• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De beste weg naar een goede BOL

Sabrina

Senior Prepper
Een tijdje geleden ben ik lid geworden van dit forum. Tot die tijd beperkten mijn "prepactivitieiten" zich voornamelijk tot het hamsteren van alles wat van pas kan komen 'als de poep de ventilator raakt'. Door de contacten op dit forum ben ik ook over andere dingen gaan nadenken die mij voorheen totaal zijn ontgaan; bijvoorbeeld OPSEC (ik heb nooit een geheim van mijn prepactiviteiten gemaakt, bij nader inzien misschien niet zo slim?), of wat ik in een SHTF met mijn huisgenoten aanmoet, en waar ik naar toe kan als het een bug out wordt. Met name dat laatste speelde al een tijdje door mijn hoofd...

Een groot deel van mijn voorraad bevond zich namelijk, tot enige tijd terug, in een stokoude caravan op het erf van een bevriende boer. Ik kon 'm fijn afsluiten, en relatief gemakkelijk bereiken. Toen de boerderij echter werd verkocht, voelde de nieuwe eigenaar er niets voor om de caravan te laten staan - ik zat toen zonder BOL. Een goede vriend doet aan UrbEx, en hij wist wel een paar plekjes voor me; een oude WWII bunker, een oud pomphuisje in the middle of nowhere, een oud dichtgemetseld viaduct aan de rand van het bos, zelfs een (onverwacht ruim) bemeten tunnelcomplex waar water door loopt als de lokale visvijver overstroomt, enzovoort.

Al met al had ik er toch zo mijn bedenkingen bij. Natuurlijk, als de SHFT ben je, al naar gelang wat er gebeurt, wat minder kieskeurig...maar toch vroeg ik me af welke punten je moet afwegen bij het kiezen van een BOL als die niet in 'eigen beheer' of in beheer van een bekende is. Heeft iemand hier daar ervaringen mee?
 
F

Floesh

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga er van uit dat je in eerste instantie goed voorbereid bent voor een bug-in situatie, want dit is verreweg het meest comfortabel.
Het 'overleven' in de natuur in Nederland is vrijwel onmogelijk en je voorraad ergens stallen wat niet van jou of onbewaakt is lijkt me geen aanrader.
Eventueel kun je van die grote waterdichte plastic emmers (met de noodzakelijke preps) ergens afgelegen in de grond bewaren om plundering/diefstal te voorkomen.
Ik raad je dan wel aan om de weg naar deze locatie goed te oefenen (met GPS, maar ook alleen met kompas en kaart).

Als je echt weg moet van je thuishaven en zelf geen concrete plek hebt dan lijkt het me toch het beste om bij een vriend of familie die op een gunstig gelegen plek woont een BOL te hebben, uiteraard in goed overleg en het liefst met iemand die ook voorbereid is.
In je eentje 'overleven' is best lastig en samen sta je sterk(er).
Kennis van de lokale omgeving is cruciaal. Ook het maken van afspraken over welke skills, verantwoordelijkheden en taken ieder voor zijn rekening neemt is belangrijk.

Ik woon in de stad Utrecht en ben liever niet in stedelijk gebied in een SHTF-situatie, in dat geval ga ik naar mijn moeder die landelijk(er) woont in Drenthe. Daar staat ook een groot deel van de voorraad.
Mocht het in heel Nederland niet meer veilig zijn dan is (financiële) voorbereiding nodig om naar het buitenland te gaan. Ik ben nog in dubio om een stuk (landbouw)grond te kopen in het buitenland want daar zitten ook nadelen aan en weet nu niet of die locatie dan wel veilig is.
De komende jaren ga ik gebruiken om landen te bezoeken om te ervaren hoe het daar is en of het eventueel een goed vestigingsland is in geval van noodzakelijke emigratie.

Real skills, real friends, real wealth :)
 

Niels

Mankinds only hope
Dat zijn dingen die bij mij ook wel eens spelen. Thuis aardig goed voor elkaar, maar bij Bug Out minder.
Ik kan wel weg, lopend als het moet en voor ruim een week eten meenemen, dan houd het op.
Met de auto wanneer mogelijk kan het langer, maar ik heb ook geen BOL die voldoet.
Het speelt wel hoor... maar Keulen en Aken zijn ook niet op de zelfde dag gebouwd.
 

Sabrina

Senior Prepper
Precies...bij een bug-in hebben de meesten van ons het wel goed voor elkaar, maar zodra je de deur uit moet wordt het iets lastiger. Vandaar dat ik dit topic ben gestart.
 

ABC

Prepper
Goed onderwerp!

heb ooit eens via voertonnen.nl twee van de allergrootste tonnen gekocht (220 l) en deze zo'n 120 cm diep in de grond begraven. Was best moeilijk qua grondwater en harde grond, maar uiteindelijk heeft het grondwater het zelfs makkelijker gemaakt door de grond "voor te weken". De voorraden erin staan gewoon op eigen land, want waarom zou je ze in het bos verstoppen als niemand anders weet waar ze zijn?
 

petroman

SHTF Expert
@Sabrina , ik denk dat je eerst moet vertellen wat jij onder een uitwijk(locatie) verstaat. Zoveel preppers, zoveel meningen, ideeëen.
Belangrijkste tip heb je zelf al gegeven: eigen grond.
Alle andere opties zijn variabel en persoonlijk.
 

Nomad

Diehard Prepper
Zogenaamde Urbex locaties schaar ik onder uitwijk locaties en niet onder een BOL.
In mijn BOL wil ik zo zeker mogelijk weten dat het er staat als ik er aan kom.
Urbex locaties zijn nu eenmaal niet jou eigendom en daarom kan er van alles mee gebeuren tot de tijd komt dat je het nodig hebt.
Het is minder aannemelijk dat een BOL in eigendom op een dag weg is en je voorraden geplunderd zijn voordat er SHTF is.
Een locatie als de caravan waar je over sprak heeft de onzekerheid dat het bestaan er van afhankelijk is van beslissingen van anderen waar je wel/geen contact mee hebt.
Eeen WWII bunker klinkt mij als muziek in de oren, maar dan moet het wel van mij zijn. Als ik die nu helemaal inricht en vervolgens wordt het verkocht ben ik al mijn inspanningen kwijt.
Dat kost geld, tijd en energie welke je maar één keer kan besteden.

Neemt niet weg dat deze locaties daadwerkelijk wél waardevol zijn. Zowel in de omgeving van mijn huis, werk als BOL heb ik getracht dit soort locaties in kaart te brengen.
Op het moment dat je uit huis moet is het misschien niet mogelijk om direct in je BOL te trekken. Dan is het handig om te weten waar je beschut kan overnachten en welke voorzieningen/resources je daar hebt.

Ik begrijp dat het niet voor iedereen weggelegd is om een BOL aan te schaffen. De combinatie van goede uitwijk locaties en een goede uitrusting, een INCH bag (I'm never coming home bag) kan een goed alternatief zijn. Hoewel ik deze locaties niet uit zou rusten met een compleet prepper arsenaal (aan eten en uitrusting) kan je ze wel voorzien van caches met voedsel en uitrusting.
 

petroman

SHTF Expert
Een WWII bunker klinkt mij als muziek in de oren, maar dan moet het wel van mij zijn.

Ik zou eerder gan voor een koude oorlog bunker. bv zoiets als die BB bunker in Grongingen.
Volgens mij is die in Apeldoorn nu ook verkocht.

De commandobunker te arnhem, is gesloopt door koperdieven. En onoplettendheid van de gemeente.

Echter de seys inquart bunker, diogenes staan op de rol. Dus gauw sparen.
 

Nomad

Diehard Prepper
Die moest ik even opzoeken. En ik moest er even heel hard om lachen:
Ziet er uit als een apart vormgegeven huis/gebouw.
4078160418221433.jpg


Maar dan:
Deze Duitse bunker is gebouwd in de Tweede Wereldoorlog, als commandobunker voor Seyss Inquart. De maten zijn 60 bij 30 meter, en 15 meter hoog. Het dak is 4 meter dik. De bunker is gemaakt van beton, de bakstenen zijn geschilderd. De "schoorstenen" waren platforms voor luchtafweergeschut.

Een dak van 4 meter dik! Ik veronderstel dat het met de isolatie wel in orde is, haha. Bunker te koop: energielabel A :lol:
energielabel-1.jpg


En dan het volgende, enigszins zorgwekkende; De bakstenen zijn geschilderd. Op zich geen probleem. Maar het pand is in 2012 voorgedragen als monument.
Als je dit koopt en ze maken er alsnog een monument van dan moet je al die geschilderde bakstenen bij gaan zitten werken!:(

Ik ga sparen!
 

Sabrina

Senior Prepper
Zal vast een leuk prijskaartje aan hangen...daar gaat m'n vakantiegeld o_O.

Heb net op diverse sites als hongaarshuis.nl gekeken maar iets in eigendom blijft zelfs daar een wreed dure hobby. Op martktplaats vind je ook wel relatief goedkope "kant en klare" units, maar dan moet je ook weer een lapje grond kopen om zo'n ding een beetje discreet te stallen.
 

petroman

SHTF Expert
Nou dat prijskaartje kan meevallen:
de hospitaalbunker aan de Van Ouwenlaan ging weg voor 300.000 euro. Dat is voor Den Haag niet veel.

Bij de seijs heb je er een aanhanger bij zo te zien.
Voor de dhz'ers, ik heb een tekening.
 

Ray

SHTF Expert
Zal vast een leuk prijskaartje aan hangen...daar gaat m'n vakantiegeld o_O.

Heb net op diverse sites als hongaarshuis.nl gekeken maar iets in eigendom blijft zelfs daar een wreed dure hobby. Op martktplaats vind je ook wel relatief goedkope "kant en klare" units, maar dan moet je ook weer een lapje grond kopen om zo'n ding een beetje discreet te stallen.

In Hongarije en Roemenië heb je huisjes met flinke stukken grond voor een paar duizend. Grofweg 1 euro per vierkante meter met een primitief huisje erop. Daar moet standaard wel het e.e.a. aan gebeuren en zijn geen huizen zoals wij verwende westerlingen gewend zijn. Eenmaal door iemand opgeknapt en met moderne verwarming, badkamer en keuken, tja, dan gaat de prijs snel omhoog.

Grote voordeel in dat soort landen is dat de jaarlijkse kosten minimaal zijn na aanschaf. Belastingen, nutsvoorzieningen, 't kost allemaal geen drol.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Het land en de jaarlijkse kosten kunnen dan laag zijn, het maakt wel een klein verschil tussen vanuit de randstad 200 km naar drente lopen of 2000 km naar balaton.
 

Flos

SHTF Expert
Ook ik heb niet echt een BOL. Een lapje grond in Duitsland waar niets opstaat dat wel. Dus bij een shtf moet ik alles mee sleuren als ik er heen ga. Daar ben ik wel op voorzien. Iedere auto heeft een trekhaak zo kunnen ze elk een aanhanger mee trekken. Waar ik er 5 van heb. Ik heb grote tenten om een degelijke shelter te bouwen. Het nadeel is dat het meer dan 400km weg is.
 

Ray

SHTF Expert
Het land en de jaarlijkse kosten kunnen dan laag zijn, het maakt wel een klein verschil tussen vanuit de randstad 200 km naar drente lopen of 2000 km naar balaton.

Bij een SHTF zal zelfs die 200 km naar Drenthe een hele opgaaf blijken. De truuk is dat je moet weg wezen voordat de grote paniek uitbreekt en natuurlijk dat je nu al in Drenthe moet wonen. :D

Een BOL kan een voordeel zijn, maar is zeker niet zalig makend. Bij een echte SHTF is het maar de vraag of je er kunt geraken, of je BOL inmiddels niet geplunderd is en hoe blij de lokale bevolking is met een vluchtelingenstroom. Dat ze je lokaal al kennen vanwege de vakanties eerder, kan dan een voordeel zijn, maar geeft geen garanties.
 

Flos

SHTF Expert
@Flos is er wel enige beschutting of afscheiding?
Ja het is een gewezen tennis veld. Volledig omheind. Het behoorde ooit bij een Amerikaanse kazerne. De militairen zijn vertrokken een deel van de gebouwen zijn afgebroken er is een wijk gebouwd. Maar het tennis veld bleef achter. En nu is het van mij niet voor eeuwig. Ik heb er een concessies op ooit gewonnen met carnaval te vieren in het stadje.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
Bovenaan