• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Cursus Stop de bloeding - red een leven in het VUmc in Amsterdam

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Zeer mooie bijdrage ;);)
Vooral ook omtrent het toch nog door sommigen bewust genegeerde onderwerp " Terreur Toename Risico "
Het valt wel mee Haha . Pas als er iets gebeurt dan is men wakker Pfff :( Het kan ook hier zomaar plotseling gebeuren .
 

PlanDoPrep

Senior Prepper
Wat ik lees is iets dat ik bij de gewone EHBO cursus ook heb gehad. Druk (graag met textiel danwel drukverband) op de wond. Dat lijkt algemeen de allerbeste methode te zijn.
Heb je ook geen twijfel over waar je moet drukken: Daar waar het bloed uitkomt.

Alternatieven: Drukpunten vraagt dat je weet waar die drukpunten zitten, en het kan extra schade veroorzaken; dat wordt nu niet meer onderwezen.

En een tourniquet is niet beter, vereist training en is voor zover ik begrijp, vooral nuttig in oorlogssituaties waar je onder vuur ligt, waar je dus niet een wond dicht kunt drukken. Tourniquet erop en jij kunt je weer omdraaien en doorschieten terwijl je maat niet doodbloedt.

Doktoren hier? Klopt dit ongeveer, geredeneerd vanuit omstanders?
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

zonnebrood

Mankinds only hope
Goed dat je dit aankaart, eigenlijk zou iedere burger eens in de zoveel tijd zo'n cursus moeten volgen.

Ivb met het werk moet ik ieder jaar een uitgebreide EHBO cursus doen inclusief defibrillator gebruik, stelping van bloedingen en verstikking bij babies en kinderen. Heb van dichtbij mee mogen maken hoe belangrijk een dergelijke cursus is :)

Wat ik heb geleerd is dat je de wond moet dicht drukken wanneer je iemand hebt die hulp kan halen en de wond afbinden wanneer je alleen bent. Beide hangen ook af van de situatie natuurlijk.
 

NightOwl

Elementary prepper
Laatst bewerkt:
Wat ik lees is iets dat ik bij de gewone EHBO cursus ook heb gehad. Druk (graag met textiel danwel drukverband) op de wond. Dat lijkt algemeen de allerbeste methode te zijn.
Heb je ook geen twijfel over waar je moet drukken: Daar waar het bloed uitkomt.

Alternatieven: Drukpunten vraagt dat je weet waar die drukpunten zitten, en het kan extra schade veroorzaken; dat wordt nu niet meer onderwezen.

En een tourniquet is niet beter, vereist training en is voor zover ik begrijp, vooral nuttig in oorlogssituaties waar je onder vuur ligt, waar je dus niet een wond dicht kunt drukken. Tourniquet erop en jij kunt je weer omdraaien en doorschieten terwijl je maat niet doodbloedt.

Doktoren hier? Klopt dit ongeveer, geredeneerd vanuit omstanders?

Beste PlanDoPrep, Dit gaat juist om technieken die je NIET bij de huidige EHBO cursus krijgt. Lees het stuk en kijk de video rustig nog maar een keertje Ojaa het wordt gegeven door een DOKTER van het VU.
Dus het zal echt wel goed zitten denk ik zo.
 

Kevin Fox

Survivor
Slechte opleiding, je leert een TQ aanleggen maar wel onder klinische omstandigheden (rustig, 50cm boven wonde) terwijl het er in de realiteit anders aan toegaat....
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ja net als een reguliere EHBO cursus..dan leg je verbandjes aan bij niet gewonden, legt gezonde mensen in stabiele zijligging en leert blarenprikken uit een boekje.
Tja, even zonder gekheid, zo doe je dus wel kennis en ervaring op die je in kan zetten als nood aan de man is.
 

Kevin Fox

Survivor
Ja net als een reguliere EHBO cursus..dan leg je verbandjes aan bij niet gewonden, legt gezonde mensen in stabiele zijligging en leert blarenprikken uit een boekje.
Tja, even zonder gekheid, zo doe je dus wel kennis en ervaring op die je in kan zetten als nood aan de man is.
De reguliere EHBO is nog wat anders dan het aanleggen van een TQ.
Een TQ leg je niet onder klinische omstandigheden aan.
Mijn instructeur, een ervaren paracommando, die les geeft aan de speciale eenheden in NL zei - de man is anoniem naar die cursus geweest- dat het op niks trekt. Deelnemers krijgen verfrommelde TQ'S in hun handen gestoken. Je leert even een TQ aanleggen onder foute omstandigheden (stress wordt niet nagebootst) en de plaats waar je 'm aanlegt klopt ook niet.
Een TQ leg je altijd (tenzij in klinische situaties of situaties waar duidelijk is waar de wonde zit) zo hoog mogelijk aan.
En het belang van een onderscheid te maken tussen de keuze voor een TQ of een hemostatisch gaas wordt ook niet aangeleerd...
Ik ga niet zeggen dat de dokter - die trouwens ervaring heeft in traumacare - zijn vak niet kent maar hij leert alles onder klinische omstandigheden aan. De realiteit is wel even anders als je tijdens een terroristische aanslag - zoals Zaventem - een TQ moet aanleggen want dan ben je niks met bovenstaande opleiding omdat:
1) je de principes van Tactical Combat Casaulty Care niet kent en je dus zelf sterft door een bom of verloren kogel
2) de TQ netjes aanlegt zoals geleerd 50cm boven de wonde en dat je dan het risico loopt dat de persoon alsnog doodbloedt
3) en je door punt 2 TQ'S verspilt en waardoor er dus mensenlevens verloren gaan...
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
De reguliere EHBO is nog wat anders dan het aanleggen van een TQ.
Daarom wordt die cursus ook gegeven in het VU ziekenhuis in Amsterdam en niet bij de plaatselijke EHBO-verenigingen. Het principe is hetzelfde, kennis opdoen, oefenen, en hopen dat je het nooit hoeft toe te passen en als het moet dat je weet wat je moet doen.
 

Kevin Fox

Survivor
Daarom wordt die cursus ook gegeven in het VU ziekenhuis in Amsterdam en niet bij de plaatselijke EHBO-verenigingen. Het principe is hetzelfde, kennis opdoen, oefenen, en hopen dat je het nooit hoeft toe te passen en als het moet dat je weet wat je moet doen.
Of dat die cursus nu wordt gegeven bij een EHBO vereniging of niet maakt niet uit (want meer en meer wordt de TQ wel geïntroduceerd in die verengingen) het principe is niet hetzelfde omdat EHBO vaak in niet terroristische situaties wordt gebruikt.
De site geeft zelf toe dat het de bedoeling is dit te gebruiken bij o.a. bomaanslagen, ik citeer:

Omstanders en niet-medische hulpverleners kunnen de overlevingskansen van slachtoffers van (bom) aanslagen en grote ongelukken aanzienlijk verhogen. Door ernstig bloedverlies meteen adequaat te stelpen, worden levens gered. Het is niet ondenkbaar dat in de toekomst Nederland wordt getroffen door een (bom)aanslag of massale schietpartij, nu dit soort aanslagen steeds vaker voorkomen in West-Europa.

Dit zorgt ervoor dat mensen die deze opleiding volgden en met de beste bedoelingen willen handelen aan tunnelvisie gaan leiden op het moment zelf en ook slachtoffer worden, en dan zullen het mensen zijn zoals mezelf die deze mensen ook mogen redden...
Zonder tactische opleiding om in dergelijke situaties te handelen ben je met deze opleiding dus NIKS
Tenzij je natuurlijk in een privé situatie thuis iets voor hebt waardoor je een ernstige bloeding hebt.

En dat zeg ik niet alleen, want in mijn opleiding zaten ook Nederlandse politiemensen, beveiligers....
Bij bloedingen gebruik je niet automatisch een TQ.
Nu om een lang punt kort te maken - want we kunnen hier nog uren over praten - een TQ leren aanleggen ja, de perceptie creëren dat je dan kan handelen in terro. situaties: NEEN!
Ik kan alleen maar het advies geven om een degelijke opleiding te volgen bij lifesavingsolutions...
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Een beproefd concept...
Dr. Leo Geeraedts, traumachirurg in VUmc en voormalig arts bij het Mobiel Medisch Team, is expert op het gebied van bloedverlies en shock. Hij werk samen met VUmc Academie en het Netwerk Acute Zorg Noordwest (Traumacentrum) om de kennis en vaardigheden over het stoppen van levensbedreigend bloedverlies te verspreiden. Zijn kennis en methode zijn gebaseerd op de ‘Stop the Bleed’-campagne uit de Verenigde Staten en daarbij de Hartford-consensus en de ‘Bleeding Control Course’1). Hierin wordt het nut en de noodzaak van het zo vroeg mogelijk stoppen van levensbedreigend bloedverlies aanbevolen. Het betreft een breed gedragen initiatief, onder meer door de American College of Surgeons, hulpdiensten en het Ministerie van Defensie van de VS. De initiatiefnemer van de Hartford Consensus, traumachirurg Lenworth M. Jacobs, en de grondlegger van de ‘Bleeding Control Course’ hebben Geeraedts toestemming verleend om dit initiatief ook in Nederland op te zetten. Hierdoor is ‘Stop de bloeding – red een leven’ de voortzetting van een beproefd concept. Het is de eerste gecertificeerde cursus in Nederland waarbij niet-medici leren hoe je bloedingen stopt als omstander. Want uiteindelijk kan iedereen, met vrij eenvoudige handelingen, een ernstige bloeding stoppen.
https://www.stopdebloedingredeenleven.nl/achtergrond/
 

Kevin Fox

Survivor
Een beproefd concept...
Dr. Leo Geeraedts, traumachirurg in VUmc en voormalig arts bij het Mobiel Medisch Team, is expert op het gebied van bloedverlies en shock. Hij werk samen met VUmc Academie en het Netwerk Acute Zorg Noordwest (Traumacentrum) om de kennis en vaardigheden over het stoppen van levensbedreigend bloedverlies te verspreiden. Zijn kennis en methode zijn gebaseerd op de ‘Stop the Bleed’-campagne uit de Verenigde Staten en daarbij de Hartford-consensus en de ‘Bleeding Control Course’1). Hierin wordt het nut en de noodzaak van het zo vroeg mogelijk stoppen van levensbedreigend bloedverlies aanbevolen. Het betreft een breed gedragen initiatief, onder meer door de American College of Surgeons, hulpdiensten en het Ministerie van Defensie van de VS. De initiatiefnemer van de Hartford Consensus, traumachirurg Lenworth M. Jacobs, en de grondlegger van de ‘Bleeding Control Course’ hebben Geeraedts toestemming verleend om dit initiatief ook in Nederland op te zetten. Hierdoor is ‘Stop de bloeding – red een leven’ de voortzetting van een beproefd concept. Het is de eerste gecertificeerde cursus in Nederland waarbij niet-medici leren hoe je bloedingen stopt als omstander. Want uiteindelijk kan iedereen, met vrij eenvoudige handelingen, een ernstige bloeding stoppen.
https://www.stopdebloedingredeenleven.nl/achtergrond/
Klopt, en ik zeg ook niet dat hij zijn vak niet kent, het red levens en ook ik heb de opleiding gevolgd (elders) maar de tactische opleiding is volgens mij ook noodzakelijk.
Dat hij het aanleert ja, beweert dat je dan kan handelen in terroristische situaties neen, deze arts heeft geen militaire tactische kennis.
 

drent

Diehard Prepper
Of dat die cursus nu wordt gegeven bij een EHBO vereniging of niet maakt niet uit (want meer en meer wordt de TQ wel geïntroduceerd in die verengingen) het principe is niet hetzelfde omdat EHBO vaak in niet terroristische situaties wordt gebruikt.
De site geeft zelf toe dat het de bedoeling is dit te gebruiken bij o.a. bomaanslagen, ik citeer:

Omstanders en niet-medische hulpverleners kunnen de overlevingskansen van slachtoffers van (bom) aanslagen en grote ongelukken aanzienlijk verhogen. Door ernstig bloedverlies meteen adequaat te stelpen, worden levens gered. Het is niet ondenkbaar dat in de toekomst Nederland wordt getroffen door een (bom)aanslag of massale schietpartij, nu dit soort aanslagen steeds vaker voorkomen in West-Europa.

Dit zorgt ervoor dat mensen die deze opleiding volgden en met de beste bedoelingen willen handelen aan tunnelvisie gaan leiden op het moment zelf en ook slachtoffer worden, en dan zullen het mensen zijn zoals mezelf die deze mensen ook mogen redden...
Zonder tactische opleiding om in dergelijke situaties te handelen ben je met deze opleiding dus NIKS
Tenzij je natuurlijk in een privé situatie thuis iets voor hebt waardoor je een ernstige bloeding hebt.

En dat zeg ik niet alleen, want in mijn opleiding zaten ook Nederlandse politiemensen, beveiligers....
Bij bloedingen gebruik je niet automatisch een TQ.
Nu om een lang punt kort te maken - want we kunnen hier nog uren over praten - een TQ leren aanleggen ja, de perceptie creëren dat je dan kan handelen in terro. situaties: NEEN!
Ik kan alleen maar het advies geven om een degelijke opleiding te volgen bij lifesavingsolutions...
TQ is mogelijk handig om een drukverband aan te kunnen leggen zonder dat alles meteen wegglibberd door de bloeding zelf.

Lang laten zitten moet je zo'n ding zeker niet en in een crisis-situatie waarin er niet bijgehouden kan worden wanneer welke TQ aangelegd is, kan je dat een ledemaat kosten en een TQ dan losmaken is dan mogelijk ook nog eens levensbedreigend door de giftige stoffen die het lichaam aangemaakt heeft in die ledemaat. Risico dat je ook hebt als mensen met arm of been/benen te lang klem zitten bv onder een zwaar voorwerp of opgevouwen auto.

Misschien interessant dus als 1e stap voor aanleggen drukverband (bv omdat je alleen bent en je echt niet bewusteloos moet raken wil je in leven blijven), maar niet een opzichzelf staande handeling.
 

Kevin Fox

Survivor
TQ is mogelijk handig om een drukverband aan te kunnen leggen zonder dat alles meteen wegglibberd door de bloeding zelf.

Lang laten zitten moet je zo'n ding zeker niet en in een crisis-situatie waarin er niet bijgehouden kan worden wanneer welke TQ aangelegd is, kan je dat een ledemaat kosten en een TQ dan losmaken is dan mogelijk ook nog eens levensbedreigend door de giftige stoffen die het lichaam aangemaakt heeft in die ledemaat. Risico dat je ook hebt als mensen met arm of been/benen te lang klem zitten bv onder een zwaar voorwerp of opgevouwen auto.

Misschien interessant dus als 1e stap voor aanleggen drukverband (bv omdat je alleen bent en je echt niet bewusteloos moet raken wil je in leven blijven), maar niet een opzichzelf staande handeling.

Ben deels akkoord, het drukverband is 1 ding maar bij massieve bloedingen grijp je best naar een TQ.
Hemostatisch gaas (gaas gedrenkt in vloeistoffen die bloedstollend werken) kunnen ook wel helpen bij o.a. schotwonden die niet te bereiken zijn, denk maar aan lies, nek enz.

TQ is mogelijk handig om een drukverband aan te kunnen leggen zonder dat alles meteen wegglibberd door de bloeding zelf.

Daarom ook (o.a.) dat je 'm best direct zo hoog mogelijk hangt (in Terro. situaties of rampen).

Lang laten zitten moet je zo'n ding zeker niet en in een crisis-situatie waarin er niet bijgehouden kan worden wanneer welke TQ aangelegd is, kan je dat een ledemaat kosten
De regel die wij als Tactical Medic aangeleerd hebben is simpel: "Eens een TQ geplaatst maak je 'm NOOIT los, je draagt de verantwoordelijkheid over aan een arts. Een ledemaat verliezen in ons maatschappij gebeurt zelden als je weet dat een TQ toch maximaal 12u kan blijven zitten wat quasi nooit gebeurt. In Afghanistan zijn er zelfs rapportages geweest van VS mariniers die 3 dagen een TQ hadden en het been werd alsnog gered afgezien van zenuwschade.
Extreem voorbeeld maar het kan wel, al is het niet aan te raden want een TQ doet enorm veel pijn.

En 2de reden dat je de TQ niet losmaakt is net om de giftige stoppen in het beschadigde ledemaat te houden, net zoals de bloedklonters die potentieel levensbedreigend zijn.

En er is ondertussen al veel gezegd over TQ's op dit forum, en ik juich initiatieven zeker toe (zoals Stop de bloeding) in het verlengde van een EHBO cursus.
In privé situatie's kan dit zeker helpen - nonkel Eddy die valt en zijn been is doorboord met slagader) Ja dan heb je na het volgend van deze cursus wel een stapje voor.
Maar tussen nonkel Eddy en drie gewapende terroristen die zich opblazen in Zaventem is er wel een beduidend verschil.
- Je hebt te maken met oorlog pathologieën die zeer gruwelijk zijn (Het is bijvoorbeeld bekend dat terroristen moeren gebruiken in hun bommen om extra schade aan te richten)
- Je zit met een groep slachtoffers dus enige kennis van Triage is onontbeerlijk
- Er lopen mogelijk nog terroristen rond dus jezelf in gevaar brengen is geen optie
Dus (en dit is niet neerbuigend bedoeld) na het volgen van een cursus Stop De Bloeding ga je in een terro. situaties gewoon lopen of jezelf in veiligheid brengen. Dat spaart nutteloos veel slachtoffers, mankracht.
 

Richard434

Prepper goeroe
Dus (en dit is niet neerbuigend bedoeld) na het volgen van een cursus Stop De Bloeding ga je in een terro. situaties gewoon lopen of jezelf in veiligheid brengen. Dat spaart nutteloos veel slachtoffers, mankracht.

Maar volgens mij is het eerste wat je leert bij een EHBO cursus (Was in mijn geval wel zo) dat je altijd eerst aan je eigen veiligheid moet denken, dan die van het slachtoffer, daarna pas gaat kijken of je hem/haar kunt helpen.
Dus, ook bij een Aanslag, vliegtuigramp, wat dan ook, zorg je eerst voor je eigen veiligheid.
 

Kevin Fox

Survivor
Maar volgens mij is het eerste wat je leert bij een EHBO cursus (Was in mijn geval wel zo) dat je altijd eerst aan je eigen veiligheid moet denken, dan die van het slachtoffer, daarna pas gaat kijken of je hem/haar kunt helpen.
Dus, ook bij een Aanslag, vliegtuigramp, wat dan ook, zorg je eerst voor je eigen veiligheid.
inderdaad, maar tunnelvisie, heldendrang vaak voortvloeiend uit emotionele besmetting, het "goede" te willen doen gaat vaker voorkomen als je de mensen quasi vertelt "en nu ben je klaar om medische bijstand te bieden bij een terro. situatie"
 
Bovenaan