aangedreven door zonne-energie of spierkracht wat hybride zou kunnen zijn op land in het water of de lucht. Vanuit preppersoogpunt best interessant.
 

petroman

SHTF Expert
:off:
mens aangedreven voertuigen hebben een grrot nadeel: je kan niets menemen, zelfs je leatherman maakt het totaal gewicht hoger.
Alleen een fiets functioneert en is in het verleden ook als zodanig getest door de duitsers rond '45.
Als je kijkt naar alle natuurrampen de laatste jarenw aarbij de mens moest vluchten dan zie je overvolle verstopte wegen.
On topic: een schuilplek thuis is logisch en bereikbaar, één verder weg, daar moet je op tijd voor alle anderen heen.
 
Bovenaan