• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Brood bakken, in de broodbakmachine

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik bak mijn eigen brood. Ik kan dat op vele manieren doen, zelf kneden en afbakken in de oven, in de broodbakmachine, in de Dutch Oven, in een wonderpan. Voor het gemak en omdat ik nu gewoon wel elektriciteit heb (want geen SHTF), doe ik het meestal in de broodbakmachine.
Simpeler kan het eigenlijk niet. Het allersimpelst is met broodbakmix. Je koopt een pak bakmix, doet dat in de machine, vult dat aan met aanbevolen hoeveelheid water en zet de machine aan. De machine doet alles.
Of je gebruikt meel, liefst van de molen, weegt hoeveelheid af en doet dat in de machine, water erbij, zout, suiker, gist en zet de machine aan.
De machine zorgt voor het kneden, en het rijzen en het bakken.



Maar welke machine moet je dan hebben?
Ik heb een machine gekocht die lang meegaat.
De Panasonic SD-2500 en de SD-2501 werden door mijn molenaar aanbevolen en zijn de beste machines in deze prijsklasse en als zodanig meerdere malen door de Consumentenbond bekroond.

Specificaties SD-2500WXE

  • 550 Watt vermogen
  • Beveiliging bij stroomonderbreking
  • Automatische herinitialisatie van de motor
  • Pan met anti-aanbaklaag
  • 9 programma’s
  • Timerfunctie
  • Regelbare korstkleur en broodgrootte (3 standen)
  • Speciaal glutenvrij programma

    Specificaties SD-2501WXE
  • Als vorige
  • Dispenser voor automatisch toevoegen rozijnen en/of notenvulling
  • 2 extra programma's (o.a. roggebrood)

Ik heb ook een broodbakmachine van de Aldi gehad, en ook daar kon ik prima brood mee bakken. Dus je hoeft echt niet voor de dure variant te gaan. Wel was die van de Aldi na twee jaar op...en deze Panasonic heb ik al vijf jaar.
De broodbakmachine van Panasonic kan ook alleen het deeg maken en laten rijzen doen, zodat ik er kleine bolletjes van kan maken voor in de oven.

Ik zie de SD2500WXE te koop voor 112 euro.
In een oude Aldifolder zie ik een broodbakmachine van rond de 50 euro.Als je net begint is dat een prima start...wordt het niks dan heb je geen kapitaal uitgegeven, blijf je consequent bakken dan ga je als de broodbakmachine op is, over op een beter merk.

Is het duur?
Tja, de aanschaf doet even pijn aan de portemonnee, maar ik bespaar wél op dagelijkse uitgaven. Een brood uit de winkel vind ik duur.

Hier staat een duidelijke berekening wat een brood kost als je het zelf maakt.
€1.02 voor een zelfgemaakt brood, zonder toevoegingen, lekker warm uit de broodbakmachine. Daar kan geen bakker tegenop. Per brood bespaar je zo'n 0,97 cent. Na 115 broden speel je al quite. Als je twee broden per week bakt is dat na 58 weken, iets meer dan een jaar, als je meer brood bakt al eerder.
 

AWOL

Prepper goeroe
@Stuudje kun je met zo'n machine ook halve broden bakken? Want zoveel brood eet ik niet maar ik vind het wel interessant. Is er een verschil in houdbaarheid / snelheid van uitdrogen met zelfgemaakte broden en die van een bakker cq supermarkt? (Ja ik weet je zou een brood kunnen invriezen in bijvoorbeeld plakjes maar ik heb maar een klein vriesvak.)
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vries zelf geen brood in, en vind een heel brood ook te groot...dus ik deel mijn kilo meel niet in twee, maar in drie delen, en heb mijn recept daarop aangepast. Ik snijd iets dikkere plakken dan de broodsnijmachine in de winkel, ik vind dat lekker en het scheelt ook wat beleg.

Het bewaar het brood, heel raar, in de broodbakmachine zelf, of in een theedoek gevouwen. Maar in de broodbakmachine blijft het het beste. Brood moet je nooit in de koelkast bewaren,daar wordt het oud en taai.
Voor het snijden heb ik een goedkoop broodmes bij de Appie gekocht, voor nog geen vier euro en snijdt prima. Een goed kartelmes heb je echt wel nodig. Een rooster om het brood op te storten om af te koelen heb ik ook, eigenlijk was dat een pannenonderzetter, maar het past prima onder mijn brood tijdens het afkoelen.

Zelf vind ik het bood de tweede dag het lekkerst, heel vers of warm brood heeft niet mijn voorkeur. En tja, daarna is het op...meer dagen bewaren zit er bij mij niet in. Als ik oud brood heb, verwerk ik dat in restjes-brood-recepten. Maar meestal biets ik dat brood daarvoor na feestjes en partijen bij de gastvrouw of heer :)
 

AWOL

Prepper goeroe
Broodmes heb ik, ik koop wel eens een ongesneden brood bij de bakker.
Maar als je een derde van een heel brood gebruikt, dan wordt neem ik aan het brood ook maar een derde hoog? Kun je er dan nog een boterham van snijden? Of zitten er bak blikken bij die gewoon kleiner zijn? Sorry voor de noob vragen maar ik heb er helemaal geen ervaring mee.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Normaal maak je twee broden van een kilo meel,ik maak er drie broden van. Dus het is een tweederde brood, en ja, dat is nog groot genoeg voor fatsoenlijke boterhammen.
 

Kanina

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Ik dacht dat een standaard broodbakmachine maar een half brood maakt, meer kan daar niet in. Je kunt een grotere aanschaffen voor een heel brood. Heb ik ook 1x gedaan bij de Aldi, ging na 1 brood direct weer terug vanwege het afbreken van het kneedding.
Wat ik het nadeel vind van een broodbakmachine, is dat gat in je brood nadat je dat kneedding hebt verwijderd. Dat snijd ook niet zo lekker. En het kost toch nog aardig wat stroom, elke keer dat ding een paar uur zijn werk te laten doen. Het blijft tijdens het rijsproces toch een paar uurtjes op soort van stand-by staan.

Ik persoonlijk heb liever een gewone oven, daar kunnen er, als je een grote vriezer hebt, met gemak een brood of 4 in.
Nu gebruik ik nog een broodbakblik van de Action. Daar kan ik een pak broodmix van 1 kg in verwerken tot een redelijk formaat brood. Ik haal die mix voor 89 cent bij de Lidl in Duitsland, tel uit die winst!
Ik wil graag mijn cast-iron Lodge pan binnenkort hiervoor gaan proberen, altijd beter dan een anti-aanbak blik.
Wie weet loop ik op een Kringloop ook eens tegen een wonderpan aan, dan ga ik die zeker eens proberen.

Als rooster gebruik ik er 1 die ook geschikt is voor cakes, koekjes en taarten. Mijn eerdere broodmes heb ik sinds kort ingeruild voor dat gigantische scherpe broodmes van de AH. Snijd als boter :thumbsup:
Een goed mes scheelt heel wat spierkracht!
Hier gaat het gesneden brood per 4 plakjes (Duits brood is aardig vullend) in een medium size vriezer, wij kunnen na het eten van een paar plakjes nog 6 pakjes invriezen. In de toekomst komt er zeker een grotere vriezer, gezien ik ook een grotere tuin wil.

Nog even een notitie: als je van scraps een brood gaat bakken heb je goede gist nodig!
 

petroman

SHTF Expert
Een overpeinzing:
Toen wij onze broodbakmachine kochten stond er in de gebruikshandleiding een andere hoeveelheid aangeven als dat de inhoud van een pak is.
In ons geval kon je er veel meer brood mee maken. Wij halen dus bij de meelhandelaar in het oudste deel van het dorp de ingrediënten en kieperen dat met beleid in de machine, no problemo.
Of toch soms , af en toe, rees het brood iets te ver door en zat het tegen de deksel, heeeel somms zelfs zo ver dat de deksel open ging.
Dit leidde tot het experiment: machine kneed en laat de boel rijzen. Vervolgens gaat de inhoud op een bakplaat in de voorverwarmde oven. Verrassing, je krijgt nog meer brood.
(Dit laatste is optisch bedrog want de hoeveelheid blijft hetzelfde)
Voordeel is ook dat je de kneedhaak niet uit je brood hoeft te peuteren.

Andere bijkomstigheid is het feit dat je de bak deeg kan splitsen in meerdere bollen tot bolletjes toe.
Snij er een kruis in op de bovenzijde of iets anders en laat je verrassen door het resultaat.
 

houthe

Senior Prepper
Wat ik me altijd afvraag is wat doen de ingredienten als je de machine op timer zet (zodat in de ochtend je brood klaar is)? Gaan de gist en zo niet al aan het 'werk' voor de machine begint dan?

Daarnaast heb ik ook ooit eens berekeningen gemaakt en kwam ik uit dat een brood uit een machine 77 cent kost, incl afschrijving machine en elektra. Ik gebruik dan trouwens wel simpel cheapo bloem van de Lidl (€0,39/kg). De prijs die Lewieke berekend had van €1,02 vind ik al vrij veel, zeker als je ziet dat een witbrood bij de Lidl 79 cent kost en een volkoren €1,09 , dan loont de moeite van de machine al niet meer tenzij je enkel brood bij de bakker zou halen (wat weer te duur is als er zoals hier best veel brood doorheen gaat per week).
 

petroman

SHTF Expert
Wat ik me altijd afvraag is wat doen de ingredienten als je de machine op timer zet (zodat in de ochtend je brood klaar is)? Gaan de gist en zo niet al aan het 'werk' voor de machine begint dan?

Het zal wel iets gaan werken. De vraag is ook of het "lekker" is om alle ingredienten een nacht te laten staan.
Afgezien daarvan vind ik het nooit een fijn idee dat er een apparaat aan gaat als ik nog slaap. Kans is klein maar spullen gaan kapot, maken kortsluiting etc op beroerde momenten.

Daarnaast heb ik ook ooit eens berekeningen gemaakt en kwam ik uit dat een brood uit een machine 77 cent kost, incl afschrijving machine en elektra. Ik gebruik dan trouwens wel simpel cheapo bloem van de Lidl (€0,39/kg). De prijs die Lewieke berekend had van €1,02 vind ik al vrij veel, zeker als je ziet dat een witbrood bij de Lidl 79 cent kost en een volkoren €1,09 , dan loont de moeite van de machine al niet meer tenzij je enkel brood bij de bakker zou halen (wat weer te duur is als er zoals hier best veel brood doorheen gaat per week).

Als je zelf gebakken brood gaat vergelijken met fabrieksbrood van de lidll dan hoef je geen machine te kopen.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Wat ik me altijd afvraag is wat doen de ingredienten als je de machine op timer zet (zodat in de ochtend je brood klaar is)? Gaan de gist en zo niet al aan het 'werk' voor de machine begint dan?
Ik kan met mijn machine eerst het deeg maken, daarna stopt het programma, opnieuw instellen voor bakken en kan dan de timer zetten voor het bakken. Op die manier gaat er geen smaak verloren. Dit i dus een van de voordelen van de Panasonic.

Overigens zijn er recepten waarbij je een voordeeg maakt, wat een nachtje moet staan...zo'n voordeeg heet poolish als ik toekom aan de receptenposten(in een apart broodreceptentopic) zoek ik die wel op.
 

Kanina

Diehard Prepper
Kan je altijd nog beter een no-knead bread maken, scheelt ook weer tijd.
Nog niet uitgeprobeerd, maar ik lees goede uitkomsten.
 

HenkV

Survivor
wij bakken ook regelmatig met de broodbakmachine. 's avonds klaarzetten en automatisch de volgende dag lekker brood. Hier ook een panasonic.
 

houthe

Senior Prepper
Als je zelf gebakken brood gaat vergelijken met fabrieksbrood van de lidll dan hoef je geen machine te kopen.
Overwegingen als deze gaan bij mij altijd gepaard op basis van kosten :) Ik ben niet echt een kieskeurig type, brood van de bakker smaakt altijd lekker natuurlijk, maar brood van de Lidl smaakt veel beter in mijn portemonnee, en ook daar kan ik prima mee uit. Versgebakken brood klinkt natuurlijk altijd lekkerder maar als het qua kosten duurder is dan wat ik nu uitgeef aan brood, dan is dat voor mij niet rendabel en zal ik er ook niet aan beginnen. Een andere overweging is overigens wel dat je zelf beslist wat er in je brood komt te zitten en daardoor zal het gezonder zijn dan brood uit de supermarkt, wat voor mij dan weer wel een pluspunt is. Een ander nadeel is dat je wel bakkerszout zou moeten gebruiken, gezien dat de meest voorkomende bron van jodium is (in elk geval in ons huidige dieet), maar qua kosten scheelt dat maar 1 cent per brood dus dat is dan weer niet echt een reden om het niet te doen. De relatief hoge aanschafprijs van een goede machine is voor nu het enige wat mij nog tegenhoud want wie wil er nu niet elke ochtend vers zelfgebakken brood tegen een stukprijs die lager is dan de Lidl :)
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Alleen in Nederland heerst de gedachte dat je alleen via brood eten genoeg jodium binnenkrijgt. Nederland is broodland en dat wil men zo houden.
Maar als je je even inlees blijkt dat je al redelijk wat binnenkrijgt via andere kanalen en het is vrij simpel iets toe te voegen aan je eetpatroon(zonder belachelijke kosten) waardoor je zeker goed zit qua jodiuminname.

Goede natuurlijke voedselbronnen met jodium*:
  • Gejodeerd zout
  • Goede vetten: roomboter, olijfolie, kokosolie, rode palmolie
  • Vette vis (kabeljauw, makreel, tong, koolvis)
  • Avocado’s
  • Olijven
  • Noten
  • Zeegroenten (kelp, zeewier, zeekraal)
  • Zuivelproducten (yoghurt, kaas)
  • Eieren
  • Asperges en spinazie
 

Ray

SHTF Expert
Overwegingen als deze gaan bij mij altijd gepaard op basis van kosten :) Ik ben niet echt een kieskeurig type, brood van de bakker smaakt altijd lekker natuurlijk, maar brood van de Lidl smaakt veel beter in mijn portemonnee, en ook daar kan ik prima mee uit. Versgebakken brood klinkt natuurlijk altijd lekkerder maar als het qua kosten duurder is dan wat ik nu uitgeef aan brood, dan is dat voor mij niet rendabel en zal ik er ook niet aan beginnen. Een andere overweging is overigens wel dat je zelf beslist wat er in je brood komt te zitten en daardoor zal het gezonder zijn dan brood uit de supermarkt, wat voor mij dan weer wel een pluspunt is. Een ander nadeel is dat je wel bakkerszout zou moeten gebruiken, gezien dat de meest voorkomende bron van jodium is (in elk geval in ons huidige dieet), maar qua kosten scheelt dat maar 1 cent per brood dus dat is dan weer niet echt een reden om het niet te doen. De relatief hoge aanschafprijs van een goede machine is voor nu het enige wat mij nog tegenhoud want wie wil er nu niet elke ochtend vers zelfgebakken brood tegen een stukprijs die lager is dan de Lidl :)

Is dat niet verreweg het belangrijkste argument?! Als je iets vergelijkbaars wil kopen kom je ergens in een natuurwinkel terecht die er 4,50 voor vraagt. Kun je nog precies bakken wat je het lekkerst vind ook.
Zelf eet ik zo weinig brood dat het gewoon niet praktisch is, doe zowat een maand met een heel brood in de diepvries.
 

Flos

SHTF Expert
Ik bak mijn brood op de ouderwetse manier bloem gist water en zout alles perfect afgewogen. Ik heb lang een tweede hands kneedmachine gebruikt maar die heeft de geest gegeven. Nu sta ik eenmaal per week manueel te kneden op mijn aanrecht. Hard labeur. Er zijn er maar weinig dan het verschil smaken met brood van de bakker.
Nu bak ik in een elektrische oven met heel veel toepassingen op maar ben ooit vanplan mij een buiten oven te bouwen .
 

Ray

SHTF Expert
Ik bak mijn brood op de ouderwetse manier bloem gist water en zout alles perfect afgewogen. Ik heb lang een tweede hands kneedmachine gebruikt maar die heeft de geest gegeven. Nu sta ik eenmaal per week manueel te kneden op mijn aanrecht. Hard labeur. Er zijn er maar weinig dan het verschil smaken met brood van de bakker.
Nu bak ik in een elektrische oven met heel veel toepassingen op maar ben ooit vanplan mij een buiten oven te bouwen .

Mijn moeder bakte vroeger zelf brood, ook in de tijd dat wij 'kostgangers' hadden, twee studenten die voor kost en inwoning afhankelijk waren. Van molensteen meel met blokken bakkergist.
Drie keer in de week drie broden bakken, met de hand kneden, rijzen in de buurt van de houtkachel, weer kneden, laten rusten, portioneren en kneden, weer in de vorm laten rijzen, bakken in de gasoven. Mijn moeder was onverslaanbaar in armpje drukken, dat kneden is echt zware arbeid, heel wat kerels verkeken zich daarop.
 

AWOL

Prepper goeroe
Het blijkt dat mijn moeder een broodbakmachine heeft die zij niet gebruikt dus die leen ik morgen om eens te experimenteren.
Iemand een suggestie voor een eenvoudig recept dat een goede kans van slagen heeft de eerste keer dat je een brood bakt?
Ik houd van donker brood.
 
Bovenaan