• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Culinario 100% BPA vrije flessen van Tritan

F

frans81

Gast
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze flessen ?
Ik heb deze vanmiddag in de kringloop gekocht voor 50 cent p/st .
Wou ze eerst laten staan maar ze beoefenden toch een bepaalde aantrekkingskracht op mij uit:lol:
Alles was voor de helft van de prijs deze week ;)

20160307_190018.jpg 20160307_190105.jpg 20160307_190039.jpg

 

AWOL

Prepper goeroe
Ik weet niet of je specifieke ervaring vraagt met dit merk maar zelf heb ik een Nalgene fles (ook BPA vrij) en die bevalt mij uitstekend.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik weet niet of je specifieke ervaring vraagt met dit merk maar zelf heb ik een Nalgene fles (ook BPA vrij) en die bevalt mij uitstekend.

Ik heb zulks type flessen nog nooit aangekocht . Dat ik vandaag toevallig bij deze Tritan flessen uitkwam dat was misschien toch niet zo Toevallig :lol:
Ook zo'n Nalgene fles die past precies in deze Familie , dus ervaringen hiermee tellen voor mij mee .
Liever natuurlijk van deze Culinario fles;) .
Deze Culinario flessen zijn volgens mij niet geschikt voor Koolzuur ;)
Maar dat maakt niet uit , koolzuurhoudende dranken nuttig ik zo wie zo niet ;)
 

AWOL

Prepper goeroe
Ik heb zulks type flessen nog nooit aangekocht . Dat ik vandaag toevallig bij deze Tritan flessen uitkwam dat was misschien toch niet zo Toevallig :lol:
Ook zo'n Nalgene fles die past precies in deze Familie , dus ervaringen hiermee tellen voor mij mee .
Liever natuurlijk van deze Culinario fles;) .
Deze Culinario flessen zijn volgens mij niet geschikt voor Koolzuur ;)
Maar dat maakt niet uit , koolzuurhoudende dranken nuttig ik zo wie zo niet ;)

Oh want die laten gassen door? Ik gebruik ze ook alleen voor water. Af en toe kokend water er in om te reinigen en da's geen enkel probleem.
 
F

frans81

Gast
Oh want die laten gassen door? Ik gebruik ze ook alleen voor water. Af en toe kokend water er in om te reinigen en da's geen enkel probleem.
Het lijkt dat ik mij vergist heb . Ze zijn dus wel geschikt voor Koolzuurhoudende dranken . Stond vermeld op website .

Maar nu kwam ik het volgende tegen . Als je de Duitse taal eigen bent dan snap je de inhoud en wat ik middels deze link wil duidelijk maken .
Wat heet geen gevaar voor de gezondheid :confused::(

http://www.utopia.de/gutefragen/fragen/tritan-ein-unbedenkicher-kunststoff
 
F

frans81

Gast
hmm, ben wel benieuwd wat anderen hier over te zeggen hebben. Waar is @vheeswijk als je hem nodig hebt :)

Of je je daar nou inhoudelijk zo druk om moet maken weet ik niet .
Als je verder doorleest in de reacties ( in de Link ) dan word het gevaar van deze Tritan flessen ook weer verworpen .
Wanneer koude dranken gedronken worden valt het volgens mij wel mee .
Warmte van dranken en hoge temp buiten veroorzaken volgens mij een Trigger bij het Misschien vrij komen van iets ??
 

Ray

SHTF Expert
Of je je daar nou inhoudelijk zo druk om moet maken weet ik niet .
Als je verder doorleest in de reacties ( in de Link ) dan word het gevaar van deze Tritan flessen ook weer verworpen .
Wanneer koude dranken gedronken worden valt het volgens mij wel mee .
Warmte van dranken en hoge temp buiten veroorzaken volgens mij een Trigger bij het Misschien vrij komen van iets ??

Zie allerlaatste post in topic, een update van utopia.de 3,5 jaar na openingspost. Deze link uit die post geeft een aardige samenvatting van de huidige stand van zaken: https://news.utopia.de/fragen/trinkflasche-tritan-kunststoff-unbedenklich-copolyester/

Warm drinken lijkt me idd altijd minder handig in kunststof, alhoewel ik vaak zondig. Nu scheelt het dat ik als volwassene minder vatbaar ben voor hormonale invloeden dan kleine kinderen (en zwangere vrouwen).
Toch is het een grote verbetering t.o.v. van de kunststof flessen die BPA 'lekken', waarvan inmiddels steeds duidelijker van wordt hoe schadelijk het is: http://www.medicalfacts.nl/2016/03/04/rivm-eu-normen-bpa-opnieuw-bekijken/
 
F

frans81

Gast
Zie allerlaatste post in topic, een update van utopia.de 3,5 jaar na openingspost. Deze link uit die post geeft een aardige samenvatting van de huidige stand van zaken: https://news.utopia.de/fragen/trinkflasche-tritan-kunststoff-unbedenklich-copolyester/

Warm drinken lijkt me idd altijd minder handig in kunststof, alhoewel ik vaak zondig. Nu scheelt het dat ik als volwassene minder vatbaar ben voor hormonale invloeden dan kleine kinderen (en zwangere vrouwen).
Toch is het een grote verbetering t.o.v. van de kunststof flessen die BPA 'lekken', waarvan inmiddels steeds duidelijker van wordt hoe schadelijk het is: http://www.medicalfacts.nl/2016/03/04/rivm-eu-normen-bpa-opnieuw-bekijken/

ER zal inmiddels al wel veel meer bekend zijn , omschreven zijn dan ik mij voorstellen kan .
Deze keer begon ik pas info te zoeken toen ik de flessen al had aangekocht :(
En ergens moet je als gebruiker een grens stellen en je niet druk gaan maken om wat allemaal in de negatieve vorm kan gebeuren .
Wij als volwassenen zijn inderdaad minder vatbaar . En je gebruikt het ook niet dagelijks 10 uur ( Bij wijze van spreken ) .
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

AWOL

Prepper goeroe
Ik ben zo vrij geweest om @vheeswijk een PM te sturen met de vraag wat zijn inzichten zijn in het BPA verhaal.
Met zijn toestemming plaats ik hier zijn antwoord:

De giftigheid van BPA (Bisphenol A) uit PET-flessen wordt sterk overdreven. Bij hergebruik van PET-flessen is deze zelfs nóg lager omdat de PBA dan al helemaal is uitgeloogd. Persoonlijk gebruik ik graag PET-flessen voor voedsel-opslag omdat PET volledig gas-dicht is, net als Mylar, en ideaal is in combinatie met zuurstof-adsorbers.
We moeten dingen vooral in de juiste proporties zien:
Zo is bijvoorbeeld Fluoride (bv. in tandpasta's en mondspoelingen als bv. Listerine) véél gevaarlijker dan de (dosering van) BPA uit PET-flessen. Ik spoel mijn mond grondig na het tandenpoetsen om de intake van Fluoride zo veel mogelijk tegen te gaan. Er is ook een verschil tussen Beren en Wasberen. Voor de laatste ben ik niet zo bang.
icon_e_biggrin.gif

Met vriendelijke groeten,
Wolf van Heeswijk
 
Bovenaan