• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wrakduiker

Senior Prepper
We worden opgegeten door dazen! Ook veel muggen.

Op dit moment ben ik met de fam bij de BOL in West-Zeeuwsvlaanderen in de buurt van Oostburg.

Ik had gisteren al binnen de woning 2 dazen gedood. Toen we 's avonds om 21:30 nog een wandeling door de polder maakten, werd ik constant aangevallen door dazen. Niet één.... Tientallen!

Nu wil ik niet constant in Anti-Insecten kleding rondlopen. Maar is er een middeltje om die krengen af te schrikken tijdens het lopen of in de tuin?

Ja een dazenval ken ik, maar zijn er andere mogelijkheden?
fitis-goudoogdaas-2-sd.JPG


Een dazenval is statisch. En sleep ik niet makkelijk mee.

Ik zoek ander oplossingen...
 
F

forumlid 1447

Gast
Zonnebrand olie helpt bij mij, blijkbaar te vet.
Kettingzaagolie helpt als ik in het bos aan het werken ben.
 

Ray

SHTF Expert
Ik heb gemerkt dat dazen niet van een zwiepende tak houden. Dat kwam omdat ik ooit zo'n rijzweepje vond tijdens een wandeling en geërgerd om me heen ging slaan. Dat hielp! Tegenwoordig breek ik daarvoor dus een flexibele twijg af. Af en toe een zwiepje en ze haken af, ipv je 150 meter te blijven achtervolgen.

Een verklaring zou kunnen zijn dat dazen (en vliegen in 't algemeen) een veel snellere beeldverwerking hebben dan mensen. Als wij met onze hand slaan, zien zij het in slowmotion op zich af komen en liggen ze (spreekwoordelijk) in een deuk van het lachen. Zo'n zwiepende twijg gaat kennelijk wel sneller dan ze lief is en wordt kennelijk gezien als een bedreiging.

Tientallen dazen zijn nogal wat, benieuwd of Zeeuwse dazen ook op die manier te weren zijn.
 

Wrakduiker

Senior Prepper
Tientallen dazen zijn nogal wat, benieuwd of Zeeuwse dazen ook op die manier te weren zijn.

We hebben een wandeling van een uur gemaakt. En ik denk dat ik lastig ben gevallen door zo'n twintig van de klotebeesten. In het gebied tussen Waterlandkerkje en Waterlandoudeman. Langs de Passergeule loopt een wandelpad, met her en der bossages etc.

Vanmiddag was mijn schoonvader de heg aan het snoeien. Ook hij kwam naar binnen omdat ie gek werd van die beesten. Hij is 2x gestoken/gebeten in zijn arm.

Iemand nog een idee wat je het beste tegen een beet van een daas kan doen?

Google weet alles; ik vaar graag op ervaringsdeskundigen
 

Wrakduiker

Senior Prepper
Ik heb gemerkt dat dazen niet van een zwiepende tak houden. Dat kwam omdat ik ooit zo'n rijzweepje vond tijdens een wandeling en geërgerd om me heen ging slaan. Dat hielp! Tegenwoordig breek ik daarvoor dus een flexibele twijg af. Af en toe een zwiepje en ze haken af, ipv je 150 meter te blijven achtervolgen.

Een verklaring zou kunnen zijn dat dazen (en vliegen in 't algemeen) een veel snellere beeldverwerking hebben dan mensen. Als wij met onze hand slaan, zien zij het in slowmotion op zich af komen en liggen ze (spreekwoordelijk) in een deuk van het lachen. Zo'n zwiepende twijg gaat kennelijk wel sneller dan ze lief is en wordt kennelijk gezien als een bedreiging.

Goeie! Ik knip straks een tak van een struik. Bladeren eraf en zwiepen maar. Enfin, er hing gisteren gewoon een wolk met muggen boven onze hoofden.
 

Flos

SHTF Expert
Okkernoot of walnoot bladeren hou alvast de muggen op afstand. Misschien ook wel de dazen. Buurman.
Zijn daar ook veel paarden in de buurt. Die lokken namelijk ook dazen.
 

Ray

SHTF Expert
Goeie! Ik knip straks een tak van een struik. Bladeren eraf en zwiepen maar. Enfin, er hing gisteren gewoon een wolk met muggen boven onze hoofden.
Een volglas hengeltopje (hengelsportzaak) werkt helemaal top (pun intended) als je daar een klein handvatje aan improviseert. Het moet echt een flink zwiepje zijn, zodat het topje sneller beweegt dan zij plezierig vinden.

Ben overigens wel benieuwd of dat helpt als je aangevallen wordt door een hele uitgehongerde meute van dat spul. Ik heb meestal last van die enkele of paartjes die je 150 meter op het bospad blijven achtervolgen. Alsof ze een territorium hebben, daarna nemen de buren het over. :lol:
 

Wrakduiker

Senior Prepper
k heb meestal last van die enkele of paartjes die je 150 meter op het bospad blijven achtervolgen. Alsof ze een territorium hebben, daarna nemen de buren het over.

:lol: Jammergenoeg geen buren... Misschien beter ook. Ik liep als een spastische bos-idioot om mij heen te zwaaien en meppen. Terwijl mijn vocabulaire zich beperkte en richtte zich tot de almachtige.

Terwijl vrouwlief rustig door wandelde, nergens last van had, behalve van rood hoofd veroorzaakt door de plaatsvervangende schaamte voor haar vent; moi!

:oops:
 

Vempain

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Het klinkt misschien heel gek maar van de geur van kokosolie vliegen ze letterlijk met een bochtje om je heen.
Meerdere keren ervaren met grote hoeveelheden dazen dat ze recht op je af komen maar dan op ongeveer 15 cm afstand snel afwijken om er langs te vliegen.
(Het is misschien ook niet zo gek dat we veel last van dazen hadden wanneer je naast een natuur-zwemvijver en paardenmanege woonde):fluit:
 

Lai

Prepper goeroe
Zowel dazen als horzels zijn ondieren :mad: Ik heb er meer dan genoeg mee te maken door mijn pony's. Vooral bossen in koeienrijk gebied is een hel. Mij moeten ze ook altijd hebben. Krengen prikken gewoon door kleding heen. De pony's lopen op dagen dat ze zeer rijkelijk aanwezig zijn met vliegendekens op. Is erg fijnmazig. Gelijk aan horrengaas. Misschien een optie om van dit spul een soort lange jas te maken? Bij de pony's van alles al geprobeerd, veerust (anti vliegen spray, gif) zelf maak spray's met o.a. knoflook, tea tree olie, citroen, azijn, dettol en noem maar op. Dekens blijken het meest effectief.
 
Bovenaan