• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bugout , maar waar ga je heen?

logan1202

Prepper goeroe
Bij het bekijken van een video op Youtube werd daar gevraagd: Hoe noem je een iemand die een bug-out doet zonder bestemming? Een vluchteling!.
En daar kwam gelijk de vraag, waar vlucht je naartoe? Heb je een bol? 1 of meerdere adressen in het binnen en/of buitenland waar je terecht kan? Of pak je je rugzak en ziet wel waar je strand?

Hoewel ik voor een bug-in ga heb ik verschillende adressen in binnen en buitenland waar ik langer of korter terecht kan. En dit geld natuurlijk ook de ander kant op.

Maar heeft iedereen hier daar over na gedacht? Of denker er nog steeds mensen dat ze kunnen overleven op de veluwe
 
G

Gast 2000

Gast
Hmmm.. mensen denken vaak dat ik snel zou bug-outen, maar dat is het laatste wat ik zou doen.
In vier windstreken een back-up plan gereed, maar eventueel als alles echt slecht gaat dan alsnog een plan om verder te kunnen gaan.
Uiteindelijk blijft geluk de grootste factor, hoe goed je je ook voorbereid....
 

PBear

Mankinds only hope
Ik heb bug-out locaties in Duitsland en de Filipijnen en woon sinds ik mijn huis in NL verkocht heb in mijn voormalige BOL in Polen. Met mijn huidige inkomen kan ik mij niet veroorloven in Nederland te blijven wonen. Dus voordat ik het vermogen in mijn NL huis moest gaan opsnoepen, heb ik ervoor gekozen het vrij te maken en naar een goedkoper buitenland te verhuizen. Dat zou je een bug-out kunnen noemen, al was het niet het gevolg van een grootschalige SHTF.
Bug-in is te prefereren, zeker bij plotseling optredende vormen van SHTF, waar weinig tijd is om een bug-out georganiseerd te laten verlopen.
Door de Covid-19 maatregelen zijn mijn bug-out locaties in de Filipijnen onbereikbaar. Dat is wel iets om rekening mee te houden voor buitenlandse bug-out locaties. Maar in de toekomst verwacht ik daar wel weer terecht te kunnen en ook langduriger te kunnen verblijven/wonen.
Eigenlijk zijn mijn diverse bug-out locaties, tevens bug-in locaties in de zin dat ik ze zowel in noodgeval, als vakantie-huisje en als woonhuis gebruik.
Voor kortere of langere tijd wonen in een camper trekt me ook wel aan. Dat kan tevens dienen als een mobiele bug-in.
 

Ray

SHTF Expert
Een bug-out is een uitermate goed geplande (en geoefende) verplaatsing naar een voorbereidde uitwijklocatie (Bug Out Location), als het thuis te heet onder de voeten wordt. Daarbij wordt de bug-out-bag (BOB) gebruikt waarin genoeg middelen zitten om die locatie te bereiken, niet meer, want wellicht wordt het drie dagen lopen en dan telt elke kilo.

Het hebben van een uitwijklocatie met gereedschap en voldoende voedsel is echter voor de meeste preppers niet weggelegd. Zelfs een aftandse stacaravan op een wrakkige camping in 't oosten van 't land kost al snel een paar duizend, met jaarlijkse staplaats rekening van 1500 a 2500 euro. Alleen geschikt voor in de zomer. Chaletjes van 10 a 15k bestaan, maar zijn meestal klusobjecten. Die zijn nog eens vorstvrij te houden in de winter met een houtkachel. Het wordt al heel snel vrij prijzig voor de gemiddelde Nederlander.

Zonder zo'n uitwijklocatie wordt het idd vluchten zonder bestemming en daarvoor hebben we de INCH bag, I'm Never Coming Home rugzak. Die wordt meteen een stuk uitgebreider en zwaarder.

In het dichtbevolkte Europa zal je op de vlucht toch snel naar de bewoonde wereld vluchten, ipv naar e.o.a. groot bos of natuurgebied. Nagenoeg niemand kan als oermens langere tijd overleven, al helemaal niet in z'n eentje of gezinsgroepje, dat konden oermensen ook niet, die waren sterk afhankelijk van de groep. Als vluchteling ben je dus afhankelijk van de lokale populatie. Zelf zou ik dan de grote steden en drukke gebieden mijden en liever ergens op het platteland mijn geluk proberen. Arbeid in ruil voor voedsel en onderdak.

Ik denk dat het zelfs bijzonder lastig zal zijn als je wel probeert de lokale bevolking te mijden. Zelfs in 't bos zullen je activiteiten niet zo heel lang onopgemerkt blijven, helemaal als je rooftochtjes maakt om her en der wat van de landerijen te jatten. Europa kent geen grote woeste gebieden zonder mensen, in de meeste gevallen ben je nooit verder dan 2 km van een verharde weg, tenzij je op een rotsige berg zit maar daar valt zelfs voor een oermens niet te overleven.

Alle romantische, op eigen kracht, Alone in the Wilderness ideeën moet je snel laten varen als je daadwerkelijk wilt overleven.

Om toch niet helemaal uitsluitend op het doelloze vluchten toegewezen te zijn, kun je nu al sociale contacten opbouwen, een netwerk, van andere preppers in het binnen-, en/of buitenland. Beter bij andere preppers belanden die lokaal bekend zijn, dan helemaal op de gok vertrouwen op naastenliefde van onbekende lokale dorpelingen. Meer kun je niet doen, naast het voorbereiden van een INCH bag, niet elk scenario is zo mooi planbaar als een BOL en bug out om daar te komen.

Zelf heb ik altijd een voorraadje benzine klaar, zodat ik mogelijk met de auto en een luxe hoeveelheid aan spullen en voorraad mezelf in een kleine twee dagen 2000 km zou kunnen verplaatsen. Goede kans echter, dat vrij reizen niet zo makkelijk zal zijn en te voet grote afstanden moeten worden afgelegd met de INCH bag op de rug. Indien mogelijk een fiets meenemen op/in de auto, want dat gaat echt stukken sneller dan lopen. Te voet ben je echter wel het meest flexibel qua route, een hard pad is dan niet perse noodzakelijk en het oversteken van waterwegen is ook extra gecompliceerd als de fiets ook naar de overkant moet.
 
D

Deleted member 2825

Gast
Ik heb er weleens over nagedacht en volgens mij is dit prima stappen plan op basis van gegevens die makkelijk op te zoeken zijn deze dagen op het internet.

1) Demografische gegevens. Om o.a. de bevolkingsdichtheid te bestuderen en eventuele andere etnische kenmerken.

Hoe groot is de kans op een confrontatie? Hoe groot is de kans dat ik hun of zij mij dwarsliggen? ...?

2) Geografische gegevens. Bereikbaarheid en potentie. Haalbaarheid in zowel de reis er naartoe als het "overleven" in het gebied.

De Schotse hooglanden en het noorden van Scandinavië zijn nog redelijk met rust gelaten en de verharde wegen lopen langs de kust op enkele binnenlandse wegen naar toeristische trekpleisters na dan. Maar vooral ook veel rots en een paar strenge winter maanden.

3A) Spreek ik de taal & bekend met de cultuur? / Wil ik de taal leren spreken / wil ik de cultuur leren kennen?

Men moet echt eens leren dat Nederland niet het centrum van het universum is. Wij zijn na de Amerikanen, Russen en Engelsen het meest gehate volk als het gaat om toerisme.

3B) Potentie tot samenwerking met de lokalen?

4) Dan kan er een lijst gemaakt worden aan de hand van het gekozen gebied.

Grond/Huis kopen of huren?
Gebied of huis "kraken"?
Guerilla farming?
Inkopen / benodigheden?
...?
 
F

forumlid 1447

Gast
Een bug-out is een uitermate goed geplande (en geoefende) verplaatsing naar een voorbereidde uitwijklocatie (Bug Out Location), als het thuis te heet onder de voeten wordt. Daarbij wordt de bug-out-bag (BOB) gebruikt waarin genoeg middelen zitten om die locatie te bereiken, niet meer, want wellicht wordt het drie dagen lopen en dan telt elke kilo.
5 kilometer per uur , 16 uur per dag, geeft 240 km in 3 dagen.
Ik weet niet wie hier de helft ,40 km, kan lopen, zonder bepakking, maar ik denk dat de meeste dan nog hard moeten gaan trainen.
Een Bug out voor de meeste is dan ook een utopie.
En wat is 240 km?
Groningers en Friezen gaan in 3 dagen België nog niet halen,
en bij een bug-out, lees: vlucht ,reizen er heel veel mensen.
En overvallers liggen dan overal in hinderlaag.
Pak een passer trek een cirkel van 300 km rond je woning, en schrik van de beperkte afstand.
Regen in Nederland geeft namelijk druppels , in de rondom liggende landen.
En ga je alleen of met je gezin?
In kleine groep reizen, dan is je veiligheid ook nog niet gewaarborgd.
 

Ray

SHTF Expert
@wiliam Precies, de mogelijkheden zijn vaak zeer beperkt en daarom zal een Bug Out maar uiterst zelden een goede optie zijn.
Realistisch gezien zal in 99,tig % van de gevallen het een Bug In worden en daar zou bij preppers ook de aandacht moeten liggen.

Dat ik zelf een hele kampeeruitrusting heb, zowel klein licht spul voor in een rugzak of grotere tent/kachel/etc voor met de auto, heeft meer met hobby te maken dan preppen.

Als het toch op een Bug Out aankomt, hangt het zeer van de SHTF af welke kant je op moet. Een netwerk vind ik daarom belangrijker dan een vaste Bug Out Locatie.
 

logan1202

Prepper goeroe
Een bug-out moet je doen VOOR het hele systeem instort. Dus als je nog normaal kan reizen. En ja, dat is moeilijk in te schatten.
Als je pas gaat als je voorraad op is ben je gewoon een vluchteling.
 

PBear

Mankinds only hope
Hoewel in het algemeen een bug-in betere kansen biedt dan bug-out, denk ik dat een bug-out zinvol kan zij als de SHTF enigermate voorzienbaar is, zodat je nog kan vertrekken voordat mensen in grote getalen weg willen en daarmee de wegen verstopt raken.

Het hangt af van welk scenario er speelt. Bij een nucleaire ramp met radioactieve fall-out lijkt me een bug in in veel gevallen handiger, tenzij je erg dicht bij de bron woont. Watersnood na een dijkdoorbraak is een situatie waarbij snel weg wilt. Dan kan een bug-out levensreddend zijn. Watersnood door overvloedige regenval (evt in buitenland, met hoge rivierstanden in NL als gevolg) is enigszins voorzienbaar. Als daardoor het gevaar dreigt dat je huis onderloopt of wegspoelt, is het zinvol voor een (tijdelijke) bug-out te kiezen voordat je natte voeten krijgt. Voor wie de weerberichten heeft gevolgd hoeft het nog niet zo'n gedrang te zijn om weg te komen.

Voor een crash van het financieel systeem is het zelfs nu nog niet te laat om voorbereidende maatregelen te treffen. Dat zoiets gaat plaatsvinden lijkt wel haast onvermijdelijk, al kan niemand zekerheid geven wanneer dat gaat gebeuren. Het is pas een feit als de banken op slot gaan en de overheid je tegoeden blokkeert of confiskeert - wat ze niet vooraf aankondigen, maar na veel gerustelling dat "alles OK is", plots doen. (Zie b.v. Griekenland en Cyprus tijdens de laatste kredietcrisis.)
Vooralsnog lijkt het er op dat de weg gevolgd wordt naar meer controle over de financien van de burger. Zie de ontwikkelingen rond Centrale Bank crypto-currencies, het wegpesten van contant geld en negatieve rente op spaartegooed) Daardoor kunnen zowel overheid als banken je inkomen en vermogen (verder) belasten. Als het eenmaal zover is dat je geen zeggenschap over je bestedingen meer hebt en democratie is uitgehold tot een stemritueel (en wie lastig is afgesloten wordt van het financieel systeem), dan is het te laat voor een bug-in en ook om dan nog een bug-out te ondernemen naar een land waar nog wat vrijheid van zelfbeschikking over is. Dan is het zaak te vertrekken voordat de NL- of EU-overheid dat onmogelijk heeft gemaakt. De facto herinvoering van de slavernij, maar dat mag officieel natuurlijk niet zo heten.
 

Enki

Survivor
Voor mij geldt op de eerste plaats de bug-in. Thuis kan ik het lang volhouden, zeker nu de lente weer aanbreekt en de eerste jonge plantjes al staan te wachten om de kas en de moestuin in te kunnen.

Ook heb ik hier contact met wat meer preppers en kunnen we elkaar zeker helpen.

Mocht het thuis niet meer houdbaar zijn, dan treedt plan B (B voor Bunker) in werking. Zoals een aantal mensen hier wel weet heb ik samen met wat collega’s een echte bunker op de kop weten te tikken. We gebruiken die normaal gesproken zakelijk als kleinschalig datacenter, maar we hebben daar genoeg mogelijkheden om het lang vol te houden. Er is een geboorde waterbron (100m diep de berg in), NBC luchtfilters, een generator met genoeg diesel om (met slim gebruik) het wel een jaartje vol te houden. We hebben een radio antenne mast van 60m met verschillende radio’s, een enorme bibliotheek aan eBooks, backups van wikipedia, wikiedu, wikibooks e.d., een mapserver met de volledige wereldkaart van OpenStreetMap en nog veel meer om het een behoorlijk high tech BOL te maken. Beschermd door zware deuren die bedoeld zijn om een schokgolf van een atoombom te overleven, en de mogelijkheid om de hele bunker onder overdruk te houden zodat er geen gassen ongefilterd naar binnen kunnen komen, maakt het een van de beste locaties om een echte zware SHTF te overleven. Zelf bij TEOTWAWKI maken we er een goede kans. 300 meter boven zeeniveau en 5 meter onder grond, dus zelfs overstromingen en bosbranden zijn geen probleem.

bij voorkeur zou ik er met de auto (en aanhanger vol met extra spullen van thuis) heen gaan, maar op de fiets is ook goed te doen en eventueel is het ook nog wel te lopen (30km).

we hebben overigens nog flink wat plek over, dus als mensen hier interesse hebben in een rondleiding en om eventueel lid te worden van onze preppers vereniging (Zweeds, maar de hoofdtaal is Engels), laat het dan weten, misschien dat we later dit jaar een kleinschalig evenement organiseren! :)
 

Candyman

Diehard Prepper
En dan nog de vraag hoe je bij je bug out komt.
Vliegen er nog vliegtuigen?
Zijn de wegen nog begaanbaar en veilig?
 

logan1202

Prepper goeroe


Een nuchtere kijk op het hele Bug Out verhaal. En hoewel voor de meeste hier het hele vuurwapen verhaal niet op gaat is de kern van het verhaal wel waar.
En nu de spanningen in Europa weer oplopen is het weer eens tijd om het nuchtere van de fantasie te scheiden. Want hoewel er hier mensen zijn die geloven dat ze een jaar kunnen overleven op de Veluwe, zonder contact met andere mensen zullen de meeste het bos na een dag of wat weer verlaten, na de laatste boterham en een nacht kou en honger.
En JA, het is heerlijk om een paar dagen in het bos te leven, in een tent, houtvuurtje erbij en goed gezelschap. Maar dit is altijd met een garantie dat je erna weer thuis in je bed kan slapen na een goede maaltijd.
 

RONALD121244

Prepper
Goede avond beetje rare vraag (weten ook niet of deze in dit topic thuis hoord?) maar zijn ww2 bunkers ook geschikt? tegen de kernbom ... bij ons staan er wel een paar oa de 612 dit zijn de coordinaten zijn (via google te vinden . (1) 51°36'39.4"N 4°14'34.0"E (2) 51°36'37.3"N 4°14'32.7"E (3) 51°36'34.0"N 4°14'34.4"E (4) 51°36'42.0"N 4°14'36.1"E (5) 51°37'35.4"N 4°15'00.0"E
 

marzman

Diehard Prepper
Ik denk dat je dan beter je ramen kozijnen en deuren (en ventilatieroosters) af kan plakken en binnen kunt blijven. Je kan dan beter niet buiten komen en ook niet naar een bunker gaan.
 
F

forumlid 1447

Gast
De coördinaten staan op t' internet, en elke angstige of agressieve persoon,
weet ze te vinden.
Dus kan je er langdurig en veilig voedsel en water opslaan?
Kan je er genoegkleding en andere spullen voor je familie opslaan?
Heb je toekomstvoedsel/tuin die je kan beschermen?
Of is het niet meer dan het metrostation in je stad.
Nog een Bugout mythe.
Als je mensen uit hun eigen omgeving ziet geëvacueerd worden of vluchten,
dan hebben ze een koffer bij, en de kleren die ze dragen.
Geen army rugzakken, met alles erop en eraan.
Ja , wij hebben een noodtas, (partner zat ooit ,na een valwind, zonder dak).
Dit is een onopvallende boodschappentas, die hier bij de bank staat.
Enkel ondergoed kousen, en belangrijke papieren, en bankkastjes
 

marzman

Diehard Prepper
Als je mensen uit hun eigen omgeving ziet geëvacueerd worden of vluchten,
dan hebben ze een koffer bij, en de kleren die ze dragen.
Ja dat zie je nu ook bij de mensen uit Oekraine. Die hebben de kleren bij die ze dragen en het hoognodige wat ze konden pakken en verder alles achtergelaten.
 
G

Gast 2000

Gast
Nog een Bugout mythe.
Als je mensen uit hun eigen omgeving ziet geëvacueerd worden of vluchten,
dan hebben ze een koffer bij, en de kleren die ze dragen.
Geen army rugzakken, met alles erop en eraan.

De meeste mensen denken niet aan morgen en een plan voor zelfredzaamheid als er een ramp mocht voordoen.
Dat is dan ook precies de reden dat je al die evacués met een koffer en een boodschappen tas ziet lopen. Allemaal hopende dat een ander ze veiligheid, beschutting en eten zal geven...
Je hebt het over een mythe, maar ik ben van mening dat de goed voorbereide mensen, niet degenen zijn die je snel op het NOS journaal zult tegen komen....

Ondergoed en sokken.... Zeker belangrijk. Drinken en eten zijn ook belangrijk, tenzij je er van uit gaat dat je overal kunt pinnen.
Maar dat is een keuze die een ieder voor zichzelf moet maken en die respecteer ik, zolang niemand in geval van nood vraagt mijn noodrantsoen met hem/haar te delen.
 

marzman

Diehard Prepper
Ondergoed en sokken.... Zeker belangrijk. Drinken en eten zijn ook belangrijk, tenzij je er van uit gaat dat je overal kunt pinnen.
Maar dat is een keuze die een ieder voor zichzelf moet maken en die respecteer ik, zolang niemand in geval van nood vraagt mijn noodrantsoen met hem/haar te delen.
Maar makkelijk kunnen bewegen is ook belangrijk. Ik heb eens tien uur door Hong Kong moeten lopen met te veel handbagage omdat het te zwaar was voor mijn koffer maar wel in mijn handbagage in hetzelfde vliegtuig mocht :p Dat is ook niet fijn om daar een dag/dagen mee rond te lopen, rennen, klimmen.
 
G

Gast 2000

Gast
Maar makkelijk kunnen bewegen is ook belangrijk. Ik heb eens tien uur door Hong Kong moeten lopen met te veel handbagage omdat het te zwaar was voor mijn koffer maar wel in mijn handbagage in hetzelfde vliegtuig mocht :p Dat is ook niet fijn om daar een dag/dagen mee rond te lopen, rennen, klimmen.
Je hebt helemaal gelijk. Daarom weegt mijn BOB nog geen 9 kilo
 
Bovenaan