• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De zin of de onzin van spullen in de ogen van een serieuze prepper

Flos

SHTF Expert
Naar aanleiding van @frans81 zijn topic over camouflage netten wil ik een stap verder in gaan.
Spullen in het algemeen zijn ze nuttig zinvol of is het te ver gezocht of totaal nutteloos.
Zo ben ik al maanden in mijn loods aan het opruimen maar telkens komt er weer wat bij of moet ik een of ander project af werken dat het opruimen op de lange baan geschoven wordt.
Steeds geef ik spullen een andere plaats omdat het mij nu beter uitkom dat andere daar te plaatsen.
Zo heb ik een metaal draaibank gekocht en deze moet een plaats krijgen in de draaibank hoek. Maar daar was nu net een rek waar schoppen spade's harken en zo meer hangen .
Het rek leeggemaakt en verplaatst .
En nu kom ik tot mijn eerste zinnig of onzinnig gereedschap.
Iedereen weet hier dat ik al prep van voor de oerknal. Wel heel lang geleden dacht ik als de stront de ventilator raakt en mijn halve straat staat in brand samen met nog een paar straten en de brandweer heeft meer dan zijn handen vol zou het kunnen dat er ontploffingen voorkomen door gas lekken. En nog meer branden uitbreken zo ook mijn prepperburcht.
Dus ik schafte mij een sleutel aan om de hoofdleidingen in de straat te kunnen afsluiten.
( in België zit op bijna elke hoek van de straat een afsluiter van gas en water. )
Is dit nu zinvol zo een sleutel te hebben.
20190111_134409.jpg 20190111_134425.jpg
 

Mayo

Last (wo)man standing
Tsja, ik ben eigenlijk de verkeerde om daar raad over te geven... mijn principe is 'als het niet in de weg staat en ik kan het (ooit) gebruiken, dan gooi ik het niet weg' :fluit:

De reden waarom je het in het verleden aangeschaft hebt is, denk ik, nog steeds valide (en iets waar ik zelf nog nooit aan gedacht had..! :eek:)
Bij een aardbeving (als voorbeeld) zie je inderdaad heel vaak grote branden uitbreken door gebroken gasleidingen en als die niet geblust worden dan kan zo een halve stad afbranden..
Waarom zou je het wegdoen? Gebruikt niemand meer gas bij jou in de buurt? Is er een brandweerkazerne bij je om de hoek gekomen?
 
F

frans81

Gast
Naar aanleiding van @frans81 zijn topic over camouflage netten wil ik een stap verder in gaan.
Spullen in het algemeen zijn ze nuttig zinvol of is het te ver gezocht of totaal nutteloos.
Zo ben ik al maanden in mijn loods aan het opruimen maar telkens komt er weer wat bij of moet ik een of ander project af werken dat het opruimen op de lange baan geschoven wordt.
Steeds geef ik spullen een andere plaats omdat het mij nu beter uitkom dat andere daar te plaatsen.
Zo heb ik een metaal draaibank gekocht en deze moet een plaats krijgen in de draaibank hoek. Maar daar was nu net een rek waar schoppen spade's harken en zo meer hangen .
Het rek leeggemaakt en verplaatst .
En nu kom ik tot mijn eerste zinnig of onzinnig gereedschap.
Iedereen weet hier dat ik al prep van voor de oerknal. Wel heel lang geleden dacht ik als de stront de ventilator raakt en mijn halve straat staat in brand samen met nog een paar straten en de brandweer heeft meer dan zijn handen vol zou het kunnen dat er ontploffingen voorkomen door gas lekken. En nog meer branden uitbreken zo ook mijn prepperburcht.
Dus ik schafte mij een sleutel aan om de hoofdleidingen in de straat te kunnen afsluiten.
( in België zit op bijna elke hoek van de straat een afsluiter van gas en water. )
Is dit nu zinvol zo een sleutel te hebben.
Bekijk bijlage 14484 Bekijk bijlage 14485

Ik heb verschillende van die zogenaamde sleutels gehad .

Tot op de Dag van vandaag spijt dat ik ze bij het oud ijzer gedaan heb .

Ja Houden , je weet maar nooit ;)

Moeilijk ? Ja ! En al helemaal als je een schuur vol hebt met vele attributen waar je dezelfde vraag bij kan stellen ;)
 

Henk88

Diehard Prepper
Interessant topic, ik ben iemand die zich graag aan spullen hecht maar toch probeer ik tegenwoordig zo minimalistisch mogelijk te leven. Deels vanwege milieu maar deels ook omdat het voor mij veel overzichtelijker en prettiger leeft.

Ik denk dat spullen op zich erg nuttig zijn, ik bedoel je zou eerste levensbehoeftes als drinkwater, voedsel en een dak boven je hoofd ook kunnen zien als spullen. Echter er zit natuurlijk een grens aan wat nog nuttig is, een BOB vind ik daar een leuk voorbeeld van. Dat is nu echt zo'n vraagstuk waarbij je moet besluiten wat voor spullen je absoluut nodig denkt te hebben maar tegelijkertijd sterk moet zijn in compromissen vanwege volume/gewicht.

Daarbij ben ik zelf heel bewust bezig met ga ik iets wat ik koop ook daadwerkelijk gebruiken en probeer ik zoveel mogelijk te combineren. Ik ben bijvoorbeeld een simpele kok dus combineer ik het gebruik van een wok/braad/bakpan in 1 koekenpan. Wassen doe ik ook niet veel dus heb ik een was-droger combi, scheelt weer een apparaat. Een jas met uitritsbare voering is een 4-seizoenenjas, enzovoorts. Maar dat zijn wel keuzes die bij mij passen, ik kan me voorstellen dat anderen het niet leuk vinden om heel het jaar in 1 jas te lopen of uit 1 pan te koken.

Wat betreft die sleutel in de openingspost, het is typisch zo'n ding wat je bijna nooit zult gebruiken maar mocht het echt nodig zijn ben je maar wat blij dat je hem hebt. Ik zou m zelf doorslijpen en het kopstukje aan een moer- of kruissleutel lassen. Is wat werk maar heb je toch zo'n ding bij de hand zonder dat het extra ruimte inneemt.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Is dit nu zinvol zo een sleutel te hebben.

JA!
En ik zou hem bij de brandblusser hangen. Zodat je hem in geval van nood zo kunt pakken.

Ik kan me nog een situatie herinneren zo'n 17 jaar geleden waar ik heel blij zou zijn geweest met zo'n ding. Er was een vuurwerkopslag ontploft. En overal was chaos en brandjes. Direct het gas afsluiten was toen wel handig geweest. Ik hoop natuurlijk dat je dit ding nooit nodig zult hebben.
 

Flos

SHTF Expert
@Tanfana .Bij de brandblusser? In mijn hele huis en loods heb ik 11 brandblussers hangen en een brandhaspel.
Nu zie ik het al voor mij. Je hebt die sleutel nodig bij bv. een situatie dat hier al besproken is. En mijn vrouw wil het gas gaan afsluiten omdat ik met andere dingen bezig ben. En ze roept ,,flos waar hangt die verdomde gas sleutel ? ,, Ik roep terug bij de brandblusser. En dan is het altijd gelijk broekzakken. In de laatste zit het.
Nee bij de gasteller lijkt mij een betere plaats. Daarvan heb ik er maar een. En die zit dan ook nog buiten het huis.
 

Jannes

Prepper goeroe
Ik kan me nog een situatie herinneren zo'n 17 jaar geleden waar ik heel blij zou zijn geweest met zo'n ding. Er was een vuurwerkopslag ontploft.

Alweer 17 jaar terug?! Tijd vliegt. Dat was wat. De rookwolken waren tot ver in de Achterhoek te zien.


@Tanfana .Bij de brandblusser? In mijn hele huis en loods heb ik 11 brandblussers hangen en een brandhaspel.
Nu zie ik het al voor mij. Je hebt die sleutel nodig bij bv. een situatie dat hier al besproken is. En mijn vrouw wil het gas gaan afsluiten omdat ik met andere dingen bezig ben. En ze roept ,,flos waar hangt die verdomde gas sleutel ? ,, Ik roep terug bij de brandblusser. En dan is het altijd gelijk broekzakken. In de laatste zit het.
Nee bij de gasteller lijkt mij een betere plaats. Daarvan heb ik er maar een. En die zit dan ook nog buiten het huis.

@Flos wat kun je heerlijk schrijven. Ik zit het hier op de bank voor te lezen en meneer Jannes en ik zien het allebei voor ons en zitten te grinniken.
Om op je initiële vraag terug te komen: ik zou die sleutel bewaren. Dat is echt zo’n ding die zich in een noodsituatie niet snel laat vervangen door iets anders.
 

Niels

Mankinds only hope
Als ik nog eens zo'n sleutel voor niks tegen kom dan laat ik het ook niet om er 1 mee te namen.
Ik zou hem ook lekker op een plen neerzetten waarvan je vrouw en jij weet waar die staat, maar niet in de weg staat.
Mocht er dan een keer stont aan de kn*kker zijn kun je het gas afsluiten.
Eigenlijk best slecht dat ik hier in de straat niet eens weet waar die kraan zit :p.
Ik weet wel dat we hier nog een ouderwets 30 mBar gasnet hebben wat echt flink gedateert is.

Edit:
@Jannes we kunnen wel een buurtsleutel aanschaffen :p.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik zou mijn vrouw nooit naar de gas afsluiter sturen maar haar zover mogelijk van het huis wegsturen voor haar veiligheid als er stront aan de knikker is. Laat het huis maar affikken dan. Of ze moet verstand van zaken hebben.

En niet om vervelend te doen, de meeste vrouwen hebben hier weinig verstand van. Velen zijn in staat een kraan verder open te zetten ipv te sluiten.o_O

Wij hebben vorig jaar brand gehad, een explosie in de ketelruimte en toen is ze gewoon naar buiten gerend opveilige afstand. Een buurman of brandweerman heeft toen de hoofdafsluiter dichtgezet.:thumbsup:
 

Jannes

Prepper goeroe
Edit:
@Jannes we kunnen wel een buurtsleutel aanschaffen :p.

Dan moeten we wel eerst weten waar die afsluiter zit. Is zulke informatie eigenlijk openbaar en zo ja, kun je er dan bij?
En zouden we op dezelfde kraan zitten?

@Harry Nack ik ben zo’n vrouw (of zo’n persoon) die je zonder instructie geen gaskraan wilt laten afsluiten, maar na het een keertje gezien te hebben kan ik dat best.
 

Flos

SHTF Expert
@Jannes ik schrijf het neer zoals ik het voor mijn ogen zie.
@Harry Nack
En ons Barbara kennende zou ze ook al 2 straten verder staan met haar handtas in de hand.
Maar het was maar een bv. Het kon zowel een van mijn dochters vrienden zijn. Of mijn zatte buurman die is vroeger brandweer man geweest.
 
D

Deleted member 2143

Gast
Bij mij komt de vraag boven, hoe zal de brandweerman reageren als hij de gaskraan wil dicht draaiend en er is geen beweging in te krijgen (hij was al immers dicht gedraaid door een prepper wat nooit voor komt).
Hoe slim zou hij zijn, en wat zijn de gevolgen als hij niet slim is.:eek:
 

Jannes

Prepper goeroe
Bij mij komt de vraag boven, hoe zal de brandweerman reageren als hij de gaskraan wil dicht draaiend en er is geen beweging in te krijgen (hij was al immers dicht gedraaid door een prepper wat nooit voor komt).
Hoe slim zou hij zijn, en wat zijn de gevolgen als hij niet slim is.:eek:

Ik denk dat in acht situaties de brandweer even verbaasd is op het feit dat de kraan al dicht is, maar het daar verder bij laat.
Ik denk dat als iemand de kraan dichtdraait, dit ook wel even aan de commandant van de brandweer doorgeeft. Dát lijkt me in ieder geval wel slim om te doen. De commandant kan dan altijd nog beslissen of iemand het gaat controleren of niet.
 

Flos

SHTF Expert
Bij mij komt de vraag boven, hoe zal de brandweerman reageren als hij de gaskraan wil dicht draaiend en er is geen beweging in te krijgen (hij was al immers dicht gedraaid door een prepper wat nooit voor komt).
Hoe slim zou hij zijn, en wat zijn de gevolgen als hij niet slim is.:eek:
In mijn SHTF situatie heeft de brandweer het er druk wegens verschillende branden dus dat zal geen probleem geven. Ook laat je het putje open waar de afsluiter in zit zo zal de spuitgast zien dat hij de twee in rij is om het gas af te sluiten. Ook wordt er meestal iemand van de nutsvoorzieningen gebeld om de kraan dicht te komen draaien. En als die allemaal van het kaliber zijn gelijk mijn zwager ( die werkt bij de gas maatschappij ) staat de helft van de wereld en omstreken in brand als hij komt aantuffen met de slapers in zijn ogen.
 

Flos

SHTF Expert
Ok alle reacties zijn voor het behoud van de sleutel. Aan mijn gas teller is geen plaats ik geef hem een plaats bij mijn brandhaspel.
Dank voor de reacties.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
D

Deleted member 2138

Gast
Ik ben het eens met de rest, behouden en ergens weg leggen waar die toegankelijk is maar niet in de weg ligt.

Om op het andere deel van dit topic te komen; ikzelf 'verzamel' alle spullen die ik nodig heb om zo veel mogelijk zelf te kunnen doen, nu maar ook in een shtf-scenario. Tuurlijk mocht ik mijn huis moeten verlaten bij een langdurig scenario dan kan ik niet alles meenemen, maarja dat blijf je houden en voor het geval ik wel kan blijven zitten (of later terug kan om het e.e.a. op te halen) dan heb ik het in ieder geval in huis. Daarnaast gebruik je vaak veel van die spullen, al dan niet sporadisch, zo ook wel en dan heb je het ook liggen en kan je het zelf oplossen. Vanzelfsprekend zorg ik er dan ook voor dat ik weet hoe het werkt zodat ik het ook goed gebruiken kan wanneer nodig; je hebt er natuurlijk niks aan om iets te hebben maar niet weten hoe je het (goed) gebruikt.

Ik ben verder nog niet zo ver dat ik een specifieke/volledig BOB heb of een BOL; dus daar kan ik weinig over zeggen. Al denk ik dat het meeste grote 'gereedschap'/spullen te groot, lomp en zwaar zijn om mee te nemen. In een BOL kan je e.e.a. wel neerleggen, maar dan wel weer de overweging dat je het niet in huis hebt of je moet het dubbel aanschaffen (en dan moet je natuurlijk even nagaan of de koste de functie dekt en of je het geld niet aan iets beters kan besteden).
 

Flos

SHTF Expert
Tweede voorwerp( en )
Om niet het hele verhaal op nieuw neer te moeten pennen. Gewoon de volgende voorwerpen heb ik hier ook al jaren liggen ( staan )
Met in mijn achterhoofd dat mensen met slechte bedoelingen mijn eigendom zouden kunnen betreden had ik een soort van antie voertuigen versperring gemaakt.
Bestaande uit betonnen kegels van elk zo een 80 kg die ik doormiddel van stalen profielen met elkaar verbind .
Ik heb 5 van die kegels staan 2 om voor mijn garage poort te zetten en 3 voor op mijn oprit. Je zou wel de kegels kunnen omstoten met een degelijke auto maar dan nog kan je er niet of toch moeilijk over heen.
Is het nu wijs om zo iets te hebben en ingeval van SHTF te plaatsen.
Momenteel staan ze gestapeld tussen mijn vierkante meter tuintjes. Maar als het weer het toe laat wil ik mijn tuintjes verplaatsen en dat moet ik een andere plaats zoeken voor de kegels.
20190112_163953.jpg
 

drent

Diehard Prepper
Zulke dingen zijn mooie grondankers voor het minitent kasje wat over een vierkantemetertuin past. Touwtje over de kas, 2 dikke stopknopen er in en zo'n brok beton op touwtje. Zat plekken ook waar die dingen niet in de weg staan, of zet er een bak met bv kruiden of aardbeien op.
 
Bovenaan