• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bug Out Motorfiets Info topic

Snake Doctor

Elementary prepper
Laatst bewerkt:
Het topic zelf is niet af en word vaak geupdate. Dank voor het geduld.

Een vaak overkeken bug out voertuig. Snel, Wendbaar, zuinig. Nadelen zijn er uiteraard ook namelijk: beperkt tot maximaal 1 piloot en 1 passagier, beperkte bagage ruimte(ahoewel er hier oplossingen voor bestaan), geen kooi rond je.

Ondanks de nadelen worden motoren nog steeds gebruikt door verschillende legers en met succes, een goed voorbeeld hiervan is de m1030m1 diesel/jp8 offroadmotor van de amerikaanse mariniers. Een motor die wat mij betreft overigens niet snel genoeg op de civiele markt kan terechtkomen.
M1030m1.jpg


Bagage.
Hoe kan het praktisch onbestaande bagage compartiment opgelost worden. Sommige motoren hebben zelfs geen vakje onder het zadel. en als er 1 is kan je er toch niet veel meer kwijt dan een kleine sleutelset, banden reparatie set en als je geluk hebt een mars reep.
Er zijn hiervoor verschillende oplossingen, er is natuurlijk de alloude rugzak, tankzakken(zeker aanraders) de sportzak of kanozak die je vastbind op het achterste deel van het zadel. Maar er is ook SOFT LUGGAGE en HARD LUGGAGE op de markt die laatste is er zelfs in 2 verschillende varianten.

even enkele voorbeelden en uitleg.
de simpele bepakking
10569_Bepakt_en_bezakt_.jpg

zoals je kunt zien enkele dry bags vastgebonden op de achterkant. dit kan amateuristisch en minder amateuristisch gedaan worden. als je deze route opgaat is het verstandig om een bagagerek te monteren op de motorfiets.

De soft luggage. special voor motorfietsen ontwikkelde stoffen tassen.
DSCF0006-XL.jpg

In dit geval zijn het de befaamde magadan panniers. niet de goedkoopste op de markt maar wel de duurzaamste. echter moeten ze wel vastgemaakt worden aan een bagagerek voor zijtassen en of koffers. Er zijn ook tassen op de markt die geen bagagerek vereisten maar de capaciteit is kleiner, en de montage kan vervelend zijn en toch nog resulteren in slecht bevestigde tassen. Dus wat mij betreft als je tassen kiest(wat zeker niet slecht is, wel zorgen voor een reparatie set!) kies dan zeker voor tassen die op bagagerekken gemonteerd moeten worden, daar zal je geen spijt van hebben integenstelling tot de andere modellen.

en dan nu de 2 verschillende soorten hard luggage.
vfr_luggage.jpg

en
hard-panniers-for-motorcycles.jpg

de ene plastiek de andere in metaal(meestal aluminium), plastieken zijn goedkoper, metalen koffers kunnen duurder zijn als je ze aanschaft (zelf maken kan en is al vaker gedaan dan je zou denken. beiden vergen een bagagerek(wat ook zelf gemaakt kan worden) op de markt zijn er quick release koffers die mits bezit van de sleutel heel snel van de motor kunnen gehaald worden. Een nadeel van de plastieken koffers is dat ze vaak in het midden opengaan terwijl metalen koffers een deksel aan de bovenkant hebben de voordelen hiervan zijn snel en handig laden eventueel met een binnenzak waardoor het niet eens nodig is de koffers eraf te halen (tevens een handige oplossing voor de knutselaar). er kunnen gemakkelijk duurzame sloten gemonteerd worden op de metalen koffers en ze zijn praktisch altijd waterdicht. Als je neergaat zullen de plastieken koffers vaak verbrijzeld zijn (relatief grote stukken maar toch een groot probleem) de metalen koffers kunnen in het allerslechtste geval nog altijd terug in vorm geklopt worden met een hamer. Wat mij betreft ga ik altijd kiezen voor metalen koffers op basis van hun duurzaamheid, anti diefstal en waterdichtheid.

Even kort over de motoren.
Wat moet dit allemaal kosten? zoals vaak is natuurlijk the sky is the limit. Je kan opteren voor de bmw r1200 GS Adventure reisbuffel uitgerust met all toeters en bellen. De basis motorfiets kost nieuw in België 16.690 euro, in Nederland 18.900 euro. uiteraard kan het goedkoper. Je kan opteren voor een midden moot bijvoorbeeld een yamaha xtz tenere of een kawa versys. de ene al wat goedkoper dan de andere en wat beter offroad dan de andere. Er is ook de 2de hands optie vaar voorgenoemde motoren te vinden zijn maar er zijn ook parels als de suzuki dr modellen, yamaha xt modellen en de honda africa twins, transalpen(wel opletten transalp land kan soms een ziek land zijn) een oudere honda allroader, een oudere bmw airhead 2 klepper eventueel of een KTM. de opties zijn bijna onbeperkt en een oudere motor met oudere simpelere techniek is vaak de betere keuze. je kan een slecht functionerende carbutator reinigen en herstellen met een herstel kit langs de weg, met injectie zal dit echter niet lukken.

enkele voorbeelden

Yamaha XT600
yamaha-xt-600-e-1999-14.jpg

oudere yamaha luchtgekoelde mono cilinder all roader die heel lang in productie geweest is. uiterst betrouwbare techniek, de motoren blijven draaien in xt wereld is het zeker niet ongebruikelijk dat de motors tegen de 300.000 km's rijden zonder dat ze opengegooid worden. Daarna kan de blok nog steeds gereviseerd worden.

honda Transalp
Honda%20TA650%20df.jpg

een all roader die iets meer naar het asfalt gericht is maar nog steeds zijn mannetje kan staan off road. de voorkeur gaat uit naar de 600 en 650 modellen. indien je gelijkaardige prestaties vereist maar meer offroad gericht wenst kun je voor de honda africa twin gaan (vooral de oudere)

ktm 640 adventure
640_lc4_adventure.jpg

in vergelijking met de XT iets moderner, minder trillingen, watergekoeld, 28 liter brandstoftank, iets beter verbruik. Echter ook een bewezen motor.

en om af te sluiten met de voorbeelden
Suzuki DR 350
dr350_6.jpg

Heeft de kleinste cc's van de voorbeelden, maar hoeft zeker niet onder te doen. Voldoende snel, zuinig, betrouwbaar, hoeft zeker niet zacht behandeld te worden, simpele techniek, voldoende onderdelen oud en nieuw te vinden, er zijn grotere tanks op de markt. de broers Austin en Gerald Vince hebben samen met wat anderen 2 maal de wereld rondgereden zonder sponsers, steun of een groot budget (er zijn hier 2 docu's van op de markt namelijk: Mondo enduro en Terra Circa. Beiden zijn aanraders ook al ben je niet naar motoren gericht.) en na de eerste reis kozen ze opnieuw voor de DR 350 wat voldoende zegt over hun ervaring ermee. Tevens tonen ze ook enkele problemen en hoe ze het oplossen in het veld.

en om af te sluiten een klein filmpje over de broers Vince
[bbvideo=560,315][/bbvideo]


onderhoud en voorkomende problemen

Indien men opteert voor een oudere motor valt dit meestal wel mee. Het is zeker aan te raden om een werkplaatshandboek te kopen of te downloaden (UITPRINTEN IN DIT GEVAL!!)hier staat altijd beschreven hoe er gewerkt moet worden aan de motor. Vergeet ook niet gebruik te maken van het internet om op te zoeken wat de mogelijke kinderziektes zijn van je motor en dan specifiek jouw bouwjaar. Een gewoon onderhoud is makkelijk zelf uit te voeren en je kan de oude olie overigens gebruiken om hout mee in te schilderen als bescherming. Een k&n luchtfilter of gelijkaardig is ook aan te raden omdat deze herbruikbaar zijn, niet alle motoren hebben een herbruikbare filter vanuit de fabriek. Vergeet ook niet tijdig de oliefilter te vervangen en hou hiervan enkele op vooraad. Zelf doe ik dit om de twee oliewissels of eerder/later afhankelijk van wat de fabrikant voorschrijft. de oliefilters komen overigens als inwendige filters en uitwendige filter, dit is afhankelijk van de motor. Voor duurzaamheid en energie besparing kan je led pinkers(denk eraan om een pinker relay voor leds te installeren of weerstanden te installeren!) en een led achterlicht steken. Het kan veilig gezegd worden dat goeie led pinkers heeeeeeel lang gaan meegaan. Ook tijdens een shtf kan het belangrijk zijn om werkende lichten te hebben en wie een motor heeft gaat er toch wel eens mee rijden ook al is het geen shtf.
Dit terzijde gaan we ons hier iets meer richten op problemen die in het veld moeten opgelost worden.

Een beknopte gereedschaps lijst
De gereedschap set van de fabriek of een zelf samengestelde set (het is perfect mogelijk dat deze niet aanwezig is bij een 2de hands motor) je kan hierbij zo uitgebreid gaan als je zelf wil maar hou rekening met het gewicht en pakruimte.
- steek en ringsleutels of combo sleutels in de courante maten voor je motorfiets.
- imbus sleutels in de courante maten voor je motorfiets (pro tip: koop goeie gooi ze in de set en gebruik ze enkel als het nodig is, we hebben allen ervaring met imbus sleutels die afgerond worden)
- ducttape
- multitool (liever een kwaliteits multitool wegens duurzaamheid en efficiëntie)(iedere deftige prepper heeft er toch al 1)
- bougie sleutel(zit vaak in de fabrieks set als deze een beetje compleet is vanuit de fabriek of als de set niet aanwezig is koop er 1)
- tie wraps
- eventueel dopsleutels met een ratel hendel of alternatief kan voor ringsleutels gekozen worden met ratelmechanisme.
- een handpomp of elektrische pomp (12 aansteker connectie voorzien!)
- banden reparatie set (afhankelijk van het type banden, meer hierover later)
- kneedbaar staal en 2 componenten lijm kunnen vanpas komen maar zijn optioneel (2 componentenlijm is wel aan te raden als je een kunstof brandstoftank hebt)
- ketting smeer bus (een potje met motorolie en wattenstaafjes werkt ook)
- and last but not least het alom gewaardeerde en geliefde WD40

Hiermee ga je al een hele eind verder komen.

een beknopte onderdelen lijst
Je kan natuurlijk bijna een 2de motorfiets meenemen maar overdrijven is niet nodig. Als er versleten onderdelen zijn op je motorfiets vervang of zorg dat je de correcte reserve onderdelen liggen hebt.
- zekeringen (kapotte zekering kan het einde van de bug out per motorfiets betekenen ook belangrijk voor auto's!)(er bestaan ook automaat zekeringen)
- pakkingen (zelf ooit een olie lek gehad aan het koppelingshuis gehad tijdens een reis doordat de pakking vooradig was hebben we dit onmiddelijk kunnen herstellen en problemen zoals olie die op de achterband terecht kwam voorkomen) als je geen volledige set met meerdere van de belangrijkste bijhebt en indeplaats de voorkeur geeft aan enkel de belangrijkste mee te nemen steek dan een vel uitsnij pakking in de bagage)
- reserve lampen (wederom afhankelijk van of je lichten vervangt.)
- optioneel een koppelings en gas kabel
- optioneel een rem hendel en koppelings hendel (zeker aan te raden als je geen beschermende beugels instaleert op het stuur)
- als je TT banden hebt zijn reserve binnenbanden geen slecht idee
- reserve onderdelen van bekende zwakke onderdelen van je motor. denk aan de rotor van bepaalde bmw's die al eens de geest kan geven.
- reserve contact sleutel en afhankelijk van je bagage reserve sleutels van je koffers (liefst op een manier waarop ze altijd op je persoon blijven)
- carburator herstel kit indien van toepassing


wat kan er stuk gaan

Lekke band
Behoorlijk vervelend, de motor rijdt niet lekker meer en het kan heel gevaarlijk zijn. De reparatie hiervan hangt af van het type band.
Je hebt TT (tube type) en TL (tubeless) simpelgezegd is TT met binnenband en TL zonder. op offroad en allroad motoren ga je vaak banden met binnenbanden vinden, straatgerichte machines meestal zonder maar uitzonderingen zijn mogelijk. Zelf heb je hier niet in te kiezen, je velgen bepalen het soort band.

voor TT banden moet je de hele band van de velg nemen en de binnenband plakken zoals je met een fietsband zou doen, het voordeel hiervan is dat je deze banden gemakkelijker van de velg kan nemen langs de weg of elders.

voor TL banden heb je 2 opties namelijk
$%28KGrHqNHJDcE-o13oU%29NBPvieT71T!~~60_35.JPG
bij deze methode mag de band blijven zitten en het is een snelle repair zodat je weer verder kunt.

zelf verkies ik wat men een paraplutje noemt
gallery_167_32_41874.jpg

zoals je kunt zien is het nadeel hiervan dat je toch de band moet verwijderen omdat ze vanbinnen worden geplakt. Het voordeel is dat deze methode het duurzaamste is.

Beste methode is beide bijhebben. je kan tijdelijk pluggen met een draadje en later nog een paraplu steken. kwestie van de band op te pompen je kunt voor een TL band best een elektrische pomp bijhebben of een hoop co2 catridges want er kan redelijk veel druk nodig zijn om een TL band op zijn plaats te krijgen. bij een TT band kan een handpomp voldoende zijn als je wat geduld hebt.

Gereedschappen die in je kit moeten zitten zijn een ventiel verwijder tool, bandenlepels, alle toebehoren voor de manier waarop je je banden repareert en een smeermiddel zoals zeep (gebruiken ze bij de bandenboer ook)


platte batterij.
hier kun je weinig aan doen in het veld, de oorzaak kan bij de batterij liggen, bij de alternator en zelfs bij de stroomregulator. een kickstart kan solaas bieden als het de batterij is die naar de geest is en de motor kan starten zonder batterij of de motor in gang lopen maar ook dit is afhankelijk van je motor en hoe hij werkt, pro tip: vervang om de 3 - 4 jaar je batterij en controleer regelmatig hoeveel volt de alternator produceert (kan je vanop de batterij meten terwijl de motor draait) zo kan je het probleem vaak voorkomen.


brandstof gerelateerde problemen.
een motor heeft drie dingen nodig om te draaien namelijk, brandstof (benzine + lucht), een vonk en compressie. Zoek de oorzaak en repareer. Het kan een vervuilde carburator zijn, reinig deze. lekkende carburator, repareer deze. Als je injectie kapot is laat de motor achter en zoek een andere. Je kan ook van tijd tot tijd een compressie test doen in je garage of bij een garagist. de resultaten hiervan geven een goeie indicatie van de inwendige staat van het blok. Een lekkende koppakking kan voor ernstige problemen zorgen, als je een reserve pakking bij hebt kan je deze vervangen. Vuile bougies kun je reinigen maar ze vertellen ook het verhaal van wat er gaande is in je blok. Controle of er uberhaubt wel elektriciteit naar de bougies gaan kan simpelweg door de draad af te nemen en te starten of kicken.
Spark_plug_Outlook_Analysis.jpg


word nog aangevuld


Motorkleding en bescherming.
Steve-McQueen-wears-a-Bel-007.jpg


Motorrijden en beschermende kledij gaan hand in hand dat staat vast wettelijk gezien, maar ook het gezonde verstand vertelt dat motorkledij + een helm beter is dan slippers, een short, een t-shirt en een zonnebril. Dan is uiteraard de vraag wat je in hemelsnaam moet kiezen, zeker nu dat de motorkledij wereld oneindig groot geworden is en er meer keuze dan ooit is. Van casual motorkledij tot het 1 delig kangeroe leren racepak het bestaat allemaal.

Helmen
AllroadMotorcycleTouringRidingHelmets.jpg

Erg uitgebreid gaan we het hier niet over hebben maar wel een klein beetje uitleg is nodig over de verschillende modellen.
  • Open face helmet = bestaat met vizier en zonder(zonnebril of stofbril aan te raden in dit geval!) maar door zijn open constructie biedt hij het minste bescherming.
    Full face helmet = dit model is in verschillende vormen verkrijgbaar biedt zoals model 3 en 5 het meeste bescherming maar staat het gebruik van een crossbril niet toe
    Adventure helm = een relatief nieuw concept, het is een hybride tussen een full face en een crosshelm, het vizier kan verwijderd worden om een crossbril te gebruiken wanneer gewenst.
    Systeem helm = lijkt op de full face helm maar je kan zowel het vizier als het kaakstuk naar boven kantelen wat handig kan zijn als je een winkel snel binnengaat of wilt roken of drinken zonder de helm af te nemen, biedt wel een beetje minder bescherming dan model 2 3 en 5 wel handiger om aan en uit te doen voor mensen die een bril dragen doordat je de voorkant openklapt.
    Crosshelm = redelijk rudimentaire helm die bedoelt is om een crossbril heel gemakkelijk te kunnen gebruiken kaakstuk zit extra vooruit bij deze helm voor race gerelateerde redenen
het belangrijkste is dat je een relatief goeie helm koopt (probeer boven de 150 euro te blijven) die bij aankoop lichtjes spant (de helm zal na een aantal keren dragen losser worden) en natuurlijk goed zit volgens je hoofd want niet alle helmen hebben dezelfde pasvorm en niet alle hoofden hebben dezelfde vorm, meer info kunt u vinden bij de lokale motorkledij en helmen speciaalzaak (personeel heeft vaak meer kennis dan in een motorgarage die wat helmen en kledij verkoopt)

Motorjassen
Bestaan in alle geuren en kleuren, je hebt leren jassen en textiel jassen. Je hebt casual, sport, touring en allroad jassen. Je hebt waterdichte jassen en niet waterdichte jassen. Voor ons doeleinde zou ik persoonlijk een stevige leren jas met veel zakken en een waterdicht membraam of een 10oz waxed cotton jas aanraden (ik rij hierzelf mee.) Een gelijkaardige andere textiel jas kan ook goed werken echter de leren en waxed cotton jassen gaan praktisch een leven lang mee de waxed cotton jassen zijn waterdicht zolang je van tijd tot tijd ze opnieuw in de wax zet wat een voordeel is tegenover de membranen die afhankelijk van hun kwaliteit 2 - 5 jaar waterdichtheid bieden.
Voorbeeld van de klassieke waxed cotton jas. Ga bij voorkeur voor een jas van het merk Belstaff ze zijn de duurste maar allerbeste, de kwaliteit van alle andere liggen veel lager en je kan dan eventueel beter kiezen voor een leren jas indien je geen vindt die van echt kattoen zijn en voor motorrijden bestemd zijn.
IMG_3927_large.jpg


Motorbroeken
Net als de jassen beschikbaar in leer en textiel, waterdicht of niet. Wederom casual, sport, touring en allroad. Hier zou ik als prepper opteren voor een textielen touring of allroad allseason broek. Waterdichtheid speelt bij de broek minder een rol een regenbroek neemt niet zoveel plaats in. Top tip gebruik de tankzak voor de regenbroek of regenpak in te steken!

Motorlaarzen
Wederom verschillende categorieën echter wat mij betreft is er als prepper maar 1 echt goeie keuze en dat is leger bottines voor allround gebruik. Ikzelf ben een liefhebber van het merk Belleville voor hun comfort, stevigheid en waterdichtheid als het goretex modellen zijn, maar er zijn veel andere merken op de markt gebruik dus gerust jou favoriete laarzen. Je kan gerust opteren voor echte motorlaarzen maar hou rekening met het feit dat ze enorm stug zijn en niet geschikt zijn voor te wandelen, je kan een paar sneakers meenemen maar die gaan plaats innemen alsook de motorlaarzen in de bagage als je de motor tijdelijk moet achterlaten om de 1 of andere reden.
boots_large.jpg


Motorhandschoenen
De handschoenen kan je vinden in leer, textiel, combinatie, waterdicht, niet waterdicht, zomer, winter. Kies handschoenen die goed passen en zorg dat je van zowel zomer als winter een paar hebt of goeie onderhandschoenen om te combineren met je zomerhandschoenen. Bieden uiteraard bescherming als je valt, maar ook handig om een paar stevige handschoenen te hebben om wat werkjes te doen in je kamp en ze houden je handen wat warmer.
revit-jerez-gloves-bike.jpg



tot de volgende!
 

Snake Doctor

Elementary prepper
Laatst bewerkt:
Accessoires
Even kort over mogelijke accessoires, je kan helmmutsen dragen om haar en zweet wat uit de helm te houden, een buff rond je nek om die wat warmer te houden en stijfheid te voorkomen, als het kouder word zijn dingen zoals een windstopper gezichtsmasker aan te raden en afhankelijk van je kledij eventueel thermisch ondergoed.


Modificaties aan de motorfiets zelf.
mr3j8o.jpg


Noot: niet alles hier zal van toepassing zijn op iedere motor. Er word eerder in het BOM info topic aangeraden te kiezen voor een dual sport type motorfiets en het modificatie onderdeel word geschreven vanuit het dual sport perspectief. Maar onthou dat waar een wil een weg is.

tzal voor morgen zijn mannen


tot de volgende!

PS: hou de rubberzijde naar beneden jongens!
Hammer-testing-Happy-Trails-products-Pic-A-1204-x-903.jpg
[/quote]
 

Snake Doctor

Elementary prepper
Hele mooie post! :)

Die diesel motor, daar had ik het gisteren nog met @Kanina nog over. Geweldig ding lijkt mij.

Vandaag gaan we "brommers kieke" om de huidige bov te vervangen. Heb nu dezelfde set als het eerste plaatje bij hard luggage. Past waanzinnig veel in. Plan is om @Kanina een motorrijbewijs te laten halen zodat ze er op kan rijden. Dan nog even doorsparen voor moto nummer twee. Huidige bov krijgt ze niet eens van de standaard.... En een super sport als bov, niet ideaal. Dus een allroad gaat het worden. Lekker wendbaar, rechtop positie, heerlijk.

Ik heb gemerkt dat motoren voor mij het beste werkt, even verkeersinfarct is zo gebeurd en dan sta je vast op de weg, ik voel mij veel meer in mijn element op zo'n ding. En dan maakt het eigenlijk niet eens uit of het een 125cc scooter is (ook gehad) of een 1000cc racer.

Een nederlander genaamd Sjaak Lucassen heeft met deze yamaha r1 een wereldreis gemaakt on en offroad van 5 jaar lang, in die tijd reed hij 270.000 kilometers met deze r1. het beste eraan is dat de motor van de yamaha niet eens gereviseerd of vervangen werd, enkel wat onder onderhoud valt is eraan gebeurd.
SjaakR-1_LandscapeChina.jpg





waar een wil is, is soms een weg. indien de weg er niet is creëer je zelf er 1.
 

Snake Doctor

Elementary prepper
Geüpdate, ik ga nu proberen wat te slapen.

WAARSCHUWING: tenzij ik een andere oplossing vind in samenwerking met mods en of admin zal ik genoodzaakt zijn hen te vragen alle reacties van andere gebruikers te verwijderen en ze al dan niet terug te plaatsen door gebruik te maken van citaten doordat de openingspost niet meer tekens mag bevatten. ik zou dan met 1 of meerdere reacties ervoor zorgen dat het info topic in volgorde kan afgewerkt worden. Bedankt voor het begrip.

PS: na deze reactie kunt u hoogstwaarschijnlijk zoveel reageren als u will daar ik denk dat die reaties niet voor volgorde problemen zullen zorgen.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Een nederlander genaamd Sjaak Lucassen heeft met deze yamaha r1 een wereldreis gemaakt on en offroad van 5 jaar lang, in die tijd reed hij 270.000 kilometers met deze r1. het beste eraan is dat de motor van de yamaha niet eens gereviseerd of vervangen werd, enkel wat onder onderhoud valt is eraan gebeurd.

Geloof me, die CBR 1000F van mij laat je staan in het zand :eek:. Ik twijfel niet aan de kwaliteiten van zowel R1 Sjaak (ik heb de verhalen gevolgd) of aan de motor zelf. Ik blijf bij de stelling dat een supersport in ieder geval voor mij, niet ideaal is als bov.
 

Snake Doctor

Elementary prepper
Geloof me, die CBR 1000F van mij laat je staan in het zand :eek:. Ik twijfel niet aan de kwaliteiten van zowel R1 Sjaak (ik heb de verhalen gevolgd) of aan de motor zelf. Ik blijf bij de stelling dat een supersport in ieder geval voor mij, niet ideaal is als bov.
begrijp me niet verkeerd, ik zeg zeker niet dat het de ideale BOM is. Ik wil enkel benadrukken dat waar een wil is er ook een weg is.
zelf beschouw ik de DR350 als 1 van de ideale BOM's. Wij hebben een behoorlijk lange reis ermee gemaakt zonder enige problemen, less is more.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Nee hoor, ik begrijp je niet verkeerd. Als de pleuris nu uitbreekt hang ik ook die koffers er aan en we zijn weg. Maar ben nog wel van plan een iets handelbaardere motor aan te schaffen. Was wezen kijken naar een F650 maar die was heel erg krap voor mijn stelten. Jaja als het moet kan het ;)
 

Niels

Mankinds only hope
Interessant topic!
Zelf ben ik fervent motorrijder, alleen afgelopen jaar (2016) niet gereden, de jaren daarvoor wel :).
Een motor voelt voor mij veel natuurlijker om te rijden, en reed met mij Fireblade zo in 1 streep naar Oostenrijk (onderin).
Nu dit jaar wegens omstandigheden geen motor, maar er komt er wel 1 terug.
Ik denk er zelfs over om de auto helemaal weg te doen, en alleen nog motorrijden.
Supermarkt heb ik op loopafstand, dus daar hoef ik het niet om te doen.

Qua motor twijfel ik nog wat het moet worden. Een 2004 Fireblade vind ik een leuke opvolger.
Off-road rijden heb ik geen kaas van gegeten, ik weet wel dat je met een supersport niet op onverhard wilt komen.

Ik heb overigens dit bagagesysteem:
1k0.jpg

Er kan verrassend veel in, en het matje kan er op.
Binnenin zat een tent, slaapzak, kleding, en van alles meer.
Ik had mijn tanktas niet eens meengenomen (zit in de weg met verzitten en kneedowns maken :p ).
Zo'n reparatiesetje voor de band heb ik ook altijd bij me met CO2 partonen om op de bladen, maar ik denk dat ik in de toekomst voor een pompje ga.
Ook een doppenset heb ik altijd mij me 3/8 (met 1x dop 32 en verloop 1/2 naar 3/8 voor het achterwiel).
Een kleine multimeter heb ik bij me, reservelampjes, wat los gereedschap.
Als je helemaal SHTF proof wilt gaan moet je eigenlijk weten wat de zwakke punten zijn aan je motorfiets.
In mijn geval toen de Dynamo. Je zou er 1 mee kunnen nemen, en een spanningsregelaar.
Of, en ja, een spanningsregelaar vervang ik langs de kant van de weg als het nodig is :p.

Grote voordeel van de motor is natuurlijk dat je veel vlotter bent.
Je bent smal, kunt overal tussendoor.
In Duitsland zijn veel mensen trouwens niet gediend van filerijdende motoren (er tussendoor) wat in NL normaal is.

Maar goed, ik ben vaak genoeg in de file gekomen met de Fireblade, ook in Duitsland, ook in de stomende regen,
en ik moet zeggen, liever per motor!

Als alle wegen vol staan met evacuerende mensen zit ik liever op de motor.
Enige nadeel is de reikwijdte natuurlijk.
De Fireblade op de foto heeft 17L tankinhoud. Wanneer ongunstig met 180 km leeg, wanneer gunstig met 250 km.
Je moet dus wel kunnen tanken, of toch een jerrycan van 20L er op knopen? Dat lijkt me geen doen...
Des al niet te min kun je wel vlot (veel vlotter dan met de auto) 250 km. weg komen.
 
F

frans81

Gast
Als ik werkelijk nog eens voor een Motor zou gaan dan was het een 100% Off the Road model .
Zwaar genoeg voor SHTF omstandigheden en met joekel van brandstoftank .
Gewoon nu al shtf aangepast .
Zo'n Autobanen model , om het zo te omschrijven :) , heb je in een SHTF geen HH.L/ Bal aan .;)
 

Mrod

Senior Prepper
Die Kawasaki KLR diesel variant zal nooit voor de civiele markt beschikbaar worden.
Maar gelukkig hoef je niet zover te zoeken voor een dieselfiets.
De Track T-800CDI is van Nederlandse bodem.

Track-diesel-T800CDI-2012.jpg


Nog een tip van mijn kant.
Bij mij geen kans op lekke banden want al mijn motoren hebben BIB mousse binnenbanden.
Een ellende om ze erop te leggen en de "banden spanning" is niet optimaal voor op de weg maar wel goed voor duizenden kilometers rij plezier.
Wel belangrijk om bandenklemmen te gebruiken.

Michelin_Big_Mousse_Foam_Tubes_detail_2__63172.1420512692.400.400.jpg
 
D

Deleted member 101

Gast
Nu ben ik geen motor man, maar als ik voor een motor BOV moest kiezen vind ik deze wel erg goed en je kunt een 2e persoon meenemen Zelfs met 3 personen als je de zitplaatsen behoud.
Deze dus; de Ural Sahara zijspan.

http://www.latimes.com/business/autos/la-fi-hy-ural-sahara-review-20161112-snap-story.html

Kost $15000, maar een 2e hands koop je al voor 3 tot 4 rooitjes. (rooitje= 1000 euro, nog uit mijn autohandels-tijd extra woorden leren):fluit: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bargoens



Maar 2e hands dus al vanaf 2 rooitjes en de zaak die deze 2e hands Urlal 's verkoopt zit vlak bij me, dus als ik er 1 wil kan ik voor een prikkie kopen bij de man die ook repareren kan.
http://www.uraldnepr.nl/
 

AWOL

Prepper goeroe
@Tom maar met een zijspan verlies je een groot voordeel van een motor als BOV, namelijk de geringe breedte van het voertuig om tussen alles door te rijden (stilstaande auto's, paaltjes, bomen).
Nee dan de Rokon :)

rokon.png
 

Arie

Diehard Prepper
Ik heb een mede prepper gesproken die een bmw gs1200 heeft. Mooie grote en degelijke motor.
Die heeft voor nu een andere uitlaat omdat het stoer klinkt.
Maar heeft wel een stille demper thuis in de schuur liggen.
Vond het wel het vermelden waard een mooie crosser met een dikke sound is leuk voor nu maar tijdens een shtf is een stille demper toch meer waard.
 
Bovenaan