• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bushcraft/Preppen

B

Broccoli54

Gast
Uitgangspunt.
Bushcraften is voor mij: je vrijwillig in een situatie verplaatsen waarin je met het minimale aan uitrusting moet rond komen. Je kunt op elk gewenst moment ermee stoppen en terugkeren naar de bewoonde wereld. Je kunt het ook zien als oefenen voor wanneer de SHTF komt.
Preppen is het voorbereiden op een toestand waarin je onvrijwillig terecht komt en waarin in je moet zien te overleven (Survival) (INCH uitrusting). Wij (mijn vrouw en ik) zijn aan het bushcraften, en niet aan het survivallen. Sinds april 2015 zijn we bezig met de aanschaf van spullen die we nodig denken te hebben voor Buschcraften/Preppen.
Voorbeeld: Een dutchoven met een driepoot of een rookoven is heel erg leuk voor bushcraften, maar geen haar op m'n hooft die hem op mijn preplijstje zet, dan blijft dat loodzware gietijzeren gevaarte lekker thuis.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Een dutch oven is ook zeer geschikt voor een Prepper, als er geen elektra en gas meer is kan je in je tuin toch koken met je dutch oven, voor op een balkon niet echt geschikt (of je moet wel een heel groot balkon hebben).

Preppen doe je niet alleen voor outdoor, maar ook voor thuis, in veel gevallen zal je eerst gaan voor een bug in.

Een bug-out is niet altijd nodig en mogelijk.

Veel bushcraft gear en skills zijn uitermate geschikt voor een Prepper tijdens een SHTF scenario, daarom is er ook zoveel raakvlak tussen die twee.

Als je die twee goed kan combineren dan ben je beter voorbereid voor survival in een SHTF scenario.
 

Niels

Mankinds only hope
Jäh, preppen is voor iedereen anders natuurlijk, voor mij is het "rekening houden met".
Dat kan van alles zijn.
Goed voorbeeld is uitval van systemen, gas, water, elektra, communicatie, riool.
Of dat je om een of andere reden niet in je huis kan blijven...

Ik prep thuis ook veel wat niks met bushcraft te maken heeft, maar ook heel veel wel.
Ik moet ten alle tijde binnen een uur met mijn rugzak weg kunnen vind ik, en iig een paar dagen overbruggen.

Veel mensen hier preppen primair voor een bug-in.

Persoonlijk vind ik het idee wel fijn dat ik me sowieso wel red :).
 

Ray

SHTF Expert
Uitgangspunt.
Bushcraften is voor mij: je vrijwillig in een situatie verplaatsen waarin je met het minimale aan uitrusting moet rond komen. Je kunt op elk gewenst moment ermee stoppen en terugkeren naar de bewoonde wereld. Je kunt het ook zien als oefenen voor wanneer de SHTF komt.
Preppen is het voorbereiden op een toestand waarin je onvrijwillig terecht komt en waarin in je moet zien te overleven (Survival) (INCH uitrusting). Wij (mijn vrouw en ik) zijn aan het bushcraften, en niet aan het survivallen. Sinds april 2015 zijn we bezig met de aanschaf van spullen die we nodig denken te hebben voor Buschcraften/Preppen.
Voorbeeld: Een dutchoven met een driepoot of een rookoven is heel erg leuk voor bushcraften, maar geen haar op m'n hooft die hem op mijn preplijstje zet, dan blijft dat loodzware gietijzeren gevaarte lekker thuis.

Je lijkt er van uit te gaan dat preppen betekent met een rugzak(INCH) op pad te gaan. In verreweg de meeste situaties blijven preppers echter thuis, een bug-in, met al hun preps, als het even kan verlaat je die niet, tenzij het niet anders kan.

Preppen is de overkoepelende term voor alles wat niet alleen te maken heeft met overleven, maar ook met zelfvoorzienend leven. Bushcraft, survival, home steading, zelf doen, zelf maken, zelf kweken, etc, al dan niet met technische hulpmiddelen, 't valt allemaal onder preppen. :)
 
F

frans81

Gast
Een prepper met genoeg bushcraft ervaring heeft vele voordelen bij een Bugout.
Maar een Bushcrafter en een Prepper zijn twee verschillende types .
Die ieder weer anders denken .
Fuseren deze beide types dan heb je een BUSHPREPPER haha
 
B

Broccoli54

Gast
Het is voor iedereen inderdaad anders. Wij wonen vlak aan zee, onder de zeespiegel en hebben dus de idee dat als er wat gebeurd wij onze voeten niet droog houden en dus niet in ons huis zullen blijven, maar met de auto of motoren ( die hebben we ook), naar hoger gelegen gebieden zullen vertrekken. Maar goed we houden met alle scenario's rekening.
 

Flos

SHTF Expert
Ik ben dus ook van het idee dat een bushscrafter en een prepper niet het zelfde zijn. Maar het een sluit het ander niet uit.
Ik prep voor veel en God weet wat. Ik verzameld spullen om na een shtf situatie als het moet op eender welke plaat een nederzetting te kunnen beginnen met een groep mensen die ik vertrouw. En daar zal bushscraften er handig bij zijn.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Duidelijk verhaal; bushcraft als hobbie om beter voorbereid te zijn voor een shtf.

Probeer de basis behoeften goed onder de knie te krijgen met zo min mogelijk materiaal; water, warmte en energie.

Water: verzamelen, filteren, bacterie / virus vrij maken.

warmte:
Vuurtje, beschutting (kuiltje graven, hutje bouwen. )

Energie:
Jagen / vissen, verzamelen (eetbare planten, bessen / vruchten, zaden en noten).

Heel leuk allemaal om te doen zover dat op dit moment mag ivm regelgeving en vergunningen. Alleen de theorie kennen en tig aam film materiaal gezien te hebben gezien over hoe het moet en waar het altijd goed gaat en lukt ;-) is niets vergeleken met zelf de praktijk te ervaren.

heel veel plezier met je hobbie.
 

Dorpsgek

Survivor
Eigenlijk weet ik niet wat ik ben. Heb jaren in Azie gewoond en gewerkt en heb veel jungle ervaring. Sta vaak vreemd te kijken over waar de gemiddelde Hollander een probleem mee heeft. Ik red mij wel Ben ik nu een bushcrafter of een prepper. Ben gewoon voorbereid.
 
G

Gamble

Gast
Als Bushcrafter kom ik graag in het bos.
Als prepper zit ik liever ergens binnen.

De mindset die je met een dergelijke hobby opbouwt, kan er wel 1 zijn waar je veel aan kan hebben als shtf.
 
Bovenaan