• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Communicatie strategie

Prepare2Rescue

Survivor
Ik zie veel topics over frequenties, en apparatuur etc..
Maar communicatie gaat tussen meerdere partijen. Maar met wie ga je communiceren, wie mag er mee luisteren, welke informatie wil je verzamelen, en wie wil je wel of juist niet ontmoeten.

Dus hoe krijg je betrouwbare informatie, en vertrouwelijke informatie, dus binnen welke groep wil je communiceren. Hoe weet je dat niet anderen willen (al dan niet gevraagd) gebruik maken van jouw resources. En hoe zit het met veiligheid.

Dus als je hier open en bloot frequentie's communiceert, weet iedereen dat er een prepper is die allerlei middelen tot zijn beschikking heeft. Die we kunnen uitpeilen, en onze resources kunnen aanvullen toch ?

Dus wat is een handige communicatie strategie, in welke fase van een grote calamiteit.
 

dimidrie

Senior Prepper
Hoi @Prepare2Rescue . het is in dit subforum inderdaad een beetje een warboel van onderwerpen die met zenden en ontvangen te maken hebben.
Hier mijn kijk op een aantal van de vragen die jij opwerpt:

Contact met de buitenwereld in geval van calamiteiten/Informatie verkijgen:
Iedereen die een bamiporto(30-50euro ) in zijn bezit heeft kan zowel op VHF(2m) als op UHF(70cm) ontvangen en zenden.
Op beide banden kun je luisteren(en zenden) naar een repeater met nagenoeg landelijke dekking.
- 145.575 mhz PI3UTR (Alticom toren Ijsselstein)
- 430.125 mhz PI2NOS(Alticom toren Hilversum)
Beiden zijn gesitueerd in voormalige KPN torens die nu door Alticom in gebruik zijn als datacenters, met flinke voorzorgsmaatregelen in geval van grootschalige sroomuitval.
Deze twee repeaters zouden wat mij betreft in iedere bamiporto geprogrammeerd moeten staan, want in geval van calamiteiten blijven deze repeaters normaal gespoken gewoon in de lucht.
Als je op ditt moment zou luisteren naar de repeaters hoor je zendamateurs met elkaar praten. Maar in geval van wat voor calamiteit dan ook verandert dat snel in een soort doorgeefluik van nieuwsfeiten.

Voor zeg 50 euro heb je dus ook in tijden van SHTF de mogelijkheid om je op de hoogte te stellen van wat er in grote lijnen om je heen aan het gebeuren is, ook in geval van stroomuitval, geen internet en geen moniele telefoon.
Ik heb dan even geen accu/zonnepanelen apart berekend.

Veiligheid in de ether

Alles wat je de ether in slingert is door anderen te beluisteren. Of je nu een aparte preppersfrequentie aanhoudt of niet, daarom zie ik ook niet zo de meerwaarde van preppernetwerken in de lucht: Leuk idee, maar het heeft geen enkele meerwaarde t.o.v. al bestaande zeer professionele repeaters, voor zover het überhaupt a; te realiseren zou zijn.

Communiceren binnen de eigen groep
Dat kan met dezelfde bamiporto's gebeuren, of met pmr-porto's(die kunnen zenden en ontvangen op 8 vaste kanalen binnen de UHF band), of met de vrij te gebruiken 27MC bakkies.
het grote voordeel van de bamiporto's en pmr-porto's is dat ze klein zijn en makkelijk mee te nemen.
Voor de 27 MC zijn bijna geen porto's te krijgen. Met de 27MC bakkies is van vaste locatie naar vaste locatie wel prima te communiceren.

Ga er maar vanuit dat al het radioverkeer voor anderen te beluisteren valt. Dus spreek heel erg goed af wat en hoe je communiceert via de ether.

Zolang je met een bamiporto binnenshuis de repeaters uitluistert, is er niemand die jou uit kan peilen of vanaf de straat kan zien dat jij zendapparatuur gebruikt.
Als je onderlinge communicatie zoveel mogelijk beperkt en niet vanuit de vaste locatie doet, dan bllijft die locate ook betrekkelijk veilig.

Het wiel op nieuw uitvinden
Preppers blijven verliefd op het idee van een geheim preppersgenootschap dat op een eigen geheime frequentie middels een eigen repeater/netwerk onder de radar kan communiceren.(@Prepare2Rescue dit is niet tegen jouw gericht, meer een opmerking in het algemeen)
De crew van hobbyscoop.nl heeft de afgelopen jaren al een hoogwaardig landelijk dekkend netwerk gerealiseerd, zij het dat het openbaar is. Dit netwerk staat binnen de amateurwereld te boek als het meest geavanceerde netwerk dat op dit moment in de amateurwereld actief is.
Dan is het niet heel realistisch om als preppers zonder al teveel kennis te denken dat wij ook wel even zoń netwerk kunnen realiseren.
Ik denk dat het veel beter is om te kijken hoe je geschikte en bestaande infrastructuur zou kunnen benutten.
 

Prepare2Rescue

Survivor
De strategie, zou moeten beginnen met vertrouwelijkheid binnen bepaalde groep. En dat mensen in die groep weten wat ether-discipline is, en dat je niet met te veel vermogen moet gaan zenden, en dat als al iets in de ether slingert je boodschap niet door iedereen te begrijpen hoeft te zijn. (maakt niet uit of je analoog of digitaal communiceert.)

Groeps en team communicatie kan een besloten netwerk zijn..

Je kan eventueel met andere vertrouwde groepen communiceren.
Je kan prima luisteren naar andere zenders..

Je zal dan een iets met codes voor locaties, tijdstippen, personen, of specifieke acties of situaties moeten benoemen.
"Bij Apple, zit Monkey, advies, vlieg door naar rechter boom via heidepol 4, " comms out."

De codes en frequentie zal je al regelmatig moeten wijzigen, met iedereen die daartoe recht heeft. En dat zal je niet op een openbaar forum moeten delen.

Wat mij betreft moet je nu al werken aan een vertrouwde groep, die met elkaar traint, op alle preppersvaardigheden, en communicatiestrategie.
 

PlanDoPrep

Senior Prepper
Valt heel erg mee.

Je signalen komen niet erg ver. Verder dan een paar kilometer kom je niet, en ben je dus ook niet te peilen.

Je signalen zeggen niets. Het feit dat er iemand met een porto rondloopt betekent niet dat hij ook grote voorraden thuis heeft liggen.

Je bent alleen te peilen als je uitzendt. En omdat je je accus spaart blijf je geen uren aan het praten. Korte berichtjes, en dan is het weer gedaan.
De peiler moet echt dagen de tijd hebben om jou te vinden.

Als je rondloopt is je huis ook nog eens moeilijk te peilen. Een peiler weet dus niet 'DAAR zit een prepper met veel voorraden'. Hij weet hooguit, na veel tijd en moeite: In die wijk zit iemand met een portofoon.

En tot slot: Iemand die tijdens de SHTF peilapparatuur voorhanden heeft én de tijd om die te bedienen, is waarschijnlijk beter voorbereid dan jij.
 

SaintNicholas

Survivor
Voor degenen die nieuwsgierig zijn naar het luisteren naar verschillende radiofrequenties, maar niet gelijk willen investeren in een portofoon of andersoortige ontvanger is er een hele mooie budget oplossing. Voor nog geen 7 euro koop je via China een zogenaamde RTL SDR ontvanger.

https://nl.aliexpress.com/item/USB-...DR-Digital-TV-Receiver-Stick/32611544795.html

Dit is een USB Dongle, ontworpen om digitale TV en Radio via de ether te ontvangen. Maar de gebruikte chipset in die dingen kunnen met gratis verkrijgbare software een nog veel groter frequentiebereik weergeven, waarmee je een heuse breedband ontvanger in huis haalt.

Je kunt o.a de 27 Mc beluisteren, maar ook de PMR kanalen en de repeaters die eerder in dit topic genoemd werden. En wat dacht je van de P2000 meldingen van politie, brandweer en ambulance? Of de luchtvaart banden? Het kan allemaal met een SDR ontvanger. En met een kleine aanpassing kun je zelfs de lagere korte golf banden beluisteren, bijvoorbeeld de 40 meter band (7 Mhz). Dit werkt uiteraard niet met het standaard sprietje wat er bij geleverd word maar vereist een betere antenne. Maar een zogenaamde dipool antenne voor ontvangst kun je eenvoudig zelf maken met simpele speakerdraad. Er staan genoeg topics hierover op o.a. preppers.nl.

De mogelijkheden zijn zeer uitgebreid en bieden voor de beginnende luisteraar volop uitdaging en plezier. En met een verloopstekkertje en een gratis app (SDR Touch) kun je het ook gebruiken op je smartphone of tablet. :)

Ben je nieuwsgierig naar alle mogelijkheden, kijk dan ook eens op http://www.rtl-sdr.com/
 

Kevin Fox

Survivor
Ben je eigenlijk gewoon niet best met satelliettelefoons? Als netwerken uitvallen kan je nog altijd communicatie voorzien dan neen?
Nadeel is natuurlijk dat 't duur is...
 

AWOL

Prepper goeroe
Ben je eigenlijk gewoon niet best met satelliettelefoons? Als netwerken uitvallen kan je nog altijd communicatie voorzien dan neen?
Nadeel is natuurlijk dat 't duur is...
En naar wie ga je dan bellen als de netwerken zijn uitgevallen?
 

petroman

SHTF Expert
Bijkomend nadeel: bij een zonnevlam eruptie van enige beteknis en bedreiging wordt het sateliet syteem uitgezet.
 

QuickFix

Diehard Prepper
Als er een globale oorlog uitbreekt heb je ook niets aan satelliettelefonie.

Alle communicatiesatellieten zullen dan worden gevordert voor militair en geo-politiek gebruik en ook GPS (en Galileo, GLONASS en BeiDou) gaat op zwart voor ons gewone stervelingen.
 

TACAMO

Prepper
Laatst bewerkt:
Voor 99% van de preppers zou ik ten sterkste afraden in de meeste gevallen om ook maar iets van een Baofeng te kopen. Als je er persé een aantal wilt hebben, koop dan de Baofeng BF-888. 16 kanelen PMR en je bent klaar. Het kan namelijk wel gewoon onwijs handig zijn als men bijvoorbeeld met 2+ auto's naar een BOL gaat rijden in een konvooitje, of andere vergelijkbare voorbeelden. Reken op maximaal een kilometer bereik, ook bij meer zendvermogen. Het is echt alleen voor "tactisch" gebruik binnen en met je eigen groep preppers (zodra ze bijelkaar zijn en je dus onderweg bent, of een gebouw gaat checken) of directe familie. Sla deze weg niet in als je een manier wilt hebben om met je prep-buddy te communiceren als deze meer dan 3km ver woont.

Een goede communicatie strategie/prioritering is:
-Lokaal en internationaal kunnen ontvangen
-Enkele portofoons voor tactisch gebruik

Dit is wat ik zou aanraden
  1. FM (88-108MHz) ontvanger met AM (500-1600kHz) op 2x AA batterij
    1. Hoge kwaliteit keuze: https://www.expert.nl/sony-icfp26
    2. Budget keuze: https://www.conrad.nl/nl/fm-zakradi...ogy-hpg-311r-middengolf-fm-grijs-1543043.html
    3. Ultrabudget keuze: http://www.ebay.com/itm/Mini-Pocket...ry-Powered-Radio-World-Receiver-/232266486765 (Deze mag eigenlijk echt niet missen in een BOB, geld en formaat gesproken)
    4. Ik vermijd opwindbare radio's als de pest. Gewoon genoeg batterijen in huis hebben en deze op tijd vervangen/in circulatie nemen. Of niet-oplaadbare lithium batterijen kopen. Maar ik heb wat beters te doen dan zwengelen.
  2. Scanner, bijvoorbeeld de Uniden UBC125XLT. Deze is met een gewone USB-kabel te programmeren, alleen even software vinden
    1. Dit werkt vele malen beter met ontvangen en scannen dan een Baofeng. Baofengs scannen tergend langzaam. In prijs is het misschien 5x duurder, maar je kunt er veel meer en veel beter mee ontvangen. Baofeng kan 128 kanalen opslaan, de Uniden 500. Ook het kunnen schakelen tussen verschillende memorybanken maakt het leven een stuk eenvoudiger, in plaats van alleen alles of niets te kunnen scannen. Scan bijvoorbeeld alleen PMR, LPD en CB, of zendamateurs, Rode Kruis en DARES
    2. Koop geen scanner met ingebouwde digitale decoders (APCO, Trunktracker, DMR, NXDN) en dergelijke. De politie is hier niet mee te ontvangen, en ik verwacht te weinig interessante informatie op lokale commercieële portofoonnetten die op DMR zitten. Het is het geld nimmer waard.
    3. De scanner heeft RF close call. Hiermee kun je terwijl je scant ook in een keer achter de frequentie van een sterke lokale zender komen. Stel je bent de Rode Kruis, DARES en zendamateurs frequenties aan het scannen, krijg je automatisch een melding van een walkie-talkie of CB radio die erg dichtbij is (50-500m, afhankelijk van het vermogen).
    4. FM band, Luchtvaart band en Militaire luchtvaartband ontvangst
    5. Van stroom te voorzien vanaf een USB powerbank
  3. Kortegolf radio, 0-30MHz met CW, LSB en USB, naast AM.
    Een korte golf radio is met name interessant voor de prepper als er in ons land/regio geen uitzending van nieuws meer is. Dan kun je via de korte golf nieuws uit andere werelddelen ontvangen.
    1. AM omroepstations tussen 500-1500kHz hebben nog steeds een bereik van hoogstens 1000km in dagelijkse omstandigheden. De kortegolf kan informatie velen duizenden kilometers ver dragen. Dit is voor echt grote incidenten (Europese schaal) interessant. Maar het geeft je ook de mogelijkheid om zendamateurs te ontvangen, deze kunnen lokaal, maar ook internationaal zijn en erg nuttige informatie hebben. Je zou ze ook kunnen gebruiken met wat 7MHz morse zendertjes in een NVIS opstelling om zo landelijke prepper communicatie te hebben tussen je bevriende preppers, wat geen infrastructuur (satelliet, GSM) nodig heeft. Dat zijn nog wat projectjes voor de toekomst. -->
  4. Pas na aankoop van bovenstaande items zou ik suggereren om portofoons e.d. te kopen
 

hans013

Senior Prepper
En juist voor de opmerking koop geen digitale ontvanger... heb ik juist dmr aangeschaft.

Gewoon analoge pmr er in en een paar kanalen digitaal met 128bits encryptie. En jawel 2 a 3 km bereik in de binnenstad.
 

TACAMO

Prepper
En juist voor de opmerking koop geen digitale ontvanger... heb ik juist dmr aangeschaft.

Gewoon analoge pmr er in en een paar kanalen digitaal met 128bits encryptie. En jawel 2 a 3 km bereik in de binnenstad.
Tsja... Wat heb je dan precies gekocht? Is het nou een scanner of een zendontvanger? Want wat bedoel je met 2-3 kilometer bereik?
128bit encryptie kan trouwens niet op DMR of andere gangbare digitale modi, dat is allemaal verkooppraat.

Afgezien van een enkel punt waar wel eens over gediscusieerd zou kunnen worden een mooi en duidelijk overzicht. :cool:
I'm all for discussie... Brand los :fluit:

Ik houd het bij mijn baofeng om een simpele reden . de rest is grieks
Kijk dan alleen naar een simpele kortegolf ontvanger(ook wel wereldradio in de volksmond) voor het kunnen ontvangen van verre buitenlandse radiozenders die niet op de AM-band (lange- en middengolf) zitten...
Maar wat hierboven is besproken is alles behalve moeilijk te begrijpen, ik heb mijn best gedaan om het zo duidelijk mogelijk uit te leggen voor leken... Google afkortingen en dingen die niet duidelijk zijn, je kunt het ook gewoon vragen ;)
 
F

forumlid 1447

Gast

Telefunken ELK 639 (langegolf / kortegolf / middengolfontvanger)
220 volt 50 Hz of 24 volt DC (accu)
Frequentie 9,8 kHz - 30 MHz
Modulatie AM / SSB / CW
Zoiets is alleen om te luisteren dus, wereldse ontvanger.
(Zorg wel voor de juiste aansluitingen en mobiele antenne.)
 

Ratman

Elementary prepper
Telefunken ELK 639 (langegolf / kortegolf / middengolfontvanger)
220 volt 50 Hz of 24 volt DC (accu)
Frequentie 9,8 kHz - 30 MHz
Modulatie AM / SSB / CW
Zoiets is alleen om te luisteren dus, wereldse ontvanger.
(Zorg wel voor de juiste aansluitingen en mobiele antenne.)

Ik heb een Yaesu FRG7700, voor mij geldt ook dat de kortegolf het meest levensvatbaar is tijdens SHTF
fg7700.jpg
Ook dit is alleen ontvanger, ben van plan om F licentie te halen en dan komt er ook een zendontvanger.
verder heb ik nog twee marifoons wat op een zeiljacht natuurlijk een must to have is.

Pracht ding die Telefunken!

Hoe belangrijk is alternatieve communicatie?

Ik heb meegemaakt in een vaag land van de voormalige sovjetunie dat er een burgeroorlog uitbrak precies op het moment dat ik over de grens was, je weet van niks en rijdt door tot de eerste grote plaats. Daar kreeg ik te horen dat ik niet verder kon rijden en dat men wachtte op informatie, op dat moment was de hele infrastructuur voor telefonie door de overheid uitgeschakeld. Geen vaste lijn, geen internet, geen mobiel netwerk. Alleen en satelliet telefoon deed het nog maar daar kon je in dat land ook niemand mee bereiken, wel eventueel de ambassade in een buurland. Ook waren daar mensen dus op de kortegolf bezig om te communiceren en zo kwam er toch nog wel wat nieuws over, grappig om mee te maken hoe behulpzaam mensen dan kunnen zijn. De kans dat bij ons de overheid de communicatie kraan dicht draait is niet zo groot, daar hebben ze zelf veel te veel belang bij maar of je dan de juiste informatie krijgt..... denk nog aan de WO2 met radio oranje. In elk geval kun je op de kortegolf met compacte apparatuur een groot gebied bestrijken, ook is email mogelijk via de korte golf wat ook handig is als je midden op zee zit.
 
Bovenaan