• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De Hope Stove als nieuwe aanwinst

Ray

SHTF Expert
Een paar weken geleden heb ik van @Stuudje haar Hope Stove kacheltje gekregen. Die moest natuurlijk uitgeprobeerd worden en ingebrand, hij stond nog strak in de nieuwe verf.

IMG_3014.JPGIMG_3013.JPG

Alle vier delen van de kachelpijp passen in het kacheltje, de pootjes zijn inklapbaar. Het rooster en de losse warmhoudplaat komen daar nog bij, alles past met gemak in een doos van 52 x 35 x 30 cm, met ruimte over voor extra's.

Het allereerste fikkie:
IMG_3016.JPG

In de kachelpijp zit een vlinderklep waarmee deze is te regelen. Een probleempje, hij valt uit z'n eigen steeds dicht. Geen idee wat daar precies de bedoeling van is, een houtje leek de oplossingen, maar moest toch vervangen worden door een ijzerdraadje toen alles goed heet werd
IMG_3018.JPG

En heet werd het, ik had een voordelige zak aanmaakhoutjes die er doorheen vlogen, aangevuld met wat eierkolen die nog in de schuur lagen voor een beetje massa. Toch stookt het heel voordelig, van de 7 kilo aanmaakhoutjes was nog niet de helft gebruikt na vier a vijf uur stoken en lol met het ding.
IMG_3022.JPG
 

Ray

SHTF Expert
Zo'n eerste keer stinkt de kachelverf behoorlijk, hij moest dus even overal goed heet worden, dus op het einde een paar maal de boel goed opgestookt.

IMG_3034.JPG

De vlam in de pijp, het laatste onderdeel wat nog even goed heet diende te worden

IMG_3028.JPG

Al met al een heel bruikbaar kacheltje, door de warmhoudplaat heb je nog meer keuze bij het koken, wat weer handig is voor bv. een pan rijst die vooral lang en langzaam moet.

Deze keer was het samen met een vriend in de tuin lekker stoken met een biertje erbij, volgende weekend gaan ik en @Stuudje er een potje op koken ergens op de Veluwe. :)
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Jaaaa, mooi om hem zo in gebruik te zien, en ik kijk al uit naar het weekend samen met de kachel.
Zonde dat het hier in de gemeenschappelijke tuin niet gebruikt mag worden vanwege klachten bij rook...ook bbq-en is hier niet te doen zonder ruzie te krijgen. Dan staat ie beter in jouw tuintje @Ray Zo wordt er nog plezier aan beleefd!
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Wat een gezellig kacheltje zo, lekker een potje op koken, biertje er bij en nog belangrijker: goed gezelschap! Avond kan niet meer stuk (dag daarna kan je wel weer een gat in slapen waar je de kater in verzuipt)
 

Wafels

Diehard Prepper
Dat is een mooie aanwinst @Ray gefeliciteerd en lief van @Stuudje om je er een plezier mee te doen
Wel opletten dat bij zo'n korte schoorsteen je makkelijk brandende vonken de lucht in kan laten gaan , een vonkenvanger erbij is zeker geen verkeerd iets
gr will
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Marcogs

Senior Prepper
Heb je de handleiding er nog van? Want kolen in zo'n (relatief) licht uitgevoerde kachel is geen goed idee.
Ik heb in een houtkachel het asrooster van 2cm!! dik laten springen toen ik dacht er ff wat kolen in te stoken.

Een gemiddelt houtvuur in een kachel wordt rond de 1000gr, een vergelijkbaar kolenvuur wordt nog eens een kleine 400gr heter.
Daar had ik toen even geen rekening mee gehouden. Tis maar een tip.
 
F

frans81

Gast
Dat verklaard dus enigzins de vele gesprongen roosters in HOUT-kacheltjes .

Verkeerd gebruik . Zoiets van een koksmes is geen bijtel of schroevendraaier.

Bedankt @Marcogs
 

Ray

SHTF Expert
@Marcogs Steenkolen gaan idd niet, dan stook je zo'n kacheltje heel snel uit elkaar. Wat ik bij de eerste keer stoken erbij gebruikte waren eierkolen, wat geperst houtskoolgruis is en niet zo heet wordt als steenkool.
 

Marcogs

Senior Prepper
Dat verklaard dus enigzins de vele gesprongen roosters in HOUT-kacheltjes .

Verkeerd gebruik . Zoiets van een koksmes is geen bijtel of schroevendraaier.

Bedankt @Marcogs
@Marcogs Steenkolen gaan idd niet, dan stook je zo'n kacheltje heel snel uit elkaar. Wat ik bij de eerste keer stoken erbij gebruikte waren eierkolen, wat geperst houtskoolgruis is en niet zo heet wordt als steenkool.

Prima toch, ik wilde het alleen even aangeven.
 
Bovenaan