• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Cyber Security Algemeen

petroman

SHTF Expert
Goeie tip; use common sense.

Dat lijkt mij voor alles en altijd een heel goed uitgangspunt.
Toverdingen die je onzichtbaar maken op het internet bestaan niet. Mijn visie. Zolang begin en eindpunt bekend zijn ben je te traceren. Zij het makkelijk, moeilijker maar het gaat. Anders komt je mail ook niet meer aan.
Wil je onzichtbaar zijn dan heb je geen internet.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Helemaal mee eens hoor, maar je wilt het ze wel zo moeilijk mogelijk maken. En met ze refereer ik naar de gemiddelde hacker, niet naar de CIA uiteraard ;)
 

Jabo

Elementary prepper
Keepass xc dat is n offline vault.
Braxman vpn werkt wat anders hij komt uit de sector en heeft veel info gedeeld op YT odyssee met zijn kanaal
Je kan er heel veel vinden over oa privacy de-googled phones etc
Chameleon is n browser plugin die je niet anoniem maakt, maar je neemt n andere digi identiteit aan
En als laatste whonix is n virtuele machine die je veel beter beschermd
Linux kan je als compleet draaiend OS op n stick zetten en vandaar werken en ben je klaar dan haal je de stick er weer uit thats all.
En als laatsje ben je zelf vaak de zwakste schakel mbt wat je kijkt en waar je op klikt
Mijn kleine bijdrage aan dit topic
 

phtvs

Sysop
Admin

Politie neemt cybercriminelen bij de neus: ontgrendelcodes gijzelsoftware ontfutseld​

De politie heeft 155 codes te pakken gekregen om door gijzelsoftware geblokkeerde computers te ontgrendelen. De ‘decryptiesleutels’ werden ontfutseld van de criminele groep Deadbolt, die eerst niet in de gaten had wat de politie wel wist: de codes werden al verstuurd voordat de betaling definitief binnen was.
https://www.ad.nl/tech/politie-neem...ndelcodes-gijzelsoftware-ontfutseld~a13c8e1c/

Niet slim om dit bekend te maken want die groep zal ongetwijfeld erg pissed zijn en voor er weer codes verstrekt worden, het misgelopen geld opeisen lijkt mij.
 

Ray

SHTF Expert
Dat truukje is uiteraard al opgemerkt door Deadbolt en dus dient dit nieuws nu een tweede doel, mensen overhalen om altijd aangifte te doen. Vandaar zinnetjes in de media als "De slachtoffers die aangifte hadden gedaan van de cyberaanval werden als eerste geholpen."

Al dat ransomware gedoe is simpel te voorkomen met offline backups. Maar ja, als mensen lui en gemakzuchtig zijn maken anderen daar graag gebruik van.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ik vind t allemaal als gedoe klinken....

Wat zou t me kunnen boeien als iemand de wachtwoorden voor webwinkels waar ik wel eens wat gekocht heb weet?
Dan kunnen ze er iets bestellen op mijn naam, so what?
Ze zullen t dan toch zelf moeten betalen 😂
Zelf weet ik t ww vaak niet meer en dan kun je heel simpel n nieuw ww aanvagen.
Bij alle belangrijke sites (bank, credit card maatschappij, DigId, etc) heb ik 2-staps verificatie aanstaan en krijg ik een sms met een code toegestuurd op een mobiel zonder internet
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Ik vind t allemaal als gedoe klinken....

Wat zou t me kunnen boeien als iemand de wachtwoorden voor webwinkels waar ik wel eens wat gekocht heb weet?
Dan kunnen ze er iets bestellen op mijn naam, so what?
Ze zullen t dan toch zelf moeten betalen 😂
Zelf weet ik t ww vaak niet meer en dan kun je heel simpel n nieuw ww aanvagen.
Bij alle belangrijke sites (bank, credit card maatschappij, DigId, etc) heb ik 2-staps verificatie aanstaan en krijg ik een sms met een code toegestuurd op een mobiel zonder internet

Tuurlijk joh, ze bestellen het gewoon met afterpay, geven in het instructie veld voor de bezorging "afleveren achter de grijze bloembak" ( gezien op google streetview), houden de track en trace goed in de gaten en als het afgeleverd is komen ze langs, met een beetje geluk liggen er 10 laptops, 5 tablets, 7 telefoons en een bad eend, besteld door jou.

En wat ga je nu doen?
 

marzman

Diehard Prepper
Met een simpel truukje (een deel van de naam van de website ergens verwerken in het wachtwoord) heb je voor elke website een uniek wachtwoord. Misschien dat iemand het kan ontcijferen als hij je wachtwoorden van 10 websites heeft maar die kans lijkt me vrij klein en dan moeten ze ook nog tijd in specifiek jouw wachtwoorden steken.
 

RockyFlats

Ruttaan
Met een simpel truukje (een deel van de naam van de website ergens verwerken in het wachtwoord) heb je voor elke website een uniek wachtwoord. Misschien dat iemand het kan ontcijferen als hij je wachtwoorden van 10 websites heeft maar die kans lijkt me vrij klein en dan moeten ze ook nog tijd in specifiek jouw wachtwoorden steken.

@marzman , 10?
Hmmmm, 1 bekend wachtwoord is dan al gauw: alle wachtwoorden bekend... viooltjepreppers-shelter, viooltjeing, viooltjeyabyum, viooltje... ;)
 

petroman

SHTF Expert
Makkelijkst is: een jouw bekend liedje nemn, dan de eerste letters van de eerste zin, of coupletten nemen (neem dan effe niet het volkslied ;-), daar zet je dan een getal achter dat een relatie heeft met de website of in geval dit forum: phtvs.
 

RockyFlats

Ruttaan
Makkelijkst is: een jouw bekend liedje nemn, dan de eerste letters van de eerste zin, of coupletten nemen (neem dan effe niet het volkslied ;-), daar zet je dan een getal achter dat een relatie heeft met de website of in geval dit forum: phtvs.

@petroman , jij begrijpt het, dat bedoelde ik al die tijd al, niet het echte volkslied natuurlijk... Wel erg sympathiek dat je het aanduidt, maar de coupletten ontbreken helaas nog omdat er in het geniep bezwaren tegen werden geuit. Die coupletten moet je er dan nu zelf maar even bij rijmen, sorry... ;) Het wordt zo natuurlijk wel een moeilijk te raden, en zeker niet te vergeten😝, wachtwoord!
https://www.preppers-shelter.nl/thr...-ons-zingen-uit-volle-borst.5583/#post-129045
 

marzman

Diehard Prepper
@petroman , jij begrijpt het, dat bedoelde ik al die tijd al, niet het echte volkslied natuurlijk... Wel erg sympathiek dat je het aanduidt, maar de coupletten ontbreken helaas nog omdat er in het geniep bezwaren tegen werden geuit. Die coupletten moet je er dan nu zelf maar even bij rijmen, sorry... ;) Het wordt zo natuurlijk wel een moeilijk te raden, en zeker niet te vergeten😝, wachtwoord!
https://www.preppers-shelter.nl/thr...-ons-zingen-uit-volle-borst.5583/#post-129045

ihw? Jij moet heel die coupletten onthouden voor je wachtwoord van drie letters? ;)
 

Mayo

Last (wo)man standing

Risico op diefstal van cryptomunten na hack bij wachtwoord-app LastPass​


https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5333522/diefstal-cryptomunten-hack-lastpass

Mensen met cryptomunten die de toegang daartoe hadden opgeslagen in wachtwoord-app LastPass, lopen het risico dat zij hun investering kwijtraken. Daarvoor waarschuwt het Nederlandse bedrijf Responders, dat slachtoffers helpt bij hacks en andere digitale aanvallen. Twee slachtoffers hebben zich bij het bedrijf gemeld en het lijkt er zeer op dat de cryptomunten via LastPass zijn gestolen
 

martin

Mankinds only hope
dat slachtoffers helpt bij hacks en andere digitale aanvallen.

Ik geloof er niks van.
Je kunt niet veel met de password hash van lastpass. Zelfs als je het master password zou willen gaan bruteforcen (per gebruiker) kan je nog beter het wachtwoord van een wallet proberen te bruteforcen.
Dit lijkt meer op een verknipte reclame voor het bedrijf "Responders"
 

phtvs

Sysop
Admin
Zo schrijft het bedrijf LastPass dat het 'vrijwel onmogelijk' is om het hoofdwachtwoord voor de kluis te kraken, zolang klanten een uniek wachtwoord van minimaal twaalf tekens gebruiken - waarbij het wachtwoord een mix is van hoofdletters, kleine letters, cijfers en vreemde tekens - dat geen persoonlijke informatie bevat.

Je hebt natuurlijk altijd idioten met een super slecht geheugen die hun postcode of geboortedatum als wachtwoord gebruiken. Zou dus zomaar kunnen dat er een paar bij waren die een makkelijk te raden ww gebruikten. Zo kwam ik een jaar geleden in contact met iemand die vertelde dat hij bang was dat hij het ww van zijn crypto wallet kwijt zou raken en daarom een kopie van die wallet op een usb stick opgeslagen had waar geen ww op zat. Die usb stick droeg hij aan zijn sleutelbos.
Ze bestaan dus nog echt hersenlozen....
 
Bovenaan