• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

DAB radio

D

Deleted member 101

Gast
Digital Audio Broadcasting (DAB) radio als alternatief voor analoge radiosignalen. (FM,MG, KG)

DAB maakt een storingsvrije ontvangst mogelijk, waarbij bovendien meer zenders mogelijk zijn.

Deze radio's waren tot voor kort nogal prijzig, een kleine draagbare radio rond de 60 euro. (Sony)
Maar nu is er een prijsdaling waardoor er bij de Blokker een DAB radio voor 25 euro te koop is,
de Denver DAB-41 radio (ook FM). http://www.denver-electronics.com/denver-dab-41black/
Kost toch bij BOL 45 euro.

Zoals bekend is in Noorwegen het landelijke FM-netwerk uitgeschakeld in januari 2017 en worden FM-vergunningen uitsluitend nog verstrekt aan lokale en regionale omroepen.
Dus voor Alert (rampenzender) berichten kun je dan beter een DAB radio hebben en de taal verstaan ook wel makkelijk.

Trouwens voor Scandinavië en Engeland wordt het al snel ingevoerd, dus alleen nog maar DAB radio ontvangst mogelijk voor de landelijke zenders.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Broadcasting

Groot voordeel dat je veel zenders kunt ontvangen en in de auto dan st oringsvrij naar je favoriete zender kunt luisteren, dan wel weer een speciale autoradio nodig met DAB+

In Nederland zijn de publieke landelijk omroepen in vrijwel het hele land via DAB+ te ontvangen
Daarnaast zijn commerciële landelijke omroepen in vrijwel heel Nederland te ontvangen via kanaal 11C in DAB+. Op deze multiplex worden doorgegeven: Radio 538, Efteling Radio, Q-music, Q-music non-stop, Sky Radio, Classic FM, Radio Veronica, Sky Radio Hits, BNR Nieuwsradio, Arrow Classic Rock, SLAM!FM, Juize, Sublime FM, Sublime You, 100% NL, Radio Maria, Radio 10 en Radio 10 Gold. Vanaf 1-9-2015 is RADIONL in bijna heel Nederland te ontvangen via DAB+ Digital Audio Broadcasting.

De nadelen zijn hoger batterij verbruik. Dus voor in huis is een netadapter wel nodig. ( na 6 uur batterijen leeg).
De duurdere zoals Sony hebben wel een oplaadsysteem met netsnoer voor de oplaadbare batterijen.

En voor goede ontvangst in huis is niet elke plek mogelijk. Een beetje kijken waar de ontvangst goed is. En een gebruiksaanwijzing nodig, om de radio in te stellen op de zenders is een aardig klusje.


Maar voor dat geld is het een leuke radio ook met FM is dus ook goed voor de "normale" ontvangst op de FM band.
 

petroman

SHTF Expert
Groot voordeel dat je veel zenders kunt ontvangen en in de auto dan storingsvrij naar je favoriete zender kunt luisteren, dan wel weer een speciale autoradio nodig met DAB+

Storingsvrij betekend niet dat je overal ontvangst hebt.
Op een bekend merk autoforum waar ik ook vertoef zijn er mensen die toch weer teruggaan vanwege geen ontvangst.
 
D

Deleted member 101

Gast
Storingsvrij betekend niet dat je overal ontvangst hebt.
Op een bekend merk autoforum waar ik ook vertoef zijn er mensen die toch weer teruggaan vanwege geen ontvangst.
Hoeft niet, storingsvrije ontvangst is wel kritisch wat betreft de adapter van de Dashcam bijvoorbeeld. Als deze niet goed ontstoord is kan dit de DAB antenne die meestal op de voorruit zit negatief beïnvloeden waardoor slechte ontvangst.

Het DAB+ signaal kan dus verzwakt worden door de dashcam of andere 12V adapter.
Nu zou dit niet mogen volgens de EU richtlijnen die een CE logo hebben.
Het CE-logo geeft aan dan dat het aan de geldende Europese regelgeving voldoet. CE keurmerk is meestal bij Chinese produkten aangebracht, niet te verwarren met het Europese keurmerk CE wat juist inhoud dat de storing binnen de gestelde grenzen zit. Maar er zijn geen speciale voorschriften voor interferentie.
Eventueel een Multi Splitter Autolader12V/met Sigaretten Aansluitingen (DC output) vervangen door een Auto-adapter 12V/5V met 2 usb aansluitingen. Dan ook eventueel andere kabels nemen.

Dus eerst de storingsbron zien te vinden wat niet moeilijk is door een voor een de adapters (van andere apparaten) los te koppelen. En dan testen hoe de ontvangst is tijdens een rit.
 

Arie

Diehard Prepper
Ik heb een DAB bouw radio maar in de moderne nieuwbouw huizen is de ontvangst drama, met een raam open wil het nog wel eens lukken.
Geef mij maar gewoon fm.
 

Niels

Mankinds only hope
Ik heb al jaren een DAB radio, van voor de tijd dat iemand er ooit over gerept heeft, geimporteerd uit Engeland van toen de testen in Nederland gestart zijn...
Ja, ooit getest met DAB inderdaar, dus een DAB radio gekocht, hebben de eikels er DAB+ van gemaakt, dus met een DAB radio kan je in Nederland NIKS!
Even dus als tip, let bij de aanschaf van een radio op de +, wand zonder + geen ontvangst.
 

Marcov

Prepper goeroe
Ik heb al jaren een DAB radio, van voor de tijd dat iemand er ooit over gerept heeft, geimporteerd uit Engeland van toen de testen in Nederland gestart zijn...
Ja, ooit getest met DAB inderdaar, dus een DAB radio gekocht, hebben de eikels er DAB+ van gemaakt, dus met een DAB radio kan je in Nederland NIKS!
Even dus als tip, let bij de aanschaf van een radio op de +, wand zonder + geen ontvangst.

Herkenbaar, ik heb jaren geleden een autoradio met DAB gekocht. Dat zou de toekomst zijn. Not. Dus let op, DAB+
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Onze buurvrouw had een DAB radio gekocht. Er zat 33 sec vertraging op de uitzending tov een ouderwetse fm radio.
 
F

forumlid 1447

Gast
Eindelijk van de landelijke zenders af, terug naar lokaal wordt dan tenminste weer mogelijk.
Landelijke zenders nemen veel plaats in op de band, en wat ze leveren, behalve radio 1, is om
te huilen.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Wat moeten wij nou in de toekomst?
Hier staat dagelijks nog de buizenradio aan.
Het mooiste warme geluid ooit uit de luidspreker.
Bekijk bijlage 10053

Beetje creatief denken Roel ;) Bij die Chinezen kan je bv een FM zender kopen in je auto die een aux signaal omzet naar FM. Koop een DAB+ portable radio, sluit die converter er op aan (evt met adapter) en stem je Buizen radio af op het uitgezonden signaal en je kunt weer lekker luisteren naar de warme sound. Eventueel nog met hands Free functie, je schoonmoeder heeft nog nooit zo warm geklonken.

Links zijn ter illustratie...
 
J

J.J

Gast
Wat moeten wij nou in de toekomst?
Hier staat dagelijks nog de buizenradio aan.
Het mooiste warme geluid ooit uit de luidspreker.
Bekijk bijlage 10053
Het mooie van een buizen toestel is @Roel , als je aan ongebruikte buizen kan komen, kan je het toestel eigenlijk altijd weer aan de gang krijgen je hoeft er niet een verstand van te hebben gewoon buizen uitwisselen tot de storing verholpen is de andere buizen laat je dan gewoon zitten.
Een krakende volume regelaar kan je weer prima aan de gang krijgen met goede Kontact spry.

Mijn vingers jeuken om van zoiets weer een nieuw uitziende toestel te maken.
 

Ratman

Elementary prepper
Ik heb ook een tijdje aan DAB+ zitten denken, ik woon op een zeiljacht en heb de mogelijkheid om de antenne hoog in de mast te plaatsen dus dat moet toch wel een behoorlijke ontvangst geven. Dat er nog niet van gekomen is komt eenvoudig omdat ik hier gewoon online naar de radio zit te luisteren via mijn laptop die weer is aangesloten op de grote Hifiset, dat geeft prima geluid. Toch moet het er een keer van komen want ik wil niet alleen van internet afhankelijk zijn, ik ben dan ook op zoek naar een universele antenne voor DAB+,FM en DVB. Ik realiseer me dat je midden op zee geen ruk hebt aan de VHF frequenties dus voor dat doel heb ik een kortegolf ontvanger, en natuurlijk de middegolf.
 
F

forumlid 1447

Gast
Het mooie van een buizen toestel is @Roel , als je aan ongebruikte buizen kan komen, kan je het toestel eigenlijk altijd weer aan de gang krijgen je hoeft er niet een verstand van te hebben gewoon buizen uitwisselen tot de storing verholpen is de andere buizen laat je dan gewoon zitten.
.
Daar heb ik de cartex lampemètre 395 voor. Hier filmpje van:
Als je zo een aantal van die oude zendontvangers mag bezitten is dat geen overbodige luxe.
 

Niels

Mankinds only hope
Onze buurvrouw had een DAB radio gekocht. Er zat 33 sec vertraging op de uitzending tov een ouderwetse fm radio.
Dit kan ik idd met mijn neurotische brein ook slecht handelen.
En dan op de publieke omroep radiospelletjes houden wie het eerst inbelt :p.
 
F

forumlid 1447

Gast
Voor "nieuwe" buizen gewoon naar een ham-beurs gaan. Bijna alles is er nog te krijgen, alleen opletten,
sommige verkopers denken dat ze goud verkopen.:lol:
Heb ooit speciale antennestekkers (connectors) gekocht voor 9 euro per stuk. (3 stuks)
Kom ik een hal verder de originele zilveren tegen voor 2.5 euro. (5stuks)
Ook maar meegenomen, je kunt nooit genoeg stekkers hebben, voorraad is nu opgelopen tot tig.
Ben ooit eens bij Stegeman in EXEL wat zendapparaten gaan kopen, mag van SWMBO daar niet meer gaan shoppen.
Bracht er een stuk of 8 mee terug, gelukkig waren er bij de vereniging nog liefhebbers (gekken), die het beheer van sommige wilde overnemen.
 
Bovenaan