• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Heb je de test gelezen en/of ingevuld, en wat was hierover uw mening?


  • Totaal aantal stemmers
    6

Admiral

Prepper
Laatst bewerkt:
Waarde preppers,
Al jaren ben ik enthousiast in het verbeteren van mijn eigen overlevingskansen. Meer recentelijk kwam ik er echter achter dat er zo onmogelijk veel aan te pas kan komen, dat ik een samenwerking altijd beter in zie. Echter, peilende onder mijn vrienden en familie bleek dat er sowieso erg weinig mensen op de hoogte zijn van hun skill-set in een dergelijke situatie. Vandaar dat ik een soort vragenlijst ben begonnen, zowel uit vermaak, als inzicht, als awareness; de Apocalypse-Quotient-test -> Hoor JIJ bij de 5-10% die het overleeft.
Eerst wil ik me excuseren dat de vragenlijst engelstalig is, maar dat is vanwege de internationale aard van mijn dagelijkse gezelschap, hopelijk belemmert dit niemand. Daarnaast is deze test bedoeld als relatief objectieve ZELFEVALUATIE, er is dus geen goed of fout, en je hoeft je tegenover niemand te bewijzen o.i.d.
Mijn vraag aan jullie hierbij is drieledig; 1. maak de test (je hoeft de antwoorden niet te publiceren) 2. vertel me wat er goed/niet goed was 3. help hem te verbeteren.

Deel 1 - PLAYFUL BEGINNING
When comparing yourself from 1-20 with the average person (10), where 20 is usually a famous person due to his expertise (f.e. 'The Mountain' on strength) and 1 is the average 99y.o., where would you put yourself on:
Strength (full body muscle capabilities, stamina):
Dexterity (speed, agility, flexibility):
Constitution (endurance, lack of illness, (weather)resistance):
Intelligence (Problem solving, relations, memory, arithmics, induction, spatial and allround processing speed):
Wisdom (the quality of having experience, knowledge, and good judgement to be capable to make good decisions):
Charisma (attractiveness, charm, 'likebility'):

Please state one or two weaknesses that typically make you stand out from your friends, family and/or most people. (these maybe character flaws, lack of skills, handicaps or illness, etc.)
1.
2.
Same for 2 or 3 strengths or specialities.
1.
2.
3.

Deel 2 - SOCIAL/PSYCHO
Please give yourself a number 0-10 with the average person in your country at 5. 0 means you lack any skill whatsoever or have ethical objections. 10 means you are among the best 5-10% of everyone you know.
Manipulation (the act of influencing someone to do as you want in a clever and preferably undiscovered way):
Cooperation (to work together in a productive way both in results and in a socially pleasant manner):
Negotiation (to discuss to reach the 'best' agreement):
Meaningfulness (to be able to find inspiration and meaning for yourself):
Inspiration (to be able to inspire others):
Tactical insight [appears very difficult to test- anyone any ideas?](to be able to come up with plans or strategies to overcome opponents, in games, combat, scarcity or other):
Leadership (simply put; to be able to lead (a group), however think about your answer; do you have experience, the right charisma and people skills etc? Many people give this a high score but cannot reason why... are you a leader? why!):
People reading (can you predict someones moves/thoughts, read hints of underlying emotions? Find the 'real' intentions?):
Individualism (to be able to actually get things done on your own, both productively and mentally):
Intuition (If you followed your intuition in the past, did it make things better or worse? Is your 'only 2km'-walk in reality 500m, 2km, or 20km?):
Emotional stability (dealing with stuff before it becomes a trauma):

Deel 3 - SKILLS
Please give yourself a number 0-5 for the ACCUMULATION of your skills. So if you have a 3 that means that you can also do all or most of 1 and 2. Otherwise fill in 3- (if only 3 applies). 0 Is usually a comical relief but lack of skillset 1 still puts you on 0. This set is determined by your EXPERTISE, so don't answer what you think you can do, answer what has actually in the past SUCCEEDED.
VOORAL DEEL 3 & 4 MOGEN VEEL FEEDBACK, MIJN SCHAAL IS IMMERS ARBITRAIR EN VERBETERING IS GEWENST.
FIRE; you can start a lasting fire with: 0 a stove/oven, 1 dry wood and lighter, 2 wet wood and a lighter and a knife, 3 using a flint stick (magnesium), 4 chemically, electrically (f.e. batteries or sulfuric acid), 5 pretty much any means (f.e. fire bow, real flints (vuursteen en hoefijzer))
WATER; you can have potable water by: 0 drinking the rain, 1 finding/creating basins, 2 fire based cooking/destillation, 3 earth scientific reasoning to find sources with clean water 4 (self made)filters or chemical purification, 5 sustainable production (solar heated destillation f.e., drilling wells)
SHELTER (deze kan beter, maar inspiratie was even op); you can build your own shelter by; 0 stealing a cave from a bear, 1 using old buildings, 2 using scrap such as plate roofs and rope, 3 wood and some basic tools, 4 creating your own building materials (such as planks from trees) with the right tools, 5 without the need of anything but rocks and plants (check the famous silent survivalist in his clay shelter)
FIGHTING; your experience in this is (a lvl contains several options, if one is met, the lvl is passed) 0 you cried when you were bitchslapped in the playground 1 brawling, some childish fights (stoeien), 2 P.E. trained (f.e. workshop boxing), some fights, 3 long self defence class, multiple lessons martial arts (M.A.), 4 multiple years of M.A. training, many fights (street, bars etc. a.k.a. streetwise) 5 Multiple years of several M.A., teacher in M.A., competative fighter, assassin
MECHANIC (lvl covers at least 2/3); 0 you have used a wrench to open a bottle of beer,
1 high school lvl tools usage and creation/ can repair clothing/ can create with clay, glue and similar,
2 can create basic objects (f.e. reinforced door) with basic tools and materials (f.e. wood)/ can make shoes/ can repair most bike problems or easy car issues (changing tire),
3 can use a variety of tools, power tools and techniques to alter and create medium objects such as a shed/ knows masonry/ knows plumbing,
4 can create complex objects with schematics, with a diversity of materials and might be certified for complex work such as welding/ can create realistic plans/schematics for complex structures
5 can individually plan and create or lead complex objects with nearly all materials and tools
VEHICULAR (again 2/3); 0 walking is difficult because you've been shot, 1 can swim/ ride a bike/ run, 2 can ride a horse/ motorcycle/ car, 3 can sail a boat (sailing, rowing or motoring)/ drive large vehicles such as buses & trucks/ can operate specialized vehicles such as bulldozers, 4 can sail (all propulsions), drive most common vehicles/ fly (and land) personal airplanes/ fly (and land) helicopters, 5 can operate pretty much any vehicle (including naval ships, tanks, submarines, special or large airplanes)
MEDICAL (1/2); 0 faint when you see or smell blood, 1 'Action repair' (basic wound care and drug administration), 2 emergency response and basic first aid, 3 advanced first aid, basic medic, 4 crisis manager, nurse, spec. doctor (advanced wound care and drug administration), 5 paramedic (ambulance), traumadoctor, armydoctor
HUNTING (you eat what you catch via); 0 in RUSSIA fish eats you!, 1 fishing and catching insects, 2 localizing wounded animals, setting small traps, 3 finding settled animals (f.e. hibernating animals, holes in the ground), setting traps, 4 actively hunting herbivores, 5 hunting and tracking any animal including carnivores and birds
WEAPONRY; 0 You shoot your friend who just walked by in his/her foot, 1 'marksman' (can hit stationairy target of 50cm at 18m) with primitive weaponry (crossbow, bow, spears, slings etc.), 2 'marksman' (30cm at 25m) with a gun or (30cm at 100m) rifle, 3 skilled with close combat weaponry, 4 maintaining and repairing weaponry and/or hitting moving targets with ranged weaponry, 5 building complex (not a bow but more like a gun or bomb or compound bow) weaponry and ammunition
AGRICULTURE; 0 plants surrender their lives in your rough hands, 1 plants in your house tend to live long and prosper, 2 you know how to plant and grow useful plants with available water and manure, 3 you know how to graft (enten) plants, obtain seeds and create organic fertilizer, 4 you are able to create a long lasting irrigation setup, 5 you don't need any modern conveniences for your farm
CLIMBING; 0 afraid of heights, 1 can climb ladders and mountain paths, 2 can climb diversity of objects such as drain pipe, 3 proficient at Parcour or fall breaking (f.e. judo), 4 can climb walls (bouldering) and low lvl mountains, 5 can climb anything including prof. climbing. 5+ can climb without security 5- actually climbs without security
AWARENESS/SURROUNDING; 0 where am I?, 1 you know where the exits are and who are in your surroundings, 2 you know where possible utilities/weapons can be found close by, 3 you are aware of all possible/likely threats, 4 you are aware of escape/safety options further away (once primary threat has been escaped), 5 your senses tell you everything about your surroundings incl. the weather and the brand of perfume of your boss, Don't get overwhelmed! 6 you wear a tin foil hat, just in case. wait, a 6? there are no sixes! is this a conspiracy?
BONUS SKILLS that you might have that perhaps can be useful
programming
several languages
diverse communication skills (proficient in radio communication, sign language, morse or such)
lockpicking
map reading and compass
animal husbandry and/or beekeeping
knots (temporary knots, permanent connections, structures)
stealth (sneaky, covering up or avoid making tracks, silent actions)
(---please add---)

Deel 4 (finally!) KNOWLEDGE
SAME AS 3, but with knowledge, don't need to have done it, just know you could, and how
TECHNICAL INSIGHT; 0 you know someone who can change a light bulb, 1 basic physics knowledge, can change a light bulb, 2 technical profile high school, can find circuit breakers and change a fuse, 3 experience with schematics and basic machines, advanced physics knowledge, can locate and solve common problems, 4 more complex experience, capable of finding most problems f.e. with cars, electronics, computer systems/ can generate own power (f.e. dynamo), 5 prof. working qualities, capable of finding AND REPAIRING nearly every problem AND can create stable energy supply (f.e. generator and/or solar panel with storage)
CHEMISTRY; 0 you taste all the funny colored bottles, 1 can make soap and candles, 2 create cleaning detergents and desinfectants, 3 use and creating alternative fuels, 4 make bombs and ammunition from raw, 5 create medication (from plants or raws or preprosessed but realistically findable substances)
NUTRITION AND HEALTH; 0 you used to have a personal chef, 1 recognize spoiled food, know where to find the nutritional needs (proteins, vitamines etc), 2 know how to preserve food (f.e. salting, sugar, alcohol or building a freezer), 3, butchering and prepairing animals, 4 can create diversity of medium advanced foods such as flower, olive oil, etc., 5 can create large diversity advanced foods such as wine, cheese, beer, yoghurt, sunflower oil, etc.
GATHERING SUPPLIES; 0 you're very proficient at online shopping, 1 know where to find conservable food and water and survival tools in (previously) inhabited areas, 2, know where to find reliable shelter and provisions (such as hospital), 3 know where to find anything, including heavy weaponry, and get it, 4 doing all that stealthily, 5 without leaving any tracks and with backup plans when stuff goes wrong
ETIQUETTES; 0 you're Donald Trump, 1 you say hi, bye, thanks and use cutlery, 2 your mom, 3 you've been around and adapted, 4 James Bond (books)/diplomat, 5 Queen Elizabeth 2nd
CREATIVE SOLUTIONS; When severe problems occur you: 0 PANIC!!!, 1 ponder and discuss options, 2 you know what to do and act accordingly in common situations (f.e. fire), 3 if you have the right tools (can be people) you can create quick solutions, 4 you think of a variety of alternative solutions, most of which are applicable, 5 you think of a variety of alternative solutions, most of which are applicable / you are a Medium and saw it coming
COMMON KNOWLEDGE; ---haven't thought about a way to objectify this beyond; are you the one asking, looking up or answering the questions?
SCIENTIFIC KNOWLEDGE; 0 can't read this, sorry, 1 elementary, 2 high school science, 3 Bachelor of Science (student), 4 MSc/PhD, 5 Dr. Ir./Prof., Curie is the name, short for curious
PALEOLITHIC KNOWLEDGE; 0 Me Tarzan, you Jane!, 1 how to make rock tools, 2 make animal clothing, 3 make soft metal tools (cold), 4 basic blacksmithing (hot metal manipulation), 5 making high quality metals such as steel or titanium in various forms and extracting them from mineral form (rocks)

APOCALYPTIC KNOWLEDGE; 0 my mom will save me, 1 thought about it, 2 made a plan for likely scenarios, 3 have the basic needs for initiation (30days), 4 studied the topic and have advanced plans and preparations (90days), 5 Know ‘everything’, have your own bunker filled with months of supplies and plans / admin on this forum

Fin/The End/Einde/Der Untergang

Ik heb veel plezier hieraan beleefd en er ook veel tijd in gestoken. Hopelijk kunnen jullie dit een beetje waarderen en er mogelijk ook wel plezier aan beleven. Er staat geen enkel copyright op bovenstaande, ondanks dat het 100% eigen werk is. Gelieve het te gebruiken, helpen verbeteren en er misschien wel ooit dmv awareness mensen mee te redden.

Behouden vaart!
Admiral P.
PS de opmaak kan beter, maar dan worden het ipv 4 paginas er meer dan 10...
PS2 als iemand een idee heeft om er een score aan vast te plakken, evt met conclusie, graag! Ik dacht zelf oorspronkelijk aan crowd-intel (bijv. de gemiddelde score van alle eerdere invullers is 3,9 bij manipulatie) maar o.a. vanwege de aard van dit soort testen en het publiek is dat waarschijnlijk geen haalbare kaart.
 
J

J.J

Gast
Waarde preppers,
Al jaren ben ik enthousiast in het verbeteren van mijn eigen overlevingskansen. Meer recentelijk kwam ik er echter achter dat er zo onmogelijk veel aan te pas kan komen, dat ik een samenwerking altijd beter in zie. Echter, peilende onder mijn vrienden en familie bleek dat er sowieso erg weinig mensen op de hoogte zijn van hun skill-set in een dergelijke situatie. Vandaar dat ik een soort vragenlijst ben begonnen, zowel uit vermaak, als inzicht, als awareness; de Apocalypse-Quotient-test -> Hoor JIJ bij de 5-10% die het overleeft.
Eerst wil ik me excuseren dat de vragenlijst engelstalig is, maar dat is vanwege de internationale aard van mijn dagelijkse gezelschap, hopelijk belemmert dit niemand. Daarnaast is deze test bedoeld als relatief objectieve ZELFEVALUATIE, er is dus geen goed of fout, en je hoeft je tegenover niemand te bewijzen o.i.d.
Mijn vraag aan jullie hierbij is drieledig; 1. maak de test (je hoeft de antwoorden niet te publiceren) 2. vertel me wat er goed/niet goed was 3. help hem te verbeteren.

Deel 1 - PLAYFUL BEGINNING
When comparing yourself from 1-20 with the average person (10), where 20 is usually a famous person due to his expertise (f.e. 'The Mountain' on strength) and 1 is the average 99y.o., where would you put yourself on:
Strength (full body muscle capabilities, stamina):
Dexterity (speed, agility, flexibility):
Constitution (endurance, lack of illness, (weather)resistance):
Intelligence (Problem solving, relations, memory, arithmics, induction, spatial and allround processing speed):
Wisdom (the quality of having experience, knowledge, and good judgement to be capable to make good decisions):
Charisma (attractiveness, charm, 'likebility'):

Please state one or two weaknesses that typically make you stand out from your friends, family and/or most people. (these maybe character flaws, lack of skills, handicaps or illness, etc.)
1.
2.
Same for 2 or 3 strengths or specialities.
1.
2.
3.

Deel 2 - SOCIAL/PSYCHO
Please give yourself a number 0-10 with the average person in your country at 5. 0 means you lack any skill whatsoever or have ethical objections. 10 means you are among the best 5-10% of everyone you know.
Manipulation (the act of influencing someone to do as you want in a clever and preferably undiscovered way):
Cooperation (to work together in a productive way both in results and in a socially pleasant manner):
Negotiation (to discuss to reach the 'best' agreement):
Meaningfulness (to be able to find inspiration and meaning for yourself):
Inspiration (to be able to inspire others):
Tactical insight [appears very difficult to test- anyone any ideas?](to be able to come up with plans or strategies to overcome opponents, in games, combat, scarcity or other):
Leadership (simply put; to be able to lead (a group), however think about your answer; do you have experience, the right charisma and people skills etc? Many people give this a high score but cannot reason why... are you a leader? why!):
People reading (can you predict someones moves/thoughts, read hints of underlying emotions? Find the 'real' intentions?):
Individualism (to be able to actually get things done on your own, both productively and mentally):
Intuition (If you followed your intuition in the past, did it make things better or worse? Is your 'only 2km'-walk in reality 500m, 2km, or 20km?):
Emotional stability (dealing with stuff before it becomes a trauma):

Deel 3 - SKILLS
Please give yourself a number 0-5 for the ACCUMULATION of your skills. So if you have a 3 that means that you can also do all or most of 1 and 2. Otherwise fill in 3- (if only 3 applies). 0 Is usually a comical relief but lack of skillset 1 still puts you on 0. This set is determined by your EXPERTISE, so don't answer what you think you can do, answer what has actually in the past SUCCEEDED.
VOORAL DEEL 3 & 4 MOGEN VEEL FEEDBACK, MIJN SCHAAL IS IMMERS ARBITRAIR EN VERBETERING IS GEWENST.
FIRE; you can start a lasting fire with: 0 a stove/oven, 1 dry wood and lighter, 2 wet wood and a lighter and a knife, 3 using a flint stick (magnesium), 4 chemically, electrically (f.e. batteries or sulfuric acid), 5 pretty much any means (f.e. fire bow, real flints (vuursteen en hoefijzer))
WATER; you can have potable water by: 0 drinking the rain, 1 finding/creating basins, 2 fire based cooking/destillation, 3 earth scientific reasoning to find sources with clean water 4 (self made)filters or chemical purification, 5 sustainable production (solar heated destillation f.e., drilling wells)
SHELTER (deze kan beter, maar inspiratie was even op); you can build your own shelter by; 0 stealing a cave from a bear, 1 using old buildings, 2 using scrap such as plate roofs and rope, 3 wood and some basic tools, 4 creating your own building materials (such as planks from trees) with the right tools, 5 without the need of anything but rocks and plants (check the famous silent survivalist in his clay shelter)
FIGHTING; your experience in this is (a lvl contains several options, if one is met, the lvl is passed) 0 you cried when you were bitchslapped in the playground 1 brawling, some childish fights (stoeien), 2 P.E. trained (f.e. workshop boxing), some fights, 3 long self defence class, multiple lessons martial arts (M.A.), 4 multiple years of M.A. training, many fights (street, bars etc. a.k.a. streetwise) 5 Multiple years of several M.A., teacher in M.A., competative fighter, assassin
MECHANIC (lvl covers at least 2/3); 0 you have used a wrench to open a bottle of beer,
1 high school lvl tools usage and creation/ can repair clothing/ can create with clay, glue and similar,
2 can create basic objects (f.e. reinforced door) with basic tools and materials (f.e. wood)/ can make shoes/ can repair most bike problems or easy car issues (changing tire),
3 can use a variety of tools, power tools and techniques to alter and create medium objects such as a shed/ knows masonry/ knows plumbing,
4 can create complex objects with schematics, with a diversity of materials and might be certified for complex work such as welding/ can create realistic plans/schematics for complex structures
5 can individually plan and create or lead complex objects with nearly all materials and tools
VEHICULAR (again 2/3); 0 walking is difficult because you've been shot, 1 can swim/ ride a bike/ run, 2 can ride a horse/ motorcycle/ car, 3 can sail a boat (sailing, rowing or motoring)/ drive large vehicles such as buses & trucks/ can operate specialized vehicles such as bulldozers, 4 can sail (all propulsions), drive most common vehicles/ fly (and land) personal airplanes/ fly (and land) helicopters, 5 can operate pretty much any vehicle (including naval ships, tanks, submarines, special or large airplanes)
MEDICAL (1/2); 0 faint when you see or smell blood, 1 'Action repair' (basic wound care and drug administration), 2 emergency response and basic first aid, 3 advanced first aid, basic medic, 4 crisis manager, nurse, spec. doctor (advanced wound care and drug administration), 5 paramedic (ambulance), traumadoctor, armydoctor
HUNTING (you eat what you catch via); 0 in RUSSIA fish eats you!, 1 fishing and catching insects, 2 localizing wounded animals, setting small traps, 3 finding settled animals (f.e. hibernating animals, holes in the ground), setting traps, 4 actively hunting herbivores, 5 hunting and tracking any animal including carnivores and birds
WEAPONRY; 0 You shoot your friend who just walked by in his/her foot, 1 'marksman' (can hit stationairy target of 50cm at 18m) with primitive weaponry (crossbow, bow, spears, slings etc.), 2 'marksman' (30cm at 25m) with a gun or (30cm at 100m) rifle, 3 skilled with close combat weaponry, 4 maintaining and repairing weaponry and/or hitting moving targets with ranged weaponry, 5 building complex (not a bow but more like a gun or bomb or compound bow) weaponry and ammunition
AGRICULTURE; 0 plants surrender their lives in your rough hands, 1 plants in your house tend to live long and prosper, 2 you know how to plant and grow useful plants with available water and manure, 3 you know how to graft (enten) plants, obtain seeds and create organic fertilizer, 4 you are able to create a long lasting irrigation setup, 5 you don't need any modern conveniences for your farm
CLIMBING; 0 afraid of heights, 1 can climb ladders and mountain paths, 2 can climb diversity of objects such as drain pipe, 3 proficient at Parcour or fall breaking (f.e. judo), 4 can climb walls (bouldering) and low lvl mountains, 5 can climb anything including prof. climbing. 5+ can climb without security 5- actually climbs without security
AWARENESS/SURROUNDING; 0 where am I?, 1 you know where the exits are and who are in your surroundings, 2 you know where possible utilities/weapons can be found close by, 3 you are aware of all possible/likely threats, 4 you are aware of escape/safety options further away (once primary threat has been escaped), 5 your senses tell you everything about your surroundings incl. the weather and the brand of perfume of your boss, Don't get overwhelmed! 6 you wear a tin foil hat, just in case. wait, a 6? there are no sixes! is this a conspiracy?
BONUS SKILLS that you might have that perhaps can be useful
programming
several languages
diverse communication skills (proficient in radio communication, sign language, morse or such)
lockpicking
map reading and compass
animal husbandry and/or beekeeping
knots (temporary knots, permanent connections, structures)
stealth (sneaky, covering up or avoid making tracks, silent actions)
(---please add---)

Deel 4 (finally!) KNOWLEDGE
SAME AS 3, but with knowledge, don't need to have done it, just know you could, and how
TECHNICAL INSIGHT; 0 you know someone who can change a light bulb, 1 basic physics knowledge, can change a light bulb, 2 technical profile high school, can find circuit breakers and change a fuse, 3 experience with schematics and basic machines, advanced physics knowledge, can locate and solve common problems, 4 more complex experience, capable of finding most problems f.e. with cars, electronics, computer systems/ can generate own power (f.e. dynamo), 5 prof. working qualities, capable of finding AND REPAIRING nearly every problem AND can create stable energy supply (f.e. generator and/or solar panel with storage)
CHEMISTRY; 0 you taste all the funny colored bottles, 1 can make soap and candles, 2 create cleaning detergents and desinfectants, 3 use and creating alternative fuels, 4 make bombs and ammunition from raw, 5 create medication (from plants or raws or preprosessed but realistically findable substances)
NUTRITION AND HEALTH; 0 you used to have a personal chef, 1 recognize spoiled food, know where to find the nutritional needs (proteins, vitamines etc), 2 know how to preserve food (f.e. salting, sugar, alcohol or building a freezer), 3, butchering and prepairing animals, 4 can create diversity of medium advanced foods such as flower, olive oil, etc., 5 can create large diversity advanced foods such as wine, cheese, beer, yoghurt, sunflower oil, etc.
GATHERING SUPPLIES; 0 you're very proficient at online shopping, 1 know where to find conservable food and water and survival tools in (previously) inhabited areas, 2, know where to find reliable shelter and provisions (such as hospital), 3 know where to find anything, including heavy weaponry, and get it, 4 doing all that stealthily, 5 without leaving any tracks and with backup plans when stuff goes wrong
ETIQUETTES; 0 you're Donald Trump, 1 you say hi, bye, thanks and use cutlery, 2 your mom, 3 you've been around and adapted, 4 James Bond (books)/diplomat, 5 Queen Elizabeth 2nd
CREATIVE SOLUTIONS; When severe problems occur you: 0 PANIC!!!, 1 ponder and discuss options, 2 you know what to do and act accordingly in common situations (f.e. fire), 3 if you have the right tools (can be people) you can create quick solutions, 4 you think of a variety of alternative solutions, most of which are applicable, 5 you think of a variety of alternative solutions, most of which are applicable / you are a Medium and saw it coming
COMMON KNOWLEDGE; ---haven't thought about a way to objectify this beyond; are you the one asking, looking up or answering the questions?
SCIENTIFIC KNOWLEDGE; 0 can't read this, sorry, 1 elementary, 2 high school science, 3 Bachelor of Science (student), 4 MSc/PhD, 5 Dr. Ir./Prof., Curie is the name, short for curious
PALEOLITHIC KNOWLEDGE; 0 Me Tarzan, you Jane!, 1 how to make rock tools, 2 make animal clothing, 3 make soft metal tools (cold), 4 basic blacksmithing (hot metal manipulation), 5 making high quality metals such as steel or titanium in various forms and extracting them from mineral form (rocks)

APOCALYPTIC KNOWLEDGE; 0 my mom will save me, 1 thought about it, 2 made a plan for likely scenarios, 3 have the basic needs for initiation (30days), 4 studied the topic and have advanced plans and preparations (90days), 5 Know ‘everything’, have your own bunker filled with months of supplies and plans / admin on this forum

Fin/The End/Einde/Der Untergang

Ik heb veel plezier hieraan beleefd en er ook veel tijd in gestoken. Hopelijk kunnen jullie dit een beetje waarderen en er mogelijk ook wel plezier aan beleven. Er staat geen enkel copyright op bovenstaande, ondanks dat het 100% eigen werk is. Gelieve het te gebruiken, helpen verbeteren en er misschien wel ooit dmv awareness mensen mee te redden.

Behouden vaart!
Admiral P.
PS de opmaak kan beter, maar dan worden het ipv 4 paginas er meer dan 10...
PS2 als iemand een idee heeft om er een score aan vast te plakken, evt met conclusie, graag! Ik dacht zelf oorspronkelijk aan crowd-intel (bijv. de gemiddelde score van alle eerdere invullers is 3,9 bij manipulatie) maar o.a. vanwege de aard van dit soort testen en het publiek is dat waarschijnlijk geen haalbare kaart.
Dag @Admiral Als je Nederland net zo goed is al je Engels dat word het zeer op prijs gesteld het als nog te vertalen.
Zeker weten dat meer leden hier zo over denken.
Voor de rest u graag even voorstellen in de Topic die daar voor staat: https://www.preppers-shelter.nl/forum/forums/voorstelronde.12/
 

Admiral

Prepper
Helaas bleek de taal een probleem voor sommigen, dus dan maar een versimpelde vertaling.

Ik ben een vragenlijst begonnen, zowel uit vermaak, als inzicht, als awareness; de Apocalypse-Quotient-test -> Hoor JIJ bij de 5-10% die het overleeft.
Deze test is bedoeld als relatief objectieve ZELFEVALUATIE, er is dus geen goed of fout, en je hoeft je tegenover niemand te bewijzen o.i.d.
Mijn vraag aan jullie hierbij is drieledig; 1. maak de test (je hoeft de antwoorden niet te publiceren) 2. vertel me wat er goed/niet goed was 3. help hem te verbeteren.

Deel 1 - PLAYFUL BEGINNING
Jezelf vergelijkend tussen de 1-20 met de gem. persoon (10), waarbij 20 het hoogst haalbare is (en dus vaak een bekende persoon zoals 'The Mountain' bij kracht) en 1 is de gemiddelde hoogbejaarde, welk cijfer zou je dan toekennen voor;
Kracht (algemeen, en spieruithoudingsvermogen)
Snelheid en behendigheid:
Algeheel welzijn en conditie:
Intelligentie:
Wijsheid:
Uitstraling:

Als je twee persoonlijke zwaktes (bijv karaktertrek, gebrek aan kunde, ziekte, e.d.) zou moeten noemen t.o.v. je normale omgeving, wat zouden die dan zijn?
1.
2.
Zelfde voor 2-3 sterke punten of specialisaties.
1.
2.
3.

Deel 2 - SOCIAL/PSYCHO
Voor het volgende deel gelieve jezelf een getal tussen 0-10 toe te kennen waarbij de gem. landgenoot op 5 zit. Als je iets geheel niet kan, of ethisch weigert zit je op 0, als je vrijwel niemand kent die het beter kan, zit je op 10 (beste 5%).

Manipulatie:
Coöperatie (aangename samenwerking is niet allen productief maar ook sociaal):
Onderhandelen:
Zin van/in je leven:
Tactisch inzicht:
Leiderschap (houd hierbij in je achterhoofd dat je niet alleen moet denken dat je het kan, maar heb je bijv ervaring die bewijst dat je het kan? Mensen overschatten deze namelijk nogal vaak):
Individualisme (kun je je eigen boontjes doppen?):
Intuïtie (als je je intuïtie volgt, kom je er dan meestal beter of slechter vanaf?):
Emotionele stabiliteit:

VOORAL DEEL 3 & 4 MOGEN VEEL FEEDBACK, MIJN SCHAAL IS IMMERS ARBITRAIR EN VERBETERING IS GEWENST.
Deel 3 - SKILLS
Gelieve hier jezelf slechts een getal tussen 0-5 te geven voor de ACCUMULATIE van je SKILLS. Dus als je jezelf een 3 geeft, dan beheers je dus tenminste de meerderheid van 1 en 2. Anders wordt het een 3-. 0 Is meestal bedoeld als komische intro.
Deze vragen gaan NIET over wat je denkt te kunnen, maar over je expertise, dus wat je daadwerkelijk in het verleden succesvol gedaan hebt
VUUR-kunst; je kan langdurige hitte/vuur maken d.m.v.: 0 het gebruik van een gasoven, 1 droog hout en aansteker, 2 nat hout, mes en aansteker, 3 een magnesium stick, 4 chemisch of electrisch, 5 maakt niet uit, je maakt vrijwel overal vuur mee (vergrootglas, vuurboog, vuursteen en hoefijzer))
WATER; Je komt aan drinkwater door: 0 regen te drinken, basins te vinden of creeeren, 2 het te koken en/of destilleren, 3 aardwetenschappelijke kennis te gebruiken of reeds schoon drinkwater (bronnen) te vinden, 4 (zelfgemaakte) filters te gebruiken of chemisch te zuiveren, 5 via duurzame productie (bv. zonne-destilatie of diepe grondwaterputten maken)
SCHUILPLAATSEN: Jij slaapt droog door: 0 een beer uit zijn grot te jagen, 1 oude gebouwen/ruines te gebruiken, 2 bouwafval zoals dakplaten te gebruiken om iets van te bouwen, 3 met hout en gereedschap een hut te bouwen, 4 met de juiste benodigdheden maak je je eigen bouwmaterialen (zoals planken uit bomen), 5 Het enige dat jij nodig hebt is de natuur zelf, je kan bijv. een hut bouwen van klei (zoals de beruchte stille Rus)
ZELFVERDEDIGING: 0 je laatste gevecht was op de basisschool, en je verloor, huilend, 1 je stoeit er wel eens op los met vrienden, 2 je hebt gymles gehad met bijv. boksen, 3 langdurig les gehad in een zelfverdediging of lessen van een vechtsport, 4 vele jaren vechtsport beoefend of vaak gevochten (op straat, bar e.d.), 5 vele jaren les gehad in diverse vechtsporten, je geeft les, je doet wedstrijden op hoog niveau, je bent een huurmoordenaar
MECHANISCHE KUNDE: 0 je hebt wel eens een steeksleutel gebruikt om je pilsje te openen, 1 Je hebt op de middelbare school wat technische dingen geleerd, 2 je kan makkelijke dingen wel bouwen zoals een versterkte deur, of je kan een fiets/auto repareren als het niet te moeilijk is (band vervangen), 3 je kan diverse gereedschappen waaronder gemechaniseerde apparaten gebruiken om middelmoeilijke dingen te maken zoals een houten tuinhuisje, wat leidingen leggen of een muurtje metselen, 4 je kan moeilijke dingen maken als je de gebruiksaanwijzing hebt, of je bent gediplomeerd voor bepaalde handelingen zoals lassen, of je kan juist goed gebruiksaanwijzingen maken voor complexe bouwsels, 5 je kan in je eentje een plan maken en complexe structuren bouwen of de bouw ervan coördineren waarbij vrijwel elk logisch materiaal en gereedschap gebruikt wordt.
KLEDING: 0 je jat je kleding van het naaktstrand, 1 je kan kleding repareren, 2 je kan kleding breien of maken als je de materialen maar hebt, 3 je kan kleding maken van dierenhuiden, 4 je kan schoenen maken, 5 je kan de materialen die nodig zijn voor kleding zelf maken.
VERVOER: (bij 2/3 telt het niveau) 0 je wandelt moeilijk omdat je in je voet geschoten bent, 1 je kan zwemmen/ fietsen/ langdurig rennen, 2 je kan paardrijden/ motorrijden/ autorijden, 3 je kan zeilen, roeien en of motorboot varen/ rijden in lastige voertuigen zoals bussen en vrachtwagens/ bijzondere wagens besturen zoals bulldozers, 4 je kan op elke boot varen en bijna elke wagen wel besturen/ je kan kleine vliegtuigen besturen en landen/ je kan helikopters besturen en landen, 5 je kan eigenlijk alles wel besturen zoals marineschepen, tanks, duikboten en transportvliegtuigen
MEDISCH (als je er 1 onder knie hebt, telt het niveau): 0 je valt flauw bij bloed, 1 Action-ehbo (pleisters en paracetamol), 2 BHV en basis-EH, 3 geavanceerde EH, survival EH, 4 noodteam, zuster, gespecialiseerde arts, 5 ambulance, trauma-arts, legerarts
JACHT je eet wat je vangt, via: 0 je bent principieel veganist, 1 je vangt insecten en vis, 2 je kan gewonde dieren vinden en vangen en vallen zetten, 3 je kan gesettelde dieren (holengravers, overwinteraars) vinden en complexe vallen zetten, 4 je kan d.m.v. gewapende jacht herbivoren vangen, 5 je kan elk dier incl. predatoren en vogels vinden en vangen
WAPENTUIG: 0 je schiet je partner per ongeluk in zijn voet, 1 je kan met primitieve wapens ((kruis)boog, speer, katapult e.d.) een stationair doelwit raken (50cm op 18m), 2 je kan met vuurwapens een stationair doelwit raken (pistool/revolver 30cm op 25m, geweer op 30cm op 100m), 3 je bent goed thuis in handgemeen-wapens, 4 je kan een vuurwapen/boog onderhouden en repareren, en/of een bewegend doelwit raken, 5 je kan eigen geavanceerde wapens en munitie maken
LANDBOUW EN NATUUR: 0 planten gaan spontaan dood in jouw buurt, 1 planten in je huis leven lang en gezond, 2 je kunt een moestuin beheren als water en (kunst)mest beschikbaar is, 3 je weet hoe je moet eten, planten, zaden verzamelen en mest (compost) verwerven en gebruiken, 4 je kan een permanent irrigatiesysteem opzetten, 5 je hebt eigenlijk helemaal geen moderne materialen nodig voor jouw boerderij
KLIMMEN: 0 je hebt hoogtevrees, 1 je kan ladders, trappen en bergpaden beklimmen, 2 je kan lastigere objecten zoals een lantaarnpaal beklimmen, 3 je kan valbreken of parcour, 4 je kan boulderen en makkelijke bergen beklimmen, 5 je kan eigenlijk alles wel beklimmen, 5+ je kan het zonder zekeren, 5- als je het daadwerkelijk doet zonder zekering
OMGEVINGSBEWUSTZIJN: Directe omgeving: 0 waar ben ik eigenlijk? 1 je weet altijd waar de uitgangen zijn, 2 je weet waar je gereedschappen en wapens kan vinden, 3 je hebt een goed vermoeden van alle mogelijke gevaren die zouden kunnen plaatsvinden, 4 je hebt alternatieve vluchtroutes/middelen zodra je aan je huidige gebouw ontsnapt bent, 5 je weet zelfs altijd wat het weer doet, wat je collega bij zich draagt, welke parfum je baas nu op heeft etc., gewoon alles in je directe omgeving,

BONUS SKILLS
programmeren
diverse talen
diverse communicatiemethodes (rooksignalen, radio, morse, gebarentaal)
sloten breken/kraken
kaart en kompas lezen
dieren en bijen houden
knopen
sluipkunst
---voeg hier toe---

Deel 4 - Kennis
Zelfde als bij deel 3, alleen hoef je het niet te kunnen, maar alleen te weten hoe het weet
TEHNISCH INZICHT: 0 je kent iemand die een lamp kan vervangen, 1 basis natuurkunde, en je kunt een lamp vervangen, 2 technisch profiel middelbare school, je kan stoppen vinden en vervangen, 3 ervaring met technische tekeningen, machines en technische natuurkunde, je kan veelvoorkomende problemen verhelpen, 4 complexe ervaring en je kan eigenlijk elk probleem vinden in bijv. auto's, electronica en computer systemen en/of je kan zelf elektriciteit opwekken, 5 je kan vrijwel elk probleem vinden EN repareren EN je kan een stabiele duurzame energievoorziening creëren (bijv. generator of zonnepanelen met accu)
CHEMIE: 0 je proeft graag alle kleurtjes, 1 je kan zeep en kaarsen maken, 2 je kan desinfecterende middelen en agressievere schoonmaakmiddelen maken, 3 je kan alternatieve brandstoffen maken en gebruiken, 4 je kan bommen en munitie maken van grondstoffen, 5 je kan medicatie maken van planten of grondstoffen
VOEDING EN GEZONDHEID: 0 je had vroeger een privekok, 1 je herkent bedorven eten, je weet welke nutrienten je dagelijks nodig hebt en welk voedsel die bevatten, 3 je kan eten langdurig bewaren (bijv. door zout, suiker, alcohol e.d.), 4 je kan zelf basisproducten maken zoals bloem, olijfolie e.d., 5 je kan zelf moeilijke producten maken zoals wijn, bier, kaas, zonnebloemolie e.d.
VERZAMELKUNST: 0 je kunt goed internetwinkelen, 1 je weet waar je in bebouwde maar verlaten gebieden het beste eten, drinken en gereedschappen kunt vinden, 2 je weet waar je de beste schuilplaatsen en provisies en medicatie kunt vinden, 3 je weet eigenlijk van vrijwel alles, incl. zwaar geschut, waar je het kunt vinden, 4 je kan dat allemaal ongezien doen, 5 zonder sporen achter te laten en met een backupplan als er iets misgaat
ETIQUETTES; 0 je heet Donald Trump, 1 je zegt hoi, doei, bedankt en gebruikt mes en vork, 2 zo netjes als je moeder je heeft opgevoed, 3 je hebt de wereld gezien en je overal weten aan te passen aan lokale gebruiken, 4 James Bond (boek)/diplomaat, 5 Koning Willem-Alexander kan wat van je leren
CREATIEVE OPLOSSINGEN: Als problemen ontstaan, 0 Raak je in PANIEK!!!, ga je ijsberen en overleggen, 2 weet je in veelvoorkomende situaties zoals brand wat je moet doen en handel je daarnaar, 3 samen met anderen en gereedschap kun je vlugge oplossingen bedenken, 4 je komt met diverse haalbare alternatieve oplossingen, 5 je hoeft niet te denken wat je weet altijd direct wat er moet gebeuren om het op te lossen 6 je bent een medium en zag het al van verre aankomen, dus zorgde je dat het nooit gebeurde
ALGEMENE KENNIS: Ik weet nog niet goed hoe je hier objectieve antwoorden kan plaatsen, iemand suggesties? ik dacht in de richting van; 1 stel jij de vragen? 3 zoek jij je eigen antwoorden? 5 komen anderen alles aan jou vragen?
WETENSCHAPPELIJKE KENNIS EN KUNDE: 0 je kan niet lezen, 1 basisschool, 2 middelbare school, 3 BSc, 4 MSc/PhD, 5 Spinozaprijs-genomineerd
PALEOLITHISCHE KENNIS: 0 ik Tarzan, jij Barbie!, 1 Hoe maak ik stenen gereedschap? 2 dierenhuiden tot kleding?, 3 van zachte/ <1000C smeltende metalen voorwerpen?, 4 gesmede voorwerpen?, 5 hoogwaardige metalen zoals staal en titanium in diverse vormen vanuit minerale vorm (stenen)?
APOCALYPTISCHE KENNIS EN VOORBEREIDING: 0 mijn moeder redt me wel, 1 heb er wel eens over nagedacht, 2 heb noodplannen voor verwacht scenarios zoals overstroming, 3 heb alles voorbereid voor 30 dagen, 4 heb er veel over gelezen en alles voorbereid en ingeslagen voor 90 dagen, 5 ik weet alles wat je er over kan weten en heb mijn eigen bunker met plannen, voorwerpen en maanden aan voorraad/ ik ben een prepper-admin

Ik heb veel plezier hieraan beleefd en er ook VEEL tijd in gestoken. Hopelijk kunnen jullie dit een beetje waarderen en er mogelijk ook wel plezier aan beleven. Er staat geen enkel copyright op bovenstaande, ondanks dat het 100% eigen werk is. Gelieve het te gebruiken, helpen verbeteren en er misschien wel ooit dmv awareness mensen mee te redden.

Behouden vaart!
Admiral P.
PS de opmaak kan beter, maar dan worden het ipv 4 paginas er meer dan 10...
PS2 als iemand een idee heeft om er een score aan vast te plakken, evt met conclusie, graag! Ik dacht zelf oorspronkelijk aan crowd-intel (bijv. de gemiddelde score van alle eerdere invullers is 3,9 bij manipulatie) maar o.a. vanwege de aard van dit soort testen en het publiek is dat waarschijnlijk geen haalbare kaart.
 

martin

Mankinds only hope
Ik heb veel plezier hieraan beleefd en er ook VEEL tijd in gestoken. Hopelijk kunnen jullie dit een beetje waarderen en er mogelijk ook wel plezier aan beleven

Ik geef je een plus voor de moeite, maar zelf heb ik niet zoveel met lijstjes.
Ik ga niet namens de andere leden praten, maar ik gok dat ook zij niet zoveel met lijstjes hebben.

Je overlevingskansen tijdens een mogelijke SHTF situatie zijn voor 80% afhankelijk van de omstandigheden en voor 20% afhankelijk van de "skills"
Ik moet zeggen dat je zowat alle mogelijke categorieën heb weten te benoemen. (dat vind ik knap)
Maar wat kan je met je voedselverzameling in je kelder als je te maken krijg met een overstroming?
Of wat heb je aan je 4e dan karate tijdens een kernramp?
Wat is de waarde van het kunnen jagen op wild indien je geen idee heb hoe je moet slachten?(om maar iets te noemen)
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Dus of ik nu wel of niet tot de groep hoor die het kan overleven na een SHTF zal ik wel ondervinden als het (mogelijk) ooit op mijn pad zou komen.
En zo niet, dan heb ik in ieder geval nog wat lol beleeft aan het toepassen van een petroleumstel voor slowcooking :)
 

Marc67NL

Senior Prepper
@Admiral
Mijn admiraalspet af, zo ik er 1 had. (Ben slechts een KuKo).

Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik, net als @martin , niet zo heel veel met dergelijke (zelf)testen heb.
Ik hou wel van lijsten. Zoals een 'Wat moet ik vandaag doen' lijst.
En een 'Wat wil ik voor mijn oude dag' lijst.
Het maakt mijn leven overzichtelijker.
En ik hou ervan om zaken van mijn diverse lijsten af te strepen.

Ik dwaal af.

Nogmaals, petje af voor je werk.
Ik denk dat het de moeite waard is voor velen om deze zelftest eens te doen.
Afgezien van de vele humor die erin verwerkt zit, hetgeen regelmatig in lachen resulteert,
zal het er zeker ook toe leiden dat mensen hun zwakke en sterke punten op een rijtje krijgen.
En dus een lijstje kunnen opstellen met punten 'To Do'.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik denk dat je zo'n test als theoretisch moet beschouwen. Niemand weet hoe je in een shtf situatie reageert of functioneert, met stress of weinig calorieën. Maar wat ik wel weet is dat de mensen die helemaal geen skills hebben als eerste de klos zijn.:eek:

Dus kom je belabberd uit de test, dan is er iig werk aan de winkel. :rolleyes:
 

Marc67NL

Senior Prepper
Nou vooruit dan maar. Had ff niets te doen (wonderlijk).

Deel 1:
5 (Herstellend van kanker).
13
9 (Zie 1.1)
17
17
18 (Maar alleen als ik alles losgooi).

1. Zie 1.1
2. Ik weet het het beste. (Oh wacht, anderen hebben ook kennis).
3. Ik heb geen zwaktes :fluit: .

1. Ik weet het het beste. (Vaak wel, want):
2. Zeer uitgebreide (allround) opleidingen. (Maar, als zwakte, dus geen specialist).
3. Zeer flexibel

Deel 2:
8 (Ahum).
8
8
9 (Vind je het gek?! Kanker overleefd. Maar ook om andere redenen).
8 (Ja echt. Heel wat moeten gebruiken. Vooral in het goed laten verlopen van samenwerking en projecten).
8 (Ervaring mee. Onder veel diverse omstandigheden. In vele vormen van groepssamenstellingen. Hel! Maar liever leiden dan geleid worden).
10 (Zo ben ik een goed deel van mijn leven doorgekomen. Ik kan me prima vermaken in m'n uppie).
10 (Mijn intuïtie heeft achteraf altijd gelijk. Helaas luister ik er niet altijd naar. Soms ook moeilijk om er grip op te krijgen. Maar ik denk dat dat voor de meeste mensen geldt).
9 (Even uitgaande van slechte omstandigheden).

Deel 3:
3, 4, 5, 2 (Tja, heb wel schoenmaat 46b), 5 (Tweede deel van), 1, 0 (Zie 1.1)(Beetje lastige antwoordmogelijkheden. Zo kan ik wel fietsen en autorijden), 1, 2, 5 (Geld voor iedereen met een moestuin en een paar kippen. Antwoorden wellicht voor verbetering vatbaar? Zo vind ik 3 en 4 een betere prestatie), 1 (Was 4. Zie 1.1), 4 (Een tik).

Bonus skills:
3 En een halve taal. Inventief. Sluipkunst. Onderhandelen/bemiddelen. Genieten van de kleine dingen.
Niet moeilijk doen, tenzij vereist. Perfectionist, tenzij niet, of alleen ten koste van teveel inspanning, haalbaar.
Detaillist. Niet als in 'detailhandel', maar ik heb tot op het zeikerige aan toe, oog voor details.
Vast nog wel een paar.

Deel 4:
(Zouden hier niet exact dezelfde vragen moeten staan als bij deel 3? Of andersom? Wat kun je, wat weet je.
(Ook een leuke: Wat je hoort vergeet je, wat je ziet/leest weet je, wat je gedaan hebt kun je)).
3, 2, 4, 3, 5, 6, 5 (Kunnen! anderen alles aan je vragen?)(0. Wacht je tot het vanzelf tot je komt? 1. Wacht je tot anderen het je vertellen? 2. Stel jij de vragen? 4. Wat je niet weet heb je in een uitgebreide database), 3. (Autodidact), 2, 3.

Holy holy! Dat was hard werken, en confronterend. Zoals dit soort tests meestal (behoren) te zijn.

En ik moet toegeven dat ik niet op de puntjes op de I heb gelet.
Dergelijke projecten vereisen tijd, en een stap voor stap aanpak.
Die puntjes komen op het laatst.

En overigens, alles leuk en aardig, maar @Admiral, heb je hem zelf al ingevuld? En? Publiceer ajb.
En waarom heb je er überhaupt al die moeite ingestoken? Zijn er al niet genoeg van dergelijke testen te vinden?
Natuurlijk is er altijd ruimte voor meer.

* Publiceren is op eigen risico. Je laat jezelf kennen.
** Op misleiding, van jezelf en/of derden :fluit:, staat langdurige taakstraf.
 

ReadyMom

Prepper goeroe
altijd wel in voor een testje...maarre @Admiral , i'll show you mine if you show me yours? :lol:
Enniewee, hier is ie (sorry, had ff geen puf om mee te denken)

1)
Kracht (algemeen, en spieruithoudingsvermogen); 8
Snelheid en behendigheid: 11
Algeheel welzijn en conditie: 8
Intelligentie: 17
Wijsheid: 14
Uitstraling: 15

Als je twee persoonlijke zwaktes (bijv karaktertrek, gebrek aan kunde, ziekte, e.d.) zou moeten noemen t.o.v. je normale omgeving, wat zouden die dan zijn?
1. Fysiek niet optimaal (o.a. lichte scoliose en nasleep trombosebeen)
2. Totaal niet technisch aangelegd
Zelfde voor 2-3 sterke punten of specialisaties.
1. schiet in actie-modus bij situaties (fight/flight/freeze= fight)
2. van nature kalmerende invloed/luisterend oor/steunpilaar/vertrouwenspersoon
3. vrij ruime kennis van wat de natuur te bieden heeft (en verder in ontwikkeling)

2)
Manipulatie:
Coöperatie (aangename samenwerking is niet allen productief maar ook sociaal): 6
Onderhandelen: 5
Zin van/in je leven: 8
Tactisch inzicht: 5
Leiderschap : 7 (in natuurlijke vorm, niet machts-gebaseerd of afgedwongen)
Individualisme (kun je je eigen boontjes doppen?): 8/9
Intuïtie (als je je intuïtie volgt, kom je er dan meestal beter of slechter vanaf?): 10
Emotionele stabiliteit: 6

3)
VUUR; 3 (4 niet, maar vuurboog onder 5 wel)
WATER; 3
SCHUILPLAATSEN: 3 (wederom; techniek(en) uit 5 meer dan 4)
ZELFVERDEDIGING: 1 (wensenlijst)
MECHANISCHE KUNDE: 3 (half)
KLEDING:3
VERVOER: 2/3 paardrijden/roeien
MEDISCH: 2 (wensenlijst)
JACHT: je eet wat je vangt, via: 1 (staat nog op wensenlijst om uit te breiden)
WAPENTUIG: 1
LANDBOUW EN NATUUR: 3
KLIMMEN: 1
OMGEVINGSBEWUSTZIJN: 3

BONUS SKILLS
wildpluk/voedsel verzamelen uit de natuur
dieren houden/verzorgen
voedsel bereiden en bewaartechnieken (mis ik eigenlijk in de lijst hierboven...oh correctie, die staan bij kennis..)
spirituele ondersteuning
uhmm..

4)
TECHNISCH INZICHT; 1
CHEMIE: 1 (en 5; planten)
VOEDING EN GEZONDHEID; 4
VERZAMELKUNST: 2
ETIQUETTES: 3
CREATIEVE OPLOSSINGEN: 3/4 (en soms 6)
ALGEMENE KENNIS:
WETENSCHAPPELIJKE KENNIS EN KUNDE; 2
PALEOLITHISCHE KENNIS; 2
APOCALYPTISCHE KENNIS EN VOORBEREIDING; 2, bijna 3
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
@Admiral mijn complimenten, dat moet vreselijk veel (denk)werk zijn geweest. Ikzelf heb het niet zo met lijstjes die op theoretische basis moeten gaan aantonen hoe goed je bent voorbereid op een stressvolle, misschien wel levensbedreigende situatie. Echter denk ik tevens dat het voor met name jonge, beginnende preppers/survivalists een leuke manier kan zijn om enigszins te bepalen waar je staat... maar neem het niet al te serieus. Bij sommigen komen in dergelijke situaties capaciteiten bovendrijven waarvan ze zelf niet eens wisten dat ze die hadden :rolleyes:. Anderen slaan dicht, met al hun skills en kennis :(.

Maar dit geeft ons allen weer iets om over na te denken, en dat is altijd goed. Dus bedankt voor dit topic :thumbsup:.
 

Admiral

Prepper
@Admiral mijn complimenten, dat moet vreselijk veel (denk)werk zijn geweest. Ikzelf heb het niet zo met lijstjes die op theoretische basis moeten gaan aantonen hoe goed je bent voorbereid op een stressvolle, misschien wel levensbedreigende situatie. Echter denk ik tevens dat het voor met name jonge, beginnende preppers/survivalists een leuke manier kan zijn om enigszins te bepalen waar je staat... maar neem het niet al te serieus. Bij sommigen komen in dergelijke situaties capaciteiten bovendrijven waarvan ze zelf niet eens wisten dat ze die hadden :rolleyes:. Anderen slaan dicht, met al hun skills en kennis :(.
Maar dit geeft ons allen weer iets om over na te denken, en dat is altijd goed. Dus bedankt voor dit topic :thumbsup:.

Thanks! Dit is de mooie samenvatting van precies waarom ik dit deed. Ik wilde mijn omgeving eens wakker schudden, en enthousiasmeren voor alles wat er zoal te leren en doen is. Voor de reeds enthousiasten geeft het mogelijke punten om bij te leren. Voor mij persoonlijk is het een todo-list aan verbeter-punten, en een soort spel om bij vrienden en kennissen die dit invullen te kijken of mijn mensenkennis/inschatting goed overeenkomt met hun persoon. Dit is echter sowieso al de derde versie. De eerste kwam voort uit een dronken speelse gedachte over hoe wij het zelf als characters in een zombie-video-game zouden doen. Helaas bleek al zeer snel dat mensen duidelijk vertekende zelfbeelden hebben, dus daarom was het mijn bedoeling deze tests zo neutraal mogelijk te maken. En na al mijn eigen ideeen en verbeterpunten erop los gelaten te hebben, hoope ik wat meer feedback vanuit de gestationeerde garde in dit topic, vandaar dit forum.
 

Admiral

Prepper
Als respons; ik heb geen soortgelijke test gevonden van significant niveau, vandaar dat ik het leuk vond er een te ontwerpen.
Daarnaast hierbij mijn eigen antwoorden.
En neen, ik heb niet de impressie dat mensen mij na het invullen van zo'n enquete genoeg kennen om er iets van betekenis mee te doen behalve dat ze zien waar mijn zwakte (en dus interesses) liggen en ik zie dat als een voordeel op een enthousiaste plek waar mensen graag kennis delen.

Deel 1 - PLAYFUL BEGINNING
Heb recentelijk jaren een slepende ziekte gehad, dus ook mijn huidige statts zijn niet meer wat het geweest was, daarom vul ik hem graag in van hoe het 3 jaar terug tijdens mijn bloei () was.
Kracht: 12 (15)
Snelheid en behendigheid: 8 (13)
Algeheel welzijn en conditie: 8 (17)
Intelligentie: 16 (18)
Wijsheid: 14 (16)
Uitstraling: 12 (14)

Als je twee persoonlijke zwaktes (bijv karaktertrek, gebrek aan kunde, ziekte, e.d.) zou moeten noemen t.o.v. je normale omgeving, wat zouden die dan zijn?
1. Niet kennen eigen grenzen
2. Bij keuzes proberen alle opties te doen en zo dus geen keuze te maken -> A of B? Hoezo, eerst A dan B kan toch ook?
(3. sterke Fear of missing out)
Zelfde voor 2-3 sterke punten of specialisaties.
1. Homo Universalis
2. Aardwetenschapper
3. Battle-tested/stress-bestendig (veel gekke of escalerende situaties meegemaakt en succesvol overleefd)

Deel 2 - SOCIAL/PSYCHO
Manipulatie: 7
Coöperatie (aangename samenwerking is niet allen productief maar ook sociaal): 8
Onderhandelen: 3
Zin van/in je leven: 9
Tactisch inzicht: 8
Leiderschap: 6 (diverse leiderschapsfuncties gehad, wel effectief en geliefd, maar t vreet mijn eigen energie, slecht in delegeren)
Individualisme: 4 (vanwege eigen grenzen overschrijden als niemand me tegenhoudt)
Intuïtie: 2 (wederom grenzen)
Emotionele stabiliteit: 10

Deel 3 - SKILLS

VUUR-kunst; 5
WATER; Je komt aan drinkwater door: 5
SCHUILPLAATSEN: 4
ZELFVERDEDIGING: 4
MECHANISCHE KUNDE: 3 -> wil graag meer leren
KLEDING: 1 -> hier heb ik duidelijk veel te leren
VERVOER: 4 (waarbij vooral vliegen me echt meeviel)
MEDISCH: 3
JACHT: vegetariër, maar 2 -> geen behoefte aan
WAPENTUIG: 4 (heb oprecht talent, en lid van boog- en vuurwapen-schietclub
LANDBOUW EN NATUUR: 4 -> ben er nu hard aan aan de weg aan het timmeren
KLIMMEN: 1 maar was 4
OMGEVINGSBEWUSTZIJN: 3 (ouderwets getraind BHV'er ontleer je niet snel)

BONUS SKILLS
programmeren- check
diverse talen - check
diverse communicatiemethodes (rooksignalen, radio, morse, gebarentaal) -> NOG niet
sloten breken/kraken -> keihard gefaald in elke poging, opgegeven
kaart en kompas lezen -> kaarten maken hoort bij de job-description
dieren en bijen houden -> dat doet mijn vriendinnetje
knopen -> met lof
sluipkunst -> ik ben een olifant
---voeg hier toe---

Deel 4 - Kennis
TEHNISCH INZICHT: 3 (door schade en schande wijs, zo heb ik wel eens ontdekt dat je met onbedoelde kortsluitingen interessante lasverbindingen kan maken)
CHEMIE: 0 (3 maar al 10 jaar niet meer gebruikt en alles vergeten)
VOEDING EN GEZONDHEID: 0 (schimmel kent een vaste eigen plek in mijn huishouden)
VERZAMELKUNST: 2
ETIQUETTES; 1 (altijd dramatisch slecht in geweest)
CREATIEVE OPLOSSINGEN: 4
ALGEMENE KENNIS: 3-4
WETENSCHAPPELIJKE KENNIS EN KUNDE: 4
PALEOLITHISCHE KENNIS: 1 -> maar heeft absoluut mijn interesse
APOCALYPTISCHE KENNIS EN VOORBEREIDING: 2
 

Roel

Mankinds only hope
@Admiral, ik zou voor Mesolitische kennis gaan i.p.v. Paleolitische aangezien daar veel meer over bekend is en meer raakt aan ons huidige klimaat.
 
Bovenaan