• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bug Out kajak

Renegade

Survivor
Bug-Out Kajak
Voor mensen in waterrijke gebieden zoals… bijna heel Nederland https://www.preppers.zone/phpBB3/images/smilies/icon_e_wink.gif
Kajak’s en kano’s zijn er in alle vormen en maten en voor iedere rivier is er wel een type. Ik ga me hier beperken tot de kajak’s
en meer de hoofdsoorten. We beginnen met de stabiele boten

Recreatie kajak
prijon_10930_capri1_8.jpg

Deze boten zijn max 4m lang en tussen de 60-75 cm breed.
Hierdoor hebben ze een hoge beginstabiliteit waardoor iedereen er in kan varen zonder te kantelen op rustig water. Het nadeel is wel dat recht varen, manoeuvreren of versnellen is zeer moeilijk.
Hierdoor en door het feit dat ze vaak van polyethyleen gemaakt zijn krijgen ze vaak de bijnaam “ tupperware pot” of “bloembak”

tour kajak


97.jpg


Deze kajak’s worden gebruikt voor langere tochten en zijn voorzien van verschillende compartimenten en deklijnen voor groot water over te steken. De lengte zit ergens tussen de 4m en 5m met een breedte van rond de 60 cm maakt deze boten redelijk stabiel waardoor de meeste beginners er wel in kunnen zitten.
Door de opslag ruimte zijn deze boten geschikt voor meerdaagse tochten. maar wel op een rustig tempo want ze zijn niet erg snel of wendbaar.

Zeekajak

4381853.jpg

zeekajak’s zijn tot 5,5m lang en 60cm breed. ondanks de afmetingen zijn ze behoorlijk wendbaar en manoeuvres als eskimoteren zijn mogelijk.
zijn zijn herkenbaar aan een hoogoplopende voor en achterkant en moeten beschikken over deklijnen, reddingslijnen, kompas en pomp. ze worden gebruikt voor lange tochten op groot open water al dan niet op zee en hebben meerdere componenten.

Wavehopper

21678-319583.jpg


Dit geen type maar een specifieke boot behorende tot de afdalers ( later meer hierover ).
Toch vond ik het belangrijk deze te vermelden. De Wavehopper is een afdaler gemaakt door perception. in tegenstelling tot andere afdalers is de wavehopper gemaakt in polyethyleen waardoor de boot stevig is, maar ook zwaar. Ook is hij met zijn 4m iets korter dan de gemiddelde afdaler maar dit komt samen met de stevigheid ten goede in wildwater en vooral in rotsige rivieren waar de glasvezel / kevlar boten sneller stuk gaan. Deze boot vereist iets meer vaardigheid, met zijn 46cm breedte aan de kuip is dit een smallere boot waar tegenover staat dat hij snel te corrigeren is.
al zal het in het begin instabiel aanvoelen.



Afdaler( of afvaart boten )

008a%20Sesia%20WW%20kayak.jpg


Afdalers zijn net als de wavehopper ontworpen om wilde rivieren te bevaren.
Het dek van deze boten is hoog waardoor ze een vreemde vorm hebben, dit is omdat de boot op golven blijft in plaats van onder te gaan.
Een standaard afdaler is 4,5m lang en heeft een breedte van 60cm ( 40 cm kuip) hierdoor zijn dit de minst stabiele boten van de lijst
Maar wel de meest wendbare. Als beginner zijn ze niet aan te raden maar eens je er mee kan varen zijn dit fijne boten.
Het gewicht ligt rond de 13 kg waardoor ze ook geschikt zijn om snelheid te maken op vlak water.

In deze lijst zijn enkel de geschikte kajak types opgenomen, de K1, K2,…. zijn bewust weggelaten aangezien ze te moeilijk zijn om mee te varen en zeker in minder gunstige omstandigheden.

Uitrusting

Drijfvermogen:
een kajak moet altijd uitgerust zijn met iets van drijfvermogen van piepschuim blokken of ander drijvend materiaal of luchtzakken. Verdeel het drijfvermogen altijd gelijk over voor en achterkant om te vermijden dat het water naar één kant gaat want dan is de boot moeilijk naar de kant te krijgen. Volgens sommige zouden polyethyleen boten blijven drijven doordat het lichter is dan water wel…… geen idee, je kan er je boot om verwedden https://www.preppers.zone/phpBB3/images/smilies/icon_e_wink.gif

Reddingsvest / zwemvest

Ik ga beginnen met het verschil: een reddingsvest zorgt ervoor dat je hoofd bovenwater blijft en dus niet verdrinkt bij bewusteloosheid.
Een zwemvest helpt gewoon om te drijven en bestaat in verschillende soorten met telkens een getal+ N erachter, dit staat voor Newton.
Vesten van bv 50N kunnen ongeveer 50kg laten drijven. beide vesten hebben voor en nadelen maar persoonlijk kies ik toch voor een zwemvest.
Deze zijn soepeler en een vest die zich opblaast is niet echt handig bij sommige zaken als eskimoteren.

Verlichting

Verlichting is zeer belangrijk bij nacht of bij mistig weer, zo zien ander vaartuigen je.
Ik zorg altijd voor 3 lampjes: een wit lampje aan de boeg, een rood lampje op de achtersteven en nog een waterdichte hoofdlamp zodat ik zie wat er rond mij is.

Noodfluitje
Eigenlijk zeer belangrijk en zou naar mijn mening verplicht moeten zijn maar goed…
Ik zou aanraden om het aan de rits van je reddingsvest te hangen zodat het altijd bereikbaar is.


Prepper Uitrusting

Ductape:een peddel kapot of bootje lek ? ductape lost het allemaal op en anders ? Gewoon meer ductape gebruiken.

Ehbo kit: Hierover is genoeg te vinden, belangrijke toevoegingen zijn : handverwarmers en coolpads en isolerende deken(s).

Sleeplijn: is mij al vaker van pas gekomen bij he kapseizen van een bootje of om je boot vast te leggen.

(Zeil)mes: zeer belangrijk ! komt geregeld van pas bij het verstrikt raken in lijnen of netten; het is belangrijk om een exemplaar te kopen met kartels en liefst roestbestendig. Ik hang mijn mes aan mn reddingsvest.

Paracord: altijd handig om dingen vast te binden of boten te slepen.

Praktische zaken.

Verdeling bagage
De verdeling van de bagage is zeer belangrijk. Er zijn 4 opbergplaatsen bij de meeste kajak’s. Namelijk de boegruimte, op het voordek, ruimte achterkant en achterdek. ( zie tekening )



wavehopper verdeling.png




de zogenaamde snelbij spullen ( denk aan ehbo kit, sleeplijnen etc… ) raad ik aan om vast te maken binnen je bereik bv in de kuip of op het voordek.
Het drijfvermogen is helemaal vooraan en achteraan in de boot geplaatst omdat het nooit eruit hoeft en bij zware schade het water deels zal buiten houden.
Het voordek is op afbeelding leeg wat de voorkeur geniet maar indien nodig geld hetzelfde principe : balans houden.
Een goede test is je boot eens in het water te leggen en te kijken hoe hij over helt. Bepaalde boten als de afdalers en wavehopper sturen door het leunen naar een kant. Dan is het verstandig om de lading vast te zetten.

indien nog vragen laat me maar iets weten
 

Renegade

Survivor
is er interesse voor de kajakkende/kanoënde prepper in kleine meeting deze zomervakantie ? eventueel kan ik 2 extra boten meenemen, 1 boot wel voor klein persoon of kind
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Voor wat sneller stromend water ben ik een voorstander van een kano waar je op zit en niet in zit. Ik zou dan kiezen voor stabiliteit in plaats van snelheid of wendbaarheid. Een Canadese is voor mij helemaal goud.:p

Ik meen me hier een ongeluk te herinneren een jaar of 2 geleden op de Ebro waar een redelijk ervaren kanoer omsloeg en niet snel genoeg uit zijn boot kon komen. Deze man is toen verdronken. :oops:


Vandaar dat ik dan liever kies voor een veiliger model.

Dan nog de discussie of het een bug out verhicle is? Ik denk alleen in bepaalde situaties of wanneer je bug out locatie in de buurt van water ligt. Je kunt dan ook vissen vanuit de kano.:thumbsup:
 

Renegade

Survivor
Voor wat sneller stromend water ben ik een voorstander van een kano waar je op zit en niet in zit. Ik zou dan kiezen voor stabiliteit in plaats van snelheid of wendbaarheid. Een Canadese is voor mij helemaal goud.:p

Ik meen me hier een ongeluk te herinneren een jaar of 2 geleden op de Ebro waar een redelijk ervaren kanoer omsloeg en niet snel genoeg uit zijn boot kon komen. Deze man is toen verdronken. :oops:


Vandaar dat ik dan liever kies voor een veiliger model.

Dan nog de discussie of het een bug out verhicle is? Ik denk alleen in bepaalde situaties of wanneer je bug out locatie in de buurt van water ligt. Je kunt dan ook vissen vanuit de kano.:thumbsup:
hangt van je ervaringen af, ik ben gewend om mijn boot te kanten en eskimoteren en dan voel je je hulpeloos in een kano
 

Flos

SHTF Expert
Ooit eens een documentaire gezien over een kajak school. Hoe men leert weer recht te komen als jou kajak omslaat.
Maar dan mag geen buikje hebben denk ik. Gelijk die van mij.
 

Ray

SHTF Expert
Ik plaagde mij zus vroeger toen ze regelmatig ging kajakken. Zei dan dat het voor vrouwen zoveel makkelijker was dan voor mannen, lekker laag zwaartepunt (en ze had geeneens een dikke reet). :D
 

Renegade

Survivor
Ooit eens een documentaire gezien over een kajak school. Hoe men leert weer recht te komen als jou kajak omslaat.
Maar dan mag geen buikje hebben denk ik. Gelijk die van mij.
valt wel mee, ik heb mensen zien eskimoteren waarvan ik me afvraag hoe ze in hun boot geraken.
Ik ben persoonlijk geen grote eskimoteer held maar kan een rol op enkele manieren met en zonder peddel, als is het soms veiliger om gewoon uit je boot te komen. In 99% van de situaties kan ik me redden met lage/hoge peddelsteun ( worden aangeleerd voor de rol )
 

Rataplan

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ik ben eens omgeslagen op een rivier in de Dordogne. Terwijl ik begon om een stroomversnelling te nemen die uit kwam op een grote rots midden in de rivier, waar je dus of rechts of links voorbij kon, bedacht een vrouw achter mij omdat gelijktijdig te gaan doen. Het gevolg was dat zij naast mij kwam en ik dus slechts enkel aan de rechterkant nog iets met een peddel kon doen. Mevrouw ging links voorbij de rots in haar gelukkige onnozelheid en ik crashte op de rots en sloeg om....nat pak, camera naar de kl*te en bedankt. Even stoppen en aanleggen om te vragen hoe het gaat zat er ook niet bij.

Heb achteraf nu wel een leuk verhaal ( voor anderen ):cool::D

Zelf vaar ik een zogenaamde sit on top en dit bevalt heel erg goed. Stabiel, praktisch onzinkbaar, bij omslaan val je er direct vanaf, door een skeg is rechtdoor varen ook prima en door een wieltje wat aan de achterzijde is gemonteerd vanuit de fabriek al is het afleggen van korte afstanden over de weg best goed te doen alleen, wanneer je bijv. bij een dijk of stuw etc niet verder kunt rol je de kajak achter je aan met één hand, dat is aangenamer dan dat ding boven je hoofd te moeten tillen. In berg/bosachtig terrein gaat dit niet natuurlijk en zal je moeten tillen, dan lijkt me een kleine canadees in lichtgewicht toch wel een prima optie.
 

Renegade

Survivor
@Rataplan rotsen in het midden zijn inderdaad leuk, In de binnenstad van Monschau ben ik ook eens dwars tegen een rots terechtgekomen. Er is daar ergens een brug met vissen standbeelden aan en ik was de beelden aan het zoeken ipv op het water te letten. Voor ik het wis lag ik dwars tegen een rots, in dat geval: naar de rots toe leunen en links of rechts erlangs gaan
 
Bovenaan