• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De drie M90 modellen slaapzak

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag toch maar even tijdens het alleen zijn :(:D de drie M90 tevoorschijn gehaald .
Vannacht heb ik eindelijk eens een een KLU m90 geslapen . De Wind flap aan binnenzijde achter de rits is een stuk dunner dan bij de KL versie . Voor de rest een net zo zware slaapzak .
Man man wat een weldaad voor een ruime ligger/ draaier .
Ik voelde mij vrij :) . Ik kon rustig op mijn zij gaan liggen met 1 been opgetrokken :cool:
En ik had nog ruimte . Althans het voelde niet opgesloten .
Ik kon eigenlijk zo gaan liggen ( Klein verschil ) met hoe ik in bed lig .
De bovenzijde is met koord bij elkaar te trekken zodat de zak zich enigzins om hoofd en schouders sluit ( zie foto 5 )
DE KLU is ook een heel stuk langer en gevoelsmatig iets breder .
85 cm en geen 90/95 zo als omschreven wordt bij sommige Dump zaken .
Ja als ik hem helemaal plat duw dan . Maar dat is niet de bedoeling .
Bij deze KLU is de Velcro niet uit flinke stroken zoals bij de LMB lichtgewicht uitvoering , maar stukjes van 7 cm die plaatselijk vast gezet worden . Tevens vind ik deze vorm van veel prettiger daar ik veel last van mijn Artrose in duim gewrichten heb . Drukkers vast zetten kost mij moeite en pijn .
Ik verdeel even de foto's daar ik er maar 5 kan uploaden per bericht .

M90 slaapzak model (5).JPG M90 slaapzak model (1).JPG M90 slaapzak model (2).JPG M90 slaapzak model (3).JPG M90 slaapzak model (4).JPG
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
En dan de laatste . Foto 1 ( net als foto 4 uit eerste serie in dit Topic ) toont het verschil in wind flap / koude strook . Deze is aanzienlijk dunner bij de M90 lichtgewicht ( zie foto 1 ) en toont een groot verschil met de KL uitvoering die dus zeer dik is .
DE M90 LMB lichtgewicht is iets meer dan 1 Kgm lichter !!! .
DE KLU heb ik nog niet kunnen wegen .
Tevens zit de Buiten hoes ok met Velcro strookjes vast en niet met drukkers .

Als ik zelf een keuze moest maken gericht op welk model ;

LMB lichtgewicht M90 wanneer je een zweetbeest bent en liever lui dan moe ( 1 Kgm minder gewicht ) en geen last van Claustrofobie :lol:( Mummy model ) Deze is het hele jaar door te gebruiken ;);)

KL M90 Dikke winter zak wanneer je een kou kleum bent en dit zelfs in de Zomer ( Want het ding is warm WARM ) en je een doorzetter bent en je het ding koestert om zijn specs . Je sjouwt je kapot met zijn 6,5 Kgm .
Te gebruiken wanner het echt koud is :(;):lol:

M90 KLU herfst / winter zak en geen Mummy model wanneer je van lekker ruim liggen houd en niet zo'n echte kou kleum . Wanneer hebben we nou een -30 periode .Voor zowat het hele jaar :cool:
Deze KLU past dus meer bij mij :hug:

Alle drie
zijn ze ideaal te gebruiken met de Goretex Bivy enkel/ dubbelboogs . Dit vooral wanneer je Originele het begeven heeft GoreTex
Deze Bivy is dan wel in samenwerking met het Modulaire slaapsysteem Onding uitgegeven maar doet het zeer goed met iedere andere slaapzak .


M90modellen 3 (2).JPG M90modellen 3 (3).JPG M90modellen 3 (1).JPG de
 

Ray

SHTF Expert
Dat is leuke info om de verschillende soorten M90's uit elkaar te houden of eventueel keuze te kunnen maken.
 
F

frans81

Gast
Dat is leuke info om de verschillende soorten M90's uit elkaar te houden of eventueel keuze te kunnen maken.

De KLU is gewoon veel ruimer en je ligt niet zo bloot met je bovenlichaam als vaak vermeld wordt .
Je moet gewoon gebruikmaken van de verstel mogelijkheid . Rechts met een drukclip en links heb je er aan ieder koord 1 .
Blijft goed zitten .
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@frans81
Mooi vergelijk, ik mis alleen de afmetingen en gewicht.

Gewicht , ik heb helaas geen weegschaal . Afmetingen , Het begon te regenen en ook de maat houden jullie nog tegoed :):lol:

Even voor diegene die niet kan wachten :lol: 1 Tegel is 40 Cm :thumbsup:
De Goretex hoezen zijn langer dan de Slaapzak .
Laatste foto geeft een goed voorbeeld van de afmetingen ;)
 
F

frans81

Gast
Mooie review!

Het is maar een beetje oppervlakkig maar dat komt omdat de kwaliteit van een aangekochte M90 nogal uiteen loopt .
Dus de slaapervaring review is bijna zinloos . Dit is ook nog eens " Way to persoonlijk " :lol:
Een Mummy model is niet voor iedereen en de 1 heeft het al koud als ie een windje voelt en de ander rolt zich in z'n blootje door de sneeuw bij -20 ;)
Ik ben zelf een Alerte slaper en derhalve kruip ik graag met wat kleding in een slaapzak .
Als er dan een vorm van actie moet worden ondernomen dan ben je in je voordeel .
:lol:
 

Jasje

Prepper goeroe
Topinformatie :thumbsup: @frans81. Er wordt zo vaak over deze modellen gesproken. Het is goed daar op deze wijze een beeld bij te krijgen. Dank je.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Topinformatie :thumbsup: @frans81. Er wordt zo vaak over deze modellen gesproken. Het is goed daar op deze wijze een beeld bij te krijgen. Dank je.

Bedankt ;)

Nog even wat aanvulling :thumbsup: ;

De LMB lichtgewicht is een doordacht ontwerp / uitgave . Deze geniet kwa mummy model mijn voorkeur .
Vaak zijn deze modellen van een veel mooiere kwaliteit doordat er minder zijn verstrekt !!! . En aar beperkt gebruikt .
Maar helaas net als de KLU daardoor ook zeer beperkt te koop .
 
F

frans81

Gast
Nog even 1 heel groot ding dat zeer misleidend wordt aangeduid in product omschrijvingen bij Dumpzaken .

" ER ZIT GEEN WOL IN VERWERKT "
0,0 Wol

Niks nada Schaape / Schape vachtje :hug::(:oops::(
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vraag mij ook af of de drie M90 modellen er toe hebben bijgedragen de Modulaire mislukking te laten maken bij Fecsa ?
Vanuit mijn visie lijkt het erop .
Zou er een M90 -30 uitvoering versus Modulair slaapsysteem moeten komen ??
Ik vind van niet . Daar je anders alle drie de M90 modellen er bij moet betrekken .
En dat wordt teveel .
Natuurlijk hebben die lekker lichte zakken van dit Modulair systeem ieder apart wel een voordeel .
Maar als geheel is het een flop . Ook dat bevestigen van lakenzak PFFF wat een gedoe en als het nou ooknog eens Fatsoenlijk zat :( . Dan Vind ik die met drukknopen nog het fijnst en degelijkst . Die langebanen Velcro bij de LMB lichtgewicht dat is ook een heel gedoe. En die korte stukjes Velcro in de KLU M90 vind ik perfect ( Zolang het blijft zitten ;) ) . In een Modulair systeem kun je niet draaien en woelen zonder in de problemen te komen . :lol:
De ontwerper ( s ) hebben waarschijnlijk alleen op de Maandag gewerkt en Op de Zondag ervoor flink geblowd .
Ik hou het even binnen Europa voor wat betreft het Modulaire idee en de mogelijkheid omtrent M90 inspiratie . Meerdere landen hebben al zoiets en met beter resultaat .
In samenhang met de erbij behorende en tegelijk verstrekte Bivy is het ook mis .
Maar een M90 KLU dat gaat perfect .Dit gezien de ritsen van beide aan dezelfde zijde zitten !!.
Zie Foto . Beide delen zijn nagenoeg van dezelfde afmetingen .

1467367962413611470429.jpg1467368042671-1529629028.jpg 14673680050342032504600.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Waar ik zojuist ook aan zat te denken is het Feit dat iedereen de Modulaire een koude zak vind ;)
De Comfort Temp is berekend / getest samen met zijn bijbehorende Bivy ;);) . Dus het is vanzelf sprekend dat wanneer je zonder deze Bivy slaapt je een heel andere gevoelservaring krijgt ;)
De Dikke M90 KL , Lichtgewicht LMB uitvoering en M90 KLU zijn ook getest samen met de Bivy / Goretex buitenhoes ;)

Het wordt zo vlug vergeten ;) Desondanks dat , is ie gewoon minder goed isolerend .
 
F

frans81

Gast
Nu al drie dagen hangen de twee nog in bezit zijnde Kl M90 -30° versies te luchten . Buiten aan de lijn . Mogen ze weer helemaal vertroeteld zijn :rolleyes:

Ieder jaar weer ( ja ik weet het ze zijn zwaar pff:)) kom ik tot besef dat dit één van de ( DE ) beste slaapzakken is die er OP de markt zijn .

Beste bezitters ben er zuinig op als je een goede hebt . Heb je een gare ga op jacht naar een verse :confused: Als ze nog te vinden zijn .

Nee we hebben nauwelijks nog winters hier in NL :eek: Liefhebbers heb ik van vernomen ... die slapen in de Lente / Zomer met de rits open :rolleyes:

Prijs kwaliteit is nog steeds niet te evenaren .
 
Bovenaan