• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

(Constructie) Speelgoed voor de prep

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik zit al een aantal weken met het volgende topic in mijn hoofd. Joepie zou natuurlijk joepie niet zijn als er geen knots gek idee achter schuilt... afijn de titel verraad het wellicht al;

Na het opruimen van de garage, ben ik diverse soorten speelgoed tegengekomen, met name k'nex en de mechano (schrijf ik dat goed) leken mij interresant om ondersteuning te bieden tijdens een shtf.
Lego leek mij iets minder interresant omdat het niet in elkaar haakt (technics lego is wellicht een optie, maar is in verhouding duurder dan knex en mechano en is tweedehands soms gratis te scoren).

Wat kun je allemaal maken van k'nex,
Genoeg de meeste tutorials gaan over het maken van achtbanen en knikker banen, dat is niet echt interresant..
Wat wel interresant is zijn bijvoorbeeld de diverse kruisbogen. Je zou ook kunnen denken aan een hengel, vervangen van tentstokken, vis fuik, diverse andere vallen, wind turbune of een water rad voor het opwekken van stroom. Het voordeel van knex is dat het plastic is, weegt minder zwaar dan mechano en kan nat worden zonder echt gevolgen, het kan niet goed tegen hitten. Het voordeel is dat je snel grote constructies kan bouwen, je kan een toren bouwen van enkele meters hoog om een zendmast aan te bevestigen of als je het goed doet een regendouch, waterfilter ophang systeem, of iets waar je hoogte voor nodig hebt, let op dat het gewicht niet al te zwaar wordz met een goede constructie kan het wel wat hebben. Je kan bijvoorbeeld ook een mand maken, met een plastic zak om water op te vangen etc.



Wat kun je maken van mechano, ook hier weer meer dan genoeg, mechano is veel sterker dan plastic (ijzer) maar weegt ook veel zwaarder. Daarbij zijn de onderdelen korter (net als bij lego). Hey zijn stale stripjes dienje vast maakt aan elkaar met boutjes en moertjes. Staal zou je kunnen bewerken in een mes (slecht staal) maar je zou diverse vallen kunnen maken, omdat het van staal is is de kans minder dat een knaagdier zich een weg naar buiten knaagt zoals wat bij knex het geval zou kunnen zijn, je kan er ook tools mee maken zoals een hand boormachine, schepje, endergelijke...

Natuurlijk niet handig om mee te sleuren naar de bol, maar voor de bug in...

Veel plezier met spelen.

Hebben jullie nog ideeën om speelgoed in te zetten ter ondersteuning voor het doorkomen van een shtf, aarzel niet en geef een berichtje of een tutorial, voorbeelden endergelijke, alle ideeën zijn welkom.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Veel plezier met spelen zeg je???

Kerel kom op met die constructies die je gaat bouwen en hier gaat plaatsen :p :p :p

Als ik wat leuks verzin en ik kan het bouwen en google geeft geen resultaat dat het eerder gebouwd is dan ga ik dat zeker doen :).

Voor nu, meccano is de juiste benaming, ik kan de post niet meer bewerken. Maar dat mag de pret niet drukken.

Van meccano kun je trouwens een vuurkorf maken, of een pan houder voor je pan boven het vuur, zomaar wat ideeën.
 

sittinduk

Elementary prepper
Gelukkig!! Alweer iemand (ik vlak de anderen absoluut niet uit) die "out of the (speelgoed-)box" denkt. Mogelijkheden zien in de meest ongewone zaken, heerlijk.
Wel een kleine waarschuwing, struikel niet in de "val" om overal mogelijkheden in te zien. Voor je het weet ligt je garage weer vol......

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@joepmeloen Dingen uitproberen en de fantasie de vrije loop laten is prima!
Gewoon weer even kind zijn, of nooit volwassen geworden zijn (is hier het geval) :)

Een hengel, tentstokken en een serieuze windmolen zie ik nog niet zo snel van knex een succes worden, tenzij het alsnog een dure zaak wordt.
Van een paar kilogram aan knex is best iets serieus te maken met een goede lijm, maar dan kost het ook wel wat en hergebruik kan je dan vergeten.

Ik zie het voordeel van meccano, lego, knex, Fischer-Technik en dergelijke meer in het maken van modellen. Bouw die mooie hut of dat verschrikkelijke kruisboog-kanon daarmee eerst eens op schaal. Je kunt het dan uitproberen en aanpassen, en vervolgens met meer geschikte materialen in het echt en op ware grootte nabouwen. Een voordeel vind ik ook dat het een aardig tijdverdrijf is, straks in de atoombunker (als die kernenergiecentrales er komen). Telkens maar de verhalen van ome Jan en tante Miep voor de zoveelste maal aanhoren gaat ook vervelen, en dan is er de knex-doos als prima excuus.

Tja, speelgoed. Ik speelde vroeger (ook) met een chemiedoos, met kruit uit rotjes, met kwikbolletjes en met stalen krammetjes en elastiek. :) Er is geen verband tussen die vier, anders dan dat mijn generatie een duidelijk andere was dan die van nu. De jeugd van tegenwoordig heeft een kenmerkende vouw in de hand die ik niet heb, en dat is die waar een smartphone in past. Al het andere, zoals meccano, Fischer-Technik of gewoon het heerlijk slopen van oude apparaten, kennen ze niet. Ook vielen wij weleens uit een boom, en zijn daar uiteindelijk ook taai van geworden en hebben er lering uit getrokken.
Kortom: spelen en speelgoed kan niet gevaarlijk genoeg zijn... :D
Relatief gezien, bedoelde ik dat natuurlijk...;)
Even een klein beetje tegendraads, tegenover het "alles is gruwelijk en gevaarlijk" van vandaag de dag.

The_Original_Advertisement.jpg


Een leuke set uit de tijd dat radioactiviteit "nog niet gevaarlijk was"....
Het bevatte isotopen Po-210, U-238 erts (autunite, torbernite, uraninite, and carnotite), Ru-106 en Zn-65.
Leuk voor een lampje zonder batterijen of voor een voortent-reactortje...

Po-210, Po210, waar ken ik dat toch van.... Hmmm... Litvinenko... :eek: https://nos.nl/artikel/2015634-polonium-210-is-het-perfecte-gif.html
Niet om na te doen dus, maar om even van te griezelen... In een speelgoed doos van toen....



En nog een paar speelgoedjes van hetzelfde slag...
jarts-head.jpg


super-blast-balls-photo-u1

95467.jpg
 
Bovenaan