• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Dieren voor de slacht

Flos

SHTF Expert
Beste medepreppers .
Sinds jaar en dag hou ik mij al bezig met preppen.
Van voorraad tot moestuin,
Van bug in tot bug out .
Zo heb ik ook dieren . Klein vee .
Zoals kippen en konijnen
fazanten en kwartels.
Duiven zelfs eenden .
Nu die slacht ik allemaal zelf .
Eet wekelijks van mijn eigen gefokte dieren .
Zo weet je wat er op jou bord komt .
Nu zijn er nog preppers die dieren fokken voor de slacht .
En slachten jullie die dan zelf?
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Dit is in België? Wat is de wetgeving hieromtrent?
Heb het nog nooit gedaan, maar mijn schoonbroer heeft varkens opgekweekt voor de slacht en houdt nu 2 koeien om te fokken en het nageslacht te slachten.
Zelf zou ik later misschien wel kippen willen houden voor de slacht.
 

dimidrie

Senior Prepper
Ik heb op het moment 6 hanen en 5 hennen; volgende week ga ik de 5 jonge haantjes die het afgelopen jaar zijn geboren slachten.
Het is nieuw voor mij, maar het hoort nou eenmal bij het houden van kippen.

Verder ben ik op zoek naar een oud boerderijtje met een flinke lap grond, om naast boomgaard/moestuin/kippen ook een paar varkens en wat ganzen te kunnen houden.
Maar dat sis nog eve toekomstmuziek, eerst moed verzamelen om de kippen te slachten. Ik heb een simpele deal met mijzelf: Als ik te " pussy" blijk te zijn om die beesten te slachten, dan moet ik gewwon vegetarier worden. In ieder wordt er geen vlees meer bij de kiloknakker gekocht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Flos

SHTF Expert
InfernoSis zei:
Dit is in België? Wat is de wetgeving hieromtrent?
Heb het nog nooit gedaan, maar mijn schoonbroer heeft varkens opgekweekt voor de slacht en houdt nu 2 koeien om te fokken en het nageslacht te slachten.
Zelf zou ik later misschien wel kippen willen houden voor de slacht.
In belgie heb je geen vergunning nodig veer het kweken van en slachten van klein vee. Konijnen kippen enz.
Voor varkens runderen schapen geiten heb je geen vergunning nodig om die te goeden en te kweken . Voor sommige dieren heb je een oor merk nodig . Of soms zelf 2 per dier . Slachten is weer iets anders . Thuis slachten is in theorie verboden . Maar een belg zou geen belg zijn om een oplossing te vinden . Een noodslachting is toe gestaan thuis . Maar je heb nog steeds een slacht brief nodig . Verder kan je dieren laten slachten in herkende slachthuizen en thuis versnijden . Pas op zowel voor het transport van levende dieren of van geslacht vee ( vlees ) heb je een papier voor nodig . In Nederland is het niet veel anders .
 

Ray

SHTF Expert
InfernoSis zei:
Dit is in België? Wat is de wetgeving hieromtrent?
Heb het nog nooit gedaan, maar mijn schoonbroer heeft varkens opgekweekt voor de slacht en houdt nu 2 koeien om te fokken en het nageslacht te slachten.
Zelf zou ik later misschien wel kippen willen houden voor de slacht.


Voor zover ik weet mag je in NL klein vee zelfs slachten (konijnen, kippen, duiven, kwartels, etc), groter vee (varkens, koeien, geiten, schapen) is allemaal gereguleerd.


Corrigeer gerust als ik het fout heb, maar een terechte vraag, wat mag wel, wat mag niet.
 

dubbel0

Diehard Prepper
ik fok niet zelf maar als ik een dier bemachtigd heb (jacht) word dat wel zelf geslacht, als het niet geslacht word word het altijd ontweid (buik en borstholte leeg) en gaat het naar de poelier.
 

dubbel0

Diehard Prepper
dimidrie zei:
Als ik te " pussy" blijk te zijn om die beesten te slachten, dan moet ik gewwon vegetarier worden. In ieder wordt er geen vlees meer bij de kiloknakker gekocht.

misschien is het een optie om het daadwerkelijke slachten uit te besteden / en of mee te helpen bij het gedeeltelijk uitbesteden ? Heel eerlijk, ik moet me nog steeds even over de geur heen zetten, vooral met ontweiden (borst en buikholte leeg halen), als het eenmaal hangt en het daadwerkelijke verdelen begint ist geen probleem meer. Met het doden zelf heb ik niet zo'n probleem , dat gebeurt heel heel heel snel. (en goed).

ook als je vega daar door word :) dan nog heb je mijn respect dat je op eigen ervaring en gevoel afgaat :) en een tip, geef de diertjes geen naam ;)
 

Flos

SHTF Expert
[member=20]dubbel0[/member] ik heb begrepen uit een ander topic dat je nogal ver van mij af woont anders kwam ik je wel een handje helpen of voor tonen .
 

dimidrie

Senior Prepper
dubbel0 zei:
misschien is het een optie om het daadwerkelijke slachten uit te besteden / en of mee te helpen bij het gedeeltelijk uitbesteden ? Heel eerlijk, ik moet me nog steeds even over de geur heen zetten, vooral met ontweiden (borst en buikholte leeg halen), als het eenmaal hangt en het daadwerkelijke verdelen begint ist geen probleem meer. Met het doden zelf heb ik niet zo'n probleem , dat gebeurt heel heel heel snel. (en goed).

ook als je vega daar door word :) dan nog heb je mijn respect dat je op eigen ervaring en gevoel afgaat :) en een tip, geef de diertjes geen naam ;)

[member=20]dubbel0[/member] hele goede tip en dat ga ik ook doen. Ik heb iemand met veel slachtervaring gevraagd om het samen te doen.
Het is onlosmakelijk met het houden van dieren verbonden wat mij betreft. Soms worden dieren ziek, worden aangevallen en dan heb je wat mij betreft als houder van de beesten ook de verplichting om ze z.s.m. uit hun lijden te verlossen.

Ik heb er trouwens alle vertouwen in dat ik er prima aan kan wennen. En heb ook nog het plan om in de nabije toekomst voor de jachtakte te gaan. Maar wel goed om te horen dat de geur bij het ontwijden jouw ook niet altijd even vrolijk stemt. Dat geldt voor meer slachters en jagers weet ik.

Dus voorlopig hoef ik nog niet aan de vegaburgers!!
 

dubbel0

Diehard Prepper
Stuudje zei:
Het is een oude gewoonte om huisslachters twee borrels te geven....dat was niet voor niets he.
Whoehahaha die is wel goed :) hee , dat wist ik niet. op het andere forum heeft geert geloof ik een goede beschrijving van de slacht gemaakt. ik zal tzt eens beschrijven hoe ik het doe en zoals ik het geleerd heb van mijn vader. tip, begin klein (kipje, konijn etc. ) prik niet door darmen buik en vooral galblaas heen, bekijk alle organen goed op kleur en vlekken (is meestal geen goed teken), kijk uit voor teken en controleer jezelf, of elkaar daarop! (lyme ziekte) en wees niet bang om het de eerste keren te verprutsen, alles moet leren namelijk :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Flos

SHTF Expert
Van de geur heb ik geen last . Allee normaal niet alleen als ik met een kater zit . En dat zal dan niet zijn van de twee borrels van de vorige slacht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Laatst bewerkt:
Leuke stukje, Bennie Jolink over de thuisslacht vroeger...
 

Thule

Prepper
Ik ga over een tijdje ook beginnen met het verzorgen van o.a. mijn eigen (biologische, vrije uitloop) kippenvlees en eieren. Ik heb dan eindelijk grond zat hiervoor! Ik ben me erg aan het verdiepen in geschikte vleesrassen die vanzelf ook nog broeds worden, sussex of zo. Misschien ook nog wat ander pluimvee, maar daar heb ik nog geen ervaring mee. Weet iemand hoeveel kippen je ongeveer moet houden hiervoor per persoon? Ik wil in de eerste instantie aan natuurbroed gaan doen, dus ik weet dat de toom in aantal niet bepaald constant zal zijn. Het slachten van een kip vind ik ook heel wat voor mijn tere zieltje, haha, maar ik ben vast beraden om dit goed en snel te leren doen. Heb ook al iemand die mij dit kan leren. Dit is idd de `beste`manier van vlees eten wat mij betreft. @Flos, ben jij helemaal zelfvoorzienend in je vlees? Is er nog pluimvee dat je mij kunt aanraden als beginner? Konijnen zijn echt nog een brug te ver voor mij, maar die zijn hier in het wild toch al een plaag, dus ga die iig niet fokken, hihi!
 

Ray

SHTF Expert
[member=20]dubbel0[/member] hele goede tip en dat ga ik ook doen. Ik heb iemand met veel slachtervaring gevraagd om het samen te doen.
Het is onlosmakelijk met het houden van dieren verbonden wat mij betreft. Soms worden dieren ziek, worden aangevallen en dan heb je wat mij betreft als houder van de beesten ook de verplichting om ze z.s.m. uit hun lijden te verlossen.

Ik heb er trouwens alle vertouwen in dat ik er prima aan kan wennen. En heb ook nog het plan om in de nabije toekomst voor de jachtakte te gaan. Maar wel goed om te horen dat de geur bij het ontwijden jouw ook niet altijd even vrolijk stemt. Dat geldt voor meer slachters en jagers weet ik.

Dus voorlopig hoef ik nog niet aan de vegaburgers!!

Dat komt in een landelijke omgeving (helemaal in het buitenland met meer roofdieren) regelmatig voor. In Hongarije al een paar maal meegemaakt dat vossen, jakhalzen, marters of andere rovers slachtoffers maakten, maar kennelijk verstoord werden door de honden oid. Eenden, kippen, half levend of al dood, tja, die moet je dan meteen uit hun lijden verlossen en verwerken. Soms wordt de vraag wat er morgen gegeten wordt wel heel simpel zo. :)

Zelf heb ik geen enkel probleem met slachten (klein vee en wild, vnl roadkill), maar het doden blijft een dingetje. Kippen gaan nog, maar konijnen zit me niet lekker, wellicht omdat ik ze lang als huisdieren heb gehad in mijn jeugd. Eenmaal een grote hond (labrador) uit zijn lijden moeten verlossen en dat ging goed, maar Ray'tje had dagen lang nachtmerries.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Flos

SHTF Expert
@Thule 100% zelf voorzienend in vlees ben ik ( nog ) niet ik heb namelijk geen varkens of herkauwers. Allee niet meer . Komt door de wet geving . Ik kan wel leven met wat ik zelf kweek . Maar koop nog kuikens aan . Heb wel de kennis en het materiaal om te broeden . Zo broed ik mijn eigen fazanten eieren uit . Ook kwartels broed ik zelf . Elk jaar een rondje legkippen . Ik doe het nog machinaal maar onder krieltjes heb je nog een beter resultaat. Maar ook daar is een nadeel aan . Je moet die krieltjes ook een volledig jaar houden . Ook een haan en die lopen best afzonderlijk van jou legkippen . Nog een nadeel als jou kippe ren niet overdekt is zitten jou krieltjes liever bij jou gebuur dan bij jou . Hoeveel je er moet kweken dat hangt van veel af . Met hoeveel ga je er van eten? Hoeveel vlees eet je? En hoe dikwijls? Wat ik jou nog kan aanraden wel dat hangt ook van het een en ander af . Veel van de plaats die je hebt . Ook het klimaat. Met veel plaats zijn ganzen een aanrader . Ze waken als honden vervangen jou grasmaaier leveren veel vlees met wat geluk ook eieren ( die overig zeer lekker zijn ) en er is relatief weinig werk aan . Het meeste werk is nog het slachten . Als je in een droger klimaat woont zijn kalkoenen een aanrader vraagt wel meer werk dan ganzen maar ze leveren ook beter vlees . Heb je een modderige ren hebt zijn musketeenden de oplossing zij storen zich niet aan modder. Zijn wel veel vraten . Ook moeilijk te plukken. Maar daar bestaan oplossing voor . vergeet niet de kippe ren te spitten en eens nieuw gras te zaaien . Zaai ook ander onkruid en kool voederkool is een aanrader .
En @Ray je moet haar op jou tanden kweken daar zijn nachtmerries bang van .
 

Thule

Prepper
@Thule 100% zelf voorzienend in vlees ben ik ( nog ) niet ik heb namelijk geen varkens of herkauwers. Allee niet meer . Komt door de wet geving . Ik kan wel leven met wat ik zelf kweek . Maar koop nog kuikens aan . Heb wel de kennis en het materiaal om te broeden . Zo broed ik mijn eigen fazanten eieren uit . Ook kwartels broed ik zelf . Elk jaar een rondje legkippen . Ik doe het nog machinaal maar onder krieltjes heb je nog een beter resultaat. Maar ook daar is een nadeel aan . Je moet die krieltjes ook een volledig jaar houden . Ook een haan en die lopen best afzonderlijk van jou legkippen . Nog een nadeel als jou kippe ren niet overdekt is zitten jou krieltjes liever bij jou gebuur dan bij jou . Hoeveel je er moet kweken dat hangt van veel af . Met hoeveel ga je er van eten? Hoeveel vlees eet je? En hoe dikwijls? Wat ik jou nog kan aanraden wel dat hangt ook van het een en ander af . Veel van de plaats die je hebt . Ook het klimaat. Met veel plaats zijn ganzen een aanrader . Ze waken als honden vervangen jou grasmaaier leveren veel vlees met wat geluk ook eieren ( die overig zeer lekker zijn ) en er is relatief weinig werk aan . Het meeste werk is nog het slachten . Als je in een droger klimaat woont zijn kalkoenen een aanrader vraagt wel meer werk dan ganzen maar ze leveren ook beter vlees . Heb je een modderige ren hebt zijn musketeenden de oplossing zij storen zich niet aan modder. Zijn wel veel vraten . Ook moeilijk te plukken. Maar daar bestaan oplossing voor . vergeet niet de kippe ren te spitten en eens nieuw gras te zaaien . Zaai ook ander onkruid en kool voederkool is een aanrader .
En @Ray je moet haar op jou tanden kweken daar zijn nachtmerries bang van .

Dank je wel @Flos! Dan denk ik dat ganzen wel handig kunnen zijn in mijn geval. Hoewel het meeste van mijn grond bos- en heuvelachtig is (veluwe), moet ik even kijken of ganzen hier wel blij van worden. Misschien fazant beter?Wij zijn met ons tweeën en willen ongeveer 1 kip per 2 weken per persoon opeten, dus ong. 24 per jaar. De rest aanvullen met shi- takes en oesterzwammen (makkelijk, lekker, super gezond en shi -take ook goed te drogen) en misschien dus nog wat ganzen of zo. Drie broedse krielen heb ik al en die kan ik vrij makkelijk apart houden. Kweek jij ook al je eigen kippenvoer, naast de voederkool? Zat zelf te denken aan mais, meelwormen, walnoot, verschillende zaden, naaktzadige pompoen ed. Ik ken mensen die hun kippen nooit voeren, die hebben vrije uitloop en scharrelen hun kostje zo bij elkaar, maar ik weet niet wat ik daar van moet vinden, hoewel ze er prima uitzien lijkt me dat ze in de winter toch echt wel iets extra nodig hebben, of broedende hennen, kuikens...maar das misschien wel heel stads gedacht van me. De kippen die ik nu heb zijn ook al echt strontverwent en eten alleen hun lievelingshapjes, pfffff! Trouwens, als je oesterzwammen helemaal lekker doorbakt en kruid met een rooksmaak, bv gerookte paprika dan smaakt het erg spekachtig, superlekker in een wokgerecht of zo. Misschien een goede tip als je na een shift zonder varkensvlees zit?
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik heb gisteren Fazant gegeten die een dag eerder geslacht was. Mijn schoonmoeder had nog een recept (zal eens vragen welk) en het smaakte prima. Verser kun je niet krijgen volgens mij. Er zat veel smaak aan wat vaak tegenvalt wanneer je wild of gevogelte koopt bij de super. Dat heeft volgens mij allemaal met het voer en de versheid te maken.
 
Bovenaan