• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

diepvrieskist kosten energie label

petroman

SHTF Expert
Anders wordt het toch regelmatig 'graven' om het oudste spul boven te toveren.
Ja, hallo en dat is nu net het punt waar die kist theoretisch zuiniger zou zijn.
Leg er een stukje papier in doe de kist open en zie hoe het papiertje door de keuken vliegt.
Dit gebeurd natuurlijk ook bij een kastdeur en daarom is er geen verschil in, juist het graven en langer openstaan maakt een kist minder zuinig.
dat die goedkoper is snapik ook wel, kwestie van vraag en aanbod. Plus dat veel mensen geen bijkeuken meer hebben waar ze zo'n ding in kwijt kunnen.
Praktisch nadeel is dt er er niet op neer kan zetten omdat de deksel open moet.
 

miss-elliot

Survivor
Iets zinnigs?
Als je nu aanbiedingen koopt en geen vriezer hebt bespaar je altijd op de vrieskosten en aanschaf.
Er is geen zinnig antwoord te geven of je goedkoper uit bent als je van aanbiedingen invriest. Hoe lang ga je dat doen ? Tot de volgende aanbiedingen ?
Heb je de aanbiedingen echt nodig ?

optie 1: je gaat elke dag naar de supermarkt, je koopt de dagelijkse producten die je nodig hebt deze zijn niet in de reclame, (of heel soms)
Thuis heb je een hele kleine koelkast staan om de dagelijkse producten toch tijdelijk koud te kunnen bewaren.
Kosten aankoop en energie is dus minimaal
Versus
optie 2: Je koopt de meest zuinigste vriezer, duur in aankoop met wat meer energie kosten.
Maar je kan nu aanbiedingen in BULK kopen en deze lang thuis bewaren.
Bijvoorbeeld: aanbiedingsweek: gehakt 50% korting op zit.

uitslag: welk optie werkt het meest besparend op lang termijn?
 

Ray

SHTF Expert
@petroman
Een kist schijnt een fractie minder energie te verbruiken, idd omdat bij het open en dicht doen er minder warmte naar binnen stroomt. Dat gezegd hebbende, het verschil is miniem. De constructie van een kist is simpeler, zo'n verticaal hangende deur bij een kast moet goed sluiten maar dat is tegenwoordig het probleem niet meer.

Doordat een kast veel overzichtelijker is, werkt dat in de praktijk veel handiger. Anders wordt het toch regelmatig 'graven' om het oudste spul boven te toveren.
 

martin

Mankinds only hope
Een kist schijnt een fractie minder energie te verbruiken, idd omdat bij het open en dicht doen er minder warmte naar binnen stroomt. Dat gezegd hebbende, het verschil is miniem.

Daar ben ik het niet mee eens.
Ik heb me er ooit eens proberen in te verdiepen en zoals altijd is het erg afhankelijk van de situatie.
Stel dat je een snackbar zou runnen en je doet een stuk of 30 keer per dag een diepvrieskist versus diepvrieskast open/dicht dan kan het verschil oplopen tot een verdubbeling van het energieverbruik
Stel dat je 3 keer per week je diepvrieskist versus diepvrieskast open/dicht doet dan is het verschil inderdaad minimaal.

Ook is de duur van het open laten staan van invloed op het rekensommetje.
In theorie kan je een diepvrieskist makkelijk 10 minuten open zetten zonder dat de temperatuur flink zal dalen
Als je een diepvrieskast 3 minuten laat openstaan dan zal de temperatuur al aanzienlijk snel oplopen.

En als 3e factor is het wel of niet invriezen van producten ook van invloed op het energieverbruik.
(vroeger werden veel vaker spullen ingevroren dan nu)

Ik heb ooit een oude koelkastje met diepvriesvakje die ik had geërfd vervangen door een A+++ diepvrieskast.
Ik weet meer exact de gegevens van het stroomverbruik maar dat was echt enorm.
(iets van ene factor 10 zuiniger dan die oude koelkast)

OT:
Het is dus erg afhankelijk van je situatie dus is het lastig te beantwoorden.
Het is wel 100% duidelijk dat 1 grote vrieskist een stuk goedkoper zal uitkomen dan 2 kleinere.
Het energielabel van een diepvries moet je met een flinke korrel zout nemen omdat het echte verbruik afhankelijk zal zijn van de aantal keren open/dicht doen.
(ik ben even te lui om te zoeken naar de normwaardes die gebruikt zijn om dit te bepalen)

Persoonlijk zou ik liever gaan voor verse spullen dan ingevroren spullen en dan zou ik eerder gebruik maken van aanbiedingen die nog 1 of 2 dagen goed zijn en een flinke kortingssticker hebben.
Kijk ook eens naar de app "toogoodtogo" want daar kan je soms voor een fractie van de prijs producten vinden in je regio die op het punt staan om over de THT datum te gaan.
 

miss-elliot

Survivor
optie 1: je gaat elke dag naar de supermarkt, je koopt de dagelijkse producten die je nodig hebt deze zijn niet in de reclame, (of heel soms)
Thuis heb je een hele kleine koelkast staan om de dagelijkse producten toch tijdelijk koud te kunnen bewaren.
Kosten aankoop en energie is dus minimaal
Versus
optie 2: Je koopt de meest zuinigste vriezer, duur in aankoop met wat meer energie kosten.
Maar je kan nu aanbiedingen in BULK kopen en deze lang thuis bewaren.
Bijvoorbeeld: aanbiedingsweek: gehakt 50% korting op zit.

uitslag: welk optie werkt het meest besparend op lang termijn?

Nog iemand die op dit bovenstaande een antwoord op kan geven?
 

Ray

SHTF Expert
@miss-elliot Niemand weet toch hoeveel aanbiedingen je koopt en daarmee bespaart?
Daar is dus geen pasklaar antwoord op.

Al heb je nu goede ideeën om veel aanbiedingen te gaan invriezen en zo geld uit te sparen, ga je dat ook jaren lang volhouden?
 

martin

Mankinds only hope
Nog iemand die op dit bovenstaande een antwoord op kan geven?

Is je rekenmachine kapot?

Zo lastig is het toch niet om voor jezelf de rekensom te maken?
Je moet uiteraard wel een paar aannames doen die je alleen achteraf kan toetsen of ze juist zijn.
En je doet er verstandig aan om de 2 vragen (want het zijn 2 verschillende zaken) even te splitsen

Opties energieklasse :

A - We kopen een EXTRA diepvrieskist A+++ die ons 500 euro kost
B- We kopen een EXTRA diepvrieskist A+ die ons 300 euro kost

we gaan even grof afronden dus dan komen we uit op:

A- Verbruikskosten A+++ = 30 euro / jaar
B- Verbruikskosten A+ = 60 euro / jaar

Dus 30 euro per jaar is een besparing van 300 euro in 10 jaar en dat is ongeveer de negatieve levensduur (ding zal het vermoedelijk 20 jaar uithouden)
Dus ja, je bespaart in 10 jaar 100 euro op het verbruik ongeacht of je wel of geen spullen in dat ding gaat stoppen.

Opties bulkinkoop :

Aannames m.b.t. bulkinkoop

A- Je koop een mix van aanbiedingen en standaard zaken in de supermarkt en je uitgaves zijn 100 euro per week (ik noem maar iets)
B- Je koop alleen aanbieding met 50% korting en je komt uit op 75 euro per week (nee, geen 50 euro want de eerste bestaat uit 50% aanbiedingen van 50% is 1/4 deel is dus 25 euro)

Dus je bespaard in geval van optie B 25 euro per week en dat is 1300 euro per jaar
Dus heel die afweging van A+ of A+++ is een fractie van de besparing die je op boodschappen zou kunnen scoren.

Maar....
Aangezien je niet verplicht bent om aanbiedingen in te vriezen en die 50% korting die kan je ook gewoon krijgen op verse producten die ook gewoon in de aanbieding zullen zijn.
Als je een beetje kunt plannen en er verschillende supermarkten in de regio zitten is die korting ook prima te regelen zonder de noodzaak om in te vriezen.

Dus even terug naar je vraagstelling:

Maar ik zat laatst te denken van:
Ben ik niet goedkoper uit als ik een diepvrieskist aanschaf en daar zoveel mogelijk reclame producten in vries waar ik lange tijd mee vooruit kan? (ook al woon ik een paar meter van de supermarkt)

Nee, want waarom zou je spullen gaan invriezen terwijl je met handige inkoop alsnog voor de reclame producten kan gaan.
 

martin

Mankinds only hope
Omdat je een prepper bent die graag dingen in voorraad heeft en wel even vooruit kan wanneer er bij een massale pin-storing geen winkel open is. ;)

Dat is voor mij inderdaad de reden dat ik een vrieskist heb staan. Lekker handig om altijd een flinke voorraad te hebben.

Stomme vraag, maar als je die reclame producten ook nog eens invriest? Of gaat dat niet

Natuurlijk kan dat en dat was voor de TS ook heel het idee.
Maar dat maakt het niet ineens goedkoper aangezien er dagelijks aanbiedingen zijn.

Stel dat je maar 1 dag per maand aanbiedingen zou hebben van 50% dan zou het natuurlijk een compleet andere rekensom zijn.
 

miss-elliot

Survivor
Opties energieklasse :

A - We kopen een EXTRA diepvrieskist A+++ die ons 500 euro kost
B- We kopen een EXTRA diepvrieskist A+ die ons 300 euro kost

we gaan even grof afronden dus dan komen we uit op:

A- Verbruikskosten A+++ = 30 euro / jaar
B- Verbruikskosten A+ = 60 euro / jaar

Dus 30 euro per jaar is een besparing van 300 euro in 10 jaar en dat is ongeveer de negatieve levensduur (ding zal het vermoedelijk 20 jaar uithouden)
Dus ja, je bespaart in 10 jaar 100 euro op het verbruik ongeacht of je wel of geen spullen in dat ding gaat stoppen.

Waar haal jij de 300 euro besparing in 10 jaar vandaan?
diepvrieskist A
aankoop bedrag: 500 euro
Verbruikskosten A+++ = 30 euro / jaar = na 10 jaar 800 euro

Diepvrieskist B
aankoopbedrag: 300 euro
Verbruikskosten A+ = 60 euro / jaar = na 10 jaar = 900 euro

verschil tussen vrieskist A en B na 10 jaar = 100 euro
verschil tussen vrieskist A en B na 20 jaar = 200 euro

Is dit reeel? geen idee...
De vrieskist kan kapot gaan binnen 10 jaar. (reperatie/vervanging kost wel meer dan 100 euro, daar gaat je winst)
Binnen 10 jaar zijn er weer zuinigere vrieskisten op de markt gekomen, daarnaast gaat het verbruik aan stroom vanzelf omhoog hoe ouder de vrieskist word.
Is het dan uberhaupt verstandig een vrieskist langer dan 10 jaar te houden?
 

Ray

SHTF Expert
@miss-elliot Je rekent hetzelfde als @martin, je schrijft het alleen iets anders op.
300 euro besparing op de energie, maar omdat zo'n zuinige 200 euro duurder in aanschaf is, uiteindelijk 100 euro bespaard na 10 jaar.

Veel zuiniger zullen de koel-, en vrieskasten niet meer worden, het zal op procenten gaan want alle trukendozen zijn reeds opengetrokken. Tenzij ze een compleet nieuwe techniek zouden uitvinden, maar ook dan zal het energieverbruik niet meer met grote sprongen dalen zoals ze de afgelopen 20 jaar deden.

De bio-boer waar mijn ouders voor het millenium altijd vlees kochten, was zo gek nog niet door zijn vrieskisten (hele rij) in te pakken met extra isolatie en toen al zijn energieverbruik met meer dan de helft verminderde. Want dat is eigenlijk het grote verschil met vroeger, betere isolatie en sluiting, de techniek is nog precies altijd hetzelfde.
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Is dit reeel? geen idee...

En?
Ben je er al een beetje uit?
Om het een beetje overzichtelijk te houden zitten we ondertussen met de volgende vragen:

- Wel of geen energiezuinige vrieskist?
- 1 of 2 stuks vrieskist?
- Wel of geen aanbiedingen kopen en invriezen?
- Diepvrieskist of diepvrieskast. (ok, daar zijn we blijkbaar uitgekomen want het gaat om een diepvrieskist)
- Aan/uit zetten van de 2e diepvrieskist?
- AEG of liebher of doe maar een ander merk.
- Iets zinnigs over koudeverlies/isolatie want ik ga nu toch weer twijfelen over kist/kast.
- Laat ik het ook nog even hebben over de garantie want waarom geen 10 jaar ipv 2 jaar.
- Aanbiedingen versus normale prijs / BULK versus normale aanschaf / energiezuinig versus normaal verbruik.
- Levensduur vrieskist is nu ook wel een argument.
- Nu blijkt het verbruik toe te nemen in verhouding met de ouderdom (is dat wel zo?)
- In de toekomst worden vrieskisten zuiniger.
- Is het verstandig om een vrieskist langer dan 10 jaar te houden?

manmanmanman/vrouwvrouwvrouwvrouw, ik weet echt niet meer wat je doelstelling van je vraag is. Kan je het beter niet wat opsplitsen in plaats van steeds meer ruis te creëren?

En hoe ver ben je met die andere vraag?

https://www.preppers-shelter.nl/for...f-lage-huurprijs-met-rode-energie-label.4776/

Ik vind het best wel knap om 1 simpele vraag zo uit elkaar te trekken dat er geen enkele nuttige reactie meer mogelijk kan zijn.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Een beetje prepper koopt gewoon een tweede, derde of vierde vrieskist. Je weet nl. nooit of en wanneer je de extra ruimte nodig hebt. Gaat kist één kapot, dan heb je er nog drie.

Ze hoeven niet allemaal aan te staan hè en moderne zijn heel zuinig. Met wind-of zonne energie heb je die 30 of 60 euri per jaar zo weer terugverdiend.

Bij een shtf eet je eerst je vriezers leeg.
 

miss-elliot

Survivor
@miss-elliot Je rekent hetzelfde als @martin,

De bio-boer waar mijn ouders voor het millenium altijd vlees kochten, was zo gek nog niet door zijn vrieskisten (hele rij) in te pakken met extra isolatie en toen al zijn energieverbruik met meer dan de helft verminderde. Want dat is eigenlijk het grote verschil met vroeger, betere isolatie en sluiting, de techniek is nog precies altijd hetzelfde.

ik zat in het verleden al eens aan te denken om rondom mijn koelkast een laag van 5 cm pir schuim te bouwen met het idee om van een a+ naar a++ of a+++ te gaan.
Maar je zit dan wel mee dat als je de koelkast goed inpakt het zijn warmte niet meer kwijt kan, over verhit raakt, gaat condenseren en dan 1 grote roestbak word.
Dezelfde reden mag je een dak van je huis ook niet aan de binnenzijde isoleren maar moet dat aan de buitenzijde gebeuren, de koude zijde dus.

Dus ben wel benieuwd hoe je bio-boer dat gedaan heeft dan. Had hij de isolatie rechtstreekt tegen de wanden van de kisten aangebracht of zat er ruimte tussen? en alleen ze zijwanden?
of ook onderkant?
 

Ray

SHTF Expert
De achterkant huist de radiator van de koelkast of vriezer, als je die isoleert en inpakt werkt het boeltje niet meer. Een koelkast of vriezer is niets meer dan een warmtepomp. Hij zuigt de warmte uit de behuizing en voert die af naar de radiator op de achterkant. Bodem, voor- en zijkanten mag je dus gerust isoleren.

Bij een beetje moderne koelkast of vriezer valt daar weinig extra's te halen, bij de oude bakjes van de boer scheelde het wel flink. Van reeds een redelijk moderne A+ een A++ maken op die manier, gaat waarschijnlijk niet werken.

Die boer had z'n vriezers op pallets gezet, stro eronder/tussen gestopt en stro tussen de vriezers met een plankje ervoor, zodat de zijwanden beter geïsoleerd werden. Het op de pallets zetten was ook nodig in die schuur, anders rotten ze vanonder weg. De man zette ook een gewicht op het deksel, zodat de rubbers goed dicht zaten, niet al z'n vriezers waren even nieuw, het was een verzameling van oude en nieuwe, als hij weer een aan een betere kon komen, ging de slechtste eruit. De spullen waar jij met te maken hebt, zijn hopelijk wat moderner en in betere staat.
 

Marcov

Prepper goeroe
De achterkant huist de radiator van de koelkast of vriezer, als je die isoleert en inpakt werkt het boeltje niet meer. Een koelkast of vriezer is niets meer dan een warmtepomp. Hij zuigt de warmte uit de behuizing en voert die af naar de radiator op de achterkant. Bodem, voor- en zijkanten mag je dus gerust isoleren.
Dat was zo, is niet meer bij alle apparaten. Let daar heel goed op. Mijn koelvriescombi, Samsung, heeft geen condensor meer aan de achterkant. Die zit in de zijwanden ingebouwd. De zijkanten moeten minimaal 5 cm vrije ruimte hebben.
 
F

frans81

Gast
Vandaag werd ik richting kringloop getrokken daar ik al tamelijk lang een Helios diepvries zocht . Onze vorige slagersdiepvries kast was ook een helios . Gelijkende op deze maar zeker de helft breder en veel ouder .
Niet dat ik er bewust naar opzoek was maar dacht wel vaak aan het merk .

Vandaag dus voor 45 € deze wat oudere professionele horeca Electro Helios FG311.

Ben benieuwd naar jullie rekensommetje kwa energiekosten Essent per jaar .

Ik betaal nog oude prijs daar een Contract .

120 watt verbruik max .

Screenshot_20220316-184110_Chrome.jpg 20220316_155306.jpg 20220316_155044.jpg
 

martin

Mankinds only hope
Ben benieuwd naar jullie rekensommetje kwa energiekosten Essent per jaar .

Ik betaal nog oude prijs daar een Contract .

120 watt verbruik max .

Het is heel lastig rekenen omdat een vrieskist onregelmatig aan/uit gaat. Dit is afhankelijk hoe vaak je hem open doet, en hoe warm/koud de omgeving is.
Enige betrouwbare manier om het uit te rekenen is om er een verbruiksmeter 1 week tussen te zetten.
Maar ik ben bang dat je echt gaat schrikken van het verbruik.

En of je nu veel of weinig moet betalen per kWh, het blijft zonde om dit soort energieslurpers in huis te hebben.

Ik gok 120 euro aan stroom versus 40 euro voor een moderne vrieskist.
Maar meten is weten dus zet er aub een meter tussen.
 
Bovenaan