• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De (elektrische) energie chaos van 2022

V

Verwijderd lid 482

Gast
Als je elektrische verwarming wil, kijk dan eens naar infrarood straling via hetzij plaatradiators of kwarts-stralers die je monteert op de plekken waar je aangenaam wil vertoeven. Daarmee hoeft niet de hele ruimte verwarmd te worden, zoals dat met convectie of ventilator kachels het geval is. Het loont ook om de infrarood verwarming uit te schakelen op plekken waar je langer dan 5 minuten niet bent, want infrarood warmt binnen enkele minuten op.
Dat alles maakt heel wat uit op je stroomrekening. Wel een noodkacheltje op olie o.i.d achter de hand houden voor als de elektriciteit uitvalt, lijkt me.
Na weken het internet door gespit te hebben is de warmtepomp de beste oplossing. Infrarood klinkt mooi naar verwarmt niet echt. Ik moet wel iets hebben wat ook de muren en de daarin gelegen leidingen vorstvrij houdt. De meeste oplossingen zijn perfect voor als je nieuw bouwt. Maar hier schakelen we over van gas naar stroom. Maar wel met de hele "natte" kant van het verhaal. Daarbij moet ik een aantal ruimtes alleen maar vorstvrij houden, dus minimaal verwarmen.
En het is geen willen maar door de huidige omstandigheden een moeten. Als je een investering van zoveel al na 4 tot 5 jaar terug verdiend, dan wil je niet nog 10 jaar gas betalen.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Wat er niet uit gaat hoeft er ook niet in.
Oftewel alles begint bij isolatie.
Warmte gaat omhoog dus dakisolatie aanbrengen is iets waar je mee begint. als de keus is veel gas betalen of investeren in isolatie dat wist ik het wel, eenmalig isoleren.

het nadeel is dat veel mensen de financiële mogelijkheden gewoon niet hebben om geld uit te geven.
 

PBear

Mankinds only hope
Wat er niet uit gaat hoeft er ook niet in.
Oftewel alles begint bij isolatie.
Warmte gaat omhoog dus dakisolatie aanbrengen is iets waar je mee begint. als de keus is veel gas betalen of investeren in isolatie dat wist ik het wel, eenmalig isoleren.

het nadeel is dat veel mensen de financiële mogelijkheden gewoon niet hebben om geld uit te geven.

Klopt. Isolatie is de meest renderende investering. In ons Duitse huisje helaas nog geen dak-isolatie, wel de muren aan buitenzijde met goedkoop in Polen gekocht 5cm piepschuim geisoleerd.

In het koude jaargetijde moet er flink gestookt worden. De vorige eigenaar stookte 1500 liter huisbrandolie per jaar.

Nu wonen wij in de winter in ons goed geisoleerde huisje in Polen en hoeft het Duitse huisje niet vorstvrij gehouden te worden, want niet aangesloten op het waternet.

Nu met de warme dagen in Duitsland merkten we wel dat de buitenmuurisolatie de ruimten beneden een stuk koeler hield: 20 tot 23 graden, terwijl buiten 30+ graden en op zolder tot 35+ graden. We slapen daarom op de bedbank in de woonkamer :).
 

Ray

SHTF Expert
.......
In het koude jaargetijde moet er flink gestookt worden. De vorige eigenaar stookte 1500 liter huisbrandolie per jaar.
........
Dat valt nog reuze mee! Dat huis in Belgie waar ik een paar jaar woonde, verstookte wel heel wat meer. Tank in de tuin onder het gazon waar toch meermaals per jaar een kuub of drie a vier bij moest. Maar ja, daar kon je door de leien heen de zon zien schijnen op de laag piepschuim op de vloer dat de isolatie voorstelde.

Het idee om het schuine dak niet te isoleren maar de zoldervloer is op zich niets mis mee. Zeker niet bij volledig houten dakconstructies. In Hongarije bestaat bij de oude huizen die vloerisolatie uit leem en stro. Zo waait de wind door de dakspanten waardoor ze ook niet rotten als er ergens toch wat lekt.
 

martin

Mankinds only hope
Om het draadje een beetje actueel te houden een bericht uit de telegraaf van gisteren:

https://www.telegraaf.nl/financieel/1034918057/liander-stroomnet-overbelast-in-grote-delen-nederland
En een update van het kaartje:

1659734227320.png

Dit gaat dan om de invoer. Rood is geen zonnepanelen meer mogelijk, oranje is regelmatige uitval tijdens teruglevering.

Ik had het vermoedelijk al eerder gepost maar ik heb sterk de indruk dat men bewust de boel laat escaleren. Als men pro-actief zou handelen om het stroomnet te upgraden dan is de onderhandelingspositie van de uitvoerende partij niet zo sterk.
Als je wacht totdat het een crisis situatie gaat worden (en dat gaat het worden als jij bijvoorbeeld een ziekenhuis moet gaan opleveren maar dat de stroomvoorziening onvoldoende is om gebruik te maken van het grid) dan kan je de prijs om de boel te fixen minimaal verdubbelen.

Nog 4 maanden en het jaar is voorbij.
Ik ben benieuwd hoe dat kaartje er uit gaat zien. Ik ben positief dus zie ik het roodkleurig in.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Helaas achter de betaalmuur van DvhN maar het hele artikel heb je eigenlijk niet nodig. De kop en de inleiding, die uit 2 regels bestaat, vertellen samen alles al.

We beseffen niet half wat voor torenhoge energierekeningen ons te wachten staan, zegt expert Erik Spriensma uit Drenthe. 'We gaan af op een totale systeemcrisis'​

Wie hoopt dat de ergste gekte op de energiemarkt binnenkort klaar is, komt bedrogen uit, waarschuwt energie-adviseur Erik Spriensma. ,,In de winter kan het zomaar nog eens over de kop gaan.’’
 

PBear

Mankinds only hope
Als ik bovenstaande posts lees en het nieuws over de gasprijzen lees, besef ik, dat ik geluk heb gehad om op tijd uit Nederland te kunnen emigreren en nu in een huisje woon dat met een houtkachel verwarmd wordt en omgerekend ongeveer 20 eurocent per KWh stroom betaal.

Weliswaar zijn sinds ik mijn huis in NL verkocht de huizenprijzen dusdanig gestegen, dat het een slordige 90.000 euro meer had kunnen opbrengen, maar daar staat tegenover dat ik een deel van de opbrengst in Filipijns onroerend goed heb kunnen her-investeren. En daar zijn de OG-prijzen intussen vrijwel net zo snel gestegen, dus zou van die extra opbrengst niet zo veel zijn over gebleven.

Zou ik in Nederland zijn gebleven met mijn variabel energie contract, dan zou ik met mijn inkomen, dat nagenoeg onveranderd is gebleven, financiel behoorlijk knel komen te zitten.

Misschien een overweging voor wie in NL een eigen huis bezit en de mogelijkheid heeft naar een betaalbaarder buitenland te verhuizen, rekening houdend met de neerwaartse druk op de huizenprijzen die door prijs inflatie en hypotheekrente verhoging is ontstaan.
 

martin

Mankinds only hope
Weer een update over de chaos:

Er gaat er weer eentje omvallen:

https://www.nu.nl/economie/6219377/...cier-failliet-te-gaan-door-hoge-gasprijs.html

En daar ga je dan met je berekening van terugverdientijd zonnepanelen:

https://www.nu.nl/economie/6219416/...ie-stroom-teruggeven-fors-minder-betalen.html

Preppen is vooruit zien, vandaar dat ik dit draadje gestart ben.

Dus kijk heel goed naar je toekomstig contract.

Het bedrijf houdt rekening met een uitstroom van klanten. Zo zou de afgelopen periode juist een grote groep klanten voor Eneco hebben gekozen vanwege de aantrekkelijke terugleververgoeding. Door de tariefwijziging krijgen klanten de kans om de overeenkomst op te zeggen.

Hoe gaat dit voor @Ray uitpakken?
Gaan ze je dit verplicht door je strot duwen of is dat alleen op het moment dat je contract moet worden verlengd?
Ik vind het erg onduidelijke wat ik tot nu toe lees dus ik hoor graag hoe jij dit hebt binnengekregen.
 

martin

Mankinds only hope
Ik vind het erg onduidelijke wat ik tot nu toe lees dus ik hoor graag hoe jij dit hebt binnengekregen.
Zover ik het nu kan lezen (de kleine lettertjes) gaat dit over het extra boven de saldering.
Dus stel je levert 5000 en verbruikt 5500 dan krijg je over die 500 overproductie die vergoeding 9 cent ipv de huidige 45 cent. (afhankelijk van contract). Als ik eerlijk ben lijkt me dat logisch en eerlijk.

Want als jij als bedrijf energie kan aankopen voor 5 cent maar je bent verplicht om iemand 50 cent te betalen omdat deze zo nodig de middelen heeft om flink wat panelen aan te schaffen dan is dat in mijn ogen krom.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Weer een update over de chaos:

Er gaat er weer eentje omvallen:

https://www.nu.nl/economie/6219377/...cier-failliet-te-gaan-door-hoge-gasprijs.html

En daar ga je dan met je berekening van terugverdientijd zonnepanelen:

https://www.nu.nl/economie/6219416/...ie-stroom-teruggeven-fors-minder-betalen.html

Preppen is vooruit zien, vandaar dat ik dit draadje gestart ben.

Dus kijk heel goed naar je toekomstig contract.



Hoe gaat dit voor @Ray uitpakken?
Gaan ze je dit verplicht door je strot duwen of is dat alleen op het moment dat je contract moet worden verlengd?
Ik vind het erg onduidelijke wat ik tot nu toe lees dus ik hoor graag hoe jij dit hebt binnengekregen.

Alvast wat knaken opzij leggen voor een thuisbatterij met automatische eiland modus. Op dit moment slecht leverbaar, maar sowieso niet gaan wachten op de menigte, dan grijp je mis of kan de cowboy vragen wat ie wil, betaal je nu iets meer maar heb je wel wat je nodig hebt.
 

phtvs

Sysop
Admin
Alvast wat knaken opzij leggen voor een thuisbatterij met automatische eiland modus. Op dit moment slecht leverbaar, maar sowieso niet gaan wachten op de menigte, dan grijp je mis of kan de cowboy vragen wat ie wil, betaal je nu iets meer maar heb je wel wat je nodig hebt.
Ik ken iemand die kocht voor een prikkie accu's uit een total loss verklaarde elektrische auto. Met een beetje knutselen heeft hij nu een pracht van een accu pakket aan zijn zonnepanelen hangen.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
@martin

die terugverdientijd is nog steeds meer dan uitstekend.
er zullen weinig particulieren zijn die hun terugverdientijd baseerden op hun overschot aan energie.

mijn collega krijgt iets van 52 cent per Kwh.
ik helaas slechts 36 zag ik vannacht,


@joepmeloen

een accu is voor de meesten onbetaalbaar en weinig zinvol.
bijv.

ik verbruik 2 Kwh en werk er 16 per dag op.
hoeveel accu’s heb ik dan nodig?
 

Ray

SHTF Expert
Zover ik het nu kan lezen (de kleine lettertjes) gaat dit over het extra boven de saldering.
Dus stel je levert 5000 en verbruikt 5500 dan krijg je over die 500 overproductie die vergoeding 9 cent ipv de huidige 45 cent. (afhankelijk van contract). Als ik eerlijk ben lijkt me dat logisch en eerlijk.

Want als jij als bedrijf energie kan aankopen voor 5 cent maar je bent verplicht om iemand 50 cent te betalen omdat deze zo nodig de middelen heeft om flink wat panelen aan te schaffen dan is dat in mijn ogen krom.
Klopt alles boven de saldering. Dus wordt het overstappen naar de energieleverancier die nu het beste betaald voor dat overschot. Vattenfall komt in beeld omdat die juist de terugleververgoeding gaan verhogen.

Zoals ik eerder schreef wordt er nu nagedacht over de afbouw van de salderingsregeling waarbij ook afspraken komen over terugleververgoeding. In het huidige voorstel 80% van de prijs van een afgenomen kWh zonder belastingen, maar wat het definitief gaat worden is even afwachten.
 

phtvs

Sysop
Admin
Dat gaat ervoor zorgen dat nog meer energie bedrijven op de fles gaan. Op zonnige dagen heb je nu al negatieve tarieven en dan moeten ze een steeds grotere groep zonnepaneel bezitters een forse vergoeding geven. Één keer raden wat de kw/u prijzen gaan doen. Super slecht plan die 80% regeling. Maar zoals met bijna alles wat de politiek verzint, is ook 'iedereen aan de zonnepanelen' niet echt goed doordacht.
 

phtvs

Sysop
Admin
SP eist hogere terugleververgoeding voor zonne-energie
Klimaatminister Rob Jetten moet snel regelen dat energiebedrijven ‘een fatsoenlijke vergoeding’ betalen voor zonnestroom. Dat eist SP-kamerlid Renske Leijten in een reeks Kamervragen naar aanleiding van de publicatie van deze site dat Eneco de terugleververgoeding drastisch snoeit en vanaf 5 september nog maar 9 cent per kWh betaalt voor overtollige stroom.
https://www.ad.nl/wonen/sp-eist-hogere-terugleververgoeding-voor-zonne-energie~a6a85a59/
 

PBear

Mankinds only hope
Over lokale warmteopslag van overtollige zonne-energie lees ik nog praktisch niets.
Dat past kennelijk niet in het plaatje van de elektriciteitsboeren en de overheid, die alles liever centraal beheerd en uitgemolken willen.
 

phtvs

Sysop
Admin
Over lokale warmteopslag van overtollige zonne-energie lees ik nog praktisch niets.
Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat het niet rendabel lijkt.

Ook zijn er al boilerachtige systemen om warmte op te slaan. Die werken prima om een korte periode te overbruggen. Maar de in de zomer opgewekte stroom van zonnepanelen voor langere tijd opslaan en die in de winter weer als warmte gebruiken? Dat kunnen ze niet. Dan is het water al teveel afgekoeld.
https://www.tno.nl/nl/aandachtsgebi...bouwde-omgeving/thermochemische-warmteopslag/

Hoewel VattenFall er wel mee bezig is in Duitsland

De grootste warmteopslag van Duitsland moet begin volgend jaar in bedrijf worden genomen. De warmteopslag staat op het Vattenfall-terrein bij de warmtecentrale Reuter West in Berlijn en wordt nu gevuld met een watervolume van ongeveer de inhoud van 350.000 badkuipen.
https://group.vattenfall.com/nl/new...ands-grootste-warmteopslag-in-de-startblokken
 

PBear

Mankinds only hope
Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat het niet rendabel lijkt.


https://www.tno.nl/nl/aandachtsgebi...bouwde-omgeving/thermochemische-warmteopslag/

Hoewel VattenFall er wel mee bezig is in Duitsland


https://group.vattenfall.com/nl/new...ands-grootste-warmteopslag-in-de-startblokken

Het meest intetessante wat ik op het gebied van lokale warmte-opslag ben tegengekomen is het project in Boekel (Noord-Brabant) met een wijk-warmte opslag in basalt, ter grootte van een standaard container. De warmte die in de zomer opgeslagen wordt, kan een half jaar later in de winter gebruikt worden om de aangesloten woningen te verwarmen. Dat moet met de huidige gasprijzen toch een forse besparing opleveren, dunkt mij.
Waarom niet meer initiatieven op dit terrein? Omdat het te decentraal is?
 
Bovenaan