• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

China is bezig aan een crypto valuta ondersteund door goud. De dollar en euro killer.

Wolfje

Senior Prepper
Wat voor de dollar geld gaat dan ook met de euro gebeuren. Aanvulling op prep scenario globale economische crisis! Nog meer reden om edelmetaal te kopen en wellicht snel in te stappen als die Chinese crypto valuta op de markt komt.

06B67FB8-4CFC-4F48-9028-668A91663AEE.jpeg
 

petroman

SHTF Expert
https://en.wikipedia.org/wiki/Gold_reserve

Zal waarschijnlijk niet kloppen maar daar staat 2000 "metric tons" (metric ton=1000 kg) en daarmee staat China op de 8ste plek. Maar kan goed zijn dat ik de punten verkeerd interpreteer. Verhoudings gewijs maakt dat weer niets uit want volgens dat plaatje heeft de USA 4x zo veel goud.
Ik lees overigens drie keer hetzelfde zinnetje anders geformuleerd in dat stukje.
 

PBear

Mankinds only hope
Wat voor de dollar geld gaat dan ook met de euro gebeuren. Aanvulling op prep scenario globale economische crisis! Nog meer reden om edelmetaal te kopen en wellicht snel in te stappen als die Chinese crypto valuta op de markt komt.

Bekijk bijlage 17164
Het lijkt me niet waarschijnlijk dat China in de eigen voet gaat schieten door nu de US dollar onderuit te halen. Een groot deel van de schulden van de VS is in US dollars en is in Chinese handen.
Ik denk dat hegemonie van de US dollar als wereldwijde reserve-valuta daarom in heel geleidelijke stapjes door China overgenomen gaat worden. Inmiddels is het al mogelijk geworden olie te verhandelen in Renminbi, waar voorheen de olie alleen maar in US dollars afgerekend kon worden.
 

Ray

SHTF Expert
Bovendien heeft China goud nodig om zijn eigen munt te ondersteunen. Al jaren kopen ze veel goud op omdat die verhouding nogal scheef ligt vergeleken bij andere munteenheden. Zolang de economische groei blijft, zal het wel loslopen met de Renminbi, maar bij een recessie klapt het ding stevig in elkaar. China zal dus waarschijnlijk nog heel lang goud blijven kopen om hun munt stabieler te maken.
 

Henk88

Diehard Prepper
Het nieuwsberichtje uit de openingspost mist wel wat nuance, ik denk dat het in praktijk niet zo'n vaart zal lopen. Toch zal China de komende jaren waarschijnlijk wel economisch meer druk gaan uitoefenen (met name op de Verenigde Staten).

Overigens lijkt mij het idee van een Crypto gekoppeld aan een fysieke goudvoorraad wel interessant, echter de uitwerking is lastiger. Immers wie beheert de berg goud gekoppeld aan de crypto en hoe kun je die partij vertrouwen? Bovendien loop je het risico dat een crypto gekoppeld aan goud enorm populair zal worden waardoor de prijs, ondanks dat er wat goud tegenover staat alsnog overgewaardeerd zal zijn.

Dit soort berichten maken in ieder geval dat ik steeds meer kijk naar alternatieven voor banksparen in euro's of dollars.
 

Wolfje

Senior Prepper
Mja. Wie zal het zeggen. Ik zorg er voor dat ik weinig geld op de bank heb en voorraadje cash in huis. De rest zit in m’n bosgrond en in edelmetaal. Vertrouwen in de economie heb ik niet meer, te veel bij banken gewerkt en dus achter de schermen gekeken en in de systemen.

Ps stuk van m’n geld zit ook in een messen collectie. Geweldig ruil materiaal als shtf ;)
 
Bovenaan