• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Laatst bewerkt:
Omdat het bijna pasen is, een recept voor matzes.


Ik ben zelf echt gek op matzes en rondom Pasen heb ik ze altijd wel in huis. Het lekkerst vind ik ze met een dikke laag roomboter en bruine basterdsuiker. Heerlijk! Na wat rondzoeken bleek het maken van matzes eigenlijk niet zo heel moeilijk. Meer dan water en bloem is het niet, er zit zelfs geen zout in. Het enige waar ik steeds op stuitte was dat de matzes moeilijk echt dun uit te rollen waren, waardoor ik tijdens verschillende pogingen met te dikke en keiharde matzes bleef zitten. Maar opeens had ik een eurekamoment! De pastamachine! Daar kan je het deeg (wat qua consistentie veel op pastadeeg lijkt) heel mooi en dun mee uitrollen. Dus duik voor deze Pasen de keuken in en bak je matzes dit jaar zelf met dit makkelijke recept!



Ingrediënten
Voor het deeg

  • 250 gr bloem
  • 140 ml water
matzes-met-de-pastamachine-1080x720.jpg


Bereiding: Matzes maken met de pastamachine
Meng de bloem met het water en kneed dit in 5 tot 10 minuten tot een soepel deeg. Verpak het deeg in plasticfolie en laat het een half uurtje rusten.

Verwarm de oven voor op 240 °C en bekleed een bakplaat met bakpapier. Neem een klein bolletje deeg (van ongeveer 30 gram) en rol dit, net als je met lasagnavellen zou doen, met de pastamachine uit. Begin op de dikste stand en ga elke keer een standje dunner. Afhankelijk van je pastamachine ga je door tot het deeg mooi dun is (bij mij stand 5 van de 8). Als het deeg erg plakt kun je nog wat extra bloem gebruiken om dit te voorkomen.

Leg het deeg op de bakplaat en prik dit regelmatig in met een vork. Bak de matzes 7 tot 12 minuten. Om te voorkomen dat de matzes tijdens de laatste paar minuten krom trekken, kun je er halverwege de baktijd een (oven)rooster opleggen. Laat de matzes afkoelen op een rooster en bewaar ze luchtdicht.

http://www.rutgerbakt.nl/recept-matzes-met-de-pastamachine/
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Nog een lekker recept, van oud brood. Dat kan alle soorten brood zijn, oud stokbrood, oud Turksbrood, oude krentenbollen...

Appel-broodpudding
Ingrediënten
  • 4 sneden oud brood
  • 2 dl hete melk
  • 2 el boter
  • 2 eieren
  • zout
  • 75 g bruine suiker
  • 1/2 theelepel kaneel
  • 1 mespunt nootmuskaat
  • 2 eetlepels rozijnen
  • 1 grote appel
  • rum
Bereiden
Snijd de korsten van het brood, rooster het en snijd het in blokjes.
Giet er de hete melk op en voeg het grootste gedeelte van de boter toe.
Laat dit 20 min.weken en week de rozijnen in wat rum.
Verwarm de oven voor op 175 gr.
Roer het broodmengsel goed door.
Beboter een vuurvaste schotel.
Klop de eieren los en snipper de appel.
Voeg eieren, appel, rozijnen, kaneel en nootmuskaat en het grootste deel van de suiker bij het geweekte brood en schep dit in de schotel.
Strooi de rest van de suiker erover en bak de broodpudding 30-40 min.in de oven.

Zelf maak ik dit altijd zonder de rum...en ik snijd geen korsten weg...soms doe ik ook kardemomkruiden erbij, of koekkruiden, in plaats van appel doe ik ander vruchten zoals banaan, je kan hiermee alle kanten wel op.
Ik maak het in een mooie aparte vorm, een 3D-siliconen taartvorm maar het kan ook in een tulbandvorm of cakevorm. Elke vorm heeft vast zijn eigen baktijd dus controleer wel of je baksel al gaar is voor je het uit de oven haalt.
Het staat heel leuk op de feestelijk gedekte tafel, en écht, het smaakt super. En dat met oud brood.

9200000002835247.jpg
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Foccacia met knoflook en rozemarijn

Wat je nodig hebt

- 500gr bloem
- 10gr zout
- 15gr suiker
- 1,5 zakje gist (circa 10gr)
- 3ooml lauw water
- 2 teentjes knoflook
- 1 of 2 takjes rozemarijn
- 50ml olijfolie extra vergine (of meer, ik kijk niet zo nauw)
- snuf grof zeezout

Bereidingstijd: 15-20 minuten
Wachttijd: 2 x 30 minuten
Oventijd: 15-20 minuten

Wat je gaat doen
Wij hebben het deeg volledig met de hand gekneed, maar uiteraard kun je hier ook de keukenmachine met deeghaken voor gebruiken.

Doe de bloem, zout, suiker en gist in een grote kom en meng door elkaar.
Giet het water erbij, meng met je handen door elkaar en begin te kneden.
Zodra het deeg van plakkerig naar compact begint te transformeren haal je het deeg uit de kom en leg je het op je aanrecht (eerst even bestuiven met bloem).
Kneed het deeg 10 minuten goed met je handen.
Smeer de bol lichtjes in met olie en leg terug in de kom.
Dek deze af en laat 30 minuten rijzen op kamertemperatuur.

Verwarm de oven voor op 220 graden. Als je geen broodsteen hebt dan verwarm je de bakplaat waar straks de focaccia op wordt gebakken ook voor.

Plet de teentjes knoflook en hak de blaadjes rozemarijn grof.
Doe deze samen met de olijfolie in een bakje en laat dit even intrekken. Dit kun je ook wat eerder op de dag doen zodat de smaak intenser wordt.

Pak je deeg en kneed dit nog een minuutje door. Rol daarna uit tot een rechthoek of cirkel van circa 2cm dik. Leg deze op bakpapier en duw met de bolle kant van je duim allemaal kuiltjes in het deeg. Verdeel daarna het olijfolie mengsel en grove zeezout erover (zonder de knoflook). Dek de focaccia af met een theedoek en laat nog 30 minuten rijzen.

Leg de focaccia op de voorverwarmde bakplaat en bak 15-20 minuten in de voorverwarmde oven totdat de bovenkant mooi goudbruin is. Laat daarna iets afkoelen en proef je eerste stuk als het nog lauw is. Genieten!


Zelf-focaccia-maken_1-680x450.jpg

Dit basisrecept komt van: http://www.francescakookt.nl/zelf-focaccia-maken/

Zelf kneus ik de knoflooktenen in de vijzel, doe daar de olie en rozemarijnen en grof zout bij en laat de smaken lekker intrekken.
Ik maak altijd de helft van dit recept, en ik gebruik een grote taartvorm om de focaccia in te maken. Deeg erin, dan met de vingertoppen kuiltjes maken, doek erover en nog even laten rijzen, en dan kiep ik de inhoud van de vijzel erop. Dat verdeel ik over de hele bovenkant en ik zorg dat het goed in de kuiltjes kan. Als je het net als ik in een taartvorm maakt, kan je het deeg ook vantevoren klaarmaken en in de oven zetten als bezoek arriveert. Je kan dan heerlijke warme focaccia serveren.
 
D

Deleted member 192

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Overal toepasbaar deeg.

700 gram meel.
Mag alle soorten zijn, patentmeel, volkoren etc.
1 zakje gist
schep(je) suiker, mag bruine, riet etc suiker zijn.
zout
scheutje olijfolie.

Pak een bakje, doe daar ongever 100ml lauw water in, en gooi het zakje gist erin.
Neem een schep(je) suiker en gooi dat bij de gist.
Suiker hoeft niet, maar dat moet je zelf maar proberen.


Roer het geheel ff door tot de suiker is opgelost en laat het een minuutje of 10 staan.
De gist gaat nu leven...!

Maak een mooie berg van de meel, en maak een deuk in het midden. Een soort kommetje maak je ervan. Een meertje met een dijk erom heen.:)
Scheut olijfolie in het midden.
Strooi wat zout aan de buitenkant van de berg.
Doe nu de opgeloste gist in het midden van de berg.

Begin langzaam vanuit het midden de vloeistof met het meel te vermengen.
Net zolang totdat alles met elkaar vermengd is, als nodig doe je er wat lauw water extra bij.
Uiteindelijk moet het deeg, wat het nu is, net niet meer aan je handen plakken.

Zet het deeg weg in een kom, en dek deze af met een vochtige doek.
Hoe langer je het laat staan, hoe luchtiger het deeg.
Ik houd een 1 uur tot anderhalf aan.

Je hebt nu perfect deeg voor een pizzabodem, of voor brood.
Als je pizza maakt, kan je kiezen voor de italiaanse(platte) bodem, door met een deegroller het deeg uit te rollen.
Je krijgt dan dun deeg.

Wil je geen platte bodem, maak een bal van het deeg, duw deze plat, en duw met je handen het deeg rustig naar buiten.
Draai het deeg steeds rond, totdat je jouw grootte bereikt heb.
Laat het ff staan.
Oven op 250 graden, en bakken maar die pizza.

Brood maak je door de bal deeg in een vorm te kneden, of in een cakevorm, whatever.
Snij bovenin een kruis.
Bestrijk het eventueel met wat eiwit.
Oven op 220, een minuut of 20.

Voor beiden geldt regelmatig checken.
Brood is gaar als je klopt aan de buitenkant en het klinkt alsof je op hout klopt.

Zoet brood?, meer suiker.

Je kan enorm varieren met dit deeg, voeg stukje noot, rozijnen, ik heb zelfs stukjes appel met kaneel gezien.

Calzone: vullen met rul gehakt, eidooier, stukjes tomaat, paprika, salami, kruiden.
Dichtvouwen, met een scherp voorwerp wat kleine gaatjes prikken, bestrijken met eiwit.
oven op 250. minuut of 12 tot 15.

Bon apetit
 
D

Deleted member 192

Gast
[QUOTE="@fritsimeel, wil je bovenin je bericht met iets grotere letters even opschrijven welk recept het is, bv volkorenbrood of gewoon brood of pizza ofzo.
[/QUOTE]

U vraagt, wij draaien. :D
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
La Panzanella Recept

  • 400 gram brood
  • 3 eetlepels wijnazijn
  • goede Italiaanse olijfolie
  • 2 tomaten
  • 1 rode ui
  • 1 komkommer
  • 15 blaadjes basilicum
  • zout en peper
Snij de ui in dunne ringen en doe ze in een schaal met water en azijn. Zet enkele uren apart.
Schil de komkommer en snijd in plakjes.
Snij de tomaat in stukjes.
Snij het brood in plakken en snij de korst eraf. Doe in een schaal en besprenkel met water en azijn. Pluis het brood uit elkaar.
Haal de ui uit het water en doe bij het brood.
Voeg basilicum, tomaat en komkommer toe. Hussel.
Breng op smaak met olijfolie, zout en peper.
Laat de salade 1 uur in de koelkast alvorens te serveren.

panzanella.jpg


Panzanella, ook wel pansanella of panmolle of panmòllo, is een oud gerecht uit Midden-Italië (Toscane, Umbrië, Marche en Lazio).
Pan betekent brood en zanella betekent diepe schaal.

Het originele recept noemt brood, ui, rode basilicum, op smaak gebracht met olie, azijn en zout. In Toscane, wordt het brood geweekt in water en daarna uitgewrongen en gemengd met de andere ingrediënten, in Umbrië en Marche worden sneetjes oud brood nat gemaakt, maar niet geplet en de andere ingrediënten erop als het ware een bruschetta.

In de 20ste eeuw is er het gebruik van tomaat in stukjes. Sommige koks gebruiken olijven, eieren en soms tonijn.
Ook gebruikelijk: sla, wortelen, selderij, in blokjes gesneden worst, mozzarella kaas, pickles, augurken, bonen, geraspte kaas etc..

Het is een zomers gerecht omdat de ingrediënten dan beschikbaar zijn.
Het lekkerst is om het na het samenstellen een uur te koelen.
http://www.zelfmaakrecepten.nl/panzanella/
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Wentelteefjes


Ingrediënten:
4 sneetjes oud brood
1 groot ei
1 ½ deciliter melk
suiker
boter of margarine


Bereiding:

Kluts, in een diep bord, met een garde of een vork, het ei, de melk en kaneel
Smelt boter in een koekenpan.
Leg een boterham in het ei-mengsel.
Druk de boterham met een vork even aan waar hij het eimengsel niet raakt, tel tegelijkertijd tot 3 en draai de boterham dan meteen om.
Laat de boterham in het ei-mengsel liggen, maar niet te lang want dan valt het uit elkaar.
Leg de geweekte boterham in de koekenpan.
Bak op matige warmte de wentelteef aan de onderkant goudbruin, draai om en bak de andere kant ook.
Laat de wentelteef uit de pan op een bord glijden en serveer met suiker.



0210_ma_Wentelteefjes.jpg
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Ik wilde een brood bakken en ben het maatschepje voor de gist en zout kwijt. Even Googlen en ik vond de bakkersformule.

Bakkersformule

Om de maat van een brood aan te kunnen passen is er een bakkersformule. Dit is een brood recept in %. Je gaat van het meel uit. dat is 100%. Dan vul je dat aan met de rest van de ingrediënten. Je moet dan dus zelf uitrekenen hoeveel gram van iets er in moet.

Voor een gewoon brood is de formule
Meel 100%
Vloeistof 65%
Zout 2%
Gist 1,4 %

Bij andere broodsoorten variëren het % vloeistof


In de link staat meer informatie.
http://eten-en-drinken.infonu.nl/bereiding/157357-de-bakkersformule.html
 

Flos

SHTF Expert
@Tanfana het zal wel zijn omdat ik een zuider buur van jou ben. Maar ik vind dat een vochtig deegje .
Maar ja culturen verschillen. ( daarom lust ik ook geen pindasaus )
 
Bovenaan